Skatteudvalget 2009-10
L 171 Bilag 13
Offentligt
843867_0001.png
843867_0002.png
J.nr. 2010-511-0048Dato:11. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 171 - Forslag til Lov om ændring af lov om registreringsafgift af motor-køretøjer mv. (registreringsafgiftsloven) (Ændret beregning af registre-ringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil).Hermed kommentarer til henvendelsen af 23. marts 2010 fra Kurt Greger-sen, Hundested (L 171 - bilag 1).
Troels Lund Poulsen
/ Per Bach Jørgensen
Kurt Gregersen klager over, at loven tillægges virkning allerede fra lovforslagets fremsæt-telse den 23. marts 2010.Kurt Gregersen har købt en bil i tillid til oplysninger fra SKAT den 20. marts 2010 om, atder ikke var lovændringer på trapperne.Hvis loven gennemføres som fremsat, vil den få en større økonomisk konsekvens for ham.Kurt Gregersen føler, at han har fået trukket noget ned over ørene, som han ikke har kunnetværge sig imod.Hertil bemærkes, at formålet med lovforslaget er at lukke et hul i registreringsafgiftsloven.Derfor har det været nødvendigt at udarbejde lovforslaget i hemmelighed og foreslå, atlovændringen tillægges virkning allerede fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse. El-lers ville udnyttelsen af dette hul i skattelovgivningen eskalere, straks det blev kendt, at etindgreb er på vej, med deraf følgende tab for statskassen.SKAT kan således ikke bebrejdes, at det ikke kendte til lovindgrebet.SKAT administrerer lovforslagets virkningstidspunkt således, at alle ekspeditioner behand-les efter de gældende regler. Ekspeditioner, der er indleveret til eller modtaget hos SKATden 23. marts 2010 eller senere, behandles efter reglerne i lovforslaget, hvis lovforslagetvedtages.Er et køretøj således før den 23. marts 2010 anmeldt til berigtigelse af registreringsafgiftsom følge af ændret afgiftsmæssig identitet, f.eks. nedvejning eller ombygning fra varebiltil personbil, vil denne ændring af køretøjet ikke blive berørt af de foreslåede lovændringer.Dette uanset om afgiften først betales den 23. marts 2010 eller senere.Der vil være borgere og virksomheder, der har disponeret i tillid til gældende ret, som ikkevil kunne opnå det økonomiske resultat, de havde forventet, hvis lovforslaget vedtages.Dette kan ikke undgås, idet formålet med lovforslaget er at lukke et hul i registreringsaf-giftsloven. Det vil ikke være muligt at udskille de varebiler, som borgere eller virksomhe-der har disponeret over i tillid til gældende ret med henblik på nedvejning eller ombygning,men endnu ikke anmeldt til ny afgiftsberigtigelse den 23. marts 2010.Men jeg vil stille ændringsforslag om, at varebiler, der i 2010, men inden den 23. marts2010, er anmeldt til berigtigelse af registreringsafgift med 95 pct. efter § 29 eller § 29 a iregistreringsafgiftsloven, frem til 1. juli 2010 vil kunne anmeldes til berigtigelse af registre-ringsafgift som følge af ombygning af bilen til personbil. Herved opnås, at borgere og virk-somheder ikke kommer i klemme som følge af lange sagsbehandlingstider i SKAT.Et sådant ændringsforslag hjælper dog ikke Kurt Gregersen, der endnu ikke den 23. marts2010 havde anmeldt sin bil til berigtigelse af registreringsafgift.
Side 2