Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 157
Offentligt
833136_0001.png
833136_0002.png
833136_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 24. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr.1 (L 157), som hermed besvares.
20. april 2010Sagsnr. 2010-0001345

Spørgsmål nr.1:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. marts 2010 fraRejsearbejdere.dk, jf. L 157 - bilag 2.”

Endeligt svar:

I skrivelsen fra Rejsearbejdere.dk beklager foreningen regeringens manglendeimødegåelse af social dumping, og foreningen efterlyser tiltag som almengørelse afoverenskomster og skiltning på arbejdspladser, og derudover kommer foreningenmed en række konkrete bemærkninger til det foreliggende lovforslag L 157.Regeringen har siden østudvidelsen nøje overvåget det danske arbejdsmarked for atsikre, at arbejde i Danmark sker under ordnede former, og regeringen har løbendetaget de nødvendige foranstaltninger for at imødegå social dumping.Bl.a. fremsatte regeringen i 2008 et lovforslag om indførelsen af registeret forudenlandske tjenesteydere (RUT). Lovforslaget, som var en udmøntning af en poli-tisk aftale indgået mellem regeringen, Venstre, Konservative, Socialdemokraterne,Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre, var udtryk for en nøje overvejetbalance mellem på den ene side hensynet til at sikre et tilstrækkeligt datagrundlagfor myndigheder og arbejdsmarkedets parter i Danmark, og på den anden side hen-synet til, at Danmark ikke er for restriktive i forhold til den frie udveksling af tjene-steydelser. Registret blev indført med virkning fra 1. maj 2008.I det foreliggende lovforslag L157 foreslås en række skærpelser til anmeldelses-pligten i forbindelse med levering af tjenesteydelser til Danmark for dermed at sik-re en bedre efterlevelse og håndhævelse af de danske regler. Regeringen og østfor-ligskredsen har foretaget samme nøje vurdering i forhold til balancen mellem påden ene side hensynet til at sikre et tilstrækkeligt datagrundlag for myndigheder ogarbejdsmarkedets parter i Danmark og på den anden side hensynet til, at Danmarkikke er for restriktive i forhold til den frie udveksling af tjenesteydelser.For så vidt angår Rejsearbejderne.dk’s forslag om almengørelse af overenskomsterkan det oplyses, at der i Folketinget fortsat er bred opbakning til den danske modelog arbejdsdelingen mellem Folketinget og parterne. I Danmark er det alene over-
enskomstparterne, der er bundet af overenskomsterne, men fagbevægelsen har mu-lighed for at indgå overenskomster med fx udenlandske tjenesteydere, bl.a. gennembrug af hoved- og sympatikonflikter. Hverken regering eller arbejdsmarkedets par-ter ønsker almengørelse af overenskomster, idet man finder, at det nuværendeoverenskomstsystem er tilstrækkeligt effektivt til at håndtere problemer med socialdumping.For så vidt angår forslaget om skiltning, vil et sådant krav påføre både danske ogudenlandske virksomheder en administrativ og økonomisk byrde, idet danske virk-somheder også ville skulle pålægges et tilsvarende krav, idet et sådant krav ellersville være i strid med EU-retten.Til Rejsearbejdere.dk’s bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslagL157 skal følgende bemærkes:Ad § 7 aParterne har adgang til oplysninger om identiteten af udenlandske virksomheder,kontaktpersonen i virksomheden, om virksomheden har igangværende aktiviteter,oplysning om branche og efter dette forslag endvidere sted for levering af tjeneste-ydelsen, altså arbejdsstedet. Disse oplysninger gør arbejdsmarkedets parter i standtil at identificere den udenlandske tjenesteyder.Hvis parterne også skulle have adgang til datoen for påbegyndelsen og afslutningenpå en tjenesteydelse, som foreslået af Rejsearbejdere.dk ville parterne få adgang tilflere oplysninger om udenlandske virksomheder end de har vedrørende danskevirksomheder. Dette ville kunne være forskelsbehandling af udenlandske og dansketjenesteydere og dermed i strid med EU-retten.Ad § 7 bRejsearbejdere.dk anfører, at 8 dages reglen kan udnyttes ved opmuring af skalmureller reparation, der ofte kun varer nogle få dage eller fældning af juletræer mv.Den såkaldte ”montør-regel” efter den gældende lov betyder, at hvis udstationerin-gen varer under 8 kalenderdage, og hvis udstationeringen sker som led i levering afet teknisk anlæg eller installation, og hvis den udstationerede har særlige kompe-tencer til at udføre denne opgave, så skal den pågældende virksomhed ikke foreta-ge en anmeldelse.Dette er særlig relevant i forbindelse med levering af højteknologiske maskiner tildanske industrivirksomheder eller indenfor andre brancher, hvor der er brug forteknisk specialviden.Undtagelsen finder ikke anvendelse indenfor almindeligt bygge-, anlægs- og hånd-værksarbejde, så de eksempler Rejsearbejdere.dk kommer med, er ikke omfattet afundtagelsesbestemmelsen. Det betyder, at der skal ske anmeldelse til RUT i de si-tuationer, selvom der er tale om udstationeringer under 8 dage.Ad § 7 c, stk. 2Rejsearbejdere.dk ønsker, at oplysningerne i RUT skal være gratis for private. Detkan oplyses, at langt hoveddelen af udgifterne til RUT betales af myndighederne.
2
De primære brugere – SKAT, Arbejdsmarkedsstyrelsen og Arbejdstilsynet – beta-ler i forhold til deres brug af registret.Private brugere betaler for deres brug af registeret i lighed med brug af CVR. Den-ne praksis har regeringen og østforligskredsen ikke ønsket at ændre.Ad § 7 dRejsearbejdere.dk ønsker hvervgiverpligten udvidet til også at omfatte andre indu-strigrupper og skibsværft. Hertil bemærkes, at bemyndigelsesbestemmelsen til atlade andre brancher være omfattet af hvervgiverpligten vil blive udmøntet i samrådmed arbejdsmarkedets parter.For så vidt angår bødeniveauet kan det oplyses, at østforligskredsen er enige om atforhøje bødeniveauet i normaltilfælde fra 5.000 kr. til 10.000 kr.Til Rejsearbejdere.dk’s bemærkning om, at udgifterne til Arbejdstilsynet er util-strækkelige, kan det oplyses, at efter lovforslaget får Arbejdstilsynet bl.a. ansvaretfor at føre tilsyn med, at anmeldepligten til registeret bliver overholdt. Arbejdstil-synet fører i forvejen tilsyn med alle landets virksomheder med ansatte. Og dermedogså med arbejdspladser, hvor der er udenlandske tjenesteydere. Tilsynet med an-meldepligten vil derfor indgå i Arbejdstilsynets samlede tilsynsindsats.For så vidt angår Rejsearbejdere.dk’s bemærkning om Kommissionens supplerendeåbningsskrivelse vedrørende implementeringen af byggepladsdirektivet, kan detoplyses, at der er igangsat et arbejde med at ændre reglerne, så Kommissionensbemærkninger kan imødekommes.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3