Retsudvalget 2009-10
L 179
Offentligt
835515_0001.png
835515_0002.png
835515_0003.png
835515_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. april 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0222HAA40694
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod van-vidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed for udenret-lig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats

mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed

for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179):

”Ministeren bedes kommentere artikel i JydskeVestkystenKolding fra den 12. marts 2010 2. sektion side 11 ”Politiettager bil fra 33-årig uden kørekort”.”

Svar:

Justitsministeriet antager, at der med spørgsmålet sigtes til en artikel fraJydskeVestkysten den 12. april 2010 og ikke fra den 12. marts 2010 somanført i spørgsmålet.Den pågældende artikel, der tager afsæt i en konkret sag om kørsel udenkørekort, drejer sig om antallet af sigtelser i 2009 for kørsel uden førerretog kørsel i frakendelsestiden og om politiets kontrol på området. Artiklenindeholder endvidere en beskrivelse af reglerne i færdselslovens § 133,stk. 1, om konfiskation af motordrevne køretøjer, hvortil der kræves kø-rekort.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Kontrollen med, om føreren af et køretøj har førerret, er en fastbestanddel af politiets arbejde, der typisk udføres i forbindelse medfærdselskontrol – og som i øvrigt udføres hver gang, et køretøjstoppes af politiet. Endvidere indgår kontrol af gyldig førerret isagsbehandlingen i ATK-sager (Automatisk Trafik Kontrol).En opgørelse over antallet af sigtelser for ”kørsel uden førerret tilmotorkøretøj” (overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt.)og ”kørsel i frakendelsestid” (overtrædelse af færdselslovens § 117a) viser følgende udvikling i årene 2007-2009:200711.8324.83316.665200812.5115.43917.950200912.8025.61118.413
§ 56, stk. 1, 1.pkt.§ 117 aI alt
Derudover er der registreret et (væsentligt mindre) antal sigtelserfor andre overtrædelser vedrørende kørekort, som f.eks. kørseluden at føreren har kørekort til den pågældende kørekortkategorimv.2
Det kan i øvrigt oplyses, at færdselsområdet er tillagt særlig priori-tet for politiets indsats i 2010. Færdselskontrollen er således ikkenedprioriteret af politiet til fordel for andre opgaver. I den forbin-delse kan det bl.a. fremhæves, at antallet af sigtelser for overtræ-delse af hastighedsbestemmelserne (færdselslovens kap. 5) er ste-get fra ca. 202.000 i 2008 til 218.000 i 2009.Om målopfyldelsen på færdselsområdet i 2009 kan i øvrigt henvi-ses til nedenstående oversigt:

Område

MålkravUdførtUdført afaf poli- Rigspoli-tikred-tietsene

Hastighed m/laser-fly

Samletmålop-fyldelse ipct.
Politi-etsind-sats påMåleti-4.8745.128

105 pct.

færd-mer:sel-

Øvrig målrettet kontrol

som-rådetStandsedeangår1.199

120 pct.

køretøjer: 293.732 352.627enrækkeMande-for-2.635

139 pct.

timer:54.87273.401skelli-ge

Særlige forseelser:

delele-Antal sig-ele-telser:93.410100.912

108 pct.

men-ter,som

ATK:

samletMåleti-har tilmer:24.18019.745

82 pct.

formålat forbedre trafiksikkerheden. Det bemærkes herved, at antallet afdøde i trafikken er faldet fra 406 i 2008 til 309 i 2009.”For så vidt angår spørgsmålet om konfiskation af motordrevne køretøjer,hvortil der kræves kørekort, kan Justitsministeriet oplyse, at der i medføraf færdselslovens § 133 a, stk. 1, ved grove eller gentagne overtrædelseraf færdselsloven kan ske konfiskation af det ved overtrædelsen anvendtekøretøj, hvis det må anses for påkrævet for at forebygge yderligere over-trædelser af færdselsloven. Under tilsvarende betingelser kan der skekonfiskation af et køretøj, der ejes af den person, der har foretaget over-trædelsen, selv om køretøjet ikke er anvendt ved overtrædelsen.
3
Konfiskationsbestemmelsen i færdselslovens § 133 a, stk. 1, er ikke be-grænset til bestemte typer af færdselsforseelser, og bestemmelsen gældersåledes ved alle færdselsforseelser, der kan betegnes som ”grove” eller”gentagne”.Bestemmelsen blev indsat i færdselsloven ved lov nr. 278 af 8. maj 1991om ændring af færdselsloven. Det fremgår af de almindelige bemærknin-ger til lovforslaget (Folketingstidende 1990-91, 2. samling, tillæg A,spalte 1196), at det bl.a. er hensigten, at konfiskation skal kunne ske vedgentagne kørsler i frakendelsestiden og gentagne kørsler uden at haveerhvervet kørekort.Det bemærkes, at Rigsadvokaten ved en ændring foretaget i februar 2010i Rigsadvokatens Meddelelse nr. 4/2000 om sanktionspåstande mv. ifærdselssager har understreget over for anklagemyndigheden, at konfi-skationspåstand skal overvejes i alle sager om grove eller gentagne over-trædelser af færdselsloven.Justitsministeriet skal endvidere henvise til, at det med den foreslåedeændring af færdselslovens § 133 a, stk. 1, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr.24, fastslås, at bestemmelsens gentagelsesbegreb afviger fra strafferettenssædvanlige gentagelsesbegreb. Forslaget indebærer således, at konfiska-tion – hvis en sådan i øvrigt må anses for påkrævet for at forebygge yder-ligere overtrædelser – skal kunne ske på baggrund af overtrædelsernesantal, når flere overtrædelser er til samtidig pådømmelse, uanset at føre-ren ikke tidligere er straffet. Der henvises i øvrigt til punkt 3.4 i de al-mindelige bemærkninger til lovforslaget.
4