Det her er også et af de her lovforslag, hvorom man bare må sige:
Så sker der endelig noget.
Man kan også kun være enig med Dansk Handicap Forbund, der i deres høringssvar skriver, at støtte til køb af bil er en relativt billig måde at løse kørselsbehovet på for mennesker med handicap.
Det er rigtig mange år, vi nu har diskuteret det i Folketingets Socialudvalg og spurgt ind til de groteske forhold, der gør sig gældende for mennesker med handicap, der skal have støtte til bil.
Vi kender alle skrækhistorierne om halvandet års ventetid, fra man har søgt om tilskud til bil, til den bevilges.
Der er masser af bureaukrati.
Der er ekstreme sagsbehandlingstider.
Der er historierne om de handicappede, der skal igennem hele systemet forfra, når der sker en større skade på deres bil, og sådan kunne jeg blive ved.
Det er jo ikke, fordi der er tale om en hel masse biler, der kører rundt i landet.
Det seneste tal, jeg kunne finde, var, at der i 2008 blev tildelt lidt over 2.200 biler, hvilket svarer til 22 biler pr.
kommune om året.
I alt kører der 20.000 biler rundt efter den her lov.
Det burde være en overkommelig opgave for kommunerne, og det burde være muligt at sikre en bedre og hurtigere afklaring for borgerne.
Nogle af de problemer, der har været, bliver løst med det her forslag.
Der er lagt op til forenkling af reglerne, når der er tale om genbevilling.
Der sker også en præcisering af reglerne for forbedring af bilen, som også er god.
Jeg er også tilfreds med den præcisering, der er kommet, efter at forslaget har været til høring rundtom i organisationerne, vedrørende hele målgruppen, nemlig at kriterierne for, hvornår man kan få støtte til køb af bil, fastholdes, så det stadig gælder, at hvis man har aktiviteter uden for hjemmet i et omfang, der svarer til, hvad der er sædvanligt for en, der er jævnaldrende, og som ikke har handicap, så er det kriterierne for at kunne få støtte til køb af bil.
For mig at se er det vigtigt, at det her princip fastholdes, også set i forhold til FN's handicapkonvention, der jo taler om værdighed og lige muligheder.
Jeg havde så også gerne set, at der var flere elementer med.
Jeg havde gerne set, at forslaget fra handicaporganisationerne om at tildele et standardbeløb var blevet vurderet mere grundigt.
Jeg havde også gerne set, som Venstres ordfører også var inde på, at der var nogle hensigtserklæringer omkring miljørigtige biler.
Det er stadig væk meget energitunge biler, der bliver købt, og det ændres der heller ikke ved i det her lovforslag.
Så havde jeg også gerne set, og det er måske det vigtigste, at der var nogle mere præcise mål for sagsbehandlingstiderne.
Det er fuldstændig urimeligt, at de her sager bliver trukket i langdrag, og derfor havde det været godt, hvis der havde været et mål om, at der maksimalt må gå 2 måneder, fra man har sendt en ansøgning, til der er truffet en afgørelse, enten et afslag eller også en bevilling til en bil.
Nu bliver vi nødt til at vente i meget lang tid for at finde ud af, om forslaget her overhovedet har en effekt på sagsbehandlingstiderne.
Men jeg vil i hvert fald henstille til ministeren om, at der kommer en meget hurtig opfølgning, og at hun lover en tæt og løbende opfølgning af udviklingen på det her område.
Jeg kan i hvert fald love, at vi Socialdemokrater vil følge forløbet her tæt og løbende.
Sluttelig vil jeg gerne meddele, at vi jo støtter det her forslag, fordi der er nogle forbedringer.
Vi har en del spørgsmål, som vi vil stille under udvalgsbehandlingen, og som forhåbentlig kan give anledning til forbedringer af lovforslaget, og så håber jeg også, at vi i det udvalgsarbejde, vi nu skal i gang med, kan få arbejdet på, at der kommer nogle opstramninger i forhold til sagsbehandlingstiderne.
Tak for ordet.