Socialudvalget 2009-10
L 169
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 23. april 2010
EJB/ J.nr. 2010-795
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. april 2010følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 41 (L169).
Spørgsmål nr. 41:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. april 2010 fra Spastiker-foreningen, jf. SOU L 169 - bilag 9.”
Svar:Spastikerforeningens Hovedbestyrelsesmøde tager i henvendelsen afstandfra lovforslaget og dets virkning i forhold til de omfattede borgere.Som også anført i bemærkningerne til lovforslaget og besvarelserne afspørgsmål 1 og spørgsmål 19 er lovforslaget en udmøntning af aftalen mel-lem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010 med hensyn tilsammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar på detspecialiserede socialområde.Formålet med forslaget er at give kommunerne bedre mulighed for at styreøkonomien på det specialiserede socialområde.Den foreslåede ordning vil gøre det mere gennemskueligt for kommunerneat benytte tilbud i andre kommuner ved at sikre, at kommunerne fortsat harindflydelse på sagsforløb og serviceniveau i disse tilfælde.Ved udmøntningen af aftalen med KL har det været væsentligt at sikre, atlovændringen ikke vil have negativ indvirkning på kommunernes incitamenttil at etablere og drive højt specialiserede botilbud og tage imod borgere fraandre kommuner. Det kan ikke være i hverken borgernes eller handicapor-ganisationernes interesse, at kommunernes incitament til at etablere specia-
2
liserede tilbud reduceres.Servicelovens regler om, hvilke ydelser en borger med handicap har ret til,forbliver med lovforslaget helt uændrede. Den tidligere opholdskommune,der efter lovforslaget får handlepligten i forhold til en borger i relation til hjælpefter serviceloven, skal således administrere hjælpen efter de regler, derogså gælder i dag, blot med kommunens eget serviceniveau. Beboerne vilsom hidtil skulle visiteres individuelt til ydelser efter serviceloven og tilbydesindividuelle handleplaner. Kommunen skal yde hjælp i samme omfang til deborgere, den overtager handlepligten for, som til de borgere, der bor i kom-munen, og kommunen skal tilrettelægge behandlingen af sagerne på ensådan måde, at borgeren har mulighed for at medvirke ved behandlingen afsin sag.Herudover skal understreges, at den kommune, der er handlekommune iforhold til indsatser efter serviceloven, i alle tilfælde efter retssikkerhedslo-vens § 10 har ansvaret for, at den er i besiddelse af tilstrækkelige oplysnin-ger om borgerens forhold til at kunne træffe afgørelser og tage beslutningerom den konkrete indsats over for borgeren.Endelig bemærkes, at lovforslaget giver mulighed for delegation, således aten tidligere opholdskommune, der med lovforslaget bliver handlekommune iforhold til indsatser efter serviceloven, kan aftale at delegere udøvelsen afsine opgaver i tilfælde, hvor det forekommer mest hensigtsmæssigt, at dennye opholdskommune står for udøvelsen af opgaver efter serviceloven iforhold til borgeren. Det kan f.eks. være i situationer, hvor en borger harophold i boform, der ligger geografisk fjernt fra handlekommunen. Kommu-nerne får på den måde mulighed for lokalt at finde hensigtsmæssige løsnin-ger, der tager hensyn til den enkelte borgers situation.Uanset om delegation anvendes, vil det være nødvendigt, at der i den enkel-te sag indgås et hensigtsmæssigt samarbejde mellem handlekommunenefter serviceloven og borgerens opholdskommune med henblik på at sikrehelhed i indsatsen over for borgeren. KL har tilkendegivet, at KL vil biståkommunerne med at fremme helhedsbetragtninger over for borgerne ogrådgive kommunerne om at have opmærksomhed på dette.Bl.a. på grund af den bekymring for forslagets virkning, som flere organisati-oner har givet udtryk for i deres høringssvar, vil Socialministeriet følge deadministrative virkninger af forslaget for de berørte borgere, deres pårørendeog kommunerne med henblik på, at Folketingets Socialudvalg inden udgan-gen af Folketingsåret 2011-12 kan modtage en redegørelse herfor.Det er imidlertid væsentligt, at kommunerne får bedre mulighed for at styreøkonomien på det specialiserede socialområde.
3
Bedre sammenhæng mellem betalings- og handlekommune er et af redska-berne til bedre økonomistyring. Princippet om sammenhæng mellem visitati-onskompetence og finansieringsansvar er hovedreglen og det bærendeprincip for den kommunale opgavevaretagelse.Det er min forventning, at lovforslaget vil styrke rammerne for økonomisty-ringen i kommunerne og dermed bidrage til at sikre, at ressourcerne anven-des bedst muligt til fordel for borgeren.
Benedikte Kiær/ Eva Pedersen