Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 156 Bilag 1
Offentligt
815067_0001.png
815067_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG25. februar 2010
Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område, lov om arbejds-løshedsforsikring m.v. og forskellige andre love(Kompetencen til at træffe afgørelse om lovvalg m.v. efter EF-forordning883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger, m.v.)
J.nr. 2009-0020481JØP/flf
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Pensionsstyrelsen1. maj 2010Elisabeth Pilegaard33 95 51 29[email protected]

Baggrund for loven

Forordning (EF) 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger og dendertil knyttede gennemførelsesforordning finder anvendelse fra 1. maj 2010. I dengældende gennemførelsesforordning 574/72 er det fastlagt, at Pensionsstyrelsen erden danske kompetente myndighed til at træffe afgørelse om lovvalg, sy-ge(for)sikring af danske pensionister bosat i andre medlemslande, m.v. efter for-ordningens regler. I den nye gennemførelsesforordning er det ikke fastlagt, hvilkemyndigheder i de enkelte lande der har denne kompetence. Derfor skal dette fast-lægges i national lovgivning.Endvidere tillægges Pensionsstyrelsen nye kompetencer til udstedelse/fornyelse afEU-sygesikringskort til ovennævnte pensionister og deres familiemedlemmer. Dennye kompetence skyldes en ændring af reglerne for, hvilket land der skal finansiereudgifter til sygehjælp, når pensionister eller deres familiemedlemmer opholder sig iandre medlemslande end bopælslandet.Der er i en række love givet bemyndigelse til direktøren for Arbejdsdirektoratet tilat udstede bekendtgørelser m.v. En række af de lovområder, hvor der er givet be-myndigelse til regeludstedelse, er ved omorganiseringen af Beskæftigelsesministe-riet pr. 1. oktober 2009 overflyttet fra Arbejdsdirektoratet til hhv. Pensionsstyrelsenog Arbejdsmarkedsstyrelsen. I disse love ændres bemyndigelsesbestemmelserne tilregeludstedelse, hvorefter beskæftigelsesministeren bemyndiges til at udstede be-kendtgørelser m.v. Bemyndigelsen vil herefter kunne videredelegeres fra ministe-ren til den direktør, som skal være ansvarlig for regeludstedelsen. Herved bliverreglerne mere uafhængige af organisationsstrukturen i Beskæftigelsesministeriet.

Lovforslagets formål

Lovforslaget har til formål at foretage de tilpasninger i national lovgivning, der ernødvendige i forbindelse med anvendelse af forordning (EF) 883/04.
Lovforslaget har endvidere til formål at ændre bemyndigelsesbestemmelserne i delove, der hører under beskæftigelsesministeren, og som er blevet berørt af ministe-riets omorganisering pr. 1. oktober 2009, således at disse fremover bliver mereuafhængige af organisationsstrukturen i Beskæftigelsesministeriet.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Målgruppen for lovforslaget er:Personer, der er berettiget til sociale ydelser fra Danmark under ophold i udlan-det.Personer, der modtager dansk social pension ved bopæl i udlandet.Personer, der skal have udstedt et dansk blåt EU-sygesikringskort.Medlemmer af en arbejdsløshedskasse, herunder medlemmer der er omfattet afart. 64 eller 65 i forordning (EF) 883/04.

De sekundære målgrupper for lovforslaget

De sekundære målgrupper for lovforslaget er:Kommuner.Regioner.Arbejdsløshedskasser.Virksomheder.

Samlet vurdering

Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.Lovforslaget indeholder tilpasninger i national lovgivning, der er nødvendige i for-bindelse med forordning (EF) 883/04, som finder anvendelse fra 1. maj 2010.Med lovforslaget ændres bemyndigelsesbestemmelserne i de love, der hører underbeskæftigelsesministeren, og som er blevet berørt af ministeriets omorganiseringpr. 1. oktober 2009, således at disse fremover bliver mere uafhængige af organisa-tionsstrukturen i Beskæftigelsesministeriet.Lovforslaget påvirker således ikke eksisterende forskelle eller rettigheder. Forsla-get påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinder forskelligt.Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2