Skatteudvalget 2009-10
L 162 Bilag 28
Offentligt
855689_0001.png
855689_0002.png
855689_0003.png
855689_0004.png
855689_0005.png
855689_0006.png
855689_0007.png
855689_0008.png
855689_0009.png
855689_0010.png
855689_0011.png
855689_0012.png
855689_0013.png
855689_0014.png
855689_0015.png
855689_0016.png
855689_0017.png
855689_0018.png
855689_0019.png
855689_0020.png
855689_0021.png
Til lovforslag nr.L 162
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andreklimagasser end CO2m.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.HøringUdkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 6. januar 2010 og den 3. februar 2010 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. delbilag 91 og118. Den 17. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Solvarme Forening,Dronninglund Fjernvarme,Frie Elforbrugere,Jørgen Gomme, Birkerød, ogPlanEnergi.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.2 af henvendelserne og skatteministerens kommentar hertil er optrykt som bilag 2 til betænknin-gen.SamrådUdvalget har stillet 5 spørgsmål til klima- og energiministeren og skatteministeren til mundtligbesvarelse, som disse har besvaret i åbne samråd den 12. og 26. maj 2010. Den 12., 21. og 26. maj
2
2010 sendte klima- og energiministeren og skatteministeren de talepapirer, der lå til grund for be-svarelserne, til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 39 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Tilkendegivelse fra skatteministerenSkatteministeren har over for udvalget tilkendegivet følgende:»I forlængelse af samrådet den 26. maj 2010 om samrådsspørgsmål E vil jeg gerne tilkendegivefølgende:»For så vidt angår varmepumper under elpatronordningen, hvormed oplagret solvarme (VE) ud-nyttes, er jeg positivt indstillet over for at overveje mulighederne for lempelse i elafgiften afhængigtaf analysen af dynamiske elafgifter, jf. aftalen om bedre integration af vind fra oktober 2009.Det er således min opfattelse, at en sådan lempelse skal ses i en bredere sammenhæng, ligesomden måske skal indgå i en mere generel afgiftslempelse for el til varmeproduktion, idet jeg ønskerelafgifter, som er bedre til at opfylde klimamålsætningerne (dynamiske elafgifter).Jeg vil altså gerne se på løsninger, der tilgodeser f.eks. projektet hos Dronninglund Fjernvarme,som er omtalt i L 162 – bilag 13.Det er en forudsætning, at en lempelse vil have gavnlige samfundsøkonomiske konsekvenser, li-gesom det er tilfældet med de foreslåede ændringer i elpatronordningen.Desuden skal EU’s statsstøtteregler iagttages. Driftsstøtte til vedvarende energi må ikke indebæreoverkompensation, dvs. at støtten, herunder afgiftslempelse, ikke kan dække mere end forskellenmellem omkostningerne ved produktion af energi fra vedvarende energikilder og markedsprisen forden pågældende energiform, jf. afsnit 3.1.6.2. i EF-retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse(2008/C 82/01). Støtten må således ikke medføre, at prisen for varme fra en varmepumpe bliverlavere end prisen for varme fra almindelig kraftvarmeproduktion.««4. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget bemærker, at regeringen i høringsudgaven af lovforslaget havde foreslået en nettoafreg-ning for solceller, som fuldstændig ville have bremset opsætningen af nye solcelleanlæg hos priva-te. Det er glædeligt, at de mange indsigelser fra foreninger, erhvervsorganisationer, producenter ogborgere gjorde indtryk på regeringen, og at det derfor lykkedes at forhindre et ødelæggende tilbage-skridt for solceller.Med lovforslaget udvides nettoafregningen til andre små VE-anlæg. Udvidelsen til vind er en op-følgning på energiaftalen fra den 21. februar 2008. Denne bør efter Socialdemokratiets, SocialistiskFolkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening følges op med, at der kommer bedreregulering af små vindmøller af hensyn til naturen, landskabet og naboer. Dette er ikke mindst vig-tigt, fordi der hverken gælder afstandskrav eller æstetiske krav i forbindelse med små møller.Afgiften på udslip af metan fra biogasanlæg og naturgasanlæg burde efter Socialdemokratiets, So-cialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening være udformet ud fra et dob-beltformål: reduktion af metanudslip fra anvendelsen af bio- og naturgas og fremme af produktion
3
af biogas, der giver store fordele for klimaet, vand- og luftmiljøet og planternes mulighed for atoptage kvælstof fra gyllen. Den ordning, der er valgt i lovforslaget, er efter Socialdemokratiets, So-cialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening ikke optimal og kan svækkeudbygningen med biogas, hvis der ikke sideløbende besluttes andre tiltag, der kan fremme biogas.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten lægger desudenstor vægt på, at elpatronordningen indrettes, så den understøtter anvendelsen af varmepumper i for-bindelse med store solfangeranlæg med varmelager. Det er desværre ikke lykkedes at få skattemini-steren til at stille de nødvendige ændringsforslag herom til lovforslaget. Dog er ministeren kommetmed en tilkendegivelse om, at han er positivt indstillet over for en ændring. Tilkendegivelsen eroptrykt i denne betænkning. Fra Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstresog Enhedslistens side lægges der vægt på, at der hurtigt indkaldes til forhandlinger om spørgsmålet,og Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten vil gøre op-mærksom på, at der er tre store solvarmeprojekter på bedding (i Dronninglund, Brædstrup og Mar-stal), men at disse projekters realisering er afhængige af, at elpatronordningen justeres. Socialde-mokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikal Venstre og Enhedslisten vil i denne forbindelse ogsåhenvise til henvendelserne fra Dronninglund Fjernvarme og PlanEnergi, herunder PlanEnergis svartil Skatteministeriet, hvor der gøres opmærksom på, at Skatteministeriet tilsyneladende har misfor-stået, hvad det er for ændringer, der er nødvendige.Endelig ser Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten fremtil at modtage rapporten om dynamiske afgifter og tariffer inden den 1. juni 2010, jf. aftalen medskatteministeren af 8. oktober 2009.SF’s medlem af udvalget vil godt understrege, at det, der er behov for, ikke er at svække en ord-ning, men derimod at udvide den – jf. SF’s beslutningsforslag nr. B 119 (forslag til folketingsbe-slutning om fremme af udbredelsen af solceller) – så det bliver attraktivt for flere at investere i sol-celler.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.5. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 41)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 1, nr. 18,indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier,der er omfattet af 27.10.19.99,«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]2)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
4
»02.Ibilag 2, nr. 18,indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, derer omfattet af 27.10.19.99,«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]Til § 53)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 12,indsættes efter »stempelmotoran-læg«: »i tillæg til 1. pkt.«[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]4)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2, stk. 1, nr. 16,indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier,der er omfattet af 27.10.19.99,«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]5)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»02.I§ 9 c, stk. 1,indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:»Hvis bundfradraget overstiger betalingen af afgifter opgjort efter reglerne nævnt i 1. pkt., kanvirksomheden opnå det resterende bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter for brændslernævnt i 1. pkt., der anvendes til fremstilling af elektricitet, og som er tilbagebetalingsberettigedeeller afgiftsfrie efter § 9, stk. 2 og 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8, stk. 2og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas eller § 7, stk. 1 og 2, i lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v.«03.I§ 9 c stk. 1,indsættes efter 2. pkt., der bliver 3. pkt., som4.-7. pkt.:»Virksomheder, som opfylder betingelserne for at få bundfradraget, men uden at have den for-nødne dokumentation for bundfradraget for nogen af basisårene, jf. stk. 3 og 4, kan foretage skøns-mæssig opgørelse af bundfradraget. Virksomheden skal i givet fald anmelde dette til told- og skatte-forvaltningen sammen med oplysning om den skønsmæssige opgørelse af bundfradraget. Told- ogskatteforvaltningen skal godkende den skønsmæssige opgørelse, inden der kan ske udnyttelse afbundfradraget. Told- og skatteforvaltningen godkender den skønsmæssige opgørelse, når der er ri-melig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end det bundfra-drag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentation for bund-fradraget.««[Nr. 02 vedrører rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkesi, og nr. 03 vedrører indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag i betalingenaf CO2-afgifter]6)I den undernr. 22forslåede affattelse afbilag 2, nr. 12,indsættes efter »stempelmotoranlæg«:»i tillæg til 1. pkt.«[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]7)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
5
»04.Ibilag 2, nr. 16,indsættes efter »27.10«: », dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, derer omfattet af 27.10.19.99,«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]Til § 68)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.Efter § 7 indsættes:»§ 7 a.For virksomheder, hvor afgiften i henhold til § 1, stk. 4, skal opgøres efter den forbrugtemængde varer, opgøres den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af bilag 1, nr. 19, hvor deranvendes satsen pr. GJ, på grundlag af den producerede mængde energi divideret med 0,85. Foranlæg, hvor der fyres med en kombination af brændsler omfattet af bilag 1, nr. 19, og andre brænds-ler, opgøres den afgiftspligtige mængde, som den producerede mængde energi divideret med 0,85og fratrukket energiindholdet i de andre brændsler. Energiindholdet i de andre brændsler opgøres pågrundlag af standardværdierne i stk. 2.Stk. 2.Energiindholdet udgør for følgende brændsler:Spildolie 40,4 MJ/kg.Fyringstjære 36,4 MJ/kg.Gas- og dieselolie 35,9 MJ/l.Petroleum 34,8 MJ/l.Fuelolie 40,4 MJ/kg.LPG 46,0 MJ/kg.Gas, som fremkommer ved raffinering af mineralsk olie (raffinaderigas) 52,0 MJ/kg.Stenkul 25,2 GJ/t.Koks 28,9 GJ/t.Jordoliekoks 31,4 GJ/t.Brunkulsbriketter og brunkul 18,3 GJ/t.Benzin 32,9 MJ/l.Naturgas 39,6 MJ/Nm�.Biogas 23,3 MJ/Nm�.Forgasningsgas 4,0 MJ/Nm�.«02.Bilag 1, nr. 19,under »Satser ved dagtemperatur« affattes således:»19. Halm og anden fast biomas- kr./t6,86,97,07,1se, bortset fra træflis, i storeeller0,50,50,5anlæg med en indfyret effekt på kr./GJ 0,5over 1.000 kWh«.«Til § 129)Istk. 1indsættes efter »2-4«: », 01 og 02«.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 11]10)Stk. 4affattes således:
7,20,5
7,40,5
6
»Stk. 4.§ 11, stk. 3, 5. og 6. pkt., og § 11, stk. 6, 4.-7. pkt., i lov om afgift af elektricitet som affat-tet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, § 8, stk. 2, i lov om afgift af naturgas og bygas som ændret veddenne lovs § 2, nr. 1, § 7, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. som ændret veddenne lovs § 3, nr. 1, § 1, stk. 1, nr. 18, § 3, § 9, stk. 1, nr. 3-5, § 9, stk. 2, og bilag 2, nr. 18, i lovom energiafgift af mineralolieprodukter m.v. som affattet eller ændret ved denne lovs § 4, nr. 01-3og 02, § 2, stk. 1, nr. 16, og bilag 2, nr. 16, i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter somændret ved denne lovs § 5, nr. 01 og 04, § 3, stk. 3, 2. pkt., i lov om afgift af kvælstofoxider somaffattet ved denne lovs § 6, nr. 1, § 15, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af spiritus m.m. som affattetved denne lovs § 8, nr. 1, § 29, stk. 1, nr. 4-6, i lov om tobaksafgifter som affattet ved denne lovs §9, nr. 1, og § 11, stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. som affattet ved dennelovs § 10, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne til smøreolieafgiften]11)Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:»Stk. 01.§ 7 a og bilag 1, nr. 19, i lov om afgift af kvælstofoxider som affattet ved denne lovs § 6,nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. juni 2010.Stk. 02.§ 9 c, stk. 1, 2. og 4.-7. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter som affatteteller ændret ved denne lovs § 5, nr. 02 og 03, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtiden-de og har virkning fra den 1. januar 2010.«[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne i CO2-afgiftslovens reglerom bundfradrag]BemærkningerTil nr. 1, 2, 4 og 7Med forårspakke 2.0 blev der indført energi- og CO2-afgift af smøreolie og lign, jf. lov nr. 527 af12. juni 2009. Der var tidligere en afgift på dette område, men afgiften blev imidlertid ophævet i2002. I den forrige bestemmelse om afgift af smøreolie i mineralolieafgiftsloven var der en henvis-ning til de samme positioner i den Kombinerede Nomenklatur, som der er i de nugældende be-stemmelser om afgift af smøreolie i henholdsvis mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven, her-under position 27.10. Den Kombinerede Nomenklaturs position 27.10 omfatter bl.a. følgende i posi-tioner 27.10.19.85: »Hvide olier, paraffinum liquidum.« og 27.10.19.99: »Andre smøreolier og an-dre olier.«Hvide olier til fremstilling af farmaceutiske, veterinære og kosmetiske produkter og såkaldte off-setprocesolier under position 27.10.19.99 er således omfattet af afgiftspligten efter både den tidlige-re smøreolieafgift og den nuværende smøreolieafgift. I forbindelse med administrationen af dentidligere smøreolieafgift blev olierne imidlertid administrativt fritaget for afgift af det daværendeToldSkat. Med genindførelsen af smøreolieafgiften pr. 1. januar 2010 har det således ikke værethensigten, at de pågældende olier skulle afgiftsbelægges.Brancheorganisationer har over for Skatteministeriet angivet, at »hvide olier« og såkaldte offset-procesolier under position 27.10.19.99 i stor udstrækning anvendes ved fremstilling af en lang ræk-ke kosmetiske produkter og lægemidler og for sidstnævntes vedkommende til farve- og lakproduk-ter med flere forskellige funktioner, f.eks. som tryksværte til offsettrykkerierne i Europa. Oliernekan ikke substitueres med andre stoffer uden at fordyre slutproduktet væsentligt, og da afgiften ale-ne omfatter danskproducerede produkter, er det brancheorganisationernes opfattelse, at en stor delaf produktionen vil blive flyttet til udlandet.
7
Det foreslås på den baggrund for det første at undtage alle smøreolier og lign. under position27.10.19.85 og for det andet at undtage offsetprocesolier, der er omfattet af position 27.10.19.99 iden Kombinerede Nomenklatur fra det afgiftspligtige vareområde, idet disse olier kan identificeressom henhørende under de pågældende positionsnumre.Ved offsetprocesolier forstås olier med en viskositet, der ved 40 �C ca. er 22,5 mm2/s (cSt) og ved100 �C ca. er 3,8 mm2/s (cSt). Olien har et anilinpunkt mellem 68 og 78 �C. Olien har CAS nr.:64742-52-5. Olier, der hører under position 27.10.19.99, men ikke opfylder disse kriterier, er ikkefritaget for afgiften.Forslaget har ikke nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 3Det foreslås, at det præciseres, at den foreslåede afgift på andre klimagasser end CO2i form af enafgift på naturgas, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationærestempelmotoranlæg, er en afgift, der indføres i tillæg til den eksisterende CO2-afgift på naturgas ogbygas. Anvendes der naturgas som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, skal der heref-ter både betales CO2-afgift og afgift af andre klimagasser end CO2ved anvendelsen af naturgassen.Til nr. 5Bestemmelserne i den gældende § 9 c i CO2-afgiftsloven vedrører momsregistrerede virksomhe-der uden for CO2-kvote-sektoren, som i visse tidligere år har anvendt brændslerbortset frabrændsler til fjernvarmetil tung proces og fået særlig godtgørelse af CO2-afgiften på brændslerne.Denne særlige godtgørelse er ophævet fra og med den 1. januar 2010. Som kompensation for ophæ-velsen af denne godtgørelse er der i § 9 c i CO2-afgiftsloven fra og med den 1. januar 2010 indførtet fast bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter efter CO2-afgiftsloven.Nærmere bestemt kan nævnte bundfradrag modregnes i afgifterne efter CO2-afgiftsloven for for-brug af brændsler og el, som anvendes til proces, og som berettiger virksomheden til godtgørelse afenergiafgifter efter energiafgiftslovene. Derimod kan bundfradraget ikke modregnes i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomhedentil godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Disse regler fremgår af§ 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven.Nævnte manglende modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstilling erimidlertid ikke tilsigtet. Bestemmelserne om modregningsretten i CO2-afgiftslovens § 9 c, stk. 1, ervedtaget med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og i det oprindelige lovforslag (L 168, fremsat den 28.marts 2008 af skatteministeren) er det tilsigtet, herunder forudsat ved provenuberegningerne, at derer modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstillingen.På den baggrund foreslås, at CO2-afgifslovens § 9 c, stk. 1, ændres, således, at en virksomhed medbundfradrag med virkning fra den 1. januar 2010 kan modregne bundfradraget i CO2-afgifterne forforbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomheden til godtgørel-se af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Herved bringes § 9 c, stk. 1, i over-ensstemmelse med de oprindelige provenuberegninger m.v.Forslaget medfører ingen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekven-ser, miljø, skatteudgifter eller administrative konsekvenser m.v. i forhold til det oprindelige lovfors-lag (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren).
8
Med tilføjelsen til § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven i form af nye 4.-7. pkt. foreslås, at de virksom-heder (bundfradragsvirksomheder), som er nævnt i denne bestemmelse, i visse situationer kan fore-tage skønsmæssig opgørelse af deres faste bundfradrag i CO2-afgiften efter bundfradragsordningen.Denne ordning omfatter ikke-CO2-kvote-omfattede virksomheder med et stort energiforbrug (så-kaldt tung proces). Det vil typisk sige mindre og mellemstore energiintensive virksomheder indenfor gartnerierhvervet og fremstillingsindustrien.Bundfradraget til disse virksomheder skal i princippet afspejle og skabe ligestilling i forhold tilgratiskvoterne til andre virksomheder, som er inden for CO2-kvote-sektoren.Efter den gældende bundfradragsordning fratrækkes bundfradraget i den betalte CO2-afgift vedrø-rende en række energiprodukter fra og med den 1. januar 2010. For at kunne opnå bundfradrag skalbundfradragsvirksomheden være i besiddelse af dokumentation for et energiforbrug for en historiskbasisperiode, som er enten gennemsnittet af 2003-2007 eller 2007. Bundfradraget opgøres som etfast beløb på grundlag af energiafgiftsregnskabet og tilsvarende dokumentation for en af de histori-ske basisperioder. Det har således ikke været hensigten, at bundfradraget i nævneværdigt omfangskulle opgøres ved hjælp af skøn.Skatteministeriet har imidlertid fået oplyst, at nogle få bundfradragsvirksomheder i form af gart-nerier ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af de to basisperioder. Det kander være forskellige grunde til.Den manglende dokumentation kan f.eks. hænge sammen med, at dokumentationen skal kommefra en fremmed virksomhed, og at det ikke har været muligt at fremskaffe disse oplysninger. Detkan forekomme ved overtagelse af væksthuse efter en konkurs. Manglende dokumentation kan ogsåforekomme, når væksthuse tidligere har været udlejet til en anden virksomhed. Bundfradraget erknyttet til det historiske energiforbrug i den enkelte produktionsenhed og i visse tilfælde helt ned tilforbruget i et konkret væksthus. Bundfradraget tilkommer umiddelbart den nuværende ejer af etvæksthus (som driftsleder). Men det kan forekomme, at den nuværende ejer ikke har afgiftsregn-skabet m.v. vedrørende den tidligere lejers energiforbrug og heller ikke kan skaffe det.Herudover kan det ikke udelukkes, at der findes bundfradragsvirksomheder, som på grund afuagtsomhed ikke har den fornødne dokumentation. Skatteministeriet har dog ikke kendskab til så-danne tilfælde.Hvis en bundfradragsvirksomhed ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen afbasisperioderne, har det som konsekvens, at den pågældende virksomhed er afskåret fra at kunne fåsit bundfradrag i CO2-afgiften. Det kan være en uforholdsmæssig hård økonomisk konsekvens foren virksomhed. For at mildne dette foreslås, at bundfradragsvirksomheder, som efter de nugældenderegler ikke kan få bundfradrag på grund af manglende dokumentation for begge basisperioder, fårmulighed for at foretage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Der stilles dog som betingelse, atder er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end detbundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentationfor bundfradraget. Told- og skatteforvaltningen skal godkende, at denne betingelse er opfyldt, førvirksomheden kan udnytte bundfradraget.Til skønsmæssig opgørelse af bundfradraget kan der eksempelvis benyttes eventuelle energifor-brugsopgørelser til Energistyrelsen, lejekontrakter vedrørende udlejede arealer i væksthuse, oplys-ninger om energiforbrug fra energileverandører, energiforbrug efter en basisperiode for sammevæksthus m.v. eller oplysninger om energiforbrug i sammenlignelige virksomheder.
9
Bundfradragsvirksomheder, som mangler dokumentation for en basisperiode, men ikke for beggebasisperioder, skal anvende den periode, som de har dokumentation for, ved opgørelsen af deresbundfradrag. Det har de har mulighed for efter den gældende lovgivning.Den foreslåede bestemmelse, der giver mulighed for skønsmæssig opgørelse, medfører ingen kon-sekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø eller skatteudgifterm.v. i forhold til det oprindelige lovforslag vedrørende bundfradragsordningen i CO2-afgiftslovens§ 9 c (L 168, fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren). Det skønnes dog, at den foreslåedebestemmelse om skønsmæssig opgørelse vil medføre et engangsressourceforbrug på ca. et halvtårsværk i told- og skatteforvaltningen.Til nr. 6Se bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.Til nr. 8Det fremgår af bilag 1, nr. 19, til lov om afgift af kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven), at afgiftssat-sen for halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, er en vægtbaseret sats i kr. pr. indfyret ton.Skatteministeriet er blevet bekendt med, at det for flere virksomheder, der forbrænder produkteromfattet af bilag 1, nr. 19, til lov om afgift af kvælstofoxider, ikke er muligt at veje den indfyredemængde brændsel og dermed har svært ved at anvende afgiftssatsen. Det gælder bl.a. for nogle mø-belfabrikker, hvor affaldsprodukter fra produktion transporteres direkte via rørføring fra produktio-nen til forbrænding.I den gældende lov er der ikke mulighed for omregning fra producerede energimængde til indfy-rede energimængde.For at muliggøre at de pågældende virksomheder kan opgøre den afgiftspligtige mængde på hen-sigtsmæssig og retvisende vis, foreslås det, at der åbnes mulighed for, at NOx-afgiftssatsen for vareromfattet af bilag 1, nr. 19, dvs. halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis,i tillæg til den gæl-dende vægtbaserede afgiftssatskan opgøres efter den indfyrede energimængde som en afgift i kr.pr. GJ opgjort på grundlag af en omregning (der fastsættes ved en virkningsgrad på 0,8) fra denproducerede mængde energi.Af hensyn til de tilfælde hvor der fyres med en kombination af varer omfattet af nr. 19 og andrevarer, foreslås det endvidere, at der fastsættes virkningsgrader og energiindhold for de forskelligebrændsler.EksempelI et anlæg på en møbelfabrik, der ikke er omfattet af krav om måling, og hvor der ikke sker frivil-lig måling, indfyres der restprodukter m.m. fra produktionen samt naturgas. De pågældende rest-produkter m.m. er omfattet af nr. 19 i lovens bilag 1.Virksomheden kan ikke på betryggende vis foretage opgørelse af den afgiftspligtige vægt af depågældende restprodukter m.m. og skal derfor foretage opgørelsen af den afgiftspligtige mængde pågrundlag af den producerede mængde energi.Produceret mængde energi: 840 GJIndfyret mængde naturgas: 4.000 Nm3Opgørelse af kvælstofoxidafgift vedrørende bilag 1, nr. 19840 GJ / 0,8 = 988 GJ
10
Energi fra naturgas 4.000 Nm3x 39,6 MJ = 158 GJDen afgiftspligtige mængde for varer omfattet af lovens bilag 1 nr. 19 udgør således 830 GJ (988– 158).Afgiften vedrørende bilagets nr. 19 udgør 415 kr. (830 GJ á 50 øre)Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 9Ændringsforslaget er en konsekvensændring af ændringsforslag nr. 11, hvor der indsættes to nyestykker i ikrafttrædelsesbestemmelsen.Til nr. 10Det foreslås, at ændringerne til smøreolieafgiften under ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 7 træder ikraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til nr. 11Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 01 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11) medangivelse af, at ændringerne i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift afkvælstofoxider træder i kraft den 1. juni 2010.Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 02 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse(§ 11) med angivelse af, at forslagene om rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som etbundfradrag kan fratrækkes i, og indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag ibetalingen af CO2-afgifter træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkningfra den 1. januar 2010.
11
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311113
12

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 162Bilagsnr.12345678910111213141516TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 20/10-09 fra Jørgen Gomme, BirkerødHenvendelse af 21/10-09 fra Frie ElforbrugereUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/10-09 fra FrieElforbrugereSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/10-09 fra JørgenGomme, Birkerød2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningHenvendelse af 26/4-10 fra Dansk Solvarme ForeningMeddelelse om nyt tidspunkt for afgivelse af betænkning over lov-forslagetHenvendelse af 21/4-10 fra Dronninglund FjernvarmeMeddelelse vedrørende skatteministerens kommentar til henvendelseaf 21/4-10 fra Dronninglund Fjernvarme til Det Energipolitiske Ud-valg, omdelt på L 162bilag 15.Talepapir til samrådsspørgsmål D, fra klima- og energiministerenMeddelelse om, at betænkningsafgivelsen er udskudt til den 26. maj20104. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/4-10 fra DanskSolvarme ForeningHenvendelse af 25/5-10 fra PlanEnergiSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/5-10 fra Plan-EnergiTilkendegivelse, fra skatteministerenHenvendelse af 27/5-10 fra PlanEnergiÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/5-10 fra Plan-Energi5. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 162Spm.nr.Titel
1718192021222324252627
13
1
2
3
45
6
7
8
9
10
11
12
Spm., om forslaget om afgiftsnedsættelse for brug af elektricitet i el-patroner også vil komme til at gælde for fjernvarmeværker, der ikkeer et kraft-varme-værk eller leverer fjernvarme til fjernvarmenet, derogså modtager fjernvarme fra kraft-varme-værker, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om salg af elektricitet fra anlæg på under 6 kW baseret på ved-varende energikilder til nettet vil være indkomstskattepligtigt, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om producenten vil blive indkomstskattepligtig eller afgifts-pligtig, såfremt det som følge af forskning og udvikling i lagring afelektricitet bliver muligt at lagre elektricitet på forbrugsstedet, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der forstås ved »i egen forbrugsinstallation«, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at det i kommentaren til lovforslaget fra DanskFjernvarme anføres, at »I visse analyser af biogasanlæg konkluderesdet, at biogasanlæg har en negativ CO2-effekt, dvs. anlæggene fjernerCO2-ækvivalenter fra omgivelserne/naturen«, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad provenuet ville være ved at indføre afgifter for emis-sion af N2O (lattergas) med en afgift, der er CO2-ækvivalent, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der vil ske en reduktion af afgifter for virksomheder omfat-tet af CO2-kvote-reglerne, hvis virksomheden anvender vedvarendeenergikilder som en del af sin energiforsyning, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om man kan etablere flere anlæg til energiforsy-ning med vedvarende energi og fortsat være omfattet af lovens reglerfor mindre anlæg, når den samlede kapacitet ikke overstiger 6 kW, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvad normalforbruget af strøm er i et hus med el-varme, og hvad der taler imod at hæve grænsen fra 6 kW for dissehuse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om bemærkningen om, at der forfalder afgift ved forbrug, skalforstås således, at hvis anlæggets indehaver i løbet af året trækker pånettet, skal der betales afgift af den trukne mængde strøm, jf. kom-mentaren til henvendelse fra KWA Diesel A/S, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om bestemmelsen om, at produktionskapaciteten er på højst 6kW pr. husstand, skal forstås således, at hvis f.eks. 20 almennyttigeboliger eller 20 andelsboliger etablerer et fælles anlæg for forsyningmed vedvarende energi på 120 kW, vil de ikke være omfattet af be-stemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser ville være af at ladealle almennyttige boliger henholdsvis alle andelsboliger være omfattetaf bestemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren,
14
13
14
15
161718
1920
21
22
23
24
25
26
27
28
og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om kvoterne reduceres i Danmark og/eller EU,når man indfører mere vedvarende energi, uden at de forøges tilsva-rende i andre lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en virksomhed, der er omfattet af CO2-kvote-reglerne, til-godeses, hvis den anvender en øget mængde vedvarende energi, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange varmeværker der er i alt i Danmark, og hvormange der samtidig er kraftvarmeværker, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om konsekvenserne for biogas, hvis der indføres en metanafgift,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad biogasproducenternes meromkostninger vil være afmetanafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne, hvis der i stedet indføres en metan- og lat-tergasafgift på produktion og håndtering af råstofferne til biogas, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange kWh en husstandsmølle med en effekt på 6 kWproducerer om året, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om husstandsmøller også vil kunne drage fordel af det skatte-mæssige bundfradrag fra den skematiske skatteordning, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om andre VE-anlæg end små husstandsmøller kan få det sammebundfradrag som vindmøller under den skematiske skatteordning, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke præcise afstands-, støj- og skyggeregler der gælderfor vindmøller med en effekt på 6 kW og derunder, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om der eksisterer regler for udformningen (æstetisk) af møllermed en effekt på under 6 kW, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor mange kWh andre små VE-anlæg end solceller oghusstandsmøller typisk producerer pr. år, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag,der sikrer, at anvendelse af varmepumpeteknologi i afgiftsmæssighenseende ligestilles med elpatronteknologien, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 12. maj2010 om samrådsspørgsmål A-D, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange decentrale kraft-varme-værker der kører påstationære stempelmotorer, og hvor mange der kører på andet, til skat-teministeren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilken teknologi man skal investere i for at nedbringe
15
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
mængden af uforbrændt metan i motorerne, og hvad investeringsni-veauet for det enkelte værk er, til skatteministeren, kopi til klima- ogenergiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvilken del af energiaftalen der henvises til, ogtilsende udvalget kopi af denne del af aftaleteksten, jf. ministerenssvar på L 162 – spørgsmål 20 »at der ifølge den energipolitiske aftaleskal arbejdes på:…«, til skatteministeren, kopi til klima- og energimi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange kWh ejeren af et VE-anlæg vil kunne anvendenettomålerprincippet for. Svaret ønskes givet, så det dækker hen-holdsvis solcelleanlæg, husstandsmøller (herunder minimøller) ogandre VE-anlæg (herunder bioagasanlæg og anlæg, hvor der anvendesanden form for biomasse), til skatteministeren, kopi til klima- ogenergiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om den del af strømmen, der leveres til elnettet, kan få pristil-skud med den foreslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima-og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at tilsende udvalget forskellige eksempler, der viser, hvilkeog hvor store indirekte og direkte subsidier der gives til henholdsvissolcelleanlæg, husstandsmøller og biomassefyrede anlæg med denforeslåede ordning, til skatteministeren, kopi til klima- og energimini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke typer biomasseanlæg der på nuværende tidspunktkan få gavn af de foreslåede ændringer, til skatteministeren, kopi tilklima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke eventuelle begrundelser der er for ikke at udvide deneksisterende nettomålerordning for solceller til også at dække er-hvervsbygninger, f.eks. ved at udvide den nuværende ordning for of-fentlige bygninger (6 kW pr. 100 m2bygningsareal), til skatteministe-ren, kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad den præcise forskel på nettoordningen i L 154 (DalumPapirfabrik) og nettoordningen i lovforslaget er, til skatteministeren,kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm., om nettorordningen i L 154 (Dalum Papirfabrik) også gælderfor el produceret på solceller, til skatteministeren, kopi til klima- ogenergiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26. maj2010 vedrørende L 162samrådsspørgsmål E, til skatteministeren,kopi til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at yde en fornyet teknisk bistand til udarbejdelse af et tilsva-rende ændringsforslag, men med indarbejdelse af de begrænsninger,der er nævnt øverst side 2 i henvendelsen af 25. maj 2010 fra Plan-Energi, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et solcelleanlæg på en stor virksomheds tag, hvorfra der kanhentes strøm til virksomhedens eget forbrug, vil kunne opfattes somstatsstøtte af EU m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 162Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om en afgift på biogas ikkeuanset en forholdsvisstørre afgift på naturgas – vil modvirke regeringens målsætning om50 pct. energiudnyttelse af gylle til energi i 2020, til skatteministerenog klima- og energiministerenBSamrådsspm. om, hvad regeringen mener konsekvenserne vil være afen afgift på metan og lattergas fra håndtering af ubehandlet gyllem.v., til skatteministeren og klima- og energiministerenCSamrådsspm., om regeringen vil være indstillet på at frafalde forslagom at lade ikkefluktuerende VE-anlæg være omfattet af nettomåle-ordningen, til skatteministeren og klima- og energiministerenDSamrådsspm. om, hvordan regeringen vil fremme solcelleanlæg iDanmark ud over elementerne i lovforslaget, således at også danskeproducenter af solceller får et hjemmemarked, til skatteministeren ogklima- og energiministerenESamrådsspm. om, hvad ministerens holdning er til at stille ændrings-forslag, der sikrer, at anvendelse af varmepumpeteknologi i afgifts-mæssig henseende ligestilles med elpatroner, til klima- og energimi-nisteren og skatteministeren
17

Bilag 2

Henvendelser og skatteministerens kommentarer hertil.Henvendelserne og skatteministerens kommentarer hertil er optrykt efter ønske fra udvalget:
.
18
TilFolketinget – SkatteudvalgetJ.nr. 2009-231-0026Dato: 26. maj 2010
19
L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleord-ningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2m.v.).Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010 (L 162 – Bilag 21).Troels Lund Poulsen/Jørgen Holm DamgaardHenvendelsen:Henvendelsen vedrører energiprojekter, hvor varmepumper og solvarme (VE) kombineres.PlanEnergi nævner, at varmepumper foruden den elafgift på 20,8 øre/kWh, som pålægges el-patroner, som anvendes til elregulering, tillige pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh varme, som ta-ges ud af et varmelager. Elpatronordningen diskriminerer kraftigt varmepumperne, der jo produce-rer f.eks. 3 gange så meget energi, som den optagne energi.PlanEnergi nævner også, at under de gældende afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktions-pris på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel.Brædstrup Fjernvarme og Dronninglund Fjernvarme har fremsat ønske om afgiftsnedsættelse iforbindelse med varmepumpedrift. PlanEnergi fremlægger en konkret løsning.PlanEnergi foreslår, at der for el til varmepumpedrift gives en afgiftsnedsættelse til 20,8 øre/kWhmålt på elforbruget. Afgiftsnedsættelsen gives under forudsætning af, at- varmepumpen stilles til rådighed for elmarkedet på samme måde som gasmotorer, og- at afgiftsnedsættelsen gælder i max 2.500 timer pr. år.Kommentar:Jeg har sendt en tilkendegivelse til Skatteudvalget med anmodning om, at tilkendegivelsen indar-bejdes i betænkningen til L 162.Det fremgår, at jeg under visse forudsætninger gerne vil se på løsninger, der tilgodeser f.eks. pro-jektet hos Dronninglund Fjernvarme, som er omtalt i L 162 – bilag 13.Som det også fremgår skal EU’s statsstøtteregler iagttages, hvorved bemærkes, at støtte, herunderafgiftslempelse, til vedvarende energi, ikke må indebære overkompensation. Eventuel støtte måikke medføre, at prisen for varme fra en varmepumpe bliver lavere end prisen for varme fra almin-delig kraftvarmeproduktion.Skatteministeriet har vurderet, at hvis det forholder sig sådan, som det er nævnt af PlanEnergi, atunder de gældende afgiftsregler er varmepumpers varmeproduktionspris på samme niveau somvarmeprisen fra en naturgasfyret kedel, så vil en støtte i form af en afgiftslempelse medføre over-kompensation, hvorved EU’s statsstøtteregler ikke iagttages. Jeg henholder mig hertil.For god ordens skyld vil jeg i øvrigt nævne, at det er ikke rigtigt, at varmepumper foruden den el-afgift på 20,8 øre/kWh, som pålægges elpatroner, som anvendes til elregulering, tillige pålægges enafgift på 20,8 øre/kWh varme, som tages ud af et varmelager. Efter elpatronordningen pålæggesvarmepumper højst 20,8 øre/kWh varme (2010), som tages ud af et varmelager, og ikke mere. Derbetales altså ikke to gange 20,8 øre/kWh.Fra: Per Alex Sørensen [mailto:[email protected]]Sendt: 27. maj 2010 11:53
20
Emne: SV: Skatteministerens kommentar til Deres henvendelse af 25/5-2010 til skatteudvalgetTak for kommentaren.Der er en misforståelse med hensyn til varmepumpeafgiften. Varmepumpens afgift pålæggesvarmeproduktionen. Typisk anvendes 1 del el bliver til 3 dele varme ved at man tager 2 dele varmefra f.eks. et vandlager. Eldelen af varmeproduktionen pålægges derved en afgift på 20,8 øre/kWh ogvarmen der tages fra lageret pålægges også 20,8 øre/kWh. Det vi beder om er, at man undlader atpålægge de 20,8 øre/kWh på varmen, der tages fra lageret.At dette skulle være overkompensation er vanskeligt at forstå uden en mere detaljeret redegørelse.Der er jo typisk tale om varme, som er afgiftsfritaget (fra solvarme, grundvand mv), men som nupålægges en afgift.Hvis EU kan godkende afgiftsreduktionen på elpatroner, må de også kunne godkende dette.Mvh.: Per Alex SørensenTilFolketinget – SkatteudvalgetJ.nr. 2009-231-0026Dato: 27. maj 2010L 162. Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visseenergiprodukter og forskellige andre love (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleord-ningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2m.v.).Hermed sendes kommentar til PlanEnergis henvendelse af 27. maj 2010 (L 162 – Bilag 24).Troels Lund Poulsen/Marie Louise HedeHenvendelsen:Med henvendelsen kommenterer PlanEnergi min tidligere kommentar til PlanEnergis henvendelseaf 25. maj 2010 (L 162 – Bilag 21).PlanEnergi mener, at der er en misforståelse med hensyn til varmepumpeafgiften. Det nævnes, ateldelen til en varmepumpe pålægges en afgift på 20,8 øre/kWh, og at varmen, der tages fra varme-lageret også pålægges 20,8 øre/kWh.Det, som PlanEnergi anmoder om, er, at man undlader at pålægge de 20,8 øre/kWh på varmen,der tages fra lageret.At dette skulle være en overkompensation er vanskeligt at forstå uden en mere detaljeret redegø-relse. Ifølge PlanEnergi vil der typisk være tale om varme, som er afgiftsfritaget (fra solvarme,grundvand m.v.), men som nu pålægges en afgift. Hvis EU kan godkende afgiftsreduktionen påelpatroner, må de også kunne godkende dette.Kommentar:For at undgå eventuelle misforståelser omkring de relevante regler vil jeg kort nævne disse.Den almindelige afgift på forbrug af elektricitet i 2010 udgøres af en energiafgift på 65,9 øre/kWhog en energispareafgift 6,2 øre/kWh, i alt en afgift på 72,1 øre/kWh. Hvis elektricitet anvendes tildrift af en varmepumpe, vil det som udgangspunkt være denne afgift, som skal betales.
21
For eldrevne varmepumper under elpatronordningen kan der opnås delvis tilbagebetaling af afgif-ten på den måde, at afgiftsbelastningen højst kan udgøre 20,8 øre pr. kWh varme ab værk, inkl.varme fra et varmelager, jf. de nugældende regler i elafgiftslovens § 11, stk. 17, og CO2-afgiftslovens § 7, stk. 7.Med den seneste henvendelse anmoder PlanEnergi om, at man undlader at pålægge de 20,8 øre pr.kWh varme, der tages fra lageret, hvilket angives at få den virkning, at eldelen til en varmepumpepålægges en afgift på 20,8 øre/kWh.Jeg går ud fra, at dette svarer til forslaget i PlanEnergis henvendelse af 25. maj 2010, hvorefter der»gives en afgiftsnedsættelse for el til varmepumpedrift til 20,8 øre/kWh målt på elforbruget«.Herudover er der spørgsmålet om, hvorvidt den af PlanEnergi foreslåede afgiftsnedsættelse inde-bærer overkompensation og dermed er problematisk i forhold til EU reglerne om statsstøtte.Det er Skatteministeriets vurdering, at hvis det forholder sig sådan, som det er nævnt af PlanEner-gi i henvendelsen af 25. maj 2010, at varmepumpers varmeproduktionspris under de gældende af-giftsregler er på samme niveau som varmeprisen fra en naturgasfyret kedel, så vil en støtte i form afen afgiftslempelse for varmepumper medføre overkompensation, hvorved EU’s statsstøttereglerikke iagttages.Med henvisning til ovenstående og til min tidligere kommentar til PlanEnergis henvendelse af 25.maj 2010 (L 162 – Bilag 21) kan jeg ikke umiddelbart imødekomme PlanEnergis konkrete forslagom en afgiftslempelse for varmepumper.