Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 173 Bilag 2
Offentligt
831891_0001.png
831891_0002.png
ArbejdsmarkedsstyrelsenBirgitte Kjelgaard Andersen –[email protected]/ Eva Kok –[email protected]Cc: Sekretariatet –[email protected]
Sagsnr. 10-54Vores ref. csoeDeres ref.Den 9. april 2010
Høring om Udkast til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsfor-sikring m.v. og lov om sygedagpenge (Partshøring, ændring af tilbagebeta-lingsregler m.v.)
§ 1 Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring mv.Ad ny § 65 aDen nye paragraf er modsat den nugældende lov (§ 65), hvor der standses for udbeta-ling ved mistanke om fejludbetaling. Sagen undersøges, og a-kassen (kommunen)træffer afgørelse i sagen, hvor der kan være tale om efterbetaling af dagpenge (syge-dagpenge).Forslaget vender forholdet rundt efter initiativ fra Folketingets Ombudsmand. Idéener, at der ved mistanke skal foretages en høring af medlemmet (evt. andre), hvorefterder træffes afgørelse i sagen. Hvis medlemmet ikke vil medvirke, træffes der afgørel-se på det foreliggende grundlag. Eventuel udbetalt ydelse ved mistanke om fejl kanmedtages ved en afgørelse, da ydelsen, ifølge lovforslaget, skal udbetales med forbe-hold for tilbagebetaling.Forslaget skal ses som sikring af retssikkerheden for medlemmerLO finder det positivt, at medlemmernes retssikkerhed styrkes, og at dette ikke skerpå bekostning af a-kassernes ret til refusion.Pligten til partshøring er ikke i sig selv ny. Den bliver dog nu lovfæstet og uddybet.Det nye er, at a-kassen skal fortsætte udbetalingen (med ret til refusion), mens parts-høringen også skal foretages, når oplysningerne stammer fra medlemmet selv, med-mindre kassen alene på baggrund af medlemmets egne oplysninger kan træffe afgø-relse om retten til ydelser.Det er altså selve parthøringen, der udløser pligten til fortsat at udbetale.Dette princip rejser en række tvivlsspørgsmål, som der skal tages stilling til.Gælder princippet om fortsat udbetaling med ret til refusion også i forhold tilalmindelig sagsbehandlingstid – a-kassen modtager oplysninger fra medlem-met selv, der indikerer, at dagpengeudbetalingen skal standses/medlemmet harbegået svig. Efter 3 uger og en mellemliggende dagpengeudbetaling foretagesen egentlig sagsbehandling. Kassen træffer afgørelse på det foreliggendegrundlag uden parthøring, da kassen alene på baggrund af medlemmets oplys-
ninger kan træffe afgørelse om medlemmets ret til ydelser. Har kassen ret tilrefusion?Udeblivelse/rådighed. Et medlem udebliver fra en 3-månederssamtale. Med-lemmet udelukkes midlertidigt fra dagpenge for 1 dag, da medlemmet dagenefter kontakter a-kassen. Medlemmet indkaldes til en ny 3-månederssamtale,til afholdelse 1 uge efter den første samtale. Medlemmet udebliver også fradenne. Kassen sender nu en høring til medlemmet med anmodning om en ud-talelse. Medlemmet svarer og oplysningerne i svaret medfører, at a-kassen nårtil, at medlemmet ikke er til rådighed. Skal kassen her høre medlemmet på nyinden afgørelsen træffes? Skal a-kassen i hele forløbet fortsætte med at udbe-tale dagpenge, indtil der træffes afgørelse i sagen?Et medlem har modtaget dagpenge samtidig med, at medlemmet har været ibeskæftigelse. Der er tvivl om, hvor meget arbejde medlemmet har haft. Sa-gen er startet med en anonym anmeldelse, hvor det er oplyst, at medlemmethar været i fuldtidsarbejde i 6 måneder. Medlemmet selv siger, det kun er i 3måneder. Der er altså tvivl om omfanget af svindelen, men ikke om derersvindlet, og at der vil blive et krav på medlemmet om tilbagebetaling af dag-penge. A-kassen indhenter arbejdsgiveroplysninger. Skal a-kassen fortsættedagpengeudbetalingen, indtil arbejdsgiveroplysningerne er indhentet, med-lemmet hørt over disse, og afgørelse er truffet?Sanktionsreglerne skal tilrettes, så der ikke længere pålægges sanktioner medvirkning fra konstateringstidspunktetFølgende fremgår af lovbemærkningerne:”Bestemte oplysninger til ugunst for medlemmet kan f.eks. komme fra et job-center eller en anden myndighed, en arbejdsgiver, et pengeinstitut, livsforsik-ringsselskab eller pensionskasse mv., og fra private – f.eks. i forbindelse meden anmeldelse.

Oplysningerne kan også komme fra medlemmet selv.

Oplys-ningerne kan f.eks. omhandle medlemmets udeblivelse fra samtaler mv., an-søgning om eller modtagelse af andre offentlige ydelser, lønarbejde (lønnetsom ulønnet) og udøvelse af selvstændig virksomhed, samt indtægter mv.”Detskal her afklares, hvornår/ efter hvilke kriterier et medlem skal høres om egneoplysninger.LO finder, at ovenstående vigtige spørgsmål, som er uafklaret ifølge lovforslaget, børafklares inden lovforslaget træder i kraft.
LO deltager gerne i en arbejdsgruppe i den anledning.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
2