Vanvidskørsel er jo i virkeligheden en fællesbetegnelse for mange forskellige former for vanvittig kørsel i trafikken.
Det kan jo både være spirituskørsel, kørsel, når man er påvirket af narkotika og medicin, eller hvis man i al for høj fart ikke er i stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende vis, eller man i øvrigt tilsidesætter væsentlige hensyn til færdselssikkerheden og dermed optræder ganske vanvittigt i trafikken.
Heldigvis er der jo ikke så mange, der kører helt vanvittigt i trafikken – heldigvis er der ikke ret mange.
Men de, der gør det, skaber så megen utryghed og så megen usikkerhed i trafikken for alle andre, at vi naturligvis skal skride meget markant ind over for dem.
For alle andre trafikanter, der overholder færdselsloven, som kører pænt og ordentligt, som er opmærksomme i trafikken, som er opmærksomme på de andre trafikanter, som i det hele taget er gode bilister, kan jo ikke gardere sig mod, at der pludselig kommer en vanvidsbilist, der kører fuldstændig vanvittigt i trafikken.
Det er det, der giver den enormt store usikkerhed, og derfor skal vi have grebet meget markant ind over for dem, der skaber den her voldsomme usikkerhed og utryghed i trafikken.
Derfor er det godt at se, at justitsministeren og regeringen fremsætter et lovforslag, som på flere forskellige punkter går ind og dels strammer op, dels kommer med nogle nye tiltag, og dels laver nogle muligheder, nogle »kan«-bestemmelser om til nogle »skal«-bestemmelser, specielt i forbindelse med konfiskation af køretøjer.
Men hvis vi skal starte fra en ende af, er det, man tager fat i, altså en markant skærpelse af straffene for at køre vanvittigt i trafikken.
Det ene er, at når man kører særlig hensynsløst, lægges der nu op til en tredobling af straffen – en tredobling af den straf, der bliver givet i dag.
I forhold til uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel, påvirkning af narkotika eller særlig hensynsløs kørsel kommer der til at ske en næsten fordobling af straffen, lægges der op til med forslaget.
Og i de grove tilfælde lægger man nu op til, at der skal vi helt op på at tale om 5 års fængsel.
Det er dog nogle markante stramninger, som vi fra konservativ side længe har efterlyst, og nu kommer de med det her lovforslag.
Så vil jeg sige til hr.
Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, at man jo altid kunne sætte mere på.
Det kan man altid, men et eller andet sted er man også nødt til at sige:
Lad os lægge os fast her, vi fordobler nogle af straffene, vi tredobler nogle af straffene, for nogle af straffene lægger vi op til, at der skal være helt op til 5 års fængsel i sanktionsudmålingen, ikke i strafferammen, men i selve udmålingen af straffen.
Det er jo nogle markante skærpelser, og lad os nu se, om det ikke kan få nogle af dem her til at tænke sig om en ekstra gang, og lad os se, om det her ikke kan betyde, at vi får færre af dem, der kører vanvittigt ude i trafikken.
Hvis det ikke skulle være tilfældet, hvis der stadig væk er nogle, der ikke kan finde ud af at overholde spillereglerne, er vi fra konservativ side indstillet på, at vi igen kan kigge på forslaget her, kigge på færdselsloven og se, om der skal ske yderligere stramninger.
Men her er der altså tale om nogle markante stramninger, så lad os nu gøre det til en start.
I forhold til konfiskation af køretøjer har jeg også længe presset på for, at det ikke skal være sådan, at det er politiet og i sidste ende domstolene, der skal sidde og vurdere, om der skal ske en konfiskation af et køretøj.
Det vil være meget mere enkelt og meget bedre og også langt lettere at forstå, hvis det er sådan, at man har nogle spilleregler, hvorefter man ved, at når man har gjort sådan og sådan, så forsvinder bilen.
Jeg tror, at det, der virkelig kan hjælpe på nogle af de her heldigvis meget få, men meget farlige trafikanter, som udgør en stor trussel, ud over at vi kan sætte dem længere og længere tid i fængsel, også er, at vi tager bilen fra dem.
Næsten uanset hvor mange penge man har, må der også være en grænse for, hvor længe man har råd til, at politiet bare tager den ene bil efter den anden.
Så det er godt, at vi får strammet op i forhold til konfiskation af køretøjer.
Det er også godt, at vi får skærpet reglerne omkring ubetinget frakendelse af førerretten, når man kører alt for stærkt.
Hidtil har det jo ikke været det nemmeste, hvis man kun har overtrådt hastighedsbestemmelserne, at foretage en frakendelse af førerretten, men nu lægges der altså op til, at der skal ske en ubetinget frakendelse af førerretten, hvis man overskrider hastighedsbegrænsningerne med mere end 100 pct.
Det er kun rimeligt, at man i de tilfælde siger, at så har man i hvert fald overhovedet ikke forstået, hvad det vil sige at være udstyret med et kørekort.
Så må man aflevere det kørekort, og så må man se, om man om nogle år igen er i stand til at kvalificere sig til at få kørekort.
Men kører man mere end 100 pct.
for stærkt, har man overhovedet ikke forstået, hvad det vil sige at have et kørekort, og så må vi tage det tilbage igen.
Det sidste element, som jeg også er glad for, at vi nu får som en del af dansk lovgivning, det har jo taget lidt tid at få det på plads, er alkolås.
Hidtil har det været sådan, at alkolåsordningen har været så dyr for den enkelte bilist, at den har haft en social slagside.
Nu er prisen kommet ned på et niveau, hvor, om jeg så må sige, alle kan være med, og derfor er det argument ikke længere i vejen for, at man kan indføre alkolås, dels i de grove tilfælde som en del af dommen, altså i forlængelse af frakendelsen skal man køre med alkolås i et par år, dels at det i de lidt mildere tilfælde kan blive en del af det at få mulighed for at få kørekortet tilbage før tid.
Det tror jeg er en god motivationsfaktor, at man altså har mulighed for at generhverve kørekortet 1 år tidligere, mod at man til gengæld installerer alkolås både i det år og så 1 år efter.
Jeg tror faktisk, alkolås kan være rigtig motiverende for mange af de her trafikanter.
Så på alle måder et godt lovforslag, som vi støtter fra konservativ side.