Det her lovforslag er faktisk ret kompliceret.
Det drejer sig om nogle store fejl, som den daværende indenrigsminister ikke formåede at se, dengang kommunalreformen blev lavet.
Da man lavede kommunalreformen, lavede man i virkeligheden også den skjulte socialreform, uden at der var nogen, der ville diskutere det seriøst.
Det betød på trods af kommunalreformbetænkningens klare anbefaling, at hele det specialiserede område, som man anbefalede blev lagt på regionsniveau, blev lagt på kommunalt niveau.
Det betyder, at vi på nuværende tidspunkt står i en situation, hvor kommunerne har vanskeligt ved at styre det specialiserede område.
Det var en fejl dengang.
Vi påpegede det, men det er stadig væk en fejl.
Det, man så bør gøre, er at tænke sig rigtig grundigt om og se på, hvad det er for nogle udgifter, man har på det specialiserede område, og hvordan de reelt skal fordeles, således at mennesker med handicap, der har brug for specialiseret hjælp, får den på et højt kvalificeret niveau, uden at man på den måde bruger for mange penge.
Det har været en meget vanskelig debat, vi har haft i Socialudvalget om den her sag, fordi regeringen har fået vredet armen om af en finansminister, der ikke tænkte sig om, dengang den aftale blev indgået, i stedet for at man, da man kunne se, at udgifterne begyndt at stige, satte sig ned og kom med et grundigt gennemarbejdet forslag til, hvad man nu skulle gøre.
Det gjorde man ikke sidste år, og nu står vi så i en situation, hvor mennesker med handicap mister deres tilknytning til den opholdskommune, de bor i, og skal have deres serviceniveau fastlagt af den kommune, de boede i for måske 20, 30 eller 50 år siden, uden at de har nogen jordisk chance for at få kontakt med den pågældende sagsbehandler.
Man må bare håbe, at sagsbehandleren har tid til at komme og tale med en, når man har et specialiseret behov.
Spørgsmålet er bare, om man kan regne med, at sagsbehandleren kommer.
For hvis vi kigger i bemærkningerne, kan vi jo se, at der ingen administrative udgifter er forbundet med det her lovforslag.
Der er ingen udgifter forbundet med det her lovforslag.
Det, vi opfordrer til, er, at vi for gruppen af mennesker, der har et kortvarigt specialiseret behov, flytter handlekommunen tilbage til den oprindelige kommune.
Men når det handler om mennesker, der er varigt anbragt i en anden kommune, så lad os bruge det næste års tid på at finde ud af, hvordan vi løser disse menneskers problemer, således at de oplever, at de får et højt kvalificeret tilbud, samtidig med at de oplever den nærhed, der er forbundet med at være i kontakt med den opholdskommune, man i øvrigt bor i.
Så skal vi huske på, at det der med at stemme om sit serviceniveau kan man godt glemme, hvis man har et alvorligt handicap og er varigt anbragt uden for egen kommune.
Det kan man ikke.
Jeg vil anbefale den samlede opposition at stemme for SF's ændringsforslag.
Jeg tror, det vil løse mange menneskers problemer.
De vil opleve, at det danske Folketing tager dem og deres særlige indsigelse mod dette lovforslag alvorligt.