Socialudvalget 2009-10
L 168 Bilag 1
Offentligt
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KAtt.: Martin Lindeblad Nilesen
Aabenraa den 07.12.2009Emne: Høring over forslag om ændring af lov om social service (modernisering og
forenkling af bilregler).
Samrådet af 2007 – Specialrådgivning på hjælpemiddelområdet tillader sig hermed atfremsende et høringssvar vedr. forslag om ændring af lov om social service (modernisering ogforenkling af bilregler).Nedenstående kommentarer til høringssvar er baseret på den viden og de erfaringer, som vipå hjælpemiddelcentralerne i Danmark har, da vi for kommunerne har foretaget uvildigeafprøvninger af handicapbiler og særlig indretning igennem en lang årrække.Det er med stor forundring at vi som specialister på bilområdet har læst især afsnittet omændring af kommunernes praksis i forbindelse med bilafprøvning.Overordnet set mangler den faglige vurdering, vejledning og instruktion, som ergoterapeuter,fysioterapeuter og andre fagpersoner, der arbejder som specialister på bilområdet kan tilbydebåde til den kommunale sagsbehandler og til borgeren ved den konkrete afprøvning af bil ogsærlig indretning.Kommentarer til formålet med lovforslaget.
Det er beskrevet som en del af formålet med lovforslaget, at der skal tages større individuellehensyn til den enkelte borger. Hertil skal det bemærkes, at enhver afgørelse også i dag berorpå en individuel vurdering.Kommentarer til punkt 1 og 2.
Det er absolut positivt at der i lovforslaget lægges op til at præcisere betingelserne for støttetil køb af bil.Dette kan lette sagsbehandlingen set i forhold til, at der er et mere klart grundlag at træffeafgørelsen på.Det er dog tvivlsomt, om dette vil medføre færre ansøgninger og dermed hurtigeresagsbehandling og færre afslag. Der ses i dag mange ansøgninger, som på forhånd virkerubegrundede i forhold til de nuværende formuleringer i lovgivningen.
Kommentarer til punkt 3.
Der lægges op til, at borgeren ved lovforslaget får større medindflydelse og større medansvarfor at sikre at bilen opfylder de nødvendige behov.oBorgeren har allerede i dag stor medindflydelse ved valg af bil, idet borgerens ønske til bilgenerelt også vurderes i forbindelse med bilafprøvning, og hvis denne findes egnet givesder tilsagn om, at borgeren må anvende sin bevilling til indkøb af denne bil.
o
Hvis borgeren skal tillægges et medansvar, må det betyde, at et forkert bilvalg også kanhave konsekvenser for borgeren.Hvis bilen alligevel ikke opfylder borgers behov, kan han da nægtes at ansøge omførtidig udskiftning?Hvis borgeres behov ændres udover, hvad han selv kunne forudse (men som enfagperson måske kunne have forudset), kan han da nægtes at ansøge om førtidigudskiftning?
Den kommunale deltagelse i afprøvninger forventes reduceret ved at afprøvninger overlades tilborgeren i samarbejde med bilforhandler/bilopbygger.oDet forventes, at dette vil medføre en hurtigere sagsbehandling. Hertil skal bemærkes, atdet sjældent er denne del af sagsbehandlingen, der trækker sagen ud. Det kan selvfølgeligvære tilfældet i særligt vanskelige sager, men i disse vil den kommunale sagsbehandlerformentlig, også efter de nye regler, skulle deltage i afprøvningen.Sagsbehandleren skal sørge for at der stilles krav til bilen, så borgeren overlades til enbilforhandler for at finde (billigst?) (egnede ?) bil. For at kunne stille de meget præcisekrav er det oftest nødvendigt, at prøve biler og indretninger for via afprøvningerne at stillede nødvendige præcise krav. – krav som sagsbehandleren alligevel efterfølgende skaltjekke er opfyldt. Derfor forventer vi ikke sagsbehandlings/rådgivnings besparelser veddenne del af forslaget.Bilforhandler/bilopbygger er leverandører af produkter. De vil selvfølgelig forsøge atrådgive borgeren i forhold til kommunens krav til bilen, men det må ikke glemmes, at deselvfølgelig også vil have en interesse som sælgere i at sælge mest muligt!Bilforhandler/bilopbygger besidder et indgående kendskab til teknikken i forbindelsemed bil og opbygning, men har sjældent nogen faglig kendskab til borgere medfunktionsnedsættelser.Sagsbehandlere på bilområdet har igennem en årrække opbygget en stor videnomkring valg af bil og indretning til borgere med funktionsnedsættelser. Denne vidensikrer, at bilvalget i dag foregår på et højt fagligt niveau.Afprøvning af bil og særlig indretning stiller krav om viden inden for følgende områder:diverse diagnoser og følgevirkninger, vurdering af den nedsatte funktionsevne,hjælpemidler, opdateret viden af biler som er på markedet, indretning af disse biler,priser på biler, lovstof, m.m. Denne viden skal løbende opdateres. For at opretholde ogudvikle denne viden er det nødvendigt at der er et vist sagsantal. Det er derforurealistisk at en kommunal sagsbehandler med få bilsager kan opnå denne viden.Ligeledes er det urealistisk at en borger, som søger om bil for første gang har denneviden. Og det samme vil gøre sig gældende for bilforhandleren.Borgeren skal overlades til en bilforhandler. Vores erfaring med bilforhandleren er at deer rigtigt gode til at sælge biler og kender til farve motorstørrelse og udstyrspakker.Emner som også interesserer borgeren, som derfor får svært ved at komme ind på defunktionelle krave til bilen. Derfor er vi meget betænkelige ved den løsning. Kun deallerstærkeste borgere får noget ud af den model. Mange borgere har brug forrådgivningen i valg af egnet bil og egnede indretninger. Og rådgivningen erkommunens forpligtelse. Hvis sagsbehandleren alligevel skal sikre at den valgte løsningeregnet
og den billigste?, så er der ikke sparet sagsbehandlings/rådgivnings tid vedordningen. Vi er MEGET betænkelige ved bilforhandlerne som rådgiver. Kommunen ogborgeren har brug for at være fri for at der er mistanke om at ”ræven er sat til at vogtegæs”
o
o
Kommentarer til punkt 4.
Lovforslaget lægger op til en forenklet sagsbehandlingsprocedure i forbindelse medgenbevilling af støtte til køb af en ny handicapbil.
Ankestyrelsens årsstatistik fra 2008 viser, at 16 % af genbevillingsansøgningerne blevafslået. Dette viser, at der er behov for en grundig sagsbehandling også vedgenansøgninger.Den forenklede sagsbehandlingsprocedure tager udgangspunkt i, at borgerensfunktionsnedsættelse og kørselsbehov er uforandret. Dette vil mange borgere i god troskrive under på, da de måske knapt har bemærket et reduceret kørselsbehov.
Lovforslaget lægger desuden op til ændrede provenuregler i forbindelse med genbevillinger.De gældende provenuregler har igennem årene medført store frustrationer hos borgereder har købt en dyrere bil end bevilget – eller som ønsker at gøre det, idet borgerenikke har fået, eller vil få del i provenuet i forbindelse med genbevillinger, hvor ansøgerhar behov for supplerende lån. Den foreslåede ændring ses derfor som et positivt tiltag.Forslag til fordelingsnøgle af salgsprovenu virker umiddelbart håndterbart.
Med venlig hilsenPå vegne af Samrådet af 2007 – Specialrådgivning på hjælpemiddelområdet.
Annemarie Frost OxholmAfdelingsleder, HjælpemiddelcentralenCenter for Hjælpemidler og KommunikationBjerggade 4 B6200 Aabenraa