Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 17
Offentligt
846123_0001.png
846123_0002.png
14. maj 2010Jesper R. AndersenElmegade 23, st. th.2200 København NTlf. 51 50 51 45

L171 - Forslag til lov om ændring af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.

(registreringsafgiftsloven)

Til SkatteudvalgetJeg har med stor interesse fulgt behandlingen af L171 - Forslag til lov om ændring af lov omregistreringsafgift af motorkøretøjer m.v. (registreringsafgiftsloven), da jeg personligt bliver ramt,hvis lovforslaget vedtages.Jeg må desværre konstatere, at det ikke virker som om ret mange af ordførerne, har overvejet destore økonomiske tab forslaget påfører den enkelte borger.Det bliver flere gange nævnt, hvor meget staten går glip af i tabt indtjening. Dette er dog ensandhed, med modifikationer, da mange af de omregistrerede biler formentlig aldrig var blevetomregistreret, hvis ikke det havde været for de lempeligere regler. Den usædvanlige store aktivitetpå skattekontorerne, må have skabt en vis indtægt.Man kan heraf muligvis nærmere tale om en merindtægt for staten, idet biler, der for fleresvedkommende har kørt privatkørsel på gule plader nu bliver omregistreret til personbil.For min egen families vedkommende, havde vi ikke investeret i anden bil, hvis ikke det havde væretfor SKATs udmelding af 25. februar 2010 (http://www.skat.dk/display.aspx?oId=1879889&vId=0).Netop ovennævnte skrivelse fra SKAT er også årsagen til, at lovforslaget i sin nuværende form ikkeer rimeligt. Det kan ikke være Statens opgave at lede borgerne i økonomisk uføre.Næst efter hus, er bilen som regel den største enkeltinvestering i en familie, og en ekstraregning på iomegnen af 70.000 kr., som man ikke kan afværge ved at fravælge at købe bilen, kan godt mærkespå nattesøvnen i en nystartet familie.Jeg har forståelse for, at man ønsker, at udligne den forskel, der med de tidligere regler har gjort siggældende i forbindelse med omregistrering af biler, og havde man fra ministeriet side lukket”hullet” i samme ombæring som SKAT kommer med den ovennævnte skrivelse, havde det ogsåværet helt rimeligt at gøre det med øjeblikkelig virkning.Sagen er imidlertid den, som der også er blevet gjort opmærksom på af andre borgere, at SKAT harvejledt folk i, at dette er reglerne og ikke et ”hul”, og at der ikke har været overvejelser om at ændredem. Med andre ord er borgerne blevet vejledt i, at det helt legalt at benytte denne mulighed, og atreglerne forsat vil være gældende.Dette er med til at presse brugtpriserne på varebiler og især bagsæder til disse i vejret, og borgere,der har indgået handler i perioden fra d. 25. feb. – 23. marts kan ikke gøre sig forhåbninger om atkunne sælge hverken bil eller sæder uden væsentlige økonomiske tab. Personligt har jeg købt bil til138.000 kr. og sæder til 22.000 kr. hvortil der skal lægges diverse udgifter til ombygningen. IfølgeSKAT vurderes bilen til ca. 250.000 kr. grundet et relativt højt km-tal, hvilket medfører en afgift påca. 120.000 og dermed en samlet pris på et godt stykke over 280.000 kr. vel at mærke for en bilSKAT selv vurderer til 250.000 kr.
-1-
Jeg mener, at det er totalt uacceptabelt, at Staten her i form af SKAT og Skatteministeriettilnærmelsesvis lokker folk i fælder, der kan have afgørende betydning for den enkeltes økonomi.Dette har sikkert ikke været intensionen, men sådan kan det nemt opleves for den enkelte borger.Det tab som de tidligere regler angiveligt skulle have medført, lægges med de nye regler ud på deborgere, der som Skatteministeren udtrykker det, har disponeret i tillid til gældende ret, i stedet forat åbne en mulighed, for at de kan slippe ud af den situation, som de er sat i grundet SKATsvejledning.Skatteministeren skriver i sit svar til Kurt Gregersen, at dette ikke kan undgås, da det ikke er muligtat udskille de varebiler, der er købt i tillid til de gældende regler (se uddrag af svar herunder).
Dette er ikke korrekt, da handler, der er indgået i perioden d. 25. feb. – 23. marts, vil kunnedokumenteres gennem underskrevne købsaftaler, der er dateret i dette tidsrum.Alternativ, kunne man åbne en mulighed for at anvende de gamle regler indtil lovforslagetsendelige vedtagelse, så det ikke er den enkelte borger, der er kommet i klemme, som skal betaledyrt for en tilsyneladende totalt fraværende kommunikation mellem Skatteministeriet og SKAT.Som tidligere nævnt, har jeg forståelse for ønsket om at ensrette afgiftsreglerne, og håber, at man ifremtiden vil indføre en afgiftslovgivning, der er mindre kompliceret, så der ikke igen opstårlignende situationer, hvor et ”hul”, der angiveligt har været åbent i over et år, bliver lukket ved enhovsaløsning, der rammer almindelige borgere hårdt på privatøkonomien.Jeg håber meget, at I i Skatteudvalget vil tage ovenstående henvendelse med i jeres betragtningerunder færdigbehandlingen af lovforslaget.Med venlig hilsenJesper Rosenkrantz Andersen
-2-