Retsudvalget 2009-10
L 179
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
20. maj 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0264MDT40745
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod van-vidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed for udenret-lig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. maj 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats
mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed
for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179):
”Hvad er ministerens begrundelse for at færdsel ved skolevej,jf. bemærkninger til lovforslaget 3.5.3, gerne må overstigehastigheden med 100 pct. uden dertilhørende ubetinget fra-kendelse af kørekortet, mens overskridelse på bl.a. motorvejmedfører det?”Svar:
Lovforslaget indebærer, at førerretten som udgangspunkt skal frakendesubetinget, hvis man kører med en hastighed på 200 km i timen eller der-over, eller hvis man overskrider en hastighedsgrænse med mere end 100pct., dog kun hvis man samtidig kører over 100 km i timen, jf. forslagettil færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 11 og 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 20.Som det fremgår af punkt 3.5.2 og 3.5.3 i de almindelige bemærkningertil lovforslaget, bygger denne del af lovforslaget på en udtalelse fra Rigs-advokaten, som er blevet anmodet af Justitsministeriet om at vurdere be-hovet for en stramning af reglerne om førerretsfrakendelse ved særliggrove hastighedsovertrædelser. Rigsadvokatens udtalelse er optaget sombilag 2 til lovforslaget.Som begrundelse for at lade den foreslåede 100 pct.-regel være afgrænsettil situationer, hvor man samtidig kører over 100 km i timen, anførerRigsadvokaten, at ubetinget frakendelse af førerretten ved overskridelseaf særlig lavt fastsatte hastighedsgrænser på 30 og 40 km i timen kan væ-re en uforholdsmæssig reaktion, når der henses til, at hastigheder i detteniveau kan forekomme som følge af manglende opmærksomhed hos bili-sten på skiltning mv. Hertil kommer, at hastighedsgrænser i det nævnteniveau kan være fastsat på vejstrækninger, hvor der kun på nogle tids-punkter af døgnet er en klar færdselsmæssig begrundelse herfor, f.eks. ibyer med meget trafik i dagtimerne, ved skoler, ved vejarbejde og lig-nende.Justitsministeriet kan tilslutte sig det af Rigsadvokaten anførte, hvorforlovforslaget på dette punkt er udformet i overensstemmelse med Rigsad-vokatens udtalelse.
2
Det bemærkes i den forbindelse, at kørsel med alt for høj hastighed alle-rede i dag medfører ubetinget frakendelse af førerretten, når der i detkonkrete tilfælde er tale om særlig hensynsløs kørsel, jf. færdselslovens §126, stk. 1, nr. 5. Dette gælder eksempelvis ved betydelige hastigheds-overtrædelser i områder med mange fodgængere og cyklister, herundernaturligvis skolebørn.
3