Retsudvalget 2009-10
L 163
Offentligt
837003_0001.png
837003_0002.png
837003_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2010Dyrevelfærdskontoret2010-156-0234MJO41742
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 50 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelsemv. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midler-tidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) (L 163), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2010.
Lars Barfoed/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 50 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om

hunde og dyreværnsloven (Forbud mod besiddelse mv. af visse hun-

de, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig fra-

kendelse af retten til at have med dyr at gøre mv.) fra Folketingets

Retsudvalg:

”Ifølge brancheforeningen Forsikring & Pension er cirka50.000 hunde i Danmark ikke forsikrede, selvom dette erlovpligtigt. Hvordan vil ministeren sikre, at alle hunde iDanmark efter loven bliver forsikret?”

Svar:

1.

Det følger af den gældende hundelovs § 8, stk. 1, at besidderen af enhund er forpligtet til at erstatte den skade, som hunden forvolder. Efter §8, stk. 2, påhviler det endvidere besidderen af en hund at holde hundenansvarsforsikret. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skade-lidte for erstatning efter § 8, stk. 1.For skader forvoldt af hunde, der ikke er forsikret, eller hvor forsikringener ude af kraft, eller hvor skaden er forvoldt af en hund, der ikke kanidentificeres, hæfter en særlig forening, der består af de forsikringssel-skaber, der tegner hundeforsikring. I de tilfælde, hvor foreningen har ud-betalt erstatning for skader forvoldt af en ikke-forsikret hund eller enhund, hvor forsikringen er ude af kraft, har foreningen regres over forhundens besidder. Der henvises til § 4 i bekendtgørelse nr. 485 af 25.september 1984 om ansvarsforsikring af hunde.Pligten til at holde hunden ansvarsforsikret er strafsanktioneret, jf. hun-delovens § 12, stk. 1, hvoraf det fremgår, at overtrædelse af § 8, stk. 2,straffes med bøde.

2.

Justitsministeriet kan oplyse, at det fremsatte lovforslag indebærer, atder sker en forhøjelse af bødestraffen for en række overtrædelser af hun-deloven. Der skal således bl.a. fremover udmåles en skærpet bøde i til-fælde, hvor besidderen af en hund har undladt at holde hunden ansvars-forsikret, jf. hundelovens § 8, stk. 2.Det fremgår således af bemærkningerne til hundelovens § 12, som affat-tet ved lovforslagets § 1, nr. 14, at det som et udgangspunkt for strafud-målingen forudsættes, at en overtrædelse af § 8, stk. 2, i førstegangstil-fælde straffes med en bøde på 3.000 kr.2
Det bemærkes i den forbindelse, at der er tale om en femdobling i forholdtil den hidtidige vejledende bødepåstand på 600 kr., jf. Rigsadvokatensmeddelelse nr. 5/2009 om bødepåstande ved visse særlovsovertrædelser.

3.

Justitsministeriet kan herudover oplyse, at det følger af betænkning omfarlige hunde, som Justitsministeriets Udvalg om hunde afgav den 20.januar 2010, at udvalget foreslår, at der indføres en ordning, som indebæ-rer, at Dansk Hunderegister indeholder opdaterede forsikringsoplysnin-ger vedrørende hundene.Udvalget har således foreslået, at besidderen ved anmeldelse af en hundtil Dansk Hunderegister skal oplyse navnet på det forsikringsselskab,hvor hunden er ansvarsforsikret, og at forsikringsselskaberne skal sendeen meddelelse til Dansk Hunderegister, hvis en hundeansvarsforsikringophører af anden grund end skift af forsikringsselskab. Der henvises tildelbetænkningens side 124 ff.Justitsministeriet drøfter i øjeblikket muligheden for at indføre en sådanordning med Dansk Hunderegister og brancheforeningen Forsikring &Pension.
3