Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 161 Bilag 1
Offentligt
818799_0001.png
818799_0002.png
818799_0003.png
818799_0004.png
818799_0005.png
818799_0006.png
818799_0007.png
818799_0008.png
818799_0009.png
818799_0010.png
818799_0011.png
NOTAT
1. februar 2010J.nr.
Høringsnotat over indkomne bemærkninger til udkast til forslag til ændring af lov omfremme af energibesparelser i bygningerEnergistyrelsen udsendte den 15. december 2009 udkast til forslag til lov om ændring af lovom fremme af energibesparelser i bygninger i høring. Høringsfristen var den 15. januar 2010og høringsparterne fremgår af vedlagte høringsliste.Lovforslaget indeholder krav om, at sælgere forpligtes til at sikre, at der foreligger en gyldigenergimærkning af deres bygning forud for annoncering af salg. Dette sker med henblik på atkunne stille krav til ejendomsmæglerne om at angive en bygnings energimærke, dvs. bygnin-gens indplacering på A-G-skalaen, i forbindelse med annoncering af bygninger til salg. Dennenye annonceringspligt for ejendomsmæglere vil blive udmøntet ved en ændring af formid-lingsbekendtgørelsen, som er udstedt i medfør af lov om omsætning af fast ejendom.Forslaget indeholder derudover hjemmel til at fastsætte regler om at offentliggøre afgørelserom klage- og disciplinærsager mod energikonsulenter og energimærkningsfirmaer.Endelig er der foreslået en række mindre ændringer af mere teknisk karakter, herunder afkla-ring af ansvarsforhold for fremskaffelse af energimærkninger i forbindelse med salg af ejerlej-ligheder og lignende samt en præcisering af reglerne for energimærkning af offentlige byg-ninger.Følgende 14 parter havde bemærkninger til lovforslaget:Dansk Ejendomsmæglerforening, brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikon-sulenter, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Bygherreforeningen, Rockwool, DIEnergibranchen og DI Byggematerialer, Dansk Energi, TEKNIQ, Konstruktørforeningen,Ejendomsforeningen Danmark, Energiforum Danmark, Danske Regioner, KL og Datatilsynet.Angivelse af energimærke i forbindelse med annoncering af salg af ejendommeMærkningspligt forud for annoncering frem for forud for indgåelse af formidlingsaftaleDansk Ejendomsmæglerforening foreslår, at man ikke kræver mærkning forud for indgåelseaf formidlingsaftale, men forud for ejendomsmæglere annoncerer boligen til salg. Hermed kansælger fortsat få udarbejdet energimærkning og tilstandsrapport samtidigt for at opnå rabat påprisen. Tilstandsrapporters gyldighed er i dag seks måneder, hvorfor sælger har en interesse iat udskyde udarbejdelse af tilstandsrapport mest muligt under hensyn til liggetiderne for boli-ger, som er til salg. Ligeledes undgår visse sælgere unødige økonomiske omkostninger, hvisSide 1
de efter indhentelse af formidlingsaftale konstaterer, at det økonomisk set ikke kan betale sigat sælge ejendommen. Dansk Ejendomsmæglerforening anfører, at de hensyn som ligger bagkravet om mærkningspligt forud for indgåelse af formidlingsaftale, også synes at kunne imø-dekommes ved at udskyde mærkningspligten til efter indgåelse af formidlingsaftale, men for-ud for ejendomsmæglers annoncering af boligen.KommentarEnergistyrelsen er enig i, at de hensyn, som ligger bag kravet om mærkning forud for indgåel-se af formidlingsaftale, tillige kan imødekommes ved krav om energimærkning forud for ejen-domsmæglers annoncering af boligen. Forslaget er derfor blevet tilrettet, således at der stilleskrav om, at energimærkning skal være foretaget forud for formidlers annoncering af boligen-heden i stedet for forud for indgåelse af formidlingsaftale.Kravet skal udbredes til at gælde alle typer annoncering, og ikke kun via ejendomsmæglerDansk Ejendomsmæglerforening og Konstruktørforeningen mener, at kravet om at angiveenergimærket ved annoncering af boliger til salg ikke alene skal gælde ved salg af bolig vedejendomsmægler, men ved alle typer annoncering af alle typer ejendomme og ikke kun vedsalg via ejendomsmægler.KommentarBegrundelsen for at forslaget alene omfatter annoncering af boliger, som sælges via formidler,er, at der er tale om en bygningsmasse, som allerede i dag er underlagt regulering og tilsyn. Iforbindelse med implementering af bygningsdirektivet vil det blive vurderet, om annonce-ringspligten skal udvides til flere typer ejendomme og til andre typer salg, herunder privatsalg.Angive energiforbruget frem for indplacering på A-G skalaenDI Energibranchen og DI Byggematerialer finder det positivt, at regeringen med forslagetetablerer grundlag for at kunne stille krav til ejendomsmæglere om at angive en bygningsenergimærke i forbindelse med annoncering af salg. De havde dog gerne set, at energiforbru-get skulle fremgå af salgsannoncerne frem for indplacering på A-G skalaen, da det er deresholdning, at energiforbruget illustrerer de reelle omkostninger forbundet med opvarmning afboligen, mens indplaceringen af A-G skalaen for køber er mere uoverskuelig og dermed van-skeligere at tage stilling til.KommentarEn boligs faktiske energiforbrug afhænger af beboernes forbrugsmønster, hvor mange der er ihusstanden m.v. Derfor vil en angivelse af en boligs faktiske energiforbrug ikke altid være enretvisende faktor. Ved energimærkning af en bolig tages der derimod udgangspunkt i et be-regnet energiforbrug baseret på bygningens fysiske karakteristika og standardiserede forud-sætninger om anvendelse, hvorfor to forskellige boligers energiforbrug kan blive sammenlig-neligt uanset om de to boligers beboere er sammenlignelige i adfærd eller antal m.v.Endelig bemærkes, at anvendelse af A-G skalaen i andre sammenhænge har haft stor gennem-slagskraft og bruges som en aktiv salgsparameter. Her kan bl.a. nævnes salg af hårde hvideva-rer, lyskilder og biler.
Side 2
Fremrykning af mærkningspligt vil ikke medføre flere energibesparende foranstaltningerABF vurderer, at forslaget om at fremrykke mærkningspligten med henblik på, at energimær-ket kan oplyses ved annoncering, ikke vil medføre flere energibesparende foranstaltninger iandelsboligforeningernes ejendomme. ABF vurderer, at en bygnings energitilstand formentligkun har en beskeden betydning for køber af boliger.KommentarDet er Energistyrelsens erfaring, at angivelse af energimærke i andre sammenhænge har haftstor gennemslagskraft og bruges som en aktiv salgsparameter. Det er derfor vurderingen, atdette også vil kunne blive gældende indenfor salg af boliger. Det bemærkes, at angivelse afenergimærke i forbindelse med annoncering af boliger til salg indgår som en del af det netopvedtagne bygningsdirektiv.Forslaget vil medføre, at visse boliger ikke vil blive sat til salgABF vurderer, at forslaget vil kunne medføre, at visse andelsboliger slet ikke vil blive sat tilsalg, eller sættes til salg uden medvirken af ejendomsmægler. Det skyldes, at det vil kunnevære en stor økonomisk byrde for andelshavere at have udlæg i forbindelse med at fremskaffeenergimærkning selv, hvis andelsboligforeningen ikke tilvejebringer det for andelshaveren.KommentarForslaget indeholder ingen nye økonomiske pligter for nogen boligejere, andelshavere m.v. iforbindelse med energimærkningsordningen. Der foreslås alene en fremrykning af pligten tilat foretage energimærkning, så energimærket kan indgå i annoncering af boligen til salg ogikke blot vedlægges salgsaftalen efter køber har truffet sit valg af bolig.Finansieringsordninger til at udmønte energimærkets anbefalingerEnergiforum Danmark bifalder forslaget om, at energimærket skal fremgå af salgsannoncerm.v., således at oplysningerne kan bruges aktivt i salgs- og købssituationen. EnergiforumDanmark og TEKNIQ mener dog, at forslaget bør suppleres med finansieringsordninger ellertilskud, samt en pligt til at gennemføre de rentable tiltag, der følger af energimærket. Dettekunne også være i form af udvikling af pakkeløsninger (tilskud, finansiering og tekniske kon-cepter) på en række typiske anbefalinger.KommentarEn række af de tiltag, som Energiforum Danmark og TEKNIQ peger på, indgår i forvejen iregeringens strategi til reduktion af energiforbruget i bygninger i form af initiativer for atfremme brugen af energitjenesteselskaber (ESCOs) i kommuner, regioner, staten og den pri-vate sektor med henblik på at nedbringe energiforbruget i eksisterende bygninger. ESCOs erselskaber, der bistår en bygningsejer med finansiering og gennemførelse af energibesparelser ibygninger til gengæld for en del af besparelsesgevinsten. Regeringen gennemførte herudover i2009 renoveringspuljen, som bl.a. indeholdt tilskud til gennemførelse af energibesparelser iboliger. Derudover er der afsat 400 mio. kr. til skrotning af oliefyr i 2010.Forslag om supplerende regler til den fremrykkede mærkningspligtEjendomsforeningen Danmark mener, at den fremrykkede energimærkningspligt for ejerfore-ninger og andelsboligforeninger bør suppleres med en ret for foreningen til at kunne krævedokumentation for, at der efterfølgende blev indgået formidlingsaftale og at der blev foretagetreelle salgsbestræbelser. Dette skulle suppleres med en ret for ejerforeninger og andelsbolig-Side 3
foreninger til at kræve udgifter til unødvendig energimærkning refunderet, hvis der ikke blevindgået formidlingsaftale og foretaget reelle salgsbestræbelser.KommentarBygninger på over 1.000 m2 skal allerede i medfør af lovgivningen i dag energimærkes re-gelmæssigt, dvs. hvert 5. år. Det vil sige, at en stor del af ejerforeninger og andelsboligfor-eninger allerede i dag skal energimærkes regelmæssigt, hvorfor ejerforeninger, private byg-ningsejere og andelsboligforeninger over 1.000 m2, ikke påføres nogen nye forpligtelser. Be-boelsestiden for andelslejligheder er ca. 7 år For en andelsforening bestående af en opgangmed 10 lejligheder vil det betyde, at der i gennemsnit vil ske en overdragelse af en af lejlighe-derne næsten årligt. Da energimærkets gyldighed er 5 år, vil en energimærkning, der er gen-nemført med henblik på en konkret bolighandel, der alligevel ikke finder sted, formentligkunne ”genanvendes” efter en kort årrække. Henset hertil mener styrelsen ikke, der er grund-lag for at supplere forslaget med yderligere regler som foreslået af Ejendomsforeningen Dan-mark.Hjemmel til at offentliggøre afgørelser om klage- og disciplinærsager mod energikonsu-lenter og energimærkningsfirmaerRisiko for offentliggørelse vil forringe energimærkningerneBfBE (Brancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter ) er ikke enig i, at of-fentliggørelse af afgørelser vil bidrage til kvaliteten af energimærkningerne og give forbru-gerne en bedre beskyttelse. BfBE refererer til huseftersynsordningen, hvor en tilsvarende mu-lighed for offentliggørelse er gennemført. BfBE mener, at risikoen for at få offentliggjort endisciplinærsag imod sig, vil få energikonsulenterne til at medtage en mængde af detaljer oglave mange flere forbehold i energimærkningerne. Der vil være risiko for, at konsulenterne vilblive afskrækket fra at træde i karakter og tage stilling til de forhold, de observerer på ejen-dommene. Dette vil kunne føre til, at forbrugeren ender med at få et meget uoverskueligt pro-dukt.KommentarDet er Energistyrelsens vurdering, at hensynet til den forbrugeroplysning, der opnås ved gen-nemførelse af en adgang til at offentliggøre advarsler og påtaler til energikonsulenter, langtoverstiger risikoen for, at energimærkningernes kvalitet forringes.Offentliggørelse er en forflygtigelse af myndighedsansvaretBfBE mener, at det bør være myndigheden og ikke den enkelte borger, som bør tage stillingtil, om en energikonsulent eller et energikonsulentfirma udarbejder tilstrækkeligt gode ener-gimærkninger.KommentarOffentliggørelse af disciplinærsager vil være et supplement til myndighedsansvaret. I det om-fang Energistyrelsen vurderer, at en energikonsulent ikke kan udføre sin opgave efter lovenskrav, kan styrelsen fortsat i sidste instans fratage en beskikket konsulent sin beskikkelse. Forså vidt angår certificerede konsulentfirmaer, kan Energistyrelsen ligeledes sikre, at det certifi-cerende organ orienteres om situationen, med henblik på at det certificerende organ enten sik-rer, at fejlene ikke gentager sig, eller fratager firmaet dets certificering.
Side 4
Offentliggørelse af disciplinærsager har udviklet sig til at blive en forholdsvis almindeligform for forbrugerbeskyttelse, og der synes ikke at være argumenter for, hvorfor denne formfor forbrugerbeskyttelse ikke skulle kunne finde anvendelse inden for energimærkningsord-ningen.Myndighederne sætter sig på to hesteBfBE finder, at forslaget giver indtryk af, at myndighederne sætter sig på to heste. På den eneside er man ved at udfase mulighederne for personlig beskikkelse til fordel for indførelse af enfirmacertificeringsordning. På den anden side vil man nu introducere regler, som gør det mu-ligt for myndigheden at ramme den enkelte medarbejder i virksomheden. BfBE mener ikkedet er tiden endnu at introducere sådanne virkemidler, før man har set effekten af firmacertifi-ceringerne.KommentarAt supplere det eksisterende regelsæt, som i dag både giver mulighed for at fungere som be-skikket konsulent og være konsulent i et certificeret firma, anser Energistyrelsen ikke for atsætte sig mellem to heste. Muligheden for offentliggørelse af disciplinærsager skal ses som etsupplement til de eksisterende regler.Generelle bemærkninger til offentliggørelsesforslagetDer er blevet rejst en række spørgsmål om, hvordan Energistyrelsen påtænker at udmønte be-stemmelsen om offentliggørelse af klage- og disciplinærsager mod energikonsulenter, fraEnergiforum Danmark.Spørgsmålene lyder:-Hvornår sættes man på listen og for hvad?-Hvor længe risikerer man at stå på listen, og hvad kan man gøre for at komme af?-Er der forskel på, hvor længe man skal stå på listen, alt efter ”forseelsen”?-Har man mulighed for at kommentere på påtalen og f.eks. redegøre for initiativer, som imø-degår fremtidige fejl?-Et broddent kar i et landsdækkende firma kan miskreditere de øvrige kollegaer. Kan firmaetkomme af listen hvis det brodne kar overføres til andre opgaver og ikke længere udfører ener-gimærkning?Herudover har Datatilsynet i sit høringssvar gjort rede for hvilke dele af persondataloven, somder særligt skal tages højde for ved udmøntning af hjemmelen til at fastsætte regler om offent-liggørelse af afgørelse om klager og disciplinærsager.KommentarDen nærmere fastlæggelse af adgangen til at kunne offentliggøre afgørelser om klage- og di-sciplinærsager mod energikonsulenter vil først ske i forbindelse med ændring af bekendtgø-relse om energimærkning af bygninger. Her vil man så vidt muligt inddrage disse indkomnebemærkninger ved udmøntning af hjemmelen, herunder vil Datatilsynet blive inddraget i ud-formningen af reglerne.Bygherreforeningen og DI Energibranchen og DI Byggematerialer er positive over for forsla-get om at offentliggøre navne på energikonsulenter og teknikere, der har modtaget advarselfor alvorlige eller gentagne fejl.
Side 5
Præcisering af reglerne for energimærkning af offentlige bygningerForslaget medfører øgede udgifter for det offentlig/inddragelse af KLKL bemærker, at ændringerne i forslaget kan føre til bestemmelser, der i dag delvist ligger iden frivillige aftale mellem KL og klima- og energiministeren. KL finder det afgørende, atKL inddrages i drøftelser af, hvorvidt disse nye stramninger skal ligge i lovgivningen ellergennemføres på baggrund af en frivillig aftale. Det er ligeledes afgørende for KL, at KL ind-drages i eventuelle tiltag, som fører til øgede udgifter for kommunerne.KommentarForslaget indeholder en ændring af § 21 om ministerens hjemmel til at fastsætte regler om, atoffentlige institutioner og virksomheder m.v. skal gennemføre energibesparelser m.v. Ministe-ren har på denne baggrund udstedt et cirkulære for staten om statens besparelsesindsats. Her-udover er der indgået en frivillig aftale med kommunerne og regionerne, som løber indtil ud-gangen af 2012. Af aftalen fremgår desuden, at parterne inden udgangen af 2012 optager drøf-telser om deres fremtidige besparelsesindsats og evt. forlængelse af aftalen. Såfremt der måtteønskes ændringer i aftalen eller de økonomiske forudsætninger for opfyldelsen af denne, vilder ligeledes optages drøftelser med parterne.Finansiering af investeringer for det offentlige i medfør af forslagetBygherreforeningen udtrykker bekymring over, at der for offentlige bygherrer nu kan fastsæt-tes regler om krav til energitiltag udover bygningsreglementet. Bygherreforeningen har tidli-gere efterlyst skærpede krav til det offentlige, men pointerer at disse bør følges op med inci-tamentsordninger.Energiforum Danmark understreger ligeledes behovet for, at der stilles økonomiske midler tilrådighed for at stat og kommuner kan opfylde kravene om gennemførelse af forslag i energi-mærkningen.Danske Regioner finder de øgede beføjelser til ministeren om at stille krav om gennemførelseaf energisparetiltag er relativt vidtgående. Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget åbnermulighed for, at ministeren kan stille krav om gennemførelse af energispareprojekter, somrækker ud over energimærkningsordningen. Danske Regioner mener ikke, at der i denne for-bindelse er taget hensyn til, at regionerne ikke kan lånefinansiere øgede investeringsudgifterud over de, som er knyttet til energimærkningsordningen.KommentarDet bemærkes, at der allerede i dag er finansielle instrumenter for statens institutioner. PåFL10 er der afsat 280 mio. kr. til energirenovering af de bygninger, som Slots- og Ejendoms-styrelsen har ansvaret for. Der er ligeledes mulighed for at lånefinansiere tiltag, som følger afenergimærkningen.Det bemærkes, at langt hovedparten af de besparelsestiltag, man forventer vil kunne bliveidentificeret, også vil kunne genfindes i energimærkningen, hvorfor kommuner og regioner vilkunne lånefinansiere disse øgede investeringsomkostninger. Det må herudover bemærkes, atkommunerne og regionerne har indgået en frivillig aftale med klima- og energiministeren omenergibesparelser, som løber indtil udgangen af 2012, samt at KL og Danske Regioner somnævnt vil blive inddraget i drøftelserne om deres fremtidige besparelsesindsats inden udløbetSide 6
af aftalen, eller såfremt der måtte ønskes ændringer i aftalen eller de økonomiske forudsæt-ninger for opfyldelsen af denne.Ingen tidsfrister for opfyldelseBygherreforeningen bemærker, at der ikke er nogen tidsfrist i forslaget for, at det offentligegennemfører energiforbedringer.KommentarLovens § 21, som foreslås ændret i forslaget, er alene en hjemmelsbestemmelse. Det gælden-de cirkulære, som er udstedt med hjemmel i bestemmelsen fastslår, at staten skal spare 10 pct.af sit energiforbrug i 2011, set i forhold til 2006.Indberetningssystemer er tungeBygherreforeningen er positiv over for at synliggøre energiforbruget i offentlige bygninger.De bemærker dog, at de nuværende indberetningssystemer er administrative tunge at benytte.KommentarDer er ved at blive udviklet nyt indberetningssystem, som forventes at fungere forud for denkommende årlige indrapportering i foråret 2010.Øvrige ændringer /Generelle bemærkningerKrav om sanktionerKonstruktørforeningen og TEKNIQ foreslår, at der fastsættes sanktioner for ikke at få udar-bejdet energimærkninger. Dansk Ejendomsmæglerforening foreslår ligeledes, at der indføresøkonomiske sanktioner over for ejerforeninger, som ikke udleverer energimærkning til sælgerefter påkrav.Konstruktørforeningen og BfBE anbefaler, at man gennemfører krav om, at gyldig energi-mærkning skal være en forudsætning for at kunne tinglyse en ejendom. Konstruktørforenin-gen foreslår herudover, at forsikringsselskaber skal pålægges at afvise huse, som ikke er ener-gimærket.Energiforum Danmark foreslår, at der sker tættere opfølgning på, om bygninger energimærkesi det omfang, loven kræver det, og BfBE bemærker at det bør have mærkbare konsekvenser atafstå fra at angive energimærket med annoncering af salg af ejendomme.KommentarEnergistyrelsen er opmærksom på, at forslaget ikke indeholder nogen sanktionsbestemmelser.Det skyldes, at loven indtil nu har været bygget op efter det princip, at energimærkningerneafdækker muligheder for rentable energibesparelsesmuligheder i den enkelte bygning, hvorfordette burde være tilstrækkeligt til at kunne anspore til at få foretaget den lovpligtige energi-mærkning.Det bemærkes dog, at det netop vedtagne bygningsdirektiv stiller krav om håndhævelse. Der-for vil loven i sin helhed blive gennemgået med henblik på indførelse af sanktioner i forbin-delse med implementering af bygningsdirektivet. I forbindelse med denne gennemgang af lo-ven, vil det indgå som et delelement, hvordan der fremover skal føres tilsyn med reglernesSide 7
overholdelse.Endelig bemærkes, at håndhævelse af annonceringspligten over for ejendomsformidlere vilfølge af lov om omsætning af fast ejendom og bekendtgørelser udstedt med hjemmel heri,herunder formidlingsbekendtgørelsen.Forslagets sammenhæng med øvrige kommende ændringer af energimærkningsordningenABF påpeger, at de finder det uheldigt, at forslaget fremsættes nu, hvor der endnu ikke erklarhed over, hvilke ændringer man i øvrigt vil gennemføre vedrørende energimærkningsord-ningen.KommentarSom opfølgning på evalueringen af den danske energibesparelsesindsats, som blev gennem-ført i 2008, blev der nedsat tre arbejdsgrupper om aktivering af energimærkningsordningen.Resultatet af dette arbejde bliver udmøntet dels ved nærværende forslag, dels ved udstedelseaf bekendtgørelse samt udmøntning af andre tiltag i løbet af 2010. Udkast til bekendtgørelsesamt forslag til øvrige tiltag vil i den forbindelse blive udsendt i ekstern høring. Der forventesikke anledning til yderligere lovændringer på grundlag af dette arbejde.Energimærkning af nødlidende ejendommeDansk Ejendomsmæglerforening påpeger, at problemer kan opstå i de situationer, hvor sælgerikke har råd til at få udarbejdet energimærkning, hvilket vil kunne være tilfældet, hvor der ertale om nødlidende ejendomme, der sælges i fri handel for at afværge en tvangsauktion.KommentarForslaget om fremrykket mærkningspligt omfatter alene ejendomme, som i forvejen ville væ-re omfattet af pligt til at udlevere energimærkning forud for indgåelse af salgsaftale. Det føl-ger allerede af loven i dag, at overdragelse ved bl.a. tvangsauktion samt fra insolvent bo ikkeanses for salg, som omfattes af pligt til at få udarbejdet energimærkning og udleveret forudfor indgåelse af salgsaftale. Ligeledes vil sådanne salg heller ikke være omfattet af en frem-rykket mærkningspligt i medfør af dette lovforslag.Energimærkninger bør være offentligt tilgængeligeKonstruktørforeningen bemærker, at energimærkningerne altid bør være offentligt tilgængeli-ge, hvad enten oplysningerne er en del af BBR-registeret eller forefindes andetsteds, idet demener, at offentlighed vil have en motiverende effekt.Ligeledes efterlyser Energiforum Danmark flere muligheder for bygningsejere og udførendetil at få adgang til mærkernes konkrete anbefalinger.KommentarEnergistyrelsen kan oplyse, at alle energimærkninger allerede i dag er offentligt tilgængeligepå www.boligejer.dk.Energimærkninger skal tage udgangspunkt i faktiske energiforbrugTEKNIQ foreslår, at der skal åbnes mulighed for at bygninger på op til 500 m2 kan bliveenergimærket med udgangspunkt i det faktiske energiforbrug og ikke et beregnet forbrug, somtilfældet er i dag.Side 8
KommentarÅrsagen til, at energimærkning af bygninger sker på grundlag af et beregnet energiforbrug, er,at for mindre bygninger kan det faktiske energiforbrug variere betydeligt alt efter hvem, deranvender bygningen. For eksempel har et ældre ægtepar typisk et meget mindre energiforbrugend en familie med store hjemmeboende børn. Det vil således i mange tilfælde være misvi-sende at tage udgangspunkt i det faktiske energiforbrug i mindre bygninger. I større bygningervil sådanne forskelle typisk udligne sig, hvorfor man her mere hensigtsmæssigt kan tage ud-gangspunkt i det faktiske forbrug.Det bemærkes herudover, at Energistyrelsen er opmærksom på dette ønske fra dele af bran-chen, hvorfor spørgsmålet også indgår i de tre arbejdsgrupper, der er nedsat med henblik på atrevidere energimærkningen. Arbejdet i disse arbejdsgrupper forventes afsluttet i foråret 2010,og vil blive udmøntet ved bl.a. ændring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger.Krav om gennemførelse af energiforbedringsforslag som følger af energimærkningenTEKNIQ foreslår, at lovforslaget tilføjes krav om, at energiforbedringsforslag fra energi-mærkningen skal gennemføres inden for et bestemt tidsrum, f.eks. 4 år, hvis tilbagebetalings-tiden er f.eks. 5 år.Energiforum Danmark foreslår, at bygninger med regelmæssig mærkning får pligt til at gen-nemføre alle rentable tiltag og såfremt disse ikke gennemføres skal der pålægges en afgift.Dette krav skulle kombineres med finansieringsordninger og rådgivning.KommentarEt obligatorisk krav om gennemførelse af rentable energiforbedringstiltag ville være et ind-gribende krav over for landets bygningsejere. Såfremt en energimærkning indeholder rentableforslag til energibesparelsestiltag, dvs. investeringen vil tjene sig hjem indenfor en kortere år-række set i forhold til tiltagets levetid, må det formodes, at dette – i sammenhæng med øvrigeinitiativer, som indgår i regeringens strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger - vilvære tilstrækkelig motivation for bygningsejeren til at få gennemført tiltaget.Overdragelse af andel, anpart eller aktieABF bemærker i forhold til lovforslagets bemærkninger til nr. 6, at det normalt er den fraflyt-tende andelshaver, som overdrager sin andel og ikke andelsforeningen, som overdrager ande-len til den tilflyttende andelshaver.KommentarEnergistyrelsen har gennemgået forslaget og har på grundlag af bemærkningen fra ABF fore-taget nogle konsekvensrettelser i forslaget.-
Side 9
Dansk Energi og Rockwool har afgivet høringssvar om, at de fandt forslaget positivt.Følgende oplyste, at de ikke havde bemærkninger til forslaget:Danmarks Lejerforeninger, DANAK, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center A/S.Høringsliste til forslag til ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger:ABF Andelsboligforeningernes FællessekretariatAdvokatrådet - AdvokatsamfundetAltinex Oil Denmark A/SAnkenævnet på energiområdetBoligselskabernes LandsforeningBOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i DanmarkBrancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenter (BfBE)ByggecentrumBygherreforeningenDANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)Danmarks LejerforeningerDansk ByggeriDansk EjendomsmæglerforeningDansk EnergiDansk Energi BrancheforeningDansk ErhvervDansk FjernvarmeforeningDansk Gasteknisk CenterDansk IndustriDansk StandardDansk Varme Service, DVSDansk VentilationDanske RegionerDatatilsynetDong EnergyDS Håndværk og IndustriEjendomsforeningen DanmarkEnergiforum Danmark (Foreningen for energi og miljø)EnergiklagenævnetEnergiservice A/SEnergitilsynetEnergitjenestenErhvervslejernes LandsorganisationForbrugerrådetForeningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen af Varmepumpefabrikanter i DanmarkFrie ElforbrugereFællessekretariatet for Hovedstadens Naturgas I/S og Naturgas Midt-NordGasTech A/SGlenco A/SHåndværksrådetSide 10
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA)KL - Økonomisk SekretariatKommunernes LandsforeningKonstruktørforeningenLejernes Landsorganisation (LLO)Naturgas FynParcelhusejernes LandsforeningSamvirkende Energi- og MiljøforeningerSkorstensfejerlaugetStatoilStatoil (Torben Haurum)Statoil Gazelle A/STekniqTeknologisk Institut
Side 11