Erhvervsudvalget 2009-10
L 175 Bilag 4
Offentligt
27. april 2010
/tbs-ft/cmp-dep
Notat om administrators og kurators beføjelser – L 175
Den 13. april blev L 175 fremsat i Folketinget. I forbindelse med den tek-niske gennemgang af lovforslaget for ERU den 21. april 2010 blev der ef-terspurgt et notat, der nærmere redegør for indholdet i de foreslåede reg-ler om administrators og kurators beføjelser i henholdsvis lov om finan-siel virksomhed og lov om realkreditlån og realkreditobligationer mv.Lov om finansiel virksomhed – administrators beføjelser i et SDO-administrationsboFormålet med lovforslaget er blandt andet at fastlægge administrators be-føjelser i et administrationsbo, som er nedsat til at administrere et penge-instituts register for særligt dækkede obligationer (SDO), fx i tilfælde afpengeinstituttets konkurs.Registeret er påkrævet som følge af indførelsen af SDO’er og viser en ad-skillelse af de aktiver, der stilles til sikkerhed for udstedelse af SDO’er,fra instituttets øvrige aktiver.I 2007 indførtes adgangen i lov om finansiel virksomhed for pengeinsti-tutter til at udstede SDO’er. Samtidig blev det fastsat, at Finanstilsynetskal sørge for, at pengeinstituttets tilbagebetaling til indehaverne af sær-ligt dækkede obligationer tages under administration, og at der udpegesen administrator. Det blev imidlertid ikke fastsat, hvilke nærmere beføjel-ser en administrator har i forbindelse med administrationen af SDO’er.Lovforslag L 175 indeholder i forlængelse heraf bestemmelser, der fast-sætter administrators beføjelser. Fra international side har ratingbu-reauerne stor fokus på emnet, da det har betydning for ratingen, hvordanobligationerne behandles i en krisesituation.Et afgørende hensyn bag de foreslåede regler om administrators beføjel-ser er, at afslutning af et administrationsbo ikke skal afvente udløb afSDO’er, der er omfattet af administrationsboet. I modsat fald vil der kun-ne gå 30 år eller mere, førend administrationsboet vil kunne afsluttes. Li-geledes vil der også gå 30 år eller mere, førend konkursboet efter penge-
2/3
instituttet vil kunne afsluttes, hvis det er pengeinstituttets konkurs, der harført til etableringen af administrationsboet.Et andet afgørende hensyn er at sikre den bedst mulige afvikling. Det ervæsentligt, at der ikke sker ”brandudsalg” af aktiverne i administrations-boet, idet dette vil kunne medføre store tab for indehaverne af de særligtdækkede obligationer. Dette vil i yderste konsekvens kunne have sam-fundsmæssig betydning henset til omfanget af de udstedte SDO’er. Histo-riske erfaringer fra realkreditbranchen viser, at der vil være stor sandsyn-lighed for, at der over tid kan ske genopretning af boet. Dette taler for, attvangssalg mv. så vidt muligt bør undgås.Hovedpunkterne i lovforslaget om administrators beføjelser er:Administrator skal som udgangspunkt forsøge at overdrage hele regi-steret for SDO’er til et andet kreditinstitut, der kan udstede SDO’er.Kan administrator ikke overdrage hele registeret til et andet kreditin-stitut, der kan udstede SDO’er, skal boet drives som en going con-cern. Administrator gives en række beføjelser hertil:○Mulighed for at udstede refinansieringsobligationer som erstat-ning for udløbne obligationer – administrator kan derimod ikkeudstede obligationer med henblik på nyudlån.○Mulighed for at optage kortvarige lån til dækning af midlertidigelikviditetsunderskud, som opstår, når der ikke er tidsmæssigtsammenhæng mellem indbetalingerne til administrationsboet fralåntagerne og administrators udbetalinger til obligationsejerne.○Mulighed for i begrænset omfang at sælge enkelte aktiver fra ad-ministrationsboet.Pengeinstituttet hæfter fortsat for aktiverne i registret, uagtet dette ertaget under administration.
Lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. – kurators beføjelser iet realkredit-konkursboFormålet med lovforslaget er at præcisere reglerne om den tilsynsførendeog kurators beføjelser i et realkreditinstitut, der er i betalingsstandsningeller under konkursbehandling.Et afgørende hensyn bag de foreslåede regler har også her været at sikreden bedst mulige afvikling, da en hurtig afvikling ikke nødvendigvis er ikreditorernes interesse. Samtidig kan der være tale om store værdier, dervil kunne gå tabt, hvis et realkreditinstitut kommer i vanskeligheder. Det
3/3
er derfor hensigtsmæssigt, at den tilsynsførende eller kurator har adgangtil at sikre disse værdier eventuelt ved at afvente en positiv udvikling imarkedet.Med lovforslaget får den tilsynsførende eller kurator mulighed for at ud-stede refinansieringsobligationer som erstatning for, at obligationerne ud-løber. Dette kan eksempelvis være rentetilpasningslån med løbetider på 1,3 eller 5 år. Der er tale om, at de nyudstedte obligationer erstatter de ren-tetilpasningslån, der skal refinansieres. De kan således alene anvendes tilbrug for refinansiering af eksisterende lån og ikke til nyudlån.Desuden indføres der præciseringer af den tilsynsførendes eller kuratorsmulighed for at optage lån til dækning af kortvarige likviditetsunderskud.Behovet herfor kan opstå, da der ikke altid er sammenfald mellem indbe-taling fra låntagerne (boligejerne) og udbetalinger til kreditorerne (obliga-tionsindehaverne).Ændringerne i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. læggersig op ad reglerne om administrators beføjelser vedrørende pengeinstitut-ters register over SDO, da der i forhold til udstedelse af SDO’er bør gæl-de ensartede regler for penge- og realkreditinstitutter.