Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 173 Bilag 2
Offentligt
831897_0001.png
831897_0002.png
ArbejdsdirektoratetAtt.: Birgitte Kjeldgaard AndersenE-mail:[email protected]og[email protected]Hvidovre, den 9. april 2010Sag 10/340 – Dok. 3641/10 SL/KP/ck
Høringssvar fra Danske Handicaporganisationer (DH) vedr. hø-ring over lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v. og lov om sygedagpenge (Partshøring, ændring af tilba-gebetalingsregler m.v.)DH er fuldstændig enig i Ombudsmandens påpegning af, at de berørte borgere, der modta-ger henholdsvis arbejdsløshedsdagpenge og sygedagpenge, skal høres inden udbetaling afydelser standses. Partshøring inden standsning af ydelser er fundamental for retssikkerhedeni sagsbehandlingen. Den del af lovforslaget, der omhandler krav til partshøring indenstandsning af såvel arbejdsløshedsdagpenge som sygedagpenge, har således DH´s fuldestøtte.Men DH støtter ikke forslaget om, at der kan kræves tilbagebetaling af udbetalte ydelser iperioden fra partshøringen til beslutning om standsning træffes. Principperne i den nuvæ-rende lovgivning om tilbagebetaling af ydelser, der er udbetalt med urette på grund af svig-agtige forhold eller mod bedre vidende, er dækkende. Det er ikke rimeligt at stille krav omtilbagebetaling for en periode, der vedrører sagens behandling.Enhver beslutning skal være baseret på grundig sagsoplysning, herunder partshøring af bor-geren. Partshøringen er en naturlig del af sagsbehandlingen. Derfor må retsvirkningen afenhver beslutning være gældende fra det tidspunkt, hvorfra beslutningen træffes, og ikke fradet tidspunkt kommunen iværksætter en partshøring.
Medvirken og partshøringI forhold til princippet om borgerens medvirken til sagernes oplysning, er det meget vigtigtat være opmærksom på, at forskellige typer af psykiske funktionsnedsættelser på forskelligvis kan påvirke den enkeltes evne til og mulighed for at gøre brug af jobcentres og forvalt-ningers sædvanlige kommunikationskanaler. Systemet er generelt baseret på, at menneskerselv kan betjene sig og orientere sig i dem. Men det kan alle mennesker ikke. Derfor er derrisiko for misforståelser og fejlfortolkning af borgerens adfærd. For eksempel kan manglen-de reaktion på jobcentrets eller forvaltningens breve, manglende tilbagemelding, manglendefremmøde på et aktiveringstilbud m.v. tolkes som dårlig opførsel, sjusk eller dovenskab.Men i virkeligheden kan dette reaktionsmønster være en del af en psykiske funktionsned-sættelse, der betyder, at borgeren ikke kan læse eller overskue kommunens henvendelsereller forstå rækkevidden af dem. Måske er de ikke engang i stand til at åbne brevene.
Det skal der tages højde for i sagsbehandlingen, så alle borgere får reel mulighed for atmedvirke til sagens oplysning og behandling. Kommunen må sikre sig, at borgeren er istand til at forstå og modtage henvendelserne og må tilrettelægge kommunikationen indivi-duelt, så ingen efterlades hjælpeløse. Konsekvensen af bortfald af ydelser er alvorlig forborgeren.Tilsvarende stiller det krav til gennemførelse af partshøringen. Man skal sikre, at den gen-nemføres i tilgængelig form, så man er sikker på, at borgeren har læst – måske ved brug afhjælpemidler - og forstået, hvad partshøringen drejer sig om.Med venlig hilsen
Stig Langvadformand
2