Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 153 Bilag 1
Offentligt
N O T AT
4. marts 2010
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af enrørledning til transport af råolie og kondensat (rørledningsloven)Udkast til lovforslaget om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning tiltransport af råolie og kondensat har været sendt i høring fra den 16. december 2009 til den 15.januar 2010.Energistyrelsen har modtaget i alt 15 høringssvar, hvoraf 10 oplyser, at man ikke har be-mærkninger til lovforslaget. Det fremgår af bilag 1, hvem lovforslaget har været i høring hos,og fra hvem der er modtaget høringssvar.Efter anmodning fra DONG E&P A/S, blev der den 19. januar 2010 afholdt møde mellemEnergistyrelsen og DONG E&P A/S, hvor DONG E&P A/S gennemgik deres høringssvar.Selskabet fremkom ikke med nye synspunkter eller supplerende oplysninger i forhold til hø-ringssvaret.Svarene har især berørt følgende punkter:1. Aftale om kompensation, hvis de nuværende brugere får væsentlige ulemper i forbin-delse med etableringen af nye anlæg.2. DONG Oil Pipe A/S’ mulighed for at stille krav om sikkerhedsstillelse.3. Fritagelse af udenlandsk råolie og kondensat, som transporteres i rørledningen i tran-sit, for 5 pct. elementet i betalingen.4. DONG Oil Pipe A/S’ mulighed for at inkludere fremtidige fjernelsesomkostninger itariffen for brug af separationsfaciliteterne.5. DONG Oil Pipe A/S’ binding af egenkapital til finansiering af separationsfaciliteterne.I det følgende gennemgås høringssvar vedrørende ovennævnte punkter. Energistyrelsenskommentarer hertil er anført i kursiv. For så vidt angår punkt 1 er der på baggrund af hørings-svarene foretaget en substantiel ændring i lovforslaget, idet bestemmelsen vedrørende aftaleom kompensation er udgået af lovforslaget. Begrundelsen herfor fremgår af Energistyrelsenskommentarer nedenfor.I høringssvarene indgår endvidere en række mere tekniske og redaktionelle kommentarer tillovforslaget. Disse kommentarer er indarbejdet i lovforslaget i fornødent omfang.Der er i udkastet til lovforslag, som blev sendt i høring, efter drøftelser med Justitsministerietindarbejdet en række tekniske ændringer ud over de punkter, der fremgår af dette notat.Side 1
Det bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysningerom svarenes indhold, henvises der til de vedlagte høringssvar.Ad 1: Aftale om kompensation, hvis de nuværende brugere får væsentlige ulemper iforbindelse med etableringen af nye anlæg (lovforslagets § 1, nr. 4, rørledningslovens §2, stk. 6).Bayerngas Petroleum Danmark AS, Bayerngas Danmark ApS, DONG E&P A/S og DanishOffshore Industry fremfører alle, at de ikke er bekendt med, at der eksisterer en praksis i lan-dene omkring Nordsøen for at kompensere eksisterende brugere af en rørledning for væsentli-ge ulemper i forbindelse med tilslutning af nye brugere. Tværtimod er der i relation til enrække gasrørledninger praksis for at betinge sig mulighed for nedlukning uden kompensationved tilslutning af nye brugere. Det anføres desuden, at det ikke anses for rimeligt, at nye bru-gere skal betale kompensation, da der ifølge rørledningsloven er pligt til at tilslutte sig rørled-ningen. Det foreslås derfor, at bestemmelsen udgår af lovforslaget.Energistyrelsens bemærkninger:DONG Oil Pipe A/S’ rørledning er etableret med henblik på transport fra alle felter i dendanske del af Nordsøen med den begrænsning rørledningens kapacitet sætter. De to Bayern-gas selskaber, Dong E&P A/S og Danish Offshore Industry fremfører, at det er almindeligpraksis for anlæg etableret med henblik på anvendelse i forbindelse med indvinding af flerefelter, at tilknytning af yderligere brugere ikke giver eksisterende brugere ret til kompensationfor ulemper i den forbindelse.Det er således ikke tilfældet for eksempelvis Gassleds og DONG Naturgas A/S’ gasrørlednin-ger. Gassled er et meget betydelig rørledningssystem i Nordeuropa. Ifølge det oplyste er derheller ikke for større olierørledningssystemer praksis for kompensation til brugerne ved til-kobling af nye felter.Vilkår og betingelser for DONG Oil Pipe A/S’ virksomhed bør i muligt omfang følge sædvan-lig praksis i landene omkring Nordsøen for at opretholde interessen for efterforskning ogproduktion af olie og gas på dansk område. Ligeledes er det vigtigt, at vilkårene for anven-delse af eksisterende infrastruktur i Danmark gør det muligt at udnytte også økonomisk mar-ginale felter, som kun kan indvindes kommercielt ved anvendelse af allerede etablerede an-læg. På den baggrund er kompensationsbestemmelsen udgået af lovforslaget.Mærsk Olie og Gas A/S foreslår, at bestemmelsen om kompensation skal udstrækkes til ogsåat omfatte væsentlige ulemper ved drift af separationsanlægget, således at brugere af rørled-ningen, som ikke er brugere af separationsanlægget, også kan opnå kompensation for indstil-ling af transporten i rørledningen ved uplanlagte nedlukninger af separationsanlægget.Energistyrelsens bemærkninger:På baggrund af ovenstående bemærkninger er det ikke fundet hensigtsmæssigt at give nuvæ-rende brugere af rørledningen, herunder Mærsk Olie og Gas A/S, ret til kompensation foruplanlagte nedlukninger af separationsanlægget.
Side 2
Ad 2: DONG Oil Pipe A/S’ mulighed for at stille krav om sikkerhedsstillelse (lovforsla-gets § 1, nr. 5, rørledningslovens § 2 b, stk. 2).Mærsk Olie og Gas A/S ønsker det gjort klart, at en bruger af separationsanlægget, som idriftsperioden ophører med at benytte anlægget eller reducerer sin oprindeligt planlagte benyt-telse af dette, har pligt til at dække de omkostninger, som påløber for den oprindeligt planlag-te benyttelse. Herved opnås at andre brugere ikke vil stå med en uforholdsmæssig stor byrdetil refusion af omkostninger for separationsfaciliteterne, som i yderste konsekvens kan gørebrugernes produktion af olie og gas urentabel eller væsentligt ændre grundlaget for brugernesinvesteringsbeslutninger.Energistyrelsens bemærkninger:DONG Oil Pipe A/S kan stille krav om, at brugere og kommende brugere af separationsfacili-teterne stiller sikkerhed for refusion til DONG Oil Pipe A/S af selskabets udestående omkost-ninger. Såfremt en bruger beslutter ikke at benytte faciliteterne eller afbryder eller forkorterbrugen heraf, kan DONG Oil Pipe A/S kræve refusion af udestående omkostninger og harsikkerhed for betalingen af disse, såfremt der ikke er andre brugere, som fremover ønsker atbenytte anlægget.Hvis anlægget skal benyttes efter en bruger indstiller benyttelse, skal den eller de tilbagevæ-rende brugere fremover betale omkostningerne og stille sikkerhed. Den foreslåede ændringville indebære, at en bruger, som ophører med anvendelse af anlægget, skal betale en del afomkostningerne i forbindelse med andre brugeres fortsatte anvendelse af anlægget.Hvis der ved en større brugers ophør med anvendelse af anlægget sker så stor stigning i tarif-fen, at tilbageværende brugere ikke finder det økonomisk attraktivt at fortsætte produktionen,indtræder refusionspligten for den bruger, der afbryder eller forkorter brugen. Der vil i densituation være mulighed for, at brugerne indbyrdes aftaler en regulering af økonomiske for-hold dem imellem, som stiller både den ophørende bruger og fortsættende bedre, og gør detmuligt at de tilbageværende brugere fortsætter driften.Bayerngas er indforstået med, at de, som forårsager at det nye anlæg må bygges, også må for-pligte sig til at betale en tarif, som er tilstrækkelig til at omkostningerne kan dækkes, og atDONG Oil Pipe A/S gives et vist afkast på den kapital som bindes. Dette gælder uanset, omman af en eller anden grund skulle vælge ikke at benytte anlægget (”Ship or Pay”). Hvis tarif-fen ikke betales, er dette at betragte som misligholdelse efter almindelige kontraktretlige prin-cipper, og transportøren vil kunne suspendere ydelsen. Dette vil lægge et så stort pres på bru-geren, at denne vil finde en løsning. Bayerngas kender ikke til, at dette har medført problemeri praksis i Nordsøen og ser derfor gerne at kravet om sikkerhedsstillelse udgår af lovforslaget.Energistyrelsens bemærkninger:DONG Oil Pipe A/S’ drift af separationsfaciliteterne sker på usædvanlige vilkår, da selskabetikke opnår nogen fortjeneste ved virksomheden. Ved normal erhvervsvirksomhed vil der vedfastsættelse af betaling for en ydelse kunne inddrages en række forhold, herunder eventuel ri-siko for manglende betalingsevne hos kunderne. Ligeledes kan der tages pant i brugerenskulbrinter i et transportsystem. Det sidste vil imidlertid ikke kunne dække DONG Oil PipeA/S’ udestående hos brugerne af et separationsanlæg. Et eventuelt tab ved manglende beta-ling for separationsydelsen vil derfor føre til et tab hos DONG Oil Pipe A/S, som ikke kanSide 3
modregnes i et overskud. Derfor er det nødvendig at give DONG Oil Pipe A/S størst muligsikkerhed mod tab. Der er derfor ikke ændret i lovforslaget.Ad 3: Fritagelse af udenlandsk råolie og kondensat, som transporteres i rørledningen itransit, for 5 pct. elementet i betalingen (lovforslagets § 1, nr. 6, rørledningslovens § 3,stk. 3).DONG Energy og Dong Oil Pipe A/S fremfører, at ophævelse af bestemmelsen vedrørendeopkrævning af 5 pct. elementet på udenlandsk olie, som bliver transporteret i rørledningen itransit, vil betyde, at DONG Oil Pipe A/S vil gå glip af den del af 5 pct. elementet, der ikkeskal betales videre til staten i henhold til lovens § 3 a, som dels udgør bidrag til forrentning afegenkapital i DONG Oil Pipe A/S, dels anvendes til hensættelser til dækning af bortskaffel-sesomkostninger. DONG Energy og Dong Oil Pipe A/S er af den opfattelse, at sådanne beta-linger er helt sædvanlige og ikke ses at stride mod EU-rettens forbud mod afgift på transitva-rer. På den baggrund opfordrer DONG Oil Pipe A/S til, at lovforslaget justeres, således at detsikres, at der fortsat kan oppebæres den sædvanlige betaling for udførelsen af transportopga-ven – også hvor der er tale om transitvarer.Energistyrelsens bemærkninger:Der foreligger kun planer om et lille norsk felts anvendelse af DONG Oil Pipe A/S’ rørled-ning. Da indtægten for DONG Oil Pipe A/S ved at følge forslaget vil være meget lille – ved denuværende oliepriser under 10 mio. DKK i hele feltets levetid uden tilbagediskontering - vur-deres det ikke at stå i rimelig forhold til de administrative omkostninger. Der er derfor ikkeforetaget ændring af lovforslaget.Ad 4: DONG Oil Pipe A/S’ mulighed for at inkludere fremtidige fjernelsesomkostningeri tariffen for brug af separationsfaciliteterne (lovforslagets § 1, nr. 12, rørledningslovens§ 3 c, stk. 1).DONG E&P bemærker, at lovforslaget hjemler en ret for DONG Oil Pipe A/S til at inkluderefremtidige fjernelsesomkostninger i de tariffer, brugere af separationsanlægget løbende skalbetale. Det bemærkes yderligere, at de eksisterende brugere af selve rørledningen ikke betalerfor en sådan fremtidig fjernelsesomkostning. DONG E&P A/S finder det naturligt, at dennepraksis videreføres, således at nye brugere ikke pålægges ensidigt at betale DONG Oil PipeA/S for fjernelsesomkostninger for selve rørledningen. DONG E&P A/S foreslår, at dette for-hold afspejles eksplicit i bemærkningerne til lovforslaget.Energistyrelsens bemærkninger:Olierørledningslovens vilkår og betingelser for etablering og drift af olierørledningen skalses i sammenhæng med 1981-aftalen med bevillingshaverne til eneretsbevillingen (A.P. Møl-ler-Mærsk, Shell og Chevron). Disse omstændigheder foreligger ikke i forbindelse med etab-lering og drift af separationsfaciliteter. Der er ikke i DONG Oil Pipe A/S midler til dækningaf omkostningerne til fjernelse af separationsfaciliteterne. Der er derfor nødvendigt, at bru-gerne af faciliteterne betaler til dækning af fjernelsesomkostningerne.Ad 5: DONG Oil Pipe A/S’ binding af egenkapital til finansiering af separationsfacilite-terne (lovforslagets § 1, nr. 12, rørledningslovens § 3 c, stk. 2).
Side 4
I relation til formuleringen af det foreslåede § 3 c, stk. 2, 2. pkt., hvorefter egenkapital-bindingen ”kantil enhver tid maksimalt udgøre 30 pct.”,bemærker DONG Oil Pipe A/S, atdet anses for uhensigtsmæssigt og unødvendigt at operere med en løbende opgørelse af egen-kapital-bindingen.Energistyrelsens bemærkninger:Det er i lovforslaget præciseret, at DONG Oil Pipe A/S’ egenkapitalbinding ved beregning afforrentning af egenkapitalbindingen fastsættes til 30 pct. af den ikke tilbagebetalte del af in-vesteringen i separationsfaciliteterne.
Side 5
Forslaget til ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kon-densat har været i høring hos følgende:3F Fagligt Fælles ForbundA/S Dansk ShellACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv AkkrediteringsrådetAdvokatrådet – AdvokatsamfundetAltinex Oil Denmark A/SAnkenævnet på EnergiområdetArbejderbevægelsens ErhvervsrådBayerngas Petroleum Danmark ASBrancheforeningen for BiogasBrancheforeningen for Decentral KraftvarmeChevron Danmark Inc.CO IndustriDANAK (Den Danske Akkrediterings- og MetrologifondDanica Jutland/Resources ApSDanish Offshore IndustryDanish OperatorsDanmarks JægerforbundDanmarks NaturfredningsforeningDanmarks RederiforeningDanmarks VindmølleforeningDanoil Exploration A/SDansk Arbejdsgiverforening (DA)Dansk ByggeriDansk EnergiDansk ErhvervDansk FjernvarmeDansk Gasteknisk Center (DGC)Dansk Geotermi ApsDansk IndustriDansk LandbrugDansk StandardDanske RegionerDansk Transport og Logistik (DLTL)DatatilsynetDe GrønneDONG Energy A/SDONG E&PDS Håndværk & IndustriDTU – Afdelingen for myndighedsbetjeningElko Energy A/SElsparefondenEnergi- og Olieforum.dkEnergiklagenævnetEnergitilsynetEnergitjenestenSide 6
E. On Danmark A/SEWE AktiengesellschaftForbrugerrådetForeningen Danske KraftvarmeværkerForeningen af Registrerede Revisorer (FRR)Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen af Slutbrugere af EnergiForeningen af Statsautoriserede RevisorerForeningen af Varmepumpefabrikanter i DanmarkFrie ElforbrugereFællessekretariatet for Hovedstadsregionens Natursgas og Naturgas Midt-NordGDF Production Nederland BVGeo-Center-Nord GmbHGMT Exploration CompanyGreenpeaceGTS(Godkendt Teknologisk Service)Hess Denmark ApSHåndværksrådetIndukraft Sekretariatet c/o Dansk IndustriIngeniørforeningen i Danmark (IDA)Jordan Dansk CorporationJydske GrundejerforeningKOOPERATIONENKommunernes LandsforeningKommunernes Landsforening – Økonomisk SekretariatLandbrugsraadetLandsorganisationen i Danmark (LO)Mærsk Olie og Gas ASNaturgas FynNordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiOrganisationen for Vedvarende EnergiPA Resources ABPetro-Canada Denmark GmbHPolskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG)RealkreditforeningenRWE-DEA AGSammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE)Samvirkende Energi- og MiljøforeningerSpyker Energy SASTalisman Energy Denmark ASTeknologisk InstitutVattenfall A/SVindmølleindustrienWintershall Noordzee B.V.WWF VerdensnaturfondenØstkraft
Side 7