Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 182 Bilag 1
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. marts 2010Dyrevelfærdskontoret2009-5400-0015CWS41055
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af slagtekyllin-
ger (Ændring af regler om belægningsgrad, tilsyn på slagteriet m.v.)
I. Høringen
Den 22. december 2009 sendte Justitsministeriet et udkast til forslag tillov om ændring af lov om hold af slagtekyllinger (Ændring af regler ombelægningsgrad og om tilsyn på slagteriet mv.) samt udkast til bekendt-gørelse om uddannelse og kvalifikationer ved hold af slagtekyllinger ogtil bekendtgørelse om slagtekyllinger og rugeægsproduktion i høring hosfølgende myndigheder og organisationer mv.:Advokatrådet, Aktive Dyrerettigheder, Aktive Dyrevenner, Alle Dyrs RetDaniche, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Slagterier, Den DanskeDommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Det BiovidenskabeligeFakultet v/Københavns Universitet, Det Danske Fjerkræraad, Det Dyre-etiske Råd, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/Aarhus Universitet,Det Veterinære Sundhedsråd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-styrelsen, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja, Dyreværns-organisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Dyreværnsrådet,Fagligt Fælles Forbund – 3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, Føde-vareøkonomisk Institut, Kommunernes Landsforening, KødbranchensFællesråd, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Frie Bønder – Le-vende Land, OASA – Organisation Against the Suffering of Animals,Politiforbundet i Danmark, Præsidenterne for samtlige byretter, Præsi-denterne for Østre og Vestre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvo-katen, Rigspolitiet, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-eninger (SALA), Slagteriernes Forskningsinstitut og WSPA Danmark.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets kommentarer hertil er markeret medkursiv.Det fremsatte forslag til lov om ændring af lov om hold af slagtekyllingersvarer i det væsentlige til det udkast, som blev sendt i høring, men der erforetaget visse ændringer, herunder i lyset af de indkomne høringssvar.II. Høringssvarene
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagligt Fælles Forbund
– 3F, Præsidenterne for samtlige byretter, Præsidenterne for Østre
og Vestre Landsret, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet
har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.1. Generelle bemærkninger
Aktive Dyrerettigheder
opfordrer til, at dyreværnslovens §§ 1–3 blivergjort gældende for slagtekyllinger og dyr i rugeægsproduktionen.Det Dyreetiske Råd
hilser velkomment, at der kommer EU-lovgivningvedrørende hold af slagtekyllinger. Produktionen af slagtekyllinger fore-går på et internationalt marked med stærk priskonkurrence, og derfor erdet vigtigt at sikre, at der kommer ensartede krav til dyrevelfærd på tværsaf landene, således at produktionen i lande med større lovgivningsmæssi-ge krav til dyrevelfærd ikke ender med at blive udkonkurreret af produk-tionen i lande uden sådanne krav. Rådet mener generelt, at kravene tildyrevelfærd i slagtekyllingeproduktionen bør være væsentligt skrappereend de foreslåede krav, men samtidig er Rådet klar over, at det har væreten kamp bare at nå så langt, som man er nået med den nye EU-lovgivning.Rådet anerkender, at der med nedsættelse af en evalueringsgruppe er la-vet et grundigt forarbejde, inden lovforslaget blev sendt i høring.Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO)
ertilfreds med, at Danmark og de øvrige EU-lande har til hensigt at indføreforbedringer for de milliarder af dyr, som hvert år vokser op i intensiveslagtekyllingeproduktioner i Danmark og resten af EU.
2
For så vidt angår Aktive Dyrerettigheders bemærkning vedrørende dyre-værnslovens §§ 1-3, kan Justitsministeriet oplyse, at det følger af § 3 iden gældende lov om hold af slagtekyllinger, at reglerne i dyreværnslo-ven og regler, der er udstedt i medfør af dyreværnsloven, desuden finderanvendelse på hold af slagtekyllinger. Det foreliggende lovforslag æn-drer ikke herved. Lov om hold af slagtekyllinger finder ikke anvendelsepå hold af æglæggende høner, der indgår i rugeægsproduktion, men Ju-stitsministeriet kan oplyse, at dyreværnslovens §§ 1-3, ligeledes finderanvendelse på hold af disse dyr.2. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i udkast til lov om æn-
dring af lov om hold af slagtekyllinger
2.1. Definitioner (§ 2 i lov om hold af slagtekyllinger)
Det Veterinære Sundhedsråd
foreslår, at det præciseres i § 2, stk. 8 og9 – som omhandler definitionen af henholdsvis den daglige dødelighedog den samlede dødelighed – at det er det totale antal kyllinger, der skaldivideres med.Justitsministeriet kan tilslutte sig Det Veterinære Sundhedsråds forslagom, at det i definitionerne i lovforslagets § 2, stk. 8 og 9, præciseres, atder skal divideres med det totale antal kyllinger, når henholdsvis dendaglige dødelighed og den samlede dødelighed skal fastlægges. Lovfor-slaget er ændret i overensstemmelse hermed.2.2. Belægningsgraden (§§ 7-7 c og § 13 i lov om hold af slagtekyllin-
ger)
Aktive Dyrerettigheder
ønsker, at antallet af dyr pr. kvadratmeter gene-relt set sættes ned, og at de foreslåede undtagelsesbestemmelser ikke ind-føres. Herudover bemærkes det, at Fødevarestyrelsens kontrolrapport vi-ser, at nogle producenter ikke lever op til de gældende regler. Da denævnte overtrædelser fører til velfærdsproblemer for dyrene, ønsker for-eningen, at ministerier og myndigheder sikrer en højere grad af lovlydig-hed hos producenterne.Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet,
finder, atde foreslåede regler om fastsættelsen af belægningsgraden er hensigts-mæssige ud fra en dyrevelfærdsmæssig synsvinkel. Det er dog vanskeligtat vurdere konsekvenserne af kravet i § 7 b, stk. 1, nr. 2, om, at bedriften3
skal drives i overensstemmelse med retningslinjer for hold af slagtekyl-linger udarbejdet af Det Danske Fjerkræsråd, idet disse endnu ikke er ud-arbejdet.Dyrenes Beskyttelse
anfører, at det er positivt, at den maksimale belæg-ningsgrad fastsættes til 33 kg levende vægt pr. m2friareal, da det vil sikreslagtekyllinger mere plads til bevægelse og aktivitet end de nuværende40 kg pr. m2.Dyrenes Beskyttelse mener ikke, at det skal være tilladt at overstige enbelægning på 33 kg pr m2, og foreningen tager derfor afstand fra mulig-heden efter lovforslagets §§ 7 a og 7 b for at hæve belægningen til hen-holdsvis 39 kg og 42 kg pr. m2ved at opfylde nærmere fastsatte betingel-ser.Dyrenes Beskyttelse bemærker, at i forhold til den gældende lov om holdaf slagtekyllinger øges belægningsgraden med 2 kg pr. m2fra 40 til 42 kgpr m2. Dette er en problematisk stigning i en produktion, der allerede eruhyre intensiv med fokus på at optimere antal kg kød produceret pr. m2friareal. Ved at tillade en endnu højere belægningsgrad intensiveres pro-duktionen yderligere, og det går ud over kyllingernes velfærd.Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO)
serhelst, at den foreslåede belægningsgrad blev reduceret til maksimalt 25kg levende kylling pr m2frit areal, men under ingen omstændigheder måbelægningsgraden være højere end 33 kg. Den lange række af forudsæt-ninger, som kræves opfyldt, for at belægningsgraden kan øges yderligere,kræver alt for mange ressourcer til kontrol, og de er ifølge organisationeni øvrigt næsten umulige at kontrollere.Dyreværnsrådet
anfører, at det efter rådets opfattelse virker hensigts-mæssigt at bevare det eksisterende danske system med en maksimal gen-nemsnitlig belægningsgrad på 40 kg levende vægt pr. m2friareal, somdet foreslås ved § 7 b, stk. 3, i udkastet til lovforslag, når det tages i be-tragtning, at EU-direktivets øvre grænse er 42 kg levende vægt pr. m2friareal.Landbrug & Fødevarer
tilslutter sig overordnet set indholdet af udka-stet, men finder, at direktivet for så vidt angår belægningstætheden burdehave været fulgt helt ud.4
Den danske slagtekyllingeproduktion har gennem de seneste år til fuldedokumenteret, at den kan gennemføres med en belægningstæthed på 40kg/m2samtidig med, at fødevaresikkerheden og dyrevelfærden er i ordenog på et niveau, der er bedre end i flere andre lande. Derfor anses det og-så for fuldt forsvarligt, at produktionen fortsætter med en gennemsnitligbelægningstæthed på 40 kg/m2.Det anføres endvidere, at kravene til ammoniakkoncentrationen og kul-dioxidkoncentrationen i lovforslagets § 7 a, stk. 1, nr. 2, synes at værefastlagt på et usikkert grundlag. Det er ikke klart, om disse krav kan ef-terleves under gængse danske forhold, hvorfor måling af disse niveauerbør ske efter nogle på forhånd fastlagte kriterier, som sikrer, at naturligevariationer over en vis tid ikke påvirker målingerne. Herudover anføresdet, at trædepudevurderingen, jf. § 9 i lov om hold af slagtekyllinger, i ogfor sig sikrer, at staldmiljøet for hver enkelt flok opfylder de nødvendigekrav. Trædepudekravene og den vurdering heraf, der finder sted, er enindsats, som branchen har investeret meget i, og den udgør en fast løben-de omkostning.Det forventes ikke, at kravet til en indendørstemperatur på maksimalt 3oC over udetemperaturen ved udetemperaturer på 30oC eller højere, jf.udkastets § 7 a, stk. 1, nr. 2, vil give anledning til større problemer, mendet bemærkes, at producenterne kun har ringe erfaring med temperatur-krav.Det anføres endvidere, at kravet i § 7 a, stk. 1, nr. 2, om en luftfugtighedpå maksimalt 70 pct., når udetemperaturen er under 10oC, kan give an-ledning til problemer. Der tages derfor forbehold for dette punkt, idetbranchen i alle tilfælde ønsker at indhøste nogle erfaringer på området.Man er dog fuldt ud klar over, at bestemmelserne vedrørende temperaturog luftfugtighed er direktivbestemte, og at der ikke umiddelbart kan æn-dres herpå nationalt. Bestemmelserne synes ifølge Landbrug & Fødeva-rer i stor udstrækning at være formuleret og tiltænkt geografiske områ-der, hvor der benyttes åbne huse med naturlig ventilation. Sådanne husehar langt lavere etableringsomkostninger, hvorfor belægningsgraden ikkehar samme økonomiske betydning som f.eks. i Danmark, og samtidig erdet alt andet lige lettere at gennemføre kravene der.Herudover finder Landbrug & Fødevarer navnlig, at kravet til dødelighedi lovforslagets § 7 b, stk. 1, nr. 3, er problematisk. Kravet er uhensigts-mæssigt, idet det ikke kan udelukkes, at det har en negativ indvirkning på5
dyrevelfærden, da det kan motivere producenter til ikke at aflive svagekyllinger i det nødvendige omfang. Det kan ikke udelukkes, at dødelig-heden i den danske produktion, der som udgangspunkt er lav, kunne ned-bringes ved anvendelse af antibiotika, men det har erhvervet grundlæg-gende ingen interesse i.Branchen anmoder om, at det sikres, at en meget restriktiv tolkning oghåndhævelse af lovgivningen ikke bevirker, at et særligt forhold på enbesætning vedrørende dødelighed forhindrer, at produktionen kan fort-sætte med den nuværende belægning på gennemsnitlig 40 kg/m2.Desuden oplyses det, at branchen vil gå i gang med at udarbejde de ret-ningslinjer for hold af slagtekyllinger, der omtales i lovforslagets § 7 b,stk. 1, nr. 2. Det er hensigten, at retningslinjerne – med Justitsministerietsmedvirken – vil være udarbejdet medio april 2010.Som anført under pkt. 3.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger,finder Justitsministeriet, at der for så vidt angår spørgsmålet om, i hvil-ket omfang det skal være muligt at øge belægningsgraden fra udgangs-punktet på 33 kg levende vægt pr. m2friareal, bør foretages en samletafvejning mellem på den ene side hensynet til produktionen og på denanden side hensyn til dyrevelfærden. Det er i den forbindelse Justitsmini-steriets opfattelse, at en højere belægningsgrad end 33 kg levende vægtpr. m2friareal kun skal være tilladt, hvis en række dyrevelfærdsmæssigebetingelser er opfyldt. Der henvises til pkt. 3.1.4 i lovforslagets alminde-lige bemærkninger for en nærmere beskrivelse heraf.Samlet set er det Justitsministeriets opfattelse, at de foreslåede regler erudtryk for en fleksibel og hensigtsmæssig løsning, hvor der tages de for-nødne hensyn til såvel slagtekyllingernes velfærd som til muligheden forat opretholde en bæredygtig slagtekyllingeproduktion. Det bemærkes iøvrigt, at i forhold til det udkast, som blev sendt i høring, har Justitsmi-nisteriet besluttet at ændre fremgangsmåden i forbindelse med forøgelseraf belægningsgraden fra en tilladelsesordning til en anmelderordning.Det indebærer, at den stedlige fødevareregion som udgangspunkt alenebekræfter over for producenten, at en anmeldelse om forøgelse af belæg-ningsgraden er modtaget. Anmeldelsen opbevares herefter i dokumenta-tionsøjemed, således at oplysningerne kan anvendes i forbindelse medden almindelige velfærdskontrol på området.
6
For så vidt angår Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultets bemærkningerom, at de forudsatte retningslinjer for hold af slagtekyllinger endnu ikkeer udarbejdet, henvises der til Landbrug & Fødevarers bemærkningerherom, som er gengivet ovenfor. Retningslinjerne forventes således ud-arbejdet inden medio april 2010.For så vidt angår Dyrenes Beskyttelses bemærkninger om det problema-tiske i, at den tilladte belægningsgrad – der efter den gældende lov omhold af slagtekyllinger i gennemsnit højst må være 40 kg levende vægt pr.m2– med lovforslaget hæves til 42 kg levende vægt pr. m2friareal, skaldet bemærkes, at lovforslaget indeholder en videreførelse af det gælden-de krav til den maksimale gennemsnitlige belægningsgrad. Efter lovfor-slaget er udgangspunktet således en maksimal belægningsgrad på 33 kgpr. m2, som dog kan øges til 42 kg pr. m2, hvis producenten opfylder enrække betingelser. Den gennemsnitlige belægningsgrad – beregnet somden gennemsnitlige belægning for det aktuelle hold og de to forudgåendehold slagtekyllinger i samme hus – må dog fortsat på intet tidspunktoverstige 40 kg pr. m2.For så vidt angår Landbrug & Fødevarers bemærkninger vedrørenderisikoen for, at en for restriktiv anvendelse af undtagelsesbestemmelsen idet foreslåede § 7 b, stk. 2, vil kunne have uhensigtsmæssige konsekven-ser for erhvervet, kan det oplyses, at Justitsministeriet i lyset af de frem-førte bemærkninger, har omformuleret bestemmelsen. Den nyaffattedebestemmelse indeholder således en adgang for fødevareregionen til attillade en forhøjelse af den maksimale belægningsgrad – til trods for, atden samlede dødelighed overstiger grænsen fastsat i den foreslåede § 7b, stk. 1, nr. 3 – hvis den forhøjede dødelighed er undskyldelig.Herudover bemærkes det, at med henblik på at hindre, at eksisterendeslagtekyllingebedrifter – som følge af lovforslagets ikrafttrædelsestids-punkt – utilsigtet bliver pålagt at sænke deres belægningsgrad, har Ju-stitsministeriet besluttet at indføre en overgangsordning. Den foreslåedeovergangsordning indebærer, at bedrifter, der er etableret før den 30.juni 2010, kan anvende belægningsgrader, der er højere end 33 kg le-vende vægt pr. m2friareal, hvis lovforslagets betingelser herfor er op-fyldt, og der er indgivet anmeldelse til fødevareregionen senest den 1.september 2010.
7
3. Udkastene til bekendtgørelse om hold af slagtekyllinger og ruge-
ægsproduktion og til bekendtgørelse om uddannelse og kvalifikatio-
ner ved hold af slagtekyllinger
En række myndigheder og organisationer mv. har fremsat bemærkningertil udkastene til bekendtgørelse om hold af slagtekyllinger og rugeægs-produktion og til bekendtgørelse om uddannelse og kvalifikationer vedhold af slagtekyllinger, som blev sendt i høring sammen med udkastet tillovforslaget. Disse bemærkninger vil blive inddraget i overvejelserne iforbindelse med udarbejdelsen af de to bekendtgørelser.4. Bemærkninger til andre emner
Aktive Dyrerettigheder
anfører, at lovgivning om slagtekyllinger og dyri rugeægsproduktionen bør indeholde en række yderligere nærmere an-givne regler af dyrevelfærdsmæssig karakter, herunder bl.a. regler forsiddepinde, og tildeling af grovfoder samt for avl og daglig gennemsnit-lig tilvækst.Justitsministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Aktive Dyrerettig-heder, som vil indgå i ministeriets fremtidige overvejelser på området.
8