Det her lovforslag om et register for udenlandske tjenesteydere kan der jo siges meget om.
I 2008 indgik de partier, der stod bag østaftalen, en aftale om registrering af udenlandske virksomheder, der udbyder tjenesteydelser.
Det betød, at der skulle ske en registrering af virksomhederne, og hvem de udstationerer i Danmark.
Dansk Folkeparti var dengang imod den måde, det blev lavet på, da vi mente, at det ikke ville få den tilsigtede virkning, og det viste sig så desværre at holde stik.
Det såkaldte RUT-register virker ikke efter hensigten, og i dag er det vel kun 10-15 pct.
af de udenlandske virksomheder, som registrerer de arbejdere, de sender til Danmark, i RUT-registeret, og det er klart, at det ikke er godt nok.
Der er fortsat et stort antal udenlandske virksomheder, der sender arbejdere til Danmark uden registrering, og samtidig virker det jo heller ikke over for en dansk etableret virksomhed, der henter billig arbejdskraft til Danmark.
Dansk Folkeparti har altid fået påduttet, at vi havde et meget sort syn på, om reglerne vedrørende EU ville blive omgået, og desværre må vi konstatere, at Dansk Folkeparti gang på gang har fået ret:
De tiltag, der bliver lavet, virker ikke optimalt.
Det er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning, men det løser jo ikke problemet med underbetalt arbejdskraft, i hvert fald ikke på alle områder.
Der, hvor man får fat i virksomhederne, vil det selvfølgelig virke efter hensigten, og det er jo også det, vi kan se i dag.
Når fagbevægelsen får fat i en virksomhed, som vi så det ude på Harboe, så kan det blive løst, men det skulle jo gerne have været løst, inden det kom så langt.
Det hedder sig så, at det skulle give fagbevægelsen et bedre redskab til at kontrollere arbejdspladserne, vel vidende at en så stor opgave har fagbevægelsen ikke kapacitet til, men det er dog bedre, at fagbevægelsen bruger kræfter til at beskytte danske arbejdspladser, end at man render rundt i andre lande for at få arbejderne til at oprette fagforeninger.
De kunne jo nå nogle flere, hvis de sendte de folk ud at kontrollere virksomheder i Danmark i stedet for.
Nu er det så erkendt fra regeringens og deres EU-støttepartiers side, at RUT-registeret ikke virker, og derfor kommer der så en opstramning, som efter regeringens mening skulle sikre, at danske arbejdspladser ikke underbydes.
Det skal så ske ved, at enkeltmandsvirksomheder skal anmeldes til RUT-registeret, og samtidig får arbejdsmarkedets parter mulighed for at undersøge, om disse virksomheder reelt er selvstændige.
Hvervgiveren skal medvirke til at sikre en anmeldelse, og tjenesteyderen skal dokumentere over for hvervgiveren, at der er sket en anmeldelse, hvis det er inden for bygge- og anlægsområdet eller landbrugsområdet.
Hvis det så ikke sker, skal hvervgiveren rette henvendelse til Arbejdstilsynet senest 3 dage efter.
Ligeledes bliver kravene til oplysninger om kontaktperson skærpet.
Hvordan får man lige fat i en kontaktperson, hvis det foregår over en mobiltelefon?
Det er ikke alle steder, der er god forbindelse, og den kan jo slukkes.
Arbejdsmarkedets parter gives bedre muligheder for at få oplysninger, og de skal så kontrollere og komme i kontakt og sikre løn- og arbejdsvilkår.
Det er så meningen, at straffen skal skærpes, og derfor hæves bøden ved overtrædelse af anmeldelsespligten til RUT-registeret til 10.000 kr.
Det giver så et problem for Arbejdstilsynet, der får opgaven med at kontrollere og håndhæve anmeldelsespligten til RUT-registeret; de bliver pålagt en opgave, og det kræver selvfølgelig flere ressourcer.
Det er blevet sagt, at det ikke vil koste særlig meget, men hvordan forventes det at Arbejdstilsynet skal kunne løse opgaven med to-tre mand på landsplan?
I den forbindelse synes jeg måske, beskæftigelsesministeren skulle tage en snak med forligspartierne på arbejdsmiljøområdet om, om det er acceptabelt, for vi har også et forlig vedrørende Arbejdstilsynet, så der skulle vi måske have en snak om hvordan og hvorledes, og hvor meget Arbejdstilsynet skal have for at kunne løse opgaven.
Jeg tror ikke på, at de kan nøjes med at tage to-tre mand ud af den styrke, de har i forvejen.
Man kan selvfølgelig sige, at det trods alt er en opstramning af RUT-registeret, som ikke virker efter hensigten, og det skulle gerne blive bedre, som de tidligere ordførere også har sagt.
Det skulle komme til at virke hundrede procent eller i hvert fald på vej deropad.
Det tror Dansk Folkeparti så ikke helt på.
Vi tror fortsat, at der kun er tale om en lappeløsning, og det løser heller ikke problemet med de mange udenlandske arbejdstagere, der på lykke og fromme rejser til Danmark for at søge arbejde og får arbejde i danske virksomheder, eller problemerne med danske virksomhed, der opretter sig her med nummer og så henter udenlandsk arbejdskraft til at arbejde.
Det løser ikke problemet på det område.
I stedet burde det laves sådan, at ingen virksomhed eller arbejdstager kan arbejde i Danmark uden en forudgående dokumentation om ordentlige løn- og arbejdsvilkår efter dansk standard.
Desværre er det vel sådan, at det ikke kan lade sig gøre på grund af EU-regler.
Selv om der er tale om opstramninger, der trods alt forbedrer RUT-registeret, mener Dansk Folkeparti ikke, at det løser problemet, og vi kan derfor ikke sådan umiddelbart støtte forslaget.