Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 157 Bilag 2
Offentligt
817929_0001.png
817929_0002.png
817929_0003.png
REJSEARBEJDERE. DK21. marts 2010Til Beskæftigelsesminister Inge Støjberg.Og Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgKommentar til L 157 Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere.Fremsat den 17. marts 2010. af Beskæftigelsesminister Inge Støjberg.Foreningen Rejsearbejdere.dk har i 2003. før og efter optagelse af de nye østlande i EU med mangehenvendelser med advarsler til Beskæftigelsesministeren og Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg med forslagom registrering og lov mod social løn dumping og skiltning..Den 20. november 2003 udtalte daværende Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i DR SYD atingen skulle være bange for optagelsen af de nye lande og deres arbejde. Man havde indgået en aftale dersikrede det danske arbejdsmarked 1. maj 2004 når EU blev udvidet.Den 23. 12. 2003 fremgår af en udtalelse fra Arbejdsmarkedsordfører Jens Vibjerg. (V ) i en artikel JV.Vi kan kun lave regler for de østeuropæere, der er ansat af danske firmaer. Vi kan ikke lave regler for firmaerfra de nye EU-lande. Det er på grund af EU-bestemmelser, siger Jens Vibjerg (V), formand for FolketingetsArbejdsmarkedsudvalg.Hvis for eksempel et polsk firma vinder en licitation eller får en underentreprise på et dansk byggeri, vil dedanske fagforeninger stå ved grænsen og forlange en overenskomst. Det pågældende firma vil have tomuligheder: Enten kan det underskrive en overenskomst, eller det kan melde sig ind i en danskarbejdsgiverorganisation. Så der bliver ikke nogen trussel mod noget som helst i Danmark, siger direktørBørge Elgaard, Dansk Byggeri.Ingen af de 3. udtalelser kom til at holde vand, men det hvad foreningen Rejsearbejde.dk udtalte, at det villeende, med ragnarok på arbejdsmarkedet, såfremt man ikke indførte de forslag som, de kom med, kom til atholde.Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om retningslinjerne for udstationering aflønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig og i henhold tilservicedirektivets artikel 16, stk. 3, (jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december2006. om tjenesteydelser i det, indre marked. En lovændring kunne have, været indført iUdstationeringsloven langt tidligere.Først efter et hav af beviser med indslag og artikler om Social løn dumping og store udestående skatter i 3FNyhedsbrev, TV 2. Dr1. Dagbladet Licitationen, Jyllands Posten, Nordjydske-Stiftiende, Fyens-Stiftiendebl.a. fra foreningen Rejsearbejdere.dk satte fokus på at også de sidste ændringer af udstationeringslovenheller ikke virkede, er regeringen så igen i gang med at ændre, udstationeringsloven . Uden at, almengøre,overenskomsterne. Uden krav om opsætning af skilte. m.m.Hvorfor er den af Kommissionen udsendte meddelelse, ikke taget til efterretning noget tidligere, og ført til enudmøntning af ændringer i udstationeringsloven, det kunne have begrænset, Social Løn dumping,arbejdsulykker, og tab af Skat og moms indtægter til staten. Næsten 6. år og efter de nye landes optagelse 4.år efter meddelelsen fra kommissionen kommer lovforslaget, og igen med huller.Foreningen Rejsearbejdere.dk stiller derfor følgende kritik af punkter til ændringer af forslag til ændringer afudstationeringsloven Lovforslag L.157
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DK§ 7 a.2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen Stk. 2) Dato for påbegyndelse og afslutning aftjenesteydelsen§ 7 b.En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter § 7 a, hvis1) levering af tjenesteydelsen ikke varer over 8 dage,Hvorfor kan der ikke gives oplysninger til offentligheden på datoen for, påbegyndelse og afslutningen aftjenesteydelsen som fremgår af § 7 c. Dette vil medføre at arbejdstilsynet, myndigheder og fagforeningerikke får oplysninger på grund af offentligheden, ikke kan informere dem som der ellers lægges op til ilovforslaget.§ 7 b.En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter § 7 a, hvis2) levering af tjenesteydelsen ikke varer over 8 dage,Denne frist på 8.dage anmeldelse før der skal ske anmeldelse vil kunne udnyttes opmuring af en skalmur pået parcelhus eller badeværelser eller reparation varer ofte kun nogle få dage. Fældning af juletræer,pyntegrønt. m.m.Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling for oplysninger, der videregives efterstk. 1. I det omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for oplysningerne ogvideregivelse heraf ske i overensstemmelse med reglerne i lov om Det Centrale.Vi mener ikke medlemmer af fagforeninger, organisationer, offentligheden skal betale for oplysningerne.Det må være i staten Danmarks interesse at borgerne, og andre organisationer, ikke har omkostninger, ved atsøge oplysningerne selv, og ikke belaste diverse myndigheder med unødvendige henvendelser.§ 7 d.Tjenesteyderen har pligt til senest samtidig med levering af tjenesteydelsen påbegyndes at givedokumentation til hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget, jf. § 7 a stk. 1 og 2, hvis tjenesteydelsen angårbygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartneriStk. 2. En hvervgiver, der modtager en tjenesteydelse fra en anmeldelsespligtig virksomhed indenfor de istk. 1 nævnte brancher, skal senest 3 dage efter, at levering af tjenesteydelsen er påbegyndt, rettehenvendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgiver ikke har modtaget dokumentation for, at virksomhedenhar foretaget anmeldelse til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, eller hvis oplysninger om sted for levering aftjenesteydelsen eller dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen er mangelfulde eller forkerte.Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler om, at pligten for tjenesteydere oghvervgivere, jf. stk. 1 og 2 udvides til at omfatte andre brancher end de i stk. 1 nævnte.
Pligten til at tjenesteyderen samtidig med levering af tjenesteydelsen påbegyndes at give dokumentation tilhvervgiveren for at anmeldelsen er foretaget skal ikke kun omfatte bygge- og anlægsvirksomhed ellerlandbrug, skovbrug og gartneri, men også inden for andre industrigrupper og (skibsværft). Ifølge Stk. 3 givesder Beskæftigelsesministeren bemyndigelse til også at omfatte andre brancher, Derfor er det helt på sin pladsat vedtage andre områder i § 7 d. samme lovforslag.I bemærkninger til lovforslaget fremgårFor så vidt angår bødeniveauet er det i den politiske aftale af 3. december 2009 klart tilkendegivet, atpartierne bag aftalen ønsker en fordobling af det nuværende bødeniveau for overtrædelse afanmeldelsespligten til RUT, således at bødeniveauet i normaltilfælde bør være 10.000 kr. i modsætning tildet nugældende niveau på 5.000 kr.Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
REJSEARBEJDERE. DKBødeniveauet på 10.000 kr. er langt under målet før den økonomiske gevinst ved at overtræde loven dertænkes her på bevist overtrædelse af loven.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeSkærpelsen af anmeldelsespligten og tilsynet med anmeldelsespligten til RUT vil nødvendiggøre vissetekniske justeringer i det allerede etablerede register samt tilførsel af flere ressourcer til Erhvervs- ogSelskabsstyrelsen og Arbejdstilsynet. Udgifterne vurderes samlet at koste staten 3 mio. kr. om året, hvorafErhvervs- og Selskabsstyrelsen vil have udgifter for 1,8 mio. kr., herunder 1,3 mio. kr. til løn, ogArbejdstilsynet udgifter på 1,2 mio. kr. I 2010 vil udgifterne for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.Udgifterne på 1,2 mio. kr. til arbejdstilsynet er alt for lidt det rækker kun til ca. 3. ansatte, skal kontrollenvære effektiv, må der ansættes flere som så gerne skulle være, selvfinanserne i form af bødeforlæg og skatteog moms indtægter..Vi stiller samtidig spørgsmålet om hvornår Notatet til Folketingets Europaudvalg om KommissionensSupplerende, åbningsskrivelse nr. 2006/2470 af 1. december 2008 om gennemførelsen af Rådetsdirektiv 92/57/E0F af 24. juni 1992 om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidigeeller mobile byggepladser (ottende særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/E0F).bliver opfyldt med de manglende, punkter.Beskæftigelsesministerens svar 20. februar 2009. og svar J.nr.2090014143 og svar 24 marts 2009

j.nr.Lnr. 20090023576/ 2009-0004016.

• Punkt 18.1 vedrørende skiltning på byggepladsen ved indgangen.Det vil især hjælpe borgere, fagbevægelsen, myndighederne med oplysninger. Så der ikke rykkes ud tilikke nødvendig kontrol med omkostninger til følge.Med venlig hilsenFormand i foreningenRejsearbejdere.dkHans Erik MeyerNørbyvej 556200 Aabenraa.www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]Kasser : Johannes Classen.Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk