Retsudvalget 2009-10
L 152
Offentligt
837034_0001.png
837034_0002.png
837034_0003.png
837034_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2010Det InternationaleKontor2010-156-0217LON40669
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven oglov om registrering af køretøjer (Udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer med stater uden for Den EuropæiskeUnion) (L 152), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 8. april 2010.
Lars Barfoed/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om Det

Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven og lov om registrering af

køretøjer (Udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk

og køretøjer med stater uden for Den Europæiske Union) (L 152):

”Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Institut forMenneskerettigheder, jf. L 152 - bilag 3.”

Svar:

1.

Institut for Menneskerettigheder finder, at der er retssikkerhedsmæs-sige betænkeligheder forbundet med, at andre landes myndigheder kanhente oplysninger direkte i danske registre. Herudover bør en udvidelseaf kredsen af lande, som kan søge i danske databaser, efter instituttetsopfattelse ikke foretages, før man har gjort sig erfaringer med Prüm-samarbejdet. Instituttet bemærker i øvrigt, at der bør opstilles udtrykkeli-ge krav til databeskyttelseslovgivningen i USA, inden der gives online-adgang til danske databaser.Instituttet anfører videre, at det bør fastlægges, efter hvilke kriterier derkan søges i danske databaser, og at der bør opstilles kontrolmekanismer,således at der kun foretages søgning i overensstemmelse med de fastlagtekriterier. Instituttet påpeger derudover, at der efter instituttets opfattelsekan være risiko for ”forkerte” hits.Institut for Menneskerettigheder finder det endvidere betænkeligt, at Ju-stitsministeriet bemyndiges til at indgå bilaterale aftaler om søgning i da-tabaser.

2.

Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede model, hvorefter ju-stitsministeren bemyndiges til at indgå bilaterale aftaler om adgang til atsøge i henholdsvis det danske dna-, fingeraftryks- og/eller køretøjsre-gister, svarer til den gældende ordning på andre områder. Som eksempelkan nævnes § 9 i lov om international fuldbyrdelse af straf, hvorefter ju-stitsministeren er bemyndiget til at indgå bilaterale aftaler om overførelseaf domfældte.Justitsministeriet vil i forbindelse med indgåelsen af bilaterale aftaler ef-ter den model, som lovforslaget lægger op til, i givet fald være megetopmærksom på hensynet til databeskyttelse.
2
Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes ordningen i givet faldi første omgang anvendt i forhold til USA i forbindelse med en aftalemellem Danmark og USA om styrket samarbejde om forebyggelse ogbekæmpelse af terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. Aftaleudkastetsartikel 11-17 indeholder en lang række bestemmelser om databeskyttelse,der bl.a. fastsætter de nærmere betingelser for udveksling, opbevaring ogsletning mv. af oplysninger, og regler vedrørende den registreredes ret-tigheder. Det følger således af udkastets artikel 15, at parterne skal sikre,at der træffes de nødvendige tekniske og organisationsmæssige foran-staltninger til beskyttelse af personoplysninger mod hændelig eller uret-mæssig ødelæggelse, hændeligt tab eller uberettiget videregivelse, æn-dring, adgang eller enhver uretmæssig form for behandling. Parterne skalnavnlig træffe rimelige foranstaltninger til at sikre, at kun personer, derer berettiget dertil, kan få adgang til de omhandlede oplysninger.Justitsministeriet bemærker endvidere, at de aftaler, der vil være mulig-hed for at indgå efter den foreslåede ordning, som anført i bemærknin-gerne til lovforslaget ikke vil give direkte adgang til de bagvedliggendepersonidentificerbare oplysninger om dna-profilen eller fingeraftrykket,idet der alene vil være tale om en ”hit/no-hit”-adgang til registrene. Densøgende stat må i tilfælde af et ”hit” fremsætte anmodning til den andenpart via de sædvanlige procedurer om gensidig retshjælp. Det indebærer,at myndighederne i den anmodede stat vil foretage en konkret vurderingaf den enkelte sag, herunder for Danmarks vedkommende om der efterdansk ret er grundlag for at videregive de bagvedliggende personidentifi-cerbare oplysninger. Denne vurdering vil bl.a. ske efter dna-lovens reglerom videregivelse af oplysninger fra dna-registeret, hvorefter videregivel-se kan ske til udenlandske domstole samt politi- og anklagemyndighedertil brug for offentlige straffesager, såfremt det i det enkelte tilfælde findesubetænkeligt, jf. dna-lovens § 5, stk. 1, nr. 3. Aftalerne vil således ikkeudvide de nuværende muligheder for at videregive bagvedliggende per-sonidentificerbare oplysninger om dna-profiler og fingeraftryk til uden-landske myndigheder.For så vidt angår spørgsmålet om, efter hvilke kriterier der kan søges idanske databaser, bemærker Justitsministeriet, at det fremgår af udkastettil aftale mellem Danmark og USA, at der vil blive udarbejdet en ud-tømmende liste over de lovovertrædelser, som er omfattet af aftalens an-vendelsesområde. Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 1 vedrørende lovforslaget.3
For så vidt angår risikoen for fejlagtige ”hits” bemærkes det, at de nær-mere detaljer for den tekniske gennemførelse af adgangen til at søge ihinandens dna- og fingeraftryksregistre – som anført under pkt. 3.2 i lov-forslagets bemærkninger – vil blive fastsat i en aftale. Aftalen vil bl.a.fastsætte kvalitetsmæssige krav til resultaterne af de foretagne søgninger,herunder mindstekrav til de såkaldte ”hits”.
4