Skatteudvalget 2009-10
L 162
Offentligt
J.nr. 2009-231-0026Dato: 27. maj 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love (Æn-dringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftslo-ven og afgift på andre klimagasser end CO2m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 26. maj 2010.
Troels Lund Poulsen/ Marie Louise Hede
Spørgsmål:
Med henvisning til ministerens svar af 21. maj 2010 på spørgsmål 34 om ud-videlse af den eksisterende nettomålerordning for solceller til også at dække erhvervsbyg-ninger, bedes oplysta) om et solcelleanlæg på en stor virksomheds tag, hvorfra der kan hentes strøm til virk-somhedens eget forbrug, vil kunne opfattes som statsstøtte af EU?b) om det er statsstøtte, hvis den overskydende el sælges til nettet?c) om det kan bekræftes, at der ikke er statsstøtteproblemer, hvis den overskydende el for-æres gratis til nettet?
Svar:
Nettomålerordningen indebærer, at elektricitet fremstillet på et solcelleanlæg undervisse betingelser er undtaget fra den almindelige afgift på elektricitet af hele den produce-rede mængde, samt fritaget for moms. Når produktionen er mindre end forbruget, leveresden manglende el fra det kollektive net, og når produktionen er større end forbruget, leveresoverskudsproduktionen ud på nettet.Som det fremgår af ovenstående, indebærer nettomålerordningen således under visse betin-gelser en afgiftsmæssig begunstigelse for omfattede anlæg i forhold til anlæg, som ikke eromfattet af ordningen.De overordnede kriterier for, hvorvidt en foranstaltning er statsstøtte, er følgende:Der skal være tale om en støtteforanstaltning.Støtten skal ydes ved hjælp af statsmidler.Støtten skal kun ydes til visse virksomheder eller produktioner.Støtten skal forvride eller true med at forvride konkurrencen og påvirke samhande-len.
Hvis man udvider nettomålerordningen, der indeholder en afgiftslempelse til de omfattedeanlæg, til også at omfatte anlæg i erhvervsbygninger, vil det derfor med stor sandsynlighedindebære statsstøtte til de virksomheder/produktioner, som bliver omfattet af ordningen.Traktatens forbud mod statsstøtte er dog ikke absolut, og der åbnes mulighed for, at Kom-missionen under visse omstændigheder kan godkende statsstøtte. Kommissionen har i enrække tilfælde udfyldt Traktatens bestemmelser om forenelig statsstøtte ved såkaldte ram-mebestemmelser for statsstøtte på forskellige områder, som angiver retningslinjerne for,hvorvidt Kommissionen anser en foranstaltning for lovlig/ulovlig statsstøtte.Det er imidlertid i sidste ende Kommissionen, der afgør, hvorvidt en støtteforanstaltning erlovlig eller ulovlig statsstøtte, hvilket bl.a. også afhænger af, hvorledes ordningen helt kon-kret sammensættes. Jeg kan derfor ikke komme med et entydigt svar på, om Kommissionenvil kunne godkende en udvidelse af nettomålerordningen til også at omfatte erhvervsbyg-ninger.Side 2