Uddannelsesudvalget 2009-10
L 158 Bilag 1
Offentligt
824832_0001.png
824832_0002.png
824832_0003.png
824832_0004.png
824832_0005.png
824832_0006.png
UndervisningsministerietMarts 2010
Sagsnr.: 130.27F.121
HøringsresuméForslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om produktionsskoler og lov omerhvervsgrunduddannelse m.v.(Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse og indberetningsportal for erhvervsgrunduddannelsen)I. GenereltLovforslaget blev den 11. februar 2010 sendt i høring hos 34 organisationer m.v.Lovforslaget er offentliggjort på Høringsportalen.Af de 34 hørte har 21 afgivet høringssvar inden fristens udløb kl. 12.00 den 26. februar 2010. Der erdesuden afgivet 1 høringssvar fra en organisation, der ikke fremgår af høringslisten. I 13 høringssvar erder bemærkninger til lovforslaget. Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, og hvem der harafgivet bemærkninger, indgår i høringsresuméet.Der er ikke foretaget ændringer i lovforslaget som følge af de indkomne høringssvar.II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget:1. Generelle bemærkninger:Der er almindelig tilslutning til lovforslaget.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte emner:a) Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelseB-SOSU og SOSU-Lederforeningen:Foreningerne ønsker, at muligheden, for at eleven udløser taxametertilskud i virksomhedsforlagt un-dervisning, udvides udover de foreslåede tre måneder, så eleverne i højere grad kan være i virksomheds-forlagt undervisning.Foreningerne ønsker, at der skal være adgang til uddannelsen for elever, der ikke har gået på produkti-onsskole.Undervisningsministeriets bemærkninger:Eleven kan udløse taxametertilskud i tre måneder pr. praktikvirksomhed svarende til tilskudsregelen forskolepraktik på erhvervsuddannelser. Da begrænsningen på de tre måneder knytter sig til hver enkelvirksomhed, har eleven dermed mulighed for at komme rundt i flere jobfunktioner. Tilskudsperioden eri øvrigt begrænset til tre måneder pr. virksomhed for at undgå misbrug og baserer sig på erfaringer fraskolepraktikordningen. Det bemærkes, at eleverne, ligesom i skolepraktikordningen, kan være i virk-somhedsforlagt undervisning udover de tre måneder i samme virksomhed, dog uden tilskud til skolen.Skolerne kan ved at anvende ordningen på passende måde opfylde de behov, som er ønskede iflg. hø-ringsvaret.
Uddannelsesordningen forbeholdes elever, som har gennemført et kortere eller længere forløb på pro-duktionsskole, fordi de ikke har været anset for uddannelsesparate til en erhvervsuddannelse efter denalmindelige ordning og derfor er visiteret til produktionsskole. Da produktionsskolen påtager sig ansva-ret som praktikvirksomhed er det nødvendigt, at produktionsskolen på baggrund af sit kendskab tileleven har en begrundet tillid til, at eleven kan gennemføre uddannelsen.Danmarks Vejlederforening:Foreningen giver udtryk for usikkerhed om, hvorvidt uddannelsen fører frem til samme niveau som enalmindelig erhvervsuddannelse samt om, hvorvidt skolerne har pligt til at informere Ungdommens Ud-dannelsesvejledning om optag, frafald eller ved risici for frafald i lighed med de øvrige uddannelser.Undervisningsministeriets bemærkninger:Da der er tale om en erhvervsuddannelse, gælder det samme som for erhvervsuddannelser i almindelig-hed. Dette vil fremgå af informationsmaterialet om ordningen, når den er oprettet.Danske Handicaporganisationer:Organisationerne ønsker at produktionsskolelovgivningen suppleres med regler, der gør nøje rede foren ordning med specialpædagogisk støtte, som både sikrer, at den enkelte får kvalificeret støtte til tidensamtidig med, at der er klarhed om finansieringen.Foreningen ønsker, at eleverne modtager samme økonomiske støtte under uddannelsen som elever påerhvervsuddannelserne i øvrigt.Undervisningsministeriets bemærkninger:Der er tale om en erhvervsuddannelse, hvorfor de almindelige regler om specialpædagogisk støtte påerhvervsuddannelser finder anvendelse.Eleverne modtager under uddannelsen en ydelse, der svarer til ydelsen til erhvervsuddannelseselever iskolepraktik. Ydelsen svarer i størrelse til, hvad produktionsskolens ordinære elever modtager. Vedeventuel indgåelse af uddannelsesaftale med en praktikvirksomhed om dele af uddannelsen modtagereleven overenskomstmæssig løn efter gældende regler herom.Håndværksrådet:Håndværksrådet finder det uhensigtsmæssigt, at forslaget om faglige udvalgs tilsyn med praktikuddan-nelser, der gennemføres på en produktionsskole, risikerer at afskære brancheorganisationer uden sæde ifaglige udvalg muligheden for at påvirke og medvirke ved tilsynet.Undervisningsministeriets bemærkninger:De foreslåede regler svarer til, hvad der gælder for erhvervsuddannelserne i almindelighed, hvor tilsyns-opgaven påhviler de faglige udvalg.Landsforeningen SIND:SIND ønsker, at aflønningen i hele uddannelsesperioden bør være på de samme vilkår som andre ele-ver, dvs. elevløn, idet man bør tilstræbe en så stor ligestilling som muligt.Undervisningsministeriets bemærkninger:Eleverne modtager under uddannelsen en ydelse, der svarer til ydelsen til erhvervsuddannelseselever iskolepraktik. Ydelsen svarer i størrelse til, hvad produktionsskolens ordinære elever modtager. Ved
2
eventuel indgåelse af uddannelsesaftale med en praktikvirksomhed om dele af uddannelsen modtagereleven overenskomstmæssig løn efter gældende regler herom.Landsorganisationen i Danmark:LO ønsker, at de faglige udvalg tillægges en godkendelseskompetence samt at de faglige udvalgs ansvarfor kvaliteten i den praktiske oplæring er den samme som for skolepraktik og ordinær praktik.LO ønsker endvidere, at der fortsat sker en systematisk opsamling af produktionsskolernes erfaringer,så udviklingen kan følges.Undervisningsministeriets bemærkninger:Ifølge lovforslaget godkender de faglige udvalg den enkelte produktionsskole som praktikplads og førertilsyn med praktikuddannelse, der gennemføres på en produktionsskole på samme måde som de fagligeudvalg fører tilsyn med skolepraktik og virksomhedspraktik.Da der ikke længere er tale om et forsøg, vil der fremover blive foretaget erfaringsopsamling på sammemåde som for erhvervsuddannelserne i almindelighed dvs. gennem Undervisningsministeriets tilsyn,produktion af uddannelsesstatistik, de faglige udvalgs tilsyn med praktikuddannelsen samt de fagligeudvalgs årlige udviklingsredegørelser mv.Produktionsskoleforeningen, Forstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskoler,Landsforeningen af Produktionsskoleledere og Uddannelsesforbundet:Foreningerne ønsker en ordning, hvorefter statens tilskud direkte tilgår produktionsskolen, som er deninstitution, der udfører opgaven i stedet for som foreslået til erhvervsskolen, som produktionsskolenudfører opgaven for.Foreningerne ønsker endvidere, at produktionsskolerne og ikke erhvervsskolerne foretager udbetalin-gen af skoleydelsen til eleverne.Foreningerne finder det nødvendigt, at visitationen af den enkelte elev sker i et tæt samarbejde mellemerhvervsskole og produktionsskole. Produktionsskoleforeningen, Forstanderkredsen for produktions-skoler og produktionshøjskoler og Landsforeningen af Produktionsskoleledere ønsker desuden, at er-hvervsskolen kun kan nægte at optage en elev, såfremt erhvervsskolen er uenig i produktionsskolensvurdering af elevens forudsætninger.Foreningerne fremhæver nødvendigheden af, at økonomien skal være tilstrækkelig, også med hensyn tilde særlige udgifter, som produktionsskolerne har.Undervisningsministeriets bemærkninger:Økonomistyringen af erhvervsuddannelserne bygger bl.a. på, at den udbudsgodkendte skole, der hardet retlige og økonomiske ansvar overfor ministeren, er den juridiske person, som modtager tilskuddetfra staten. Dette system giver stor fleksibilitet, idet undervisningen kan tilrettelægges dér, hvor det ermest hensigtsmæssigt og ikke nødvendigvis på den uddannelsesinstitution, som modtager taxametertil-skuddet. Da produktionsskolerne ikke selvstændigt kan udbyde erhvervsuddannelse, og heller ikke skalkunne det, er den foreslåede tilskudsordning en følge af den almindelige økonomistyringsmodel.Forslaget indebærer, at der er en løbende dialog mellem erhvervsskolen og produktionsskolen om denunges uddannelse - herunder også om udbetaling af skoleydelse til eleven.
3
Det er den skole, der udbyder uddannelsen (erhvervsskolen), der har det faglige ansvar, og derfor erkompetencefordelingen entydigt fastlagt således, at det er erhvervsskolen, der træffer afgørelse om op-tagelse. Afgørelsen forudsættes truffet i tæt samarbejde med produktionsskolen, der kender eleven.Undervisningsministeriet finder, at taksterne er tilstrækkelige til at produktionsskolerne får dækket deresudgifter.b) Indberetningsportal for erhvervsgrunduddannelsenB-SOSU og SOSU-Lederforeningen:Foreningerne ønsker, at antallet og omfanget af indberetninger begrænses til det absolut nødvendige.Undervisningsministeriets bemærkninger:Der vil kun blive indhentet de nødvendige oplysninger, jf. blandt andet persondatalovens regler omudveksling af personfølsomme oplysninger.Produktionsskoleforeningen, Forstanderkredsen for produktionsskoler og produktionshøjskoler ogLandsforeningen af produktionsskoleledere:Foreningerne ønsker, at udviklingen af det foreslåede fælles elektroniske system sker i tæt samarbejdemed brugerne.Foreningerne ønsker, at skolerne kompenseres økonomisk for eventuelle ekstraudgifter til lokale inve-steringer i hard- og software, i forbindelse med eventuelle specielle krav til kontrol og sikkerhed vedlevering af personfølsomme oplysninger.Undervisningsministeriets bemærkninger:Udviklingen af indberetningsportalen vil ske i tæt samarbejde med brugerne.Produktionsskolen får et særligt vejledningstaxameter til dækning af skolens administration af egu-uddannelsesplaner. Tilskuddet dækker også skolens udgifter til elektronisk kommunikation.III. Høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget:Danmarks EvalueringsinstitutDanske Erhvervsskoler - LederneForeningen af Registrerede RevisorerForeningen af Statsautoriserede RevisorerFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)Handelsskolernes LærerforeningLandboungdomRigsrevisionenRådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU)
4
Oversigt over høringssvar vedrørendeudkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler.
26. februar 2010

Nr.

Myndigheder og organisationer

m.v. opført på høringslisten

Afgivet hø-

ringssvar

(p.t.) ja/nej

NejJaJaJaJaNejNejJaNejJaJaNejNejNejNejJaJaJaJaJaXX

Ingen bemærk-

ninger til forsla-

get

Bemærkninger

1 Arbejdsgivernes Elevrefusion2 Bestyrelsesforeningen for Social- ogsundhedsskoler3 Danmarks Evalueringsinstitut4 Danmarks Vejlederforening5 Dansk Arbejdsgiverforening (DA)6 Dansk Landbrug7 Danske Erhvervsskoler - Bestyrel-serne8 Danske Erhvervsskoler - Lederne9 Danske Landbrugsskoler10 Danske Regioner11 Danske Handicaporganisationer12 Det Centrale Handicapråd13 Elevorganisationen ved de grund-læggende social- og sundhedsuddan-nelser14 Erhvervsskolernes Elevorganisation15 Erhvervsskolelederne i Danmark16 Foreningen af Registrerede Reviso-rer17 Foreningen af Statsautoriserede Re-visorer18 Forstanderkredsen for produktions-skoler og produktionshøjskoler19 Funktionærernes og Tjenestemæn-denes Fællesråd (FTF)20 Handelsskolernes Lærerforening
XXXX
XXX
XXX
5
212223242526272829303132333435
HåndværksrådetKommunernes LandsforeningLandsforeningen SINDLandboungdomLandsforeningen af Produktionssko-leledereLandsorganisationen i Danmark(LO)Landssammenslutningen af Han-delsskoleeleverLederforsamlingen for Ungdom-mens UddannelsesvejledningProduktionsskoleforeningenRigsrevisionenRådet for de grundlæggende Er-hvervsrettede Uddannelser (REU)Rådet for Etniske MinoriteterSammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgivere (SALA)SOSU-LederforeningenUddannelsesforbundet
JaNejJaJaJaJaNejNejJaJaJaNejNejJaJa
XXXXX
XXX
XX
6