Retsudvalget 2009-10
L 152
Offentligt
856502_0001.png
856502_0002.png
856502_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. maj 2010Det InternationaleKontor2010-156-0255LON40702
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven oglov om registrering af køretøjer (Udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer med stater uden for Den EuropæiskeUnion) (L 152), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 7. maj 2010.
Lars Barfoed/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Det

Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven og lov om registrering af

køretøjer (Udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk

og køretøjer med stater uden for Den Europæiske Union) (L 152):

”Vil ministeren uddybe, hvad der menes med ”en kriminelorganisation” og komme med eksempler på sådanne organi-sationer, jf. ministerens svar på spørgsmål 1.”

Svar:

1.

Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes den foreslåedeordning i givet fald i første omgang anvendt i forhold til USA i forbin-delse med en aftale mellem Danmark og USA om styrket samarbejde omforebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og anden alvorlig kriminalitet.Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 29. april 2010 afspørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, lægges der med aftaleudkastetop til, at der i forbindelse med fastsættelsen af de nærmere tekniske ogproceduremæssige bestemmelser for søgning af henholdsvis fingeraftrykog dna-profiler skal udarbejdes en udtømmende liste over de lovover-trædelser, som vil være omfattet af aftalens anvendelsesområde.Det foreliggende udkast til en sådan liste omfatter bl.a. ”deltagelse i enkriminel organisation”.

2.

Det bemærkes indledningsvis, at straffeloven ikke indeholder en be-stemmelse, som selvstændigt kriminaliserer deltagelse i en kriminel or-ganisation. Det følger imidlertid af straffelovens § 23, at straffebestem-melsen vedrørende en lovovertrædelse omfatter alle, der ved tilskyndelse,råd eller dåd medvirker til at begå lovovertrædelsen. Det følger videre afstraffelovens § 81, nr. 2 og 3, at det ved straffastsættelsen i almindelig-hed indgår som en skærpende omstændighed, at gerningen er udført afflere i forening, eller at gerningen er særligt planlagt eller led i omfatten-de kriminalitet.

3.

Som anført i lovforslagets bemærkninger tager det foreliggende udkasttil listen over lovovertrædelser, som vil være omfattet af aftalen mellemDanmark og USA, udgangspunkt i den såkaldte ”positiv-liste” tilknyttetden europæiske arrestordre, jf. rammeafgørelse af 13. juni 2002 om deneuropæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem med-lemsstaterne (2002/584/RIA). Den europæiske arrestordre blev gennem-2
ført i dansk ret ved lov nr. 433 af 10. juni 2003 om ændring af lov omudlevering af lovovertrædere mv. Positiv-listen, der bl.a. omfatter ”delta-gelse i en kriminel organisation”, kendes samtidig fra flere øvrige EU-rammeafgørelser, f.eks. rammeafgørelse af 22. juli 2003 om fuldbyrdelsei Den Europæiske Union af kendelser om indefrysning af formuegodereller bevismateriale (2003/577/RIA) og rammeafgørelse af 24. februar2005 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på bøde-straffe (2005/214/RIA). De nævnte rammeafgørelser er gennemført idansk ret ved lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuldbyrdelse af vissestrafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union.Herudover er der tilknyttet en tilsvarende positiv-liste til rammeafgørelseaf 6. oktober 2006 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendel-se på afgørelser om konfiskation (2006/783/RIA) og rammeafgørelse af27. november 2008 om anvendelsen af princippet om gensidig anerken-delse på domme i straffesager om idømmelse af frihedsstraf eller friheds-berøvende foranstaltning med henblik på fuldbyrdelse i Den EuropæiskeUnion (2008/909/RIA).

4.

Der kan endvidere peges på, at Rådets rammeafgørelse af 24. oktober2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (2008/841/RIA) inde-holder en definition af en ”kriminel organisation”. Efter rammeafgørel-sen forstås ved en ”kriminel organisation” en struktureret sammenslut-ning af en vis varighed bestående af mere end to personer, der handler iforening med henblik på at begå strafbare handlinger, som kan straffesmed en frihedsstraf eller en sikkerhedsforanstaltning af en maksimal va-righed på mindst fire år eller en strengere straf, for direkte eller indirekteat opnå en økonomisk eller anden materiel fordel.
3