Skatteudvalget 2009-10
L 162 Bilag 12
Offentligt
833139_0001.png
833139_0002.png
833139_0003.png
833139_0004.png
833139_0005.png
833139_0006.png
833139_0007.png
833139_0008.png
833139_0009.png
833139_0010.png
833139_0011.png
833139_0012.png
Til lovforslag nr.L 162
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. april 2010
3. udkast(Lovtekniske justeringer af ændringsforslagene fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov omkuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love(Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andreklimagasser end CO2 m.v.)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringUdkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 6. januar 2010 og den 3. februar 2010 disse udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 91 og 118.Den 17. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Frie Elforbrugere ogJørgen Gomme, Birkerød.Samråd[Udvalget har stillet 4 spørgsmål til klima- og energiministeren og skatteministeren til mundtligbesvarelse, som disse har besvaret i et åbent samråd den 12. maj 2010. Den <> sendte klima- ogenergiministeren og skatteministeren de talepapirer, der lå til grund for besvarelserne, til udvalget.]SpørgsmålUdvalget har stillet 24 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har be-svaret.]
2
3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 1, stk. 1, nr. 18,indsættes efter: »27.10«: »(dog undtaget 27.10.19.85)«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]2)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»02.IBilag 2, nr. 18,indsættes efter: »27.10«: »(dog undtaget 27.10.19.85)«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]Til § 53)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, nr. 12,indsættes efter:»stempelmotoranlæg«: »i tillæg til 1. pkt.«[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]4)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2, stk. 1, nr. 16,indsættes efter: »27.10«: »(dog undtaget 27.10.19.85)«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]5)Efter nr. 15 indsættes som nye numre:»02.I§ 9 c, stk. 1,indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:»Hvis bundfradraget overstiger betalingen af afgifter opgjort efter reglerne nævnt i 1. pkt., kanvirksomheden opnå det resterende bundfradrag i virksomhedens betaling af afgifter for brændslernævnt i 1. pkt., der anvendes til fremstilling af elektricitet, og som er tilbagebetalingsberettigedeeller afgiftsfrie efter § 9, stk. 2 og 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 8, stk. 2og 3, i lov om afgift af naturgas og bygas eller § 7, stk. 1 og 2, i lov om afgift af stenkul, brunkul ogkoks m.v.«[Rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som et bundfradrag kan fratrækkes i]
3
03.I§ 9 c stk. 1,indsættes efter 2. pkt., der bliver 3. pkt., som nye punktummer:»Virksomheder, som opfylder betingelserne for at få bundfradraget, men uden at have den for-nødne dokumentation for bundfradraget for nogen af basisårene, jf. stk. 3 og 4, kan foretage skøns-mæssig opgørelse af bundfradraget. Virksomheden skal i givet fald anmelde dette til told- og skatte-forvaltningen sammen med oplysning om den skønsmæssige opgørelse af bundfradraget. Told- ogskatteforvaltningen skal godkende den skønsmæssige opgørelse, inden der kan ske udnyttelse afbundfradraget. Told– og skatteforvaltningen godkender den skønsmæssige opgørelse, når der errimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end det bund-fradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentation forbundfradraget.««[Indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag i betalingen af CO2-afgifter]6)I den undernr. 22forslåede affattelse afbilag 2, nr. 12,indsættes efter:»stempelmotoranlæg«: »i tillæg til 1. pkt.«[Præciseringer til tidligere vedtagen lovgivning]7)Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:»04.Ibilag 2, nr. 16,indsættes efter: »27.10«: »(dog undtaget 27.10.19.85)«.«[Afgrænsning af det afgiftspligtige vareområde for smøreolieafgiften]Til § 68)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.Efter § 7 indsættes:»§ 7 a.For virksomheder, hvor afgiften i henhold til § 1, stk. 4, skal opgøres efter den forbrugtemængde varer, opgøres den afgiftspligtige mængde for varer omfattet af bilag 1, nr. 19, hvor deranvendes satsen pr. GJ, på grundlag af den producerede mængde energi divideret med 0,85. Foranlæg, hvor der fyres med en kombination af brændsler omfattet af bilag 1, nr. 19, og andre brænds-ler, opgøres den afgiftspligtige mængde, som den producerede mængde energi divideret med 0,85og fratrukket energiindholdet i de andre brændsler. Energiindholdet i de andre brændsler opgøres pågrundlag af standardværdierne i stk. 2.Stk. 2.Energiindholdet udgør:Spildolie 40,4 MJ/kgFyringstjære 36,4 MJ/kgGas- og dieselolie 35,9 MJ/lPetroleum 34,8 MJ/lFuelolie 40,4 MJ/kgLPG 46,0 MJ/kgGas, som fremkommer ved raffineringaf mineralsk olie (raffinaderigas) 52,0 MJ/kgStenkul 25,2 GJ/tKoks 28,9 GJ/tJordoliekoks 31,4 GJ/tBrunkulsbriketter og brunkul 18,3 GJ/tBenzin 32,9 MJ/lNaturgas 39,6 MJ/Nm�Biogas 23,3 MJ/Nm�
4
Forgasningsgas 4,0 MJ/Nm�.«[Administrative ændringer i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift afkvælstofoxider]02.Bilag 1, nr. 19,under »Satser ved dagtemperatur« affattes således:»19. Halm og anden fast biomas- kr./t6,86,97,07,17,27,4se, bortset fra træflis, i storeelleranlæg med en indfyret effekt på kr./GJ 0,50,50,50,50,50,5over 1000 kWh«.«[Administrative ændringer i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift afkvælstofoxider]Til § 129)Istk. 1indsættes efter »2-4«: », 01 og 02«.10)Stk. 4affattes således:»Stk.4.§ 11, stk. 3, 5. og 6. pkt., og § 11, stk. 6, 4-7 pkt., i lov om afgift af elektricitet, som affat-tet eller ændret ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, § 8, stk. 2, i lov om afgift af naturgas og bygas, somaffattet eller ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, § 7, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koksm.v., som affattet eller ændret ved denne lovs § 3, nr. 1, § 1, stk. 1, nr. 18, § 3, § 9, stk. 1, nr. 3-5, §9, stk. 2 og bilag 2, nr. 18, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., som affattet eller æn-dret ved denne lovs § 4, nr. 01-3 og 02, § 2, stk. 1, nr. 16, og bilag 2, nr. 16, i lov om kuldioxidafgiftaf visse energiprodukter, som affattet eller ændret ved denne lovs § 5, nr. 01 og 04, § 3, stk. 3, 2.pkt., i lov om afgift af kvælstofoxider, som affattet eller ændret ved denne lovs § 6, nr. 1, § 15, stk.1, nr. 3-5, i lov om afgift af spiritus m.m., som affattet eller ændret ved denne lovs § 8, nr. 1, § 29,stk. 1, nr. 4-6, i lov om tobaksafgifter, som affattet eller ændret ved denne lovs § 9, nr. 1, og § 11,stk. 1, nr. 3-5, i lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., som affattet eller ændret ved denne lovs §10, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne til smøreolieafgiften]11)Efter stk. 5 indsættes som nye stykker:»Stk. 01.§ 7 a og bilag 1, nr. 19, i lov om afgift af kvælstofoxider, som affattet eller ændret veddenne lovs § 6, nr. 01 og 02, træder i kraft den 1. juni 2010.Stk. 02.§ 9 c, stk. 1, 2. og 4.-7. pkt., i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, som affatteteller ændret ved denne lovs § 5, nr. 02 og 03 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidendeog har virkning fra den 1. januar 2010.«[Tilpasninger af ikrafttrædelsesbestemmelsen vedrørende ændringerne i CO2-afgiftslovens reglerom bundfradrag]
BemærkningerTil nr. 1 og 2
5
MedForårspakke 2.0blev der indført energi- og CO2-afgift af smøreolie og lign, jf. lov nr. 527 af12.juni 2009. Der var tidligere en afgift på dette område, men afgiften blev imidlertid ophævet i2002. I den forrige bestemmelse om afgift af smøreolie i mineralolieafgiftsloven var der en henvis-ning til de samme positioner i den Kombinerede Nomenklatur, som der er i de nugældende be-stemmelser om afgift af smøreolie i henholdsvis mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven, her-under position 27.10. Den Kombinerede Nomenklaturs position 27.10 omfatter bl.a. følgende i posi-tion 27.10.19.85: »Hvideolier, paraffinum liquidum.«Hvide olier til fremstilling af farmaceutiske, veterinære og kosmetiske produkter er således omfat-tet af afgiftspligten efter både den tidligere smøreolieafgift og den nuværende smøreolieafgift.Brancheorganisationer har overfor Skatteministeriet angivet, at »hvide olier«, i stor udstrækninganvendes ved fremstilling af en lang række kosmetiske produkter og lægemidler. Olierne kan ikkesubstitueres med andre stoffer, uden at fordyre slutproduktet væsentligt, og da afgiften alene omfat-ter dansk producerede produkter, er det brancheorganisationernes opfattelse, at en stor del af pro-duktionen vil blive flyttet til udlandet.Det foreslås på den baggrund at undtage smøreolier o.lign. under pos. 27.10.19.85 i den Kombine-rede Nomenklatur fra det afgiftspligtige vareområde, idet disse olier kan identificeres som henhø-rende under det pågældende positionsnummer.Forslaget har ikke nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 3Det foreslås, at det præciseres, at den foreslåede afgift på andre klimagasser end CO2i form af enafgift på naturgas, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationærestempelmotoranlæg, er en afgift, der indføres i tillæg til den eksisterende CO2-afgift på naturgas ogbygas. Anvendes der naturgas som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, skal der heref-ter både betales CO2-afgift og afgift af andre klimagasser end CO2ved anvendelsen af naturgassen.Til nr. 4Se bemærkningerne til nr. 1 og 2.Til nr. 5Bestemmelserne i den gældende § 9 c i CO2-afgiftsloven vedrører momsregistrerede virksomhe-der udenfor CO2-kvotesektoren, som i visse tidligere år har anvendt brændsler - bortset fra brænds-ler til fjernvarme - til tung proces og fået særlig godtgørelse af CO2-afgiften på brændslerne. Dennesærlige godtgørelse er ophævet fra og med 1. januar 2010. Som kompensation for ophævelsen afdenne godtgørelse er der i § 9 c i CO2-afgiftsloven fra og med 1. januar 2010 indført et fast bund-fradrag i virksomhedens betaling af afgifter efter CO2-afgiftsloven.Nærmere bestemt kan nævnte bundfradrag modregnes i afgifterne efter CO2-afgiftsloven for for-brug af brændsler og el, som anvendes til proces, og som berettiger virksomheden til godtgørelse afenergiafgifter efter energiafgiftslovene. Derimod kan bundfradraget ikke modregnes i CO2-afgifterne for forbrug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomhedentil godtgørelse af eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Disse regler fremgår af§ 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven.
6
Nævnte manglende modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstilling erimidlertid ikke tilsigtet. Bestemmelserne om modregningsretten i CO2-afgiftslovens § 9 c, stk. 1, ervedtaget med lov nr. 528 af 17. juni 2008, og i det oprindelige lovforslag (L 168 fremsat den 28.marts 2008 af skatteministeren) er det tilsigtet, herunder forudsat ved provenuberegningerne, at derer modregningsret vedrørende CO2-afgift af brændsler til elfremfremstillingen.På den baggrund foreslås, at CO2-afgifslovens § 9 c, stk. 1, ændres, således, at en virksomhed medbundfradrag med virkning fra 1. januar 2010 kan modregne bundfradraget i CO2-afgifterne for for-brug af brændsler, som anvendes til elfremstilling, og som berettiger virksomheden til godtgørelseaf eller fritagelse for energiafgifter efter energiafgiftslovene. Herved bringes § 9 c, stk. 1, i overens-stemmelse med de oprindelige provenuberegninger m.v.Forslaget medfører ingen konsekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekven-ser, miljø, skatteudgifter eller administrative konsekvenser m.v. i forhold til det oprindelige lovfors-lag (L 168 fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren).Med tilføjelsen til § 9 c, stk. 1, i CO2-afgiftsloven, i form af nye 4.-7. punktum, foreslås, at devirksomheder (bundfradragsvirksomheder), som er nævnt i denne bestemmelse, i visse situationerkan foretage skønsmæssig opgørelse af deres faste bundfradrag i CO2-afgiften efter bundfradrags-ordningen.Denne ordning omfatter ikke-CO2-kvoteomfattede virksomheder med et stort energiforbrug (så-kaldt tung proces). Det vil typisk sige mindre og mellemstore energiintensive virksomheder inden-for gartnerierhvervet og fremstillingsindustrien.Bundfradraget til disse virksomheder skal i princippet afspejle og skabe ligestilling i forhold tilgratiskvoterne til andre virksomheder, som er indenfor CO2-kvotesektoren.Efter den gældende bundfradragsordning fratrækkes bundfradraget i den betalte CO2-afgift vedrø-rende en række energiprodukter fra og med den 1. januar 2010. For at kunne opnå bundfradrag skalbundfradragsvirksomheden være i besiddelse af dokumentation for et energiforbrug for en historiskbasisperiode, som er enten gennemsnittet af 2003-2007 eller 2007. Bundfradraget opgøres som etfast beløb på grundlag af energiafgiftsregnskabet og tilsvarende dokumentation for en af de histori-ske basisperioder. Det har således ikke været hensigten, at bundfradraget i nævneværdigt omfangskulle opgøres ved hjælp af skøn.Skatteministeriet har imidlertid fået oplyst, at nogle få bundfradragsvirksomheder i form af gart-nerier ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen af de to basisperioder. Det kander være forskellige grunde til.Den manglende dokumentation kan f.eks. hænge sammen med, at dokumentationen skal kommefra en fremmed virksomhed, og at det ikke har været muligt at fremskaffe disse oplysninger. Detkan forekomme ved overtagelse af væksthuse efter en konkurs. Manglende dokumentation kan ogsåforekomme, når væksthuse tidligere har været udlejet til en anden virksomhed. Bundfradraget erknyttet til det historiske energiforbrug i den enkelte produktionsenhed, og i visse tilfælde helt ned tilforbruget i et konkret væksthus. Bundfradraget tilkommer umiddelbart den nuværende ejer af etvæksthus (som driftsleder). Men det kan forekomme, at den nuværende ejer ikke har afgiftsregn-skabet m.v. vedrørende den tidligere lejers energiforbrug og heller ikke kan skaffe det.Herudover kan det ikke udelukkes, at der findes bundfradragsvirksomheder, som på grund afuagtsomhed ikke har den fornødne dokumentation. Skatteministeriet har dog ikke kendskab til så-danne tilfælde.Hvis en bundfradragsvirksomhed ikke kan fremskaffe den fornødne dokumentation for nogen afbasisperioderne, har det som konsekvens, at den pågældende virksomhed er afskåret fra at kunne få
7
sit bundfradrag i CO2-afgiften. Det kan være en uforholdsmæssig hård økonomisk konsekvens foren virksomhed. For at mildne dette foreslås, at bundfradragsvirksomheder, som efter de nugældenderegler ikke kan få bundfradrag på grund af manglende dokumentation for begge basisperioder, fårmulighed for at foretage skønsmæssig opgørelse af bundfradraget. Der stilles dog som betingelse, atder er rimelig sikkerhed for, at virksomheden derved ikke får et bundfradrag, der er større end detbundfradrag, som virksomheden ville have fået, hvis den havde haft den fornødne dokumentationfor bundfradraget. Told – og skatteforvaltningen skal godkende, at denne betingelse er opfyldt, førvirksomheden kan udnytte bundfradraget.Til skønsmæssig opgørelse af bundfradraget kan der eksempelvis benyttes eventuelle energifor-brugsopgørelser til Energistyrelsen, lejekontrakter vedrørende udlejede arealer i væksthuse, oplys-ninger om energiforbrug fra energileverandører, energiforbrug efter en basisperiode for sammevæksthus m.v. eller oplysninger om energiforbrug i sammenlignelige virksomheder.Bundfradragsvirksomheder, som mangler dokumentation for en basisperiode, men ikke for beggebasisperioder, skal anvende den periode, som de har dokumentation for, ved opgørelsen af deresbundfradrag. Det har de har mulighed for efter den gældende lovgivning.Den foreslåede bestemmelse, der giver mulighed for skønsmæssig opgørelse, medfører ingen kon-sekvenser med hensyn til provenu, erhvervsøkonomiske konsekvenser, miljø eller skatteudgifterm.v. i forhold til det oprindelige lovforslag vedrørende bundfradragsordningen i CO2-afgiftslovens§ 9 c (L 168 fremsat den 28. marts 2008 af skatteministeren). Det skønnes dog, at den foreslåedebestemmelse om skønsmæssig opgørelse vil medføre et engangsressourceforbrug på ca. et halvtårsværk i told- og skatteforvaltningen.Til nr. 6Se bemærkningerne til nr. 3.Til nr. 7Se bemærkningerne til nr. 1 og 2.Til nr. 8Det fremgår af bilag 1, nr. 19 til lov om afgift af kvælstofoxider (NOx-afgiftsloven), at afgiftssat-sen for halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis, er en vægtbaseret sats i kr. pr. indfyret ton.Skatteministeriet er blevet bekendt med, at det for flere virksomheder, der forbrænder produkteromfattet af bilag 1, nr. 19 til lov om afgift af kvælstofoxider, ikke er muligt at veje den indfyredemængde brændsel og dermed har svært ved at anvende afgiftssatsen. Det gælder bl.a. for nogle mø-belfabrikker, hvor affaldsprodukter fra produktion transporteres direkte via rørføring fra produktio-nen til forbrænding.I den gældende lov er der ikke mulighed for omregning fra producerede energimængde til indfy-rede energimængde.For at muliggøre at de pågældende virksomheder kan opgøre den afgiftspligtige mængde på hen-sigtsmæssig og retvisende vis foreslås det, at der åbnes mulighed for, at NOx-afgiftssatsen for vareromfattet af bilag 1, nr. 19, dvs. halm og anden fast biomasse, bortset fra træflis,i tillæg til den gæl-dende vægtbaserede afgiftssats,kan opgøres efter den indfyrede energimængde som en afgift i kr.pr. GJ opgjort på grundlag af en omregning (der fastsættes ved en virkningsgrad på 0,8) fra denproducerede mængde energi.
8
Af hensyn til de tilfælde hvor der fyres med en kombination af varer omfattet af nr. 19 og andrevarer, foreslås det endvidere, at der fastsættes virkningsgrader og energiindhold for de forskelligebrændsler.EksempelI et anlæg på en møbelfabrik, der ikke er omfattet af krav om måling og hvor der ikke sker frivil-lig måling, indfyres der restprodukter m.m. fra produktionen samt naturgas. De pågældende rest-produkter m.m. er omfattet af nr. 19 i lovens bilag 1Virksomheden kan ikke på betryggende vis foretage opgørelse af den afgiftspligtige vægt af depågældende restprodukter m.m. og skal derfor foretage opgørelsen af den afgiftspligtige mængde pågrundlag af den producerede mængde energi.Produceret mængde energi: 840 GJIndfyret mængde naturgas: 4.000 Nm3Opgørelse af kvælstofoxidafgift vedrørende bilag 1 nr. 19840 GJ / 0,8 = 988 GJEnergi fra naturgas 4.000 Nm3 x 39,6 MJ = 158 GJDen afgiftspligtige mængde for varer omfattet af lovens bilag 1 nr. 19 udgør således 830 GJ (988– 158).Afgiften vedr. bilagets nr. 19 udgør 415 kr. (830 GJ á 50 øre)Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.Forslaget har herudover ingen konsekvenser.Til nr. 9Ændringsforslaget er en konsekvensændring af ændringsforslag nr. 11, hvor der indsættes to nyestykker i ikrafttrædelsesbestemmelsen.Til nr. 10Det foreslås, at ændringerne til smøreolieafgiften under ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 7, træder ikraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til nr. 11Det forslås, at der indsættes et nyt stk. 6 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§ 11) medangivelse af, at ændringerne i reglerne for opgørelse af den afgiftspligtige mængde i lov om afgift afkvælstofoxider træder i kraft den 1. juni 2010.Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 7 i lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse (§11) med angivelse af, at forslagene om rettelse af opgørelse af betaling af CO2-afgifter, som etbundfradrag kan fratrækkes i, og indførelse af mulighed for skønsmæssig opgørelse af bundfradrag ibetalingen af CO2-afgifter træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkningfra den 1. januar 2010.
9
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
10

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 162Bilagsnr.1234567891011TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 20/10-09 fra Jørgen Gomme, BirkerødHenvendelse af 21/10-09 fra Frie ElforbrugereUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 21/10-2009 fra FrieElforbrugereSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/10-2009 fra Jør-gen Gommes2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 162Spm.nr.1TitelSpm., om forslaget om afgiftsnedsættelse for brug af elektricitet i el-patroner også vil komme til at gælde for fjernvarmeværker, der ikkeer et kraftvarmeværk eller leverer fjernvarme til fjernvarmenet, derogså modtager fjernvarme fra kraftvarmeværker, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om salg af elektricitet fra anlæg på under 6 kW baseret på ved-varende energikilder til nettet vil være indkomstskattepligtigt, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om producenten vil blive indkomstskattepligtig eller afgifts-pligtig, såfremt det som følge af forskning og udvikling i lagring afelektricitet bliver muligt at lagre elektricitet på forbrugsstedet, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der forstås ved »i egen forbrugsinstallation«, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte at det i kommentaren til lovforslaget fra DanskFjernvarme anføres, at »I visse analyser af biogasanlæg konkluderesdet, at biogasanlæg har en negativ CO2-effekt, dvs. anlæggene fjerneCO2-ækvivalneter fra omgivelserne/naturen«, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad provenuet ville være ved at indføre afgifter for emis-sion af N2O (lattergas) med en afgift, der er CO2-ækvivalent, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der vil ske en reduktion af afgifter for virksomheder omfat-tet af CO2-kvoterglerne, hvis virksomheden anvender vedvarende
2
3
45
6
7
11
8
9
10
11
12
13
14
15
161718
19
20
energikilder som en del af sin energiforsyning, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om man kan etablere flere anlæg til energiforsy-ning med vedvarende energi og fortsat være omfattet af lovens reglerfor mindre anlæg, når den samlede kapacitet ikke overstiger 6 kW, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvad normalforbruget af strøm er i et hus med el-varme, og hvad der taler imod at hæve grænsen fra 6 kW for dissehuse, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om bemærkningen om, at der forfalder afgift ved forbrug, skalforstås således, at hvis anlæggets indehaver i løbet af året trækker pånettet, skal der betales afgift af den trukne mængde strøm, jf. kom-mentaren til henvendelsen fra KWA Diesel A/S, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om bestemmelsen om, at produktionskapaciteten er på højst 6kW pr. husstand skal forstås således, at hvis f.eks. 20 almennyttigeboliger eller 20 andelsboliger etablerer et fælles anlæg for forsyningmed vedvarende energi på 120 kW, vil de ikke være omfattet af be-stemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser ville være af at ladealle almennyttige boliger henholdsvis alle andelsboliger være omfattetaf bestemmelserne om betaling af nettoforbruget, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, om kvoterne reduceres i Danmark og/eller EU,når man indfører mere vedvarende energi, uden at de forøges tilsva-rende i andre lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en virksomhed, der er omfattet af CO2-kvotereglerne, til-godeses, hvis de anvender øget mængde vedvarende energi, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange varmeværker der er i alt i Danmark, og hvormange der samtidig er kraftvarmeværker, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om konsekvenserne for biogas, hvis der indføres en metanafgift,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad biogasproducenternes meromkostningerne vil være afmetanafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om konsekvenserne, hvis der i stedet indføres en metan- og lat-tergasafgift på produktion og håndtering af råstofferne til biogas, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange kWh pr. år en husstandsmølle med en effekt på6 kW producerer om året, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, husstandsmøller også vil kunne drage fordel af det skatte-mæssige bundfradrag fra den skematiske skatteordning, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå
12
21
22
2324
Spm. om andre VE-anlæg end små husstandsmøller kan få det sammebundfradrag som vindmøller under den skematiske skatteordning, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke præcise afstands-, støj- og skyggeregler, der gælderfor vindmøller med en effekt på 6 kW og derunder, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om eksisterer regler for udformningen (æstetisk) af møller underen effekt på 6 kW, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange kWh andre små VE-anlæg end solceller oghusstandsmøller typisk producerer pr. år., til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 162
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm. om en afgift på biogas ikke vil - uanset en forholdsvisstørre afgift på naturgas - modvirke regeringens målsætning om 50pct. energiudnyttelse af gylle til energi i 2020, til skatteministeren ogklima- og energiministerenBSamrådsspm. om, hvad mener regeringen konsekvenserne vil være afen afgift på metan og lattergas fra håndtering af ubehandlet gyllem.v., til skatteministeren og klima- og energiministerenCSamrådsspm. om regeringen vil være indstillet på at frafalde forslagom at lade ikke-fluktuerende VE-anlæg være omfattet af nettomåle-ordningen, til skatteministeren og klima- og energiministerenDSamrådsspm. om hvordan regeringen vil fremme solcelleanlæg iDanmark udover elementerne i lovforslaget, således at også danskeproducenter af solceller får et hjemmemarked, til skatteministeren ogklima- og energiministeren