Skatteudvalget 2009-10
L 18
Offentligt
J.nr. 2007-611-0010Dato: 30. oktober 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 18 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomstmellem Danmark og Serbien.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 28. oktober 2009. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF)
Kristian Jensen/ Ivar Nordland
Spørgsmål 1:
Det bedes oplyst i hvilket omfang aftalen tillægger Danmark en beskatningsret, som der ik-ke er intern dansk hjemmel til at benytte, og hvilke beløb den tilsvarende beskatningsret tilSerbien vil koste i lempelse af dansk skat.
Svar:
Dobbeltbeskatningsoverenskomster tillægger de to stater enrettil at beskatte forskelligeformer for indkomster, som erhverves af en modtager i den ene stat fra kilder i den anden.Overenskomsterne pålægger ikke staterne enpligttil faktisk at beskatte. For at Danmarkkan beskatte en indkomst, som modtages fra Serbien, skal det således være muligt såvel ef-ter dobbeltbeskatningsoverenskomsten som efter den interne danske lovgivning.Dette er der intet usædvanligt i. Dobbeltbeskatningsoverenskomster er malet med den bredepensel efter de principper, der er indeholde i OECD’s model for dobbeltbeskatningsover-enskomster, og det ville i praksis være meget vanskeligt at udforme en dobbeltbeskatnings-overenskomst sådan, at den lige præcis rammer den interne lovgivning i begge stater. Derville i øvrigt meget hurtigt opstå problemer, når den ene eller begge staters interne lovgiv-ning blev ændret.For den nye dansk-serbiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts vedkommende tillæggesDanmark beskatningsret i følgende tilfælde, hvor beskatningsretten efter dansk lovgivningikke kan udnyttes:Artikel 7 tillægger Danmark ret til at beskatte et fast driftssted, som et dansk foreta-gende har i Serbien. Danmark anvender territorialprincippet ved beskatning af dan-ske selskabers faste driftssteder i udlandet. Et dansk selskabs faste driftssted i Serbi-en vil således ikke indgå i beskatningen i Danmark – hverken hvad overskud ellerunderskud angår. (Danmark vil derimod beskatte et serbisk foretagendes fastedriftssted i Danmark.)Artikel 10 tillægger Danmark en ret til at beskatte udbytter udloddet til en modtageri Serbien i videre omfang, end det er muligt efter dansk lovgivning.Artikel 11 tillægger Danmark en ret til at beskatte renter til en modtager i Serbien.Denne ret kan ikke udnyttes.Artikel 13 tillægger Danmark ret til at beskatte avancer erhvervet af en person iSerbien på aktier, hvis værdi for mere end 50 pct.’s vedkommende direkte eller in-direkte hidrører fra fast ejendom beliggende i Danmark. Danmark kan ikke udnyttedenne beskatningsret.Artikel 14 tillægger Danmark ret til at beskatte frit erhverv, somikkeudøves gen-nem et fast driftssted (eller såkaldt ”fast sted”), når den pågældende opholder sig iDanmark i en eller flere perioder, der tilsammen udgør mindst 183 dage i en rullen-de 12-månedersperiode. Danmark kan kun i visse tilfælde udnytte denne beskat-ningsret – nemlig hvis den pågældende opholder sig i Danmark i ensamletperiodepå mindst seks måneder.Artikel 17 tillægger Danmark ret til at beskatte serbiske kunstnere og sportsfolk,som optræder i Danmark. Danmark kan kun udnytte denne beskatningsret i det om-fang, at de pågældende opholder sig i Danmark i mindst seks måneder.
Side 2
Artikel 22 tillægger Danmark ret til at beskatte formue, som ejes af en person iDanmark, og som befinder sig i Serbien. Danmark pålægger ikke generelle formue-skatter.
Det forhold, at Danmark undlader at udnytte en beskatningsret, resulterer ikke i størredansk lempelse for serbiske skatter, end det elles ville have været tilfældet. Dobbeltbeskat-ningsoverenskomstens lempelsesmetode er credit. Danmark skal således i intet tilfælde giveen lempelse, der er større end den danske skat, der falder på den pågældende indkomst.I de tilfælde, hvor Danmark somkildestatundlader at udnytte sin beskatningsret – f. eks. pårentebetalinger – vil resultatet være, at modtageren i Serbien kommer til at betale fuld ser-bisk skat. Der vil ikke være nogen dansk skat at give lempelse for i Serbien.
Side 3