Skatteudvalget 2009-10
L 17
Offentligt
751078_0001.png
751078_0002.png
J.nr. 2009-611-0042Dato: 3. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 17 - Forslag til Lov om indgåelse af protokol om ændring af overens-komst mellem Danmark og Schweiz til undgåelse af dobbeltbeskatningvedrørende skatter af indkomst og formue.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. oktober 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Ivar Nordland

Spørgsmål 2:

I hvilket omfang giver aftalen og den nugældende DBO mulighed for, atdanske skattemyndigheder besøger Schweiz, og foretager besøg hos der registrerede sel-skaber for at konstatere, om der foregår en reel aktivitet i de pågældende selskaber på deresofficielle adresse?

Svar:

Indledningsvis skal det understreges, at den væsentligste betydning af ændringen af artiklenom informationsudveksling er, at de schweiziske skattemyndigheder ikke kan afvise at givede danske skattemyndigheder oplysninger, som de danske myndigheder har anmodet om,med den begrundelses, at oplysningerne skal indhentes i en bank, eller at Schweiz ikke be-høver oplysningerne til dets egen beskatning.Ændringerne har derimod ikke betydning for mulighederne for, at embedsmænd fra danskeskattemyndigheder kan være til stede i Schweiz for at foretage undersøgelser hos andre sel-skaber der.OECD’s bemærkninger til artikel 26, stk. 1, nævner, at artiklen tillader udveksling af op-lysninger på tre måder: efter anmodning, automatisk og spontant. Det nævnes videre, at dekontraherende stater kan anvende andre teknikker til udveksling af oplysninger, herundersamtidige revisioner og tilstedeværelse af embedsmænd på et andet lands territorium.Vedrørende embedsmænds tilstedeværelse på et andet lands territorium nævner OECD-bemærkningerne, at skattemyndighederne i et land kan tillade, at repræsentanter fra det an-det lands skattemyndigheder besøger det førstnævnte land for at udspørge fysiske personereller undersøge et foretagendes bogføring eller være til stede ved undersøgelse, som foreta-ges af førstnævnte lands myndigheder.OECD-landene har mulighed for at indsætte forbehold til OECD-modellen om, at de ikkevil følge en artikel i modellen, eller observationer om, at de ikke tilslutter sig den fortolk-ning af en artikel i modellen, som er angivet i OECD-bemærkningerne.Schweiz har hidtil haft forbehold både vedrørende artikel 26, stk. 1, og stk. 5, men har imarts 2009 trukket disse forbehold tilbage.Under alle omstændigheder tillader dobbeltbeskatningsoverenskomsternes artikel om in-formationsudveksling ikke, at skattemyndigheder fra et land på egen hånd foretager myn-dighedsudøvelse i form af kontrolbesøg hos personer og selskaber i et andet land.Artiklen tillader derimod, at danske embedsmænd efter aftale med et andet lands myndig-heder kan besøge det andet land for at foretage undersøgelser hos personer eller foretagen-der i dette andet land eller for at være til stede ved det andet lands undersøgelser dér.Det vides ikke, om eller i hvilket omfang Schweiz, efter at forbeholdet vedrørende artikel26, stk. 1, er trukket tilbage, vil tillade, at danske embedsmænd besøger Schweiz for at fo-retage undersøgelser dér.
Side 2