Socialudvalget 2009-10
L 178 Bilag 2
Offentligt
823016_0001.png
823016_0002.png
823016_0003.png
FBU ForældreLANDSforeningen, Bernstorffsvej 20, 2900 HellerupTlf. 70 27 00 27,[email protected], www.fbu.dkHellerup, den 7. april 2010
Til Folketingets Socialudvalg
Vedrørende: lovforslaget om Barnets ReformNødvendigheden af, at samfundet får mulighed for at støtte alle børn med behovherfor, må kunne opnås uden at ændre serviceloven ved at tilsidesætte det megetvæsentlige princip, at forældre og unge (som hovedregel) skal give samtykke til enundersøgelse af barnets / den unges forhold og til udveksling af oplysninger.FBU ForældreLANDSforeningen vil her i ”11. time” opfordre til, at der i forbindelsemed særligt to bestemmelser i lovforslaget findes andre muligheder for at komme til atstøtte udsatte børn og unge i de meget få situationer, hvor det ikke er muligt at opnåsamtykke fra forældrene eller den unge til udveksling af oplysningereller samtykke til at gennemføre en § 50 undersøgelse.FBU er meget positive overfor det fokus, der i forbindelse med Barnets Reform er påforældres betydning for deres børn og for den støtte, forældre kan have behov for.Netop dette fokus er også FBU´s baggrund for, at vi stærkt vil pege på, at servicelovenikke ændres så drastisk som foreslået i lovforslaget. Formålet med ændringerne måkunne opnås på anden måde ved fortsat at fastholde princippet om samtykke samtidigmed evt. udvidet formulering af undtagelsesmuligheder.FBU finder det vigtigt at fastholde princippet om samtykke direkte i lovgivningen ogfinder ikke, at en grundig beskrivelse i den kommende vejledning kan opveje manglenpå dette princip i forhold til forældre, børn og unges retssikkerhed, sådan somSocialministeriet beskriver i sin sammenskrivning af høringssvarene. En vejledning ernetop kun en vejledning for det skøn, som kommunen skal anlægge i sit arbejde.BaggrundAf aftalen om Barnets Reform fremgår bl.a. ”at forældre til udsatte børn spiller en storrolle for børnene – uanset evt. svigt og mangler. Derfor er det vigtigt at væreopmærksom på forældrenes behov for særlig støtte, hvis de skal kunne bidrage til deresbørns trivsel og udvikling. I nogle sager er anbringelse en nødvendighed. Men detændrer ikke på, at en anbringelse uden for hjemmet altid er en ulykkelig situation, der ividest muligt omfang skal forebygges.”
1
Barnets Reform indeholder initiativer, der skal styrke indsatsen overfor forældre.Initiativer, som er helt i tråd med det faglige grundlag og den ”best pratice”, somgennem mange år har udviklet sig, også i det tidlige forebyggende arbejde på tværs afsektorer og gennem samarbejde mellem de berørte ministerier.Et fagligt grundlag der bygger på, at indsatsen til børn og unge har størst mulighed forat lykkes gennem dialog og samarbejde med forældre og ved, at børn og forældre bliverinddraget, respekteret, talt med og lyttet til - samt får den nødvendige støtte.FBU beklager, at lovforslaget om Barnets Reform samtidig indeholder forslag, sombryder med dette vigtige faglige grundlag. Der skal ikke længere stilles krav omforældres og unges samtykke til en undersøgelse af barnets forhold, og fagpersoner skalkunne udveksle oplysninger uden samtykke fra forældre og unge.Det er vigtigt at fastholde og synliggøre forældres betydning ved, at de bliverrespekteret som netop barnets forældre, og at børn og unge bliver ”regnet med” somdem, det handler om. Forældrene, barnet eller den unge er derfor de første, der skalsnakkes med, hvis et barns situation giver anledning til opmærksomhed ellerbekymring. Respekten og anerkendelsen af dem skal være tydelig i samtaler medsundhedsplejerske, pædagog, lærer og psykolog og fra det første ”møde” medsocialrådgiveren. Det er i disse ”møder”, grundlaget for det fremtidige samarbejde tilgavn for barnet lægges.Dette vigtige grundlag for muligheden for at støtte udsatte børn og unge samt deresfamilier gennem et åbent samarbejde må ikke sættes over styr.For udsatte forældre / familier repræsenterer det offentlige system stor magt – en magt,som kan være vanskelig at overskue, og som for mange forældre betyder mere, end manforestiller sig. Forslagene risikerer at skabe helt unødig utryghed for mange familier ogdermed underminere mulighederne for et godt og konstruktivt samarbejde til gavn forde berørte børn og unge samt deres familier.De meget få situationer, hvor der af forskellige grunde ikke opnås samarbejde medforældre om hjælp til barnet, må fortsat kunne løses ved undtagelsesbestemmelser ogikke ved, at man generelt ændrer reglerne, således at der åbnes for større mulighed for atarbejde ”bag om ryggen på familierne”.FBU fraråder derfor, at disse forslag bliver vedtaget.For en evt. uddybning af FBU´s argumentation henvises til siderne 3 samt 6 - 11 voreshøringssvar vedrørende Barnets Reform, som medsendes her.FBU anbefalerat der ikke finder lovændringer sted vedrørende de to bestemmelser.Servicelovens gældende § 50, stk. 9 giver – i de situationer, hvor der ikke givessamtykke fra forældre eller den unge – allerede i dag umiddelbar mulighed for atkommunen kan indhente de nødvendige eksisterende oplysninger vedrørende barnets ogfamiliens forhold og dermed få belyst, om der er tale om et barn med behov for særligstøtte.
2
FBU finder, at gældende regler om udveksling af oplysninger, muligheden for at drøfteet barns og en families situation med kollegaer på egen arbejdsplads, muligheden foranonym drøftelse på tværs af arbejdspladser samt reglerne om underretningspligt skullegive alle, der arbejder med børn og unge, mulighed for at tage initiativer i forbindelsemed bekymringer om børns trivsel og velfærd.FBU anbefaler samtidig,at der på grunduddannelserne og i tilbagevendendeuddannelsestilbud til alle, der arbejder med børn, unge og deres familier, sikresmulighed for at medarbejdere får fokus på børns behov og for mulighederne for hjælpog støtte samt deres egen rolle i denne proces og evt. indsats.
Med venlig hilsen
Alice SørensenLandsformand
Lene JørgensenLandssekretær / socialrådgiver
3