Retsudvalget 2009-10
L 184
Offentligt
842438_0001.png
842438_0002.png
842438_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. maj 2010Strafferetskontoret2010-733-0057RAJ41412
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af ordningenvedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv overvågningog kontrol) (L 184), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 13. april 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarenHækkerup (S).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Udvidelse af

ordningen vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen under inten-

siv overvågning og kontrol) (L 184):

”Vil ministeren tage initiativ til, at "Fodlænken" kan afvise atskulle foretage egnethedsvurderinger af personer, der formindre end to år siden er fundet uegnede til at kunne afsone iåbent fængsel?”

Svar:

Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, at Kriminalforsor-gen til brug for afgørelsen af, om den dømte opfylder betingelserne i § 78b, stk. 1, nr. 1-4, foretager en nærmere undersøgelse af den dømtes per-sonlige forhold, herunder vedkommendes boligforhold, beskæftigelses-forhold samt fysiske og psykiske tilstand. Hvis Kriminalforsorgen finderdet nødvendigt, kan det i forbindelse med undersøgelsen bestemmes, atden dømte skal aflægge udåndingsprøver og urinprøver.Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 22, at fuldbyrdelse af straf påunder 5 års fængsel normalt sker i åbent fængsel. Fuldbyrdelse af strafkan dog ske i lukket fængsel, hvis særlige forhold gør sig gældende. Det-te kan eksempelvis være tilfældet, hvis det må anses for nødvendigt for atforebygge overgreb på medindsatte, personale eller andre i institutionen,eller hvis der efter de foreliggende oplysninger om den dømte og efterkriminalitetens art er bestemte grunde til at antage, at den dømte ved an-bringelse i åbent fængsel vil undvige eller begå strafbart eller groft disci-plinært forhold eller udvise anden adfærd, der er åbenbart uforenelig medophold i åbent fængsel, jf. straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 3 og 4.Oplysninger om den dømtes adfærd under tidligere ophold i Kriminalfor-sorgens institutioner kan tillægges betydning ved afgørelsen om, hvorden dømte skal afsone sin straf. Disse oplysninger kan tillige indgå sommomenter i afgørelsen af, hvorvidt der kan meddeles tilladelse til straf-udståelse på bopælen under intensiv overvågning og kontrol. Da strafud-ståelse på bopælen har en helt anden karakter end afsoning i et fængsel,vil flere af de forhold, der kan medføre, at en domfældt ikke vurderesegnet til afsoning i åbent fængsel, ikke have direkte indflydelse på mu-lighederne for at gennemføre strafudståelse på bopælen, herunder risiko-en for overgreb på medindsatte og adfærd, der er uforenelig med ophold iåbent fængsel.2
På den baggrund finder Justitsministeriet det rigtigst, at forhold fra tidli-gere afsoning alene inddrages i egnethedsvurderinger efter en konkretvurdering.Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at det efter omstændighederne vilkunne undlades at iværksætte en mere indgående egnethedsundersøgelseaf den dømte i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, hvisKriminalforsorgen allerede er bekendt med den dømtes personlige for-hold, og det er helt åbenbart, at den dømte ikke opfylder betingelserne forat afsone med elektronisk fodlænke på bopælen, jf. straffuldbyrdelseslo-vens § 78 b, stk. 1, nr. 1-4, eller at fuldbyrdelsesformen som følge af dendømtes forhold i øvrigt ikke er hensigtsmæssig, jf. lovens § 78 b, stk. 2.
3