Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
832935_0001.png
832935_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 23. april 2010
E-mail [email protected]
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 60 (L169).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Marie Geisler Andersen(RV).
Spørgsmål nr. 60:”Mener ministeren ikke at det er korrekt, at en borger principielt kan flytte fraen kommune til en anden efter eget ønske, hvis man selv klarer alt vedr.denne flytning og ikke involverer kommunen også selv om vedkommende eromfattet af målgruppen for lovforslaget, og derved kan borgeren blive enalmindelig borger med særlige behov i den nye kommune?”
Svar:Som det fremgår af den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven, jf. lov-forslagets § 1, nr. 2, og § 3, stk. 2, omfatter lovforslaget alle personer, derefter lovforslagets ikrafttræden efter medvirken fra den oprindelige opholds-kommune eller anden offentlig myndighed får ophold i en ny kommune i:1) boformer efter §§ 107-110 og 192 i serviceloven, (varige og midlerti-dige sociale boformer, forsorgshjem og krisecentre samt plejehjem),2) boliger efter § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boligerm.v., (plejeboliger),3) institutioner under sygehusvæsenet,4) institutioner under Kriminalforsorgen eller5) boliger, boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles medboformer m.v. under nr. 1-4.Forslaget gælder endvidere unge, der efter lovforslagets ikrafttræden fårophold i en af de nævnte boformer i umiddelbar forlængelse af en anbringel-se i et anbringelsessted for børn og unge, jf. den foreslåede § 9 a, stk. 7, iretssikkerhedsloven.
2
Forslaget omfatter endvidere efter § 3, stk. 3, personer, hvor der ved lovæn-dringens ikrafttræden betales mellemkommunal refusion fra en tidligere op-holdskommune efter den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 2, nr. 1-5,fordi den pågældende efter medvirken fra den oprindelige opholdskommuneeller anden offentlig myndighed har fået ophold i et af de nævnte socialetilbud i en anden kommune. I sidstnævnte sager foreslås dog efter forslagets§ 3, stk. 4, at den tidligere opholdskommune skal kunne beslutte fortsat atbetale refusion for udgifter til hjælp efter serviceloven frem for igen at blivehandlekommune for personen vedrørende disse ydelser.Forslagets regler gælder efter den foreslåede § 9, stk. 8, så længe personenhar ophold i det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud.Andre end de nævnte personer, der flytter fra en kommune til en anden, vilikke være omfattet af lovforslagets regler, uanset hvilken boligform de harophold i før eller efter flytningen.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen