Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 4
Offentligt
834014_0001.png
834014_0002.png
834014_0003.png
J.nr. 2010-511-0048Dato: 27. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende lovforslag L 171 – For-slag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af mo-torkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven).(Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning el-ler ombygning af varebil til personbil)
Troels Lund Poulsen
/Per Bach Jørgensen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til Forslag til lovom ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven). (Ændretberegning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil).

Organisationer

Bilbranchen

Bemærkninger i høringssvar

Bilbranchen anerkender formålet medlovforslaget. Organisationen bemær-ker, at lovforslaget udstiller en uhen-sigtsmæssig lov, hvor den høje værdi-baserede afgift betyder, at lovgivergang på gang må lukke huller.Endelig finder Bilbranchen det urime-ligt, at lovforslaget får virkning frafremsættelsen. Herved vil forhandlere,der har handlet i tillid til kendte lov-regler kunne komme i klemme.

Kommentar til bemærkninger

Der er rigtigt, at vi har meget højebilafgifter her i landet, og at dette na-turligvis skærper tilskyndelsen til atfinde omveje, hvor der er afgifter atspare.Lovforslaget lukker et hul i de gæl-dende regler.Med hensyn til virkningstidspunktetbemærkes, at SKAT pr. 1. januar2008 ved kongelig resolution overtogregistreringsopgaven fra Politiet. Enanmodning til SKAT om omregistre-ring af en varebil til almindelig per-sonbil, vil som konsekvens heraf bli-ve betragtet som en anmeldelse til re-gistrering, og derfor følge gældenderegler, hvis anmodningen er sket se-nest den 22. marts 2010.Omvendt vil lovforslaget miste sinmening, hvis der åbnes op for at be-handle varebiler, hvor ejeren kunhavde tænkt sig –men ikke har an-meldt sin bil til omregistrering til al-mindelig personbil, efter gældenderegler. Det samme gælder importere-de, brugte almindelige personbiler,der alene var tænkt ombygget til va-rebil og derefter tænkt omregistrerettil personbil uden anmeldelse af no-gen af delene.Efter de gældende regler, som fore-slås ændret med virkning fra og medden 23. marts 2010, er den registre-ringsafgift, der beregnes, når varebi-ler ændrer status til almindelige per-sonbiler betydeligt lavere, end for entilsvarende personbil, der afgiftsbe-rigtiges på normal vis. Dette har førttil, at brugte indførte biler i vidt om-fang først registreres som varebilerfor derefter at blive registreret somalmindelige personbiler, og til en be-tydeligt lavere samlet registreringsaf-gift end ellers. Dette er selvfølgeliguacceptabelt.I øvrigt henvises til kommentaren tilBilbranchens høringssvar.
Dansk BilFor-handler Union(DBFU)
Dansk BilForhandler Union mener, atdet er forkert, når det af bemærknin-gerne til lovforslaget fremgår at lov-forslaget, hverken har økonomiske el-ler administrative konsekvenser forerhvervslivet. Organisationen anfører,at de af dens medlemmer, der somforhandlere af brugte biler har dispo-neret og handlet i tillid til gældendelovgivning, for fleres vedkommendenu kan imødese betydelige økonomi-ske tab, hvis loven vedtages med virk-ning fra fremsættelsen.Dansk BilForhandler Union opfordrertil at genoverveje ikrafttrædelsestids-punktet, forinden lovforslaget endeligtvedtages.
Side 2
Danske Erhverv
Danske Erhverv støtter intentionen ilovforslaget og har derudover ingenbemærkninger.Dansk Taxi Råd har ingen bemærk-ninger.FDM bifalder, at der med lovforslagetsker en forenkling. Organisationenfinder dog, at der er behov for langtmere enkel afgiftslov.FDM opfordrer til, at arbejdet med engrundlæggende omlægning af bilafgif-terne fortsætter.Dernæst opfordrer organisationen til,at loven ikke får virkning for de bili-ster, der har fået svar på deres anmel-delse, men som ikke har nået at betaleafgift.Indledningsvis bemærkes, at arbejdetmed at udarbejde forslag til en grønomlægning af bilbeskatningen, er ifuld gang, men ikke færdigt.Dernæst bemærkes, at bilister, der harfået svar på deres anmeldelse, mensom ikke har nået at betale afgift, vilkunne afgiftsberigtige bilen eftergældende regler. Det samme gælderfor anmeldelser (21.0016), der ermodtaget af SKAT senest den 22.marts 2010, jf. kommentaren til Bil-branchens høringssvar.
Dansk Taxi Råd
FDM
Foreningen afForeningen af Statsautoriserede Revi-Statsautoriserede sorer har ingen bemærkninger.RevisorerForeningen Re-gistrerede Revi-sorerForeningen Registrerede Revisorer haringen bemærkninger.
Side 3