Retsudvalget 2009-10
L 179 Bilag 12
Offentligt
849523_0001.png
849523_0002.png
849523_0003.png
849523_0004.png
849523_0005.png
849523_0006.png
Til lovforslag nr.L 179
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 0. maj 2010
5. udkast(ÆF fra DF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven(Skærpet indsats mod vanvidskørsel, indførelse af alkolåsordning og udvidet mulighed forudenretlig vedtagelse af førerretsfrakendelse m.v.)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1og 6. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2, 4 og 5. Sociali-stisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. marts 2010 og var til 1. behandling den 12. april 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendteden 11. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 214. Den 25. marts 2010sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Svend DrewsAndresen.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan generelt støtte lovforslaget, der strammerfærdselsloven for at sikre borgerne bedre mod spirituskørsel og al for høj hastighed.
2
SF mener dog ikke, at det nuværende forslag tager tilstrækkeligt hensyn til den adfærd, der børkræves i vores byer, hvor der af hensyn til den lokale trafik kan være indført hastighedsgrænser på20, 30 eller 40 km. i timen. Vi mener, at det også kan være »særlig hensynsløs kørsel«, når en bilf.eks. kører 80 km. i timen i en zone ved en skole, hvor hastighedsgrænsen er sat til 40 km. i timen.Fart er ifølge færdselssikkerhedskommissionen den største trafiksikkerhedsudfordring, hvilket enny analyse fra HVU også bekræfter. Næsten halvdelen af de undersøgte ulykker kunne være undgå-et, hvis farten havde været afpasset efter forholdene. Det er færdselssikkerhedskommissionens vur-dering, at der ikke er tilstrækkelig fokus på, hvor alvorlige ulykker bliver ved overskridelser på selv10-20 km i timen. Fodgængere og cyklister, der bliver ramt af en bil med 30 km i timen har en risi-ko på 5 ud af 100 for at blive dræbt, mens risikoen er 40 ud af 100, når farten er 50 km i timen.SF mener, at færdselsloven må understøtte den grønne transportpolitik, som blev indgået af etbredt flertal i folketinget januar 2009, som lægger op til at flere skal bevæge sig på cykel og til fods.Og et vigtigt virkemiddel er hastighedsnedsættelse i bynært område, ikke mindst når børn skal fær-des alene i trafikken på vej til skole eller dagsinstitution. SF ønsker derfor at en ubetinget frakendel-se af kørekortet ved mere end 100 pct. overskridelse af hastigheden, også gælder i områder medhastigheder på 20, 30 og 40 km. i timen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:1)I den undernr. 2foreslåede§ 60 a, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Ved ubetinget frakendelse af førerretten som følge af spirituskørsel omfattes ansøgeren endvidereaf reglerne om alkolåse, jf. stk. 3 og § 132 a, stk. 1.«[Præcisering af anvendelsesområdet for alkolåsordningen]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:2)Efter nr. 17 indsættes som nye numre:»01.I§ 125, stk. 1, nr. 9,udgår »§ 54, stk. 1, eller en overtrædelse af«.02.I§ 126, stk. 1, nr. 2,ændres »under« til: »har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 54, stk. 1,eller under«.«[Ændring af førretsfrakendelsessanktionen ved overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1, omnulgrænsen for kørsel under påvirkning af bevidthedspåvirkende stoffer]Af etmindretal(SF), tiltrådt af <>:
3
3Den undernr. 20foreslåede§ 126, stk. 1, nr. 12,affattes således: »ved kørsel har overskredet detilladte hastigheder efter §§ 42 og 43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavlereller anden afmærkning med mere end 100 pct.«[Udvidelse af særlig hensynsløs kørsel]Til § 3Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:4)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:23I§ 128, stk. 2,indsættes efter »overtrædelse af«: »§ 54, stk. 1, eller«.Nr. 23-29 bliver herefter nr. 24-30.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]5)Stk. 2affattes således:»Stk. 2.Færdselslovens § 119 a, § 119 b, § 125, stk. 1, nr. 9, § 126, stk. 1, nr. 2 og 9-12, § 127, 1.pkt., § 128, stk. 2, og § 133 a, som affattet eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 9-15, 01, 02, 18-21,03 og 24-29, træder i kraft den 1. oktober 2010.«[Ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 og 4]Afjustitsministeren,tiltrådt af <>:6Istk. 2ændres »§ 126, stk. 1, nr. 11 og 12« til: »§ 126, stk. 1, nr. 9-12, § 127, 1. pkt.«[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Formålet med den foreslåede ændring er at tydeliggøre, at alle, som har fået frakendt førerrettenubetinget som følge af spirituskørsel, omfattes af reglerne om alkolåse. Om den pågældende omfat-tes af reglerne om den obligatoriske alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens§ 60 a, stk. 3, eller den frivillige alkolåsordning, jf. den foreslåede bestemmelse i færdselslovens §132 a, stk. 1, afhænger dels af promillens størrelse, dels af om der er tale om gentagelsestilfælde. Erførerretten frakendt ubetinget som følge af spirituskørsel med en promille over 2,00, vil førerensåledes – både i førstegangstilfælde og i gentagelsestilfælde – være omfattet af reglerne om denobligatoriske alkolåsordning. Reglerne om den obligatoriske alkolåsordning vil endvidere findeanvendelse, hvor førerretten er frakendt ubetinget som følge af spirituskørsel i gentagelsestilfælde,bortset fra andengangstilfælde med en promille på højst 1,20 efter et førstegangstilfælde med enpromille på højst 2,00. Ved ubetinget førerretsfrakendelser som følge af sådanne andengangstilfæl-de vil føreren i stedet være omfattet af reglerne om den frivillige alkolåsordning. En fører vil endvi-dere være omfattet af reglerne om den frivillige alkolåsordning ved ubetinget førerretsfrakendelsersom følge af førstegangstilfælde af spirituskørsel med en promille over 1,20.Til nr. 2, 4 og 5Med ændringsforslagene ændres reglerne om frakendelse af førerretten således, at en person, derhar gjort sig skyldig i overtrædelse af den såkaldte nulgrænse i færdselslovens § 54, stk. 1, om kør-
4
sel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, fremover som udgangspunkt skal have fra-kendt førerretten ubetinget i stedet for betinget. Frakendelsessanktionen vil herefter være den sam-me som ved spirituskørsel med en promille over 1,20, således at frakendelsen sker for et tidsrum afmindst 3 år. Det forudsættes i den forbindelse, at frakendelsestiden udmåles efter de samme ret-ningslinjer, som gælder ved spirituskørsel med en promille over 1,20, hvilket indebærer, at fraken-delsestiden normalt fastsættes til 3 år i førstegangstilfælde, til 5 år i andengangstilfælde og til 10 år itredjegangstilfælde eller senere tilfælde.Ændringsforslag nr. 5 indebærer, at de foreslåede ændringer i færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 9, §126, stk. 1, nr. 2, og § 128, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. 2 og 4, træder i kraft på samme tidspunktsom de øvrige foreslåede ændringer af reglerne om førerretsfrakendelse og konfiskation, nemlig den1. oktober 2010.”Til nr. 3Forslagsstiller ønsker af sikre en ubetinget frakendelse af kørekortet ved mere end 100 pct. over-skridelse af hastigheden, også gælder i områder med hastigheder på 20, 30 og 40 km. i timen. Derhenvises i øvrigt til SF’s betænkningsbidrag.Ændringsforslaget indebærer, at de foreslåede ændringer i færdselslovens § 125, stk. 1, nr. 9, §126, stk. 1, nr. 2, og § 128, stk. 2, jf. ændringsforslag nr. x og x1, træder i kraft på samme tidspunktsom de øvrige foreslåede ændringer af reglerne om førerretsfrakendelse og konfiskation, nemlig den1. oktober 2010.Til nr. 6Med ændringsforslaget præciseres det, at færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 9-12, og § 127, 1. pkt.,som affattet eller ændret ved lovforslagets § 1, nr. 18-21, træder i kraft den 1. oktober 2010.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 179Bilagsnr.12345678910TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministerenHenvendelse af 26/4-10 fra Svend Drews Andresen2. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministeren3. udkast til betænkningRevideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 179Spm.nr.1TitelSpm. om redegørelse for, om ministeren ikke forventer et øget antalvaretægtsfængslede og afsonere på baggrund af forslaget og i denforbindelse nærmere redegøre for udgifterne hertil, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i JydskeVestkysten Kolding den 12.marts 2010 »Politiet tager bil fra 33-årig uden kørekort«, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til artiklen i Newspaq MSN den 9. april 2010»Tusindvis drøner rundt uden kørekort«, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren agter at medvirke til, at prøveløsladelser kunbevilges, når den indsatte udviser samarbejdsvillighed i forhold til etbehandlingsforløb, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om proceduren for afdækning af, om en bilist er påvirket af nar-kotika, og kan ministeren bekræfte, at der kun rejses sigtelser om nar-kotikapåvirkning i meget få procent af de tilfælde, hvor der er mistan-ke om det, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren agter at skærpe procedurerne, således at fleredanskere, som synes at være påvirket af narkotika i trafikken bliveranklaget for dette, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om antallet af alkohol- og narkotikatest henholdsvis, som dan-ske bilister årligt bliver udsat for, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om der er nogle tekniske eller økonomiske årsager til, at dertilsyneladende ikke udføres ret mange tests af bilister i Danmark, derellers mistænkes for at være under indflydelse af narkotika, til ju-stitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
6
9
10
1112
13
14
1516
17
18
Spm. om, hvad det koster at foretage en alkoholtest og en narkotika-test henholdsvis, så de er af en kvalitet, der gør, at testen holder sombevis i retten, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i 2007 blev der gennemført en lovændring således, at detblev muliggjort at benytte narkotikatests i retten, hvad er omfanget afdette i forhold til antallet af årlige sager, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 26/4-10 fra Svend Drews An-dresen, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at det med lovforslaget er hensig-ten, at den foreslåede alkolåsordning vil skulle omfatte alle, som fra-kendes førerretten ubetinget som følge af spirituskørsel, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til at sikre, at der i alle sager,hvor der er mistanke om overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 2,foretages en klinisk lægeundersøgelse, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om ministeren vil overveje mulighederne for at skærpe sanktio-nen for kørsel uden førerret, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der skærper straffenfor narkokørsel, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil tage initiativ til en undersøgelse, i forbindelsemed den almindelige spirituskontrol, af hvor mange der kører med enpromille mellem 0.2 og 0.5, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad ministerens begrundelse er for at færdsel ved skolevej,gerne må overstige hastigheden med 100 pct. uden dertilhørende ube-tinget frakendelse af kørekortet, mens overskridelse på bl.a. motorvejmedfører det, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvor mange tidligere spritdømte der i 2009gennemførte A/T og vurderer ministeren, at en skærpet straf vil øgeantallet på A/T, til justitsministeren, og ministerens svar herpå