Retsudvalget 2009-10
L 164
Offentligt
839188_0001.png
839188_0002.png
839188_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. maj 2010Strafferetskontoret2009-730-1050AKO40030
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om erstatning fra statentil ofre for forbrydelser (Ungdomskriminalitet) (L 164), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. april 2010.
Lars Barfoed/Anne Kristine Axelsson
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om ændring af straffelo-

ven, retsplejeloven og lov om erstatning fra staten til ofre for forbry-

delser (Ungdomskriminalitet) (L 164):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. april2010 fra Amnesty International, jf. L 164 - bilag 3.”

Svar:

I den artikel, der henvises til i spørgsmålet, anføres det bl.a., at det frem-går af Børnekonventionen, at barnets tarv skal komme i første række. Detfremgår videre, at i forhold til konventionens krav om at alle foranstalt-ninger skal være begrundet i barnets tarv, må spørgsmålet om at nedsætteden kriminelle lavalder forstås som et krav om, at en nedsættelse af lav-alderen vil være gavnlig for børn og unge i Danmark i den forstand, atden kan hjælpe dem til at holde sig ude af kriminalitet og vokse op og fåen velfungerende tilværelse som aktive og lovlydige samfundsborgere.Det anføres videre i artiklen, at det fremgår af Børnekonventionen, at sta-terne skal sikre, at børn, der frihedsberøves, holdes adskilt fra voksne,men at op mod halvdelen af alle under 18 år, som idømmes ubetingetfængselsdom eller ungdomssanktion, har været anbragt i et arresthus forvoksne under hele eller dele af varetægtsfængslingen. Det fremgår vide-re, at begrundelsen for at anbringe de unge i arresthuse er, at der ikke erplads på de sikrede institutioner.I artiklen anføres det herudover, at retsplejelovens regler om tidsgrænserfor varetægtsfængsling fremover også vil omfatte 14-årige og uddybeDanmarks konflikt med Børnekonventionen.Endelig anbefales det i artiklen, at man ikke lader loven træde i kraft, førder er tilvejebragt de nødvendige institutionspladser særligt til børn ogunge, så man undgår at anbringe børn og unge i arresthuse og fængslerberegnet for - og sammen med - voksne indsatte.For så vidt angår barnets tarv kan Justitsministeriet oplyse, at nedsættel-sen af den kriminelle lavalder fra 15 år til 14 år er en del af regeringsud-spillet ”Mere konsekvens, opfølgning og omsorg – en markant styrketindsats mod ungdomskriminalitet”, hvori en lang række kriminalpræven-tive tiltag indgår for at holde børn og unge ude af kriminalitet, således at
2
de kan vokse op og få en velfungerende tilværelse som aktive og lovlydi-ge samfundsborgere.Det er ikke hensigten med lovforslaget, at 14-årige skal i fængsel. Hen-sigten er, at de 14-årige skal opleve, at de mødes med en konsekventstrafferetlig reaktion, når de begår kriminalitet. Vedrørende sanktionensart i forhold til 14-årige lovovertrædere, henvises der til besvarelsen afspørgsmål 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.For så vidt angår unge under 18 år i arresthuse samt antallet af sikredepladser henvises til besvarelsen af spørgsmål 1 samt besvarelsen afspørgsmål 12 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.For så vidt angår varetægtsfængsling kan Justitsministeriet oplyse, at detfremgår af retsplejelovens § 768 a, stk. 2, at medmindre retten finder, atder foreligger særlige omstændigheder, må varetægtsfængsling, når arre-stanten er under 18 år, ikke finde sted i et sammenhængende tidsrum, deroverstiger 4 måneder, når sigtelsen angår en lovovertrædelse, som efterloven ikke kan medføre fængsel i 6 år, eller 8 måneder, når sigtelsen an-går en lovovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel i 6 år ellerderover.Som det er anført i den artikel, der henvises til i lovforslaget, vil retsple-jelovens regler om tidsgrænser for varetægtsfængsling fremover ogsåomfatte 14-årige.Såfremt en 14-årig varetægtsfængsles vil udgangspunktet være, at dettesker i surrogat, dvs. typisk anbringelse i en sikret døgninstitution og såle-des ikke i et arresthus.For så vidt angår tidspunktet for lovens ikrafttræden henvises der til be-svarelsen af spørgsmål 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovfors-laget.
3