Retsudvalget 2009-10
L 179 Bilag 14
Offentligt
855411_0001.png
855411_0002.png
855411_0003.png
855411_0004.png
855411_0005.png
855411_0006.png
855411_0007.png
Til lovforslag nr.L 179
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven(Skærpet indsats mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed forudenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1og 6. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 5. Sociali-stisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 12. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendteden 11. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 214. Den 25. marts 2010sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Svend DrewsAndresen.Justitsministeren har over for udvalget kommenteret henvendelsen.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, KF, LA og Christian H. Hansen (UFG)) indstiller lovforslaget tilved-tagelsemed de af justitsministeren stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af justitsmini-steren og Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
2
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan generelt støtte lovforslaget, der strammerfærdselsloven for at sikre borgerne bedre mod spirituskørsel og al for høj hastighed.SF mener dog ikke, at det nuværende forslag tager tilstrækkeligt hensyn til den adfærd, der børkræves i vores byer, hvor der af hensyn til den lokale trafik kan være indført hastighedsgrænser på20, 30 eller 40 km/t. Vi mener, at det også kan være særlig hensynsløs kørsel, når en bil f.eks. kører80 km/t. i en zone ved en skole, hvor hastighedsgrænsen er sat til 40 km/t.Fart er ifølge færdselssikkerhedskommissionen den største trafiksikkerhedsudfordring, hvilket enny analyse fra HVU også bekræfter. Næsten halvdelen af de undersøgte ulykker kunne være undgå-et, hvis farten havde været afpasset efter forholdene. Det er færdselssikkerhedskommissionens vur-dering, at der ikke er tilstrækkelig fokus på, hvor alvorlige ulykker bliver ved overskridelser på selv10-20 km/t. Fodgængere og cyklister, der bliver ramt af en bil med 30 km/t. har en risiko på 5 ud af100 for at blive dræbt, mens risikoen er 40 ud af 100, når farten er 50 km/t.SF mener, at færdselsloven må understøtte den grønne transportpolitik, som blev indgået af etbredt flertal i folketinget i januar 2009, og som lægger op til, at flere skal bevæge sig på cykel og tilfods. Og et vigtigt virkemiddel er hastighedsnedsættelse i bynært område, ikke mindst når børn skalfærdes alene i trafikken på vej til skole eller dagsinstitution. SF ønsker derfor, at ubetinget fraken-delse af kørekortet ved mere end 100 pct. overskridelse af hastigheden også gælder i områder medhastigheder på 20, 30 og 40 km/t.Etandet mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af justitsministerenog Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker lovforslaget tilbage til behandling i Retsudval-get mellem 2. og 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:1)I den undernr. 2foreslåede§ 60 a, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Ved ubetinget frakendelse af førerretten som følge af spirituskørsel omfattes ansøgeren endvide-re af reglerne om alkolåse, jf. stk. 3 og § 132 a, stk. 1.«[Præcisering af anvendelsesområdet for alkolåsordningen]Af etmindretal(DF):2)Efter nr. 17 indsættes som nye numre:»01.I§ 125, stk. 1, nr. 9,udgår »§ 54, stk. 1, eller en overtrædelse af«.
3
02.I§ 126, stk. 1, nr. 2,ændres »under« til: »har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk. 1,eller under«.«[Ændring af føreretsfrakendelsessanktionen ved overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1, omnulgrænsen for kørsel under påvirkning af bevidthedspåvirkende stoffer]Af etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(RV og EL):3)Det undernr. 20foreslåede§ 126, stk. 1, nr. 12,affattes således:»12) ved kørsel har overskredet de tilladte hastigheder efter §§ 42 og 43 eller en anden hastigheds-grænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning med mere end 100 pct.«[Udvidelse af særlig hensynsløs kørsel]Af etmindretal(DF):4)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:01.I§ 128, stk. 2,indsættes efter »overtrædelse af«: »§ 54, stk. 1, eller«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Til § 35)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Færdselslovens § 119 a, § 119 b, § 125, stk. 1, nr. 9, § 126, stk. 1, nr. 2 og 9-12, § 127, 1.pkt., § 128, stk. 2, og § 133 a som affattet eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 9-15, 01, 02, 18-21,03 og 24-29, træder i kraft den 1. oktober 2010.«[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4]Afjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:6)Istk. 2ændres »§ 126, stk. 1, nr. 11 og 12« til: »§ 126, stk. 1, nr. 9-12, § 127, 1. pkt.«[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Formålet med den foreslåede ændring er at tydeliggøre, at alle, som har fået frakendt førerrettenubetinget som følge af spirituskørsel, omfattes af reglerne om alkolåse. Om den pågældende omfat-tes af reglerne om den obligatoriske alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens§ 60 a, stk. 3, eller den frivillige alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens §132 a, stk. 1, afhænger dels af promillens størrelse, dels af, om der er tale om gentagelsestilfælde.Er førerretten frakendt ubetinget som følge af spirituskørsel med en promille på over 2,00, vil føre-ren således – både i førstegangstilfælde og i gentagelsestilfælde – være omfattet af reglerne om denobligatoriske alkolåsordning. Reglerne om den obligatoriske alkolåsordning vil endvidere findeanvendelse, hvor førerretten er frakendt ubetinget som følge af spirituskørsel i gentagelsestilfælde,bortset fra andengangstilfælde med en promille på højst 1,20 efter et førstegangstilfælde med enpromille på højst 2,00. Ved ubetingede førerretsfrakendelser som følge af sådanne andengangstil-fælde vil føreren i stedet være omfattet af reglerne om den frivillige alkolåsordning. En fører vil
4
endvidere være omfattet af reglerne om den frivillige alkolåsordning ved ubetinget førerretsfraken-delser som følge af førstegangstilfælde af spirituskørsel med en promille over 1,20.Til nr. 2, 4 og 5Med ændringsforslagene ændres reglerne om frakendelse af førerretten, således at en person, derhar gjort sig skyldig i overtrædelse af den såkaldte nulgrænse i færdselslovens § 54, stk. 1, om kør-sel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, fremover som udgangspunkt skal have fra-kendt førerretten ubetinget i stedet for betinget. Frakendelsessanktionen vil herefter være den sam-me som ved spirituskørsel med en promille på over 1,20, således at frakendelsen sker for et tidsrumaf mindst 3 år. Det forudsættes i den forbindelse, at frakendelsestiden udmåles efter de samme ret-ningslinjer, som gælder ved spirituskørsel med en promille på over 1,20, hvilket indebærer, at fra-kendelsestiden normalt fastsættes til 3 år i førstegangstilfælde, til 5 år i andengangstilfælde og til 10år i tredjegangstilfælde eller senere tilfælde.Ændringsforslag nr. 5 indebærer, at de foreslåede ændringer i færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 9, §126, stk. 1, nr. 2, og § 128, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. 2 og 4, træder i kraft på samme tidspunktsom de øvrige foreslåede ændringer af reglerne om førerretsfrakendelse og konfiskation, nemlig den1. oktober 2010.Til nr. 3Forslagsstillerne ønsker at sikre, at en ubetinget frakendelse af kørekortet ved mere end 100 pct.overskridelse af hastigheden også gælder i områder med hastigheder på 20, 30 og 40 km/t. Der hen-vises i øvrigt til SF’s betænkningsbidrag.Til nr. 6Med ændringsforslaget præciseres det, at færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 9-12, og § 127, 1. pkt.,som affattet eller ændret ved lovforslagets § 1, nr. 18-21, træder i kraft den 1. oktober 2010.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Christian H. Hansen (UFG)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Bjarne Laustsen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne311113
5
Enhedslisten (EL)
4
(UFG)
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 179Bilagsnr.12345678910111213Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 26/4-10 fra Svend Drews Andresen2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministeren3. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4. udkast til betænkning5. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 179TitelSpm. om redegørelse for, om ministeren ikke forventer et øget antalvaretægtsfængslede og afsonere på baggrund af forslaget, og i denforbindelse en nærmere redegørelse for udgifterne hertil, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten Kolding den 12.marts 2010 »Politiet tager bil fra 33-årig uden kørekort«, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Newspaq MSN den 9. april 2010»Tusindvis drøner rundt uden kørekort«, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren agter at medvirke til, at prøveløsladelser kunbevilges, når den indsatte udviser samarbejdsvillighed i forhold til etbehandlingsforløb, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om proceduren for afdækning af, om en bilist er påvirket af nar-kotika, og om ministeren kan bekræfte, at der kun rejses sigtelser omnarkotikapåvirkning i meget få procent af de tilfælde, hvor der er mis-tanke om det, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren agter at skærpe procedurerne, således at fleredanskere, som synes at være påvirket af narkotika i trafikken, bliveranklaget for dette, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om antallet af alkohol- og narkotikatest, som danske bilisterårligt bliver udsat for, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er nogle tekniske eller økonomiske årsager til, at dertilsyneladende ikke udføres ret mange test af bilister i Danmark, der
2
3
4
5
6
78
7
9
10
1112
13
14
1516
17
18
ellers mistænkes for at være under indflydelse af narkotika, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det koster at foretage en alkoholtest og en narkotika-test, så de er af en kvalitet, der gør, at testen holder som bevis i retten,til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der i 2007 blev gennemført en lovændring således, at detblev muliggjort at benytte narkotikatests i retten, og om, hvad omfan-get af dette er i forhold til antallet af årlige sager, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 26/4-10 fra Svend Drews An-dresen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at det med lovforslaget er hensig-ten, at den foreslåede alkolåsordning vil skulle omfatte alle, som fra-kendes førerretten ubetinget som følge af spirituskørsel, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der i alle sager,hvor der er mistanke om overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 2,foretages en klinisk lægeundersøgelse, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren vil overveje mulighederne for at skærpe sankti-onen for kørsel uden førerret, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der skærper straffenfor narkokørsel, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil tage initiativ til en undersøgelse i forbindelsemed den almindelige spirituskontrol af, hvor mange der kører med enpromille mellem 0,2 og 0,5, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad ministerens begrundelse er for at færdsel ved skolevejgerne må overstige hastigheden med 100 pct. uden dertilhørende ube-tinget frakendelse af kørekortet, mens overskridelse på bl.a. motorvejmedfører det, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor mange tidligere spritdømte der i 2009gennemførte A/T, og om ministeren vurderer, at en skærpet straf viløge antallet på A/T, til justitsministeren, og ministerens svar herpå