Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 156 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
.marts 2010
Høringsnotat vedrørende Forslag til Lov om ændring aflov om retssikkerhed og administration på det socialeområde, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og for-skellige andre love (Kompetencen til at træffe afgørel-se om lovvalg m.v. efter EF-forordning 883/04 om ko-ordinering af de sociale sikringsordninger, m.v.)
J.nr. 2009-0020481JØP
Lovforslaget har været sendt til høring i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kri-stelig Fagbevægelse og Kristelig Arbejdsgiverforening (Kooperationen), KL,Kommunernes Revision, Socialchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening,Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Danske Handicaporganisationer og Boligsel-skabernes Landsforening.Der er modtaget høringssvar fraDA, SALA, LH, KL, BDO Kommunernes Revision, Ældre Sagen, Ældremobilise-ringen og Boligselskabernes LandsforeningDe modtagne høringssvar er vedlagt.Ved høringsfristens udløb var der ikke modtaget svar fra LO, DI, FTF-A, A-kassernes Samvirke, AC, FTF, Faglig Fælles Akasse, AC, Dansk Erhverv Arbejds-giver, HK/Danmark, Socialchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening og Dan-ske Handicaporganisationer.Bemærkninger til lovforslagetDA, SALA, LH, BDO Kommunernes Revision, Ældre Sagen og BoligselskabernesLandsforening har ikke bemærkninger til forslaget.KLKL hilser forslaget om, at ophæve borgerens pligt til årligt selv at dokumenterebeskæftigelseskravet på 1.000 timer, når borgen har opsat folkepension, velkom-ment.I stedet får kommunerne mulighed for at indhente dokumentationen direkte viaeIndkomstregistret i det omfang, det er muligt. Ændringen vil være en administra-tiv lettelse i et i øvrigt meget komplekst regelsæt. Det er således KL´s forventning,at ændringen vil kunne omfatte de fleste lønmodtagere med opsat pension.
KL forbeholder sig ret til at fremkomme med supplerende bemærkninger efterpolitisk behandling af lovforslaget. Der tages forbehold for eventuelle økonomiskekonsekvenser af lovforslaget.ÆldremobiliseringenÆldremobiliseringen finder det hensigtsmæssigt, at der nu bliver indført udtrykke-lig hjemmel til at fastlægge regler om kompensation for den refusion, som kom-munerne er forpligtet til at betale i forbindelse med ”omdannelse af ejendom tilfriplejeboligejendom”, og at der sker fastlæggelse af ressortansvaret og bestemmel-se om forhandling med Indenrigs- og Socialministeriet, så refusionsområdet efteralmenboligloven, ældreboliglovgivningen og lov om friplejeboliger behandles påsamme måde.Ældremobiliseringen finder det uacceptabelt med den korte høringsfrist.Ældremobiliseringen finder det positivt, at det finansielle ansvar for udgifter tilsygehjælp fremover påhviler det land, hvorfra pensionen modtages. Dvs. at danskepensionister, der opholder sig i udlandet, får dækket udgifter til sygehjælp fraDanmark inden for det område, som dækkes af det blå sygesikringskort.Kommentarer:Med hensyn til Ældremobiliseringens kommentar til indførelsen af den udtrykkeli-ge hjemmel i friplejeboligloven bemærkes, at der er tale om en hjemmel til at fast-sætte nærmere regler om refusion m.v. af den kompensation, som kommunalbesty-relsen efter lovens § 16 er forpligtet til at betale til personer, som pålægges enhøjere boligudgift, når den ejendom, som de bor i, omdannes til en friplejebolige-jendom.Med hensyn til Ældremobiliseringens kommentar til fastlæggelsen af ressortansva-ret m.v. bemærkes, at det hidtil har været socialministeren, der har haft bemyndi-gelsen til at udstede nærmere regler om refusion m.v. omfattet af bl.a. almenbolig-loven, ældreboligloven og friplejeboligloven. Sådanne regler er fastsat i regn-skabs- og refusionsbekendtgørelsen. Med det foreliggende lovforslag flyttes be-myndigelsen til beskæftigelsesministeren, fordi de fleste af de områder, som eromfattet af den nævnte bekendtgørelse, nu hører under beskæftigelsesministerensressort.Den korte høringsfrist har været nødvendig for sikre, at ændringerne kan træde ikraft den 1. maj 2010. Desuden er der tale om forholdsvis begrænsede materielleregelændringer.
2