Retsudvalget 2009-10
L 179
Offentligt
849193_0001.png
849193_0002.png
849193_0003.png
849193_0004.png
849193_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. maj 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0252HAA40732
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats mod van-vidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed for udenret-lig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. maj 2010. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Lars Barfoed/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpet indsats

mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed

for udenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.) (L 179):

”Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag,der skærper straffen for narkokørsel, eftersom der i dag straf-fes på niveau med den laveste spirituspromille, dvs. 0,51,straffen skal i stedet forhøjes til det, der svarer til straffen foren spirituspromille på 1,2 således, at det altid giver ubetingetfrakendelse af kørekort, når en klinisk test afslører, at en bi-list er narkopåvirket.”

Svar:

Jeg har forstået spørgsmålet som et ønske om teknisk bistand til udform-ningen af et ændringsforslag, der sikrer, at førere, der har overtrådt færd-selslovens § 54, stk. 1, i relation til spørgsmålet om førerretsfrakendelse(og altså ikke i andre relationer) sidestilles med førere, der har kørt spiri-tuskørsel med en promille på 1,21.Et sådant ændringsforslag kan udformes således:

“Æ n d r i n g s f o r s l a g

Til § 1

x)

Efter nr. 17 indsættes som nye numre:”01. I§ 125, stk. 1, nr. 9,udgår ”§ 54, stk. 1, eller en overtrædelseaf”.

02.

I§ 126, stk. 1, nr. 2,ændres “under” til: “har gjort sig skyldig iovertrædelse af § 54, stk. 1, eller under”.”[Ændring af førretsfrakendelsessanktionen ved overtrædelse affærdselslovens § 54, stk. 1, om nulgrænsen for kørsel under på-virkning af bevidthedspåvirkende stoffer]

x1)

Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:

“03.

I§ 128, stk. 2,indsættes efter “overtrædelse af”: “§ 54, stk. 1,eller”.
2
[Konsekvens af ændringsforslag nr. x]

Til § 3

x2)

Stk. 2affattes således:”Stk.2.Færdselslovens § 119 a, § 119 b, § 125, stk. 1, nr. 9, § 126,stk. 1, nr. 2 og 9-12, § 127, 1. pkt., § 128, stk. 2, og § 133 a, somaffattet eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 9-15, 01, 02, 18-21, 03og 24-29, træder i kraft den 1. oktober 2010.”[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som konsekvens af æn-dringsforslag nr. x og x1]BemærkningerTil § 1Til nr. x og x1Med ændringsforslaget ændres reglerne om frakendelse af førerret-ten således, at en person, der har gjort sig skyldig i overtrædelse afden såkaldte nulgrænse i færdselslovens § 54, stk. 1, om kørsel un-der påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, fremover som ud-gangspunkt skal have frakendt førerretten ubetinget i stedet for be-tinget. Frakendelsessanktionen vil herefter være den samme somved spirituskørsel med en promille over 1,20, således at frakendel-sen sker for et tidsrum af mindst 3 år. Det forudsættes i den forbin-delse, at frakendelsestiden udmåles efter de samme retningslinjer,som gælder ved spirituskørsel med en promille over 1,20, hvilketindebærer, at frakendelsestiden normalt fastsættes til 3 år i første-gangstilfælde, til 5 år i andengangstilfælde og til 10 år i tredje-gangstilfælde eller senere tilfælde.Til § 3Til nr. x2Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede ændringer i færd-selslovens § 125, stk. 1, nr. 9, § 126, stk. 1, nr. 2, og § 128, stk. 2,jf. ændringsforslag nr. x og x1, træder i kraft på samme tidspunkt3
som de øvrige foreslåede ændringer af reglerne om førerretsfraken-delse og konfiskation, nemlig den 1. oktober 2010.”Jeg er helt enig i, at kørsel under påvirkning af euforiserende stoffer eruacceptabelt. Jeg tilkendegav derfor også i min besvarelse af spørgsmålnr. 13 vedrørende lovforslaget, at jeg ville overveje, om der er grundlagfor at skærpe sanktionerne for kørsel i narkopåvirket tilstand. Jeg kan –efter drøftelse med Rigsadvokaten og Rigspolitiet – imidlertid ikke støtteændringsforslaget.Det bemærkes i den forbindelse, at en fører, der på grund af påvirkningaf euforiserende stoffer er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt be-tryggende måde, allerede i dag vil kunne frakendes førerretten ubetinget,hvis den pågældende ved en klinisk lægeundersøgelse er fundet påvirket ilet grad eller derover, jf. herved færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 2, jf. §54, stk. 2.Kan det derimod ikke påvises, at føreren rent faktisk har været påvirketaf det pågældende euforiserende stof, vil selve det forhold, at føreren harstoffet i blodet (ud over en fastsat bagatelgrænse) indebære, at han ellerhun har overtrådt nulgrænsen i færdselslovens § 54, stk. 1, hvilket med-fører en betinget frakendelse af førerretten, jf. færdselslovens § 125, stk.1, nr. 9.Det bemærkes i den forbindelse, at nulgrænsen i færdselslovens § 54, stk.1, også omfatter visse former for medicin, som er bevidsthedspåvirkende.Hvis en fører har indtaget et stof i henhold til og i overensstemmelse meden lovlig recept, vil forholdet ikke være omfattet af § 54, stk. 1. Indtageren person derimod f.eks. en større dosis end foreskrevet, vil forholdetfalde ind under § 54, stk. 1.Et ændringsforslag som omtalt i spørgsmålet vil således bl.a. betyde, aten fører, som har fået lægeordineret medicin, der indeholder et bevidst-hedspåvirkende stof, og som har indtaget en lidt større dosis end fore-skrevet, vil skulle frakendes førerretten ubetinget i mindst 3 år, uanset atdet ikke kan påvises, at føreren rent faktisk har været påvirket. En sådanordning kan jeg ikke støtte.Et ændringsforslag af den anførte karakter vil endvidere rejse en rækkevæsentlige og uafklarede spørgsmål i relation til sammenhængen medhele sanktionssystemet på området.4
For så vidt angår foretagelse af kliniske lægeundersøgelser i sager omkørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer kan jeg endvi-dere henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende lovforsla-get. Som det fremgår heraf, er Rigspolitiet for tiden i gang med at udar-bejde nye retningslinjer for politiets behandling af sager, hvor der fore-ligger mistanke om, at føreren er påvirket af alkohol eller euforiserendestoffer. Retningslinjerne vil bl.a. komme til at indeholde en nærmere be-skrivelse af, hvornår der ud over udtagelse af blodprøve vil skulle foreta-ges en klinisk lægeundersøgelse med henblik på at konstatere, om derforeligger en overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 2.Som tidligere tilkendegivet vil jeg overveje, om der herudover er behovfor at skærpe sanktionerne for kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer iblodet, og jeg vil i givet fald inddrage de spørgsmål om sammenhængen ihele sanktionssystemet på området, der som nævnt ovenfor kan rejses.Jeg vil i den forbindelse drøfte spørgsmålet med Rigsadvokaten og Rigs-politiet.
5