Retsudvalget 2009-10
L 152 Bilag 6
Offentligt
848205_0001.png
848205_0002.png
848205_0003.png
848205_0004.png
848205_0005.png
848205_0006.png
848205_0007.png
848205_0008.png
Til lovforslag nr.L 152
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 6. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Dna-profil-register,retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer(Udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og køretøjer med stater uden for DenEuropæiske Union)[af justitsministeren (Lars Barfoed)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. marts 2010 og var til 1. behandling den 26. marts 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendteden 28. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 264. Den 3. marts 2010 send-te justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. april 2010 mod-tog udvalget yderligere høringssvar.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besva-ret spørgsmål 1-5. Spørgsmål 6 forventes besvaret inden 2. behandling.5 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelseuændret.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget finder det betænkeligt med ministerbemyndigelse pået område af så vigtig retssikkerhedsmæssig karakter. Når lande uden for EU gives adgang til atsøge i de danske registre og ved udlevering af data er det vigtigt at sikre, at lande, der indgås gensi-dig aftale med, har en høj standard inden for områderne retssikkerhed og databeskyttelse. S ser medtilfredshed på, at ministeren vil oversende udkast til aftale til Folketingets Retsudvalg og tilstræbe,at oversendelsen finder sted, 4 uger før endelig aftale indgås. Vores forventning til ministeren ernaturligvis, at fristen på 4 uger indfries, så udvalget har en rimelig tid til at forholde sig til oriente-ringen. Endvidere mener S, det havde været hensigtsmæssigt at afvente en vurdering af Prümsa-marbejdet, inden lignende aftaler indgås med stater uden for Den Europæiske Union.Etmindretali udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
2
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at udveksling at adgang til dna-profilerm.m. via et hit/no hit-system kan være et virksomt værktøj i forbindelse med opklaringen af krimi-nalitet. SF finder dog, det er ufornuftigt, at ordningen allerede udvides til også at omfatte tredjelan-de uden for EU, inden den ordning, der allerede er vedtaget for EU, er implementeret og har givetkonkrete erfaringer til at vurdere en udvidelse på. SF’s bekymring går særlig på datasikkerheden iforhold til udveksling af oplysninger med lande uden for EU, og SF er desuden konkret bekymretfor, at der gives en ministerbemyndigelse til at indgå aftaler med tredjelande. SF finder, at der børetableres en fælleseuropæisk tilsynsmyndighed i forhold til datasikkerhed. Men denne er henlagt tilen senere rådsafgørelse, sådan at man ikke med sikkerhed kan vide, om den nogen sinde etableres,ligesom tidshorisonten ikke kendes for, hvornår beslutningen skal tages. Det er betænkeligt, da denationale tilsynsmyndigheder fungerer meget forskelligt, og fordi muligheden for at sikre kontrol ogen ensartethed i databehandlingen beror på en fælleseuropæisk myndighed.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelse.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Pia Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 152Bilagsnr.12345Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar, fra justitsministerenGodkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 152TitelSpm., om ministeren vil sikre, at der inden lovforslagets vedtagelsefremlægges en liste over de former for kriminalitet, der i forhold tillovforslaget forstås som alvorlig kriminalitet, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministeren vil sikre inddragelse af FolketingetsRetsudvalg ved påbegyndelsen af arbejdet med at opnå aftale med etland, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til høringssvar fra Institut for Menneskerettig-heder, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan pege på modeller for at træffe beslutning omudveksling af dna-profiler og fingeraftryk, hvor der ikke er behov foren ministerbemyndigelse, til justitsministerenSpm., om ministeren i forbindelse med oversendelse af et udkast tiludvalget vil sikre en 4-ugers-frist for udvalgets behandling heraf, førden endelige aftale indgås, til justitsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad der menes med »en kriminel organisation«, og om atkomme med eksempler på sådanne organisationer, jf. ministerens svarpå spørgsmål nr. 1, til justitsministeren
2
34
5
6
4

Bilag 2

5 af udvalgets spørgsmål til justitsministerens og dennes svar herpåSpørgsmålene og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 1:Vil ministeren sikre, at der inden lovforslagets vedtagelse fremlægges en liste over de former forkriminalitet, der i forhold til lovforslaget forstås som alvorlig kriminalitet.Svar:1. Justitsministeriet har med lovforslaget foreslået en ordning, hvorefter justitsministeren pågrundlag af en gensidig overenskomst herom med en stat uden for Den Europæiske Union kan fast-sætte, at reglerne i dna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer om adgang formyndigheder i andre EU-medlemsstater til at søge i de danske registre over dna-profiler, fingeraf-tryk og køretøjer også skal finde anvendelse i forholdet mellem Danmark og vedkommende statuden for Den Europæiske Union.Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes ordningen i givet fald i første omgang anvendti forhold til USA i forbindelse med en aftale mellem Danmark og USA om styrket samarbejde omforebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. Ordningen vil endvidere igivet fald bl.a. kunne anvendes i forhold til Island og Norge i forbindelse med en aftale mellem EUog de to lande om anvendelse af visse bestemmelser i Prümafgørelsen, der indebærer mulighed forat søge i hinandens dna-, fingeraftryks- og køretøjsregistre.2. For så vidt angår aftalen mellem Danmark og USA fremgår det af udkastet til aftalen, at der iforbindelse med fastsættelsen af de nærmere tekniske og proceduremæssige bestemmelser for søg-ning af henholdsvis fingeraftryk og dna-profiler skal udarbejdes en udtømmende liste over de lov-overtrædelser, som er omfattet af aftalens anvendelsesområde.Det foreliggende udkast til en sådan liste omfatter følgende forbrydelser:– Deltagelse i en kriminel organisation– Terrorisme– Menneskehandel– Folkedrab– Seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi– Ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer– Ulovlig handel med våben, ammunition og eksplosive stoffer– Bestikkelse– Falsk forklaring for retten– Svig– Hvidvaskning af udbyttet fra strafbart forhold– Falskmøntneri– Internetkriminalitet– Identitetstyveri– Miljøkriminalitet, herunder ulovlig handel med truede dyrearter og ulovlig handel med truedeplantearter og træsorter– Menneskesmugling– Forsætligt manddrab og grov legemsbeskadigelse– Ulovlig handel med menneskevæv og -organer– Bortførelse, frihedsberøvelse og gidseltagning
5
Organiseret eller væbnet tyveriIndbrudUlovlig handel med kulturgoder, herunder antikviteter og kunstgenstandeBedrageri og underslæbAfkrævning af beskyttelsespenge og pengeafpresningVæbnet overfaldEfterligninger og fremstillinger af piratudgaver af produkterForfalskning af officielle dokumenter og ulovlig handel med falske dokumenterForfalskning af betalingsmidlerUlovlig handel med hormonpræparater og andre vækstfremmende stofferUlovlig handel med nukleare og radioaktive materialerHandel med stjålne motorkøretøjerVoldtægt og andre seksualforbrydelserForsætlig brandstiftelseKrigsforbrydelserSkibs- eller flykapringSabotageDet bemærkes, at forhandlingerne om aftalen, herunder om listen over de forbrydelser, som eromfattet af aftalens anvendelsesområde, endnu ikke er endeligt afsluttet. Der vil derfor kunne skeenkelte ændringer eller justeringer under de afsluttende forhandlinger. Forhandlingerne forventesafsluttet i 2010, og jeg vil i overensstemmelse med den ordning, der lægges op til med lovforslaget,forud for aftalens indgåelse sende det endelige udkast til Folketingets Retsudvalg, når det forelig-ger.Spørgsmål 2:Hvorledes vil ministeren sikre inddragelse af Folketingets Retsudvalg ved påbegyndelsen af ar-bejdet med at opnå aftale med et andet land.Svar:Justitsministeriet har med lovforslaget foreslået en ordning, hvorefter justitsministeren på grund-lag af en gensidig overenskomst herom med en stat uden for Den Europæiske Union kan fastsætte,at reglerne i dna-loven, retsplejeloven og lov om registrering af køretøjer om adgang for myndighe-der i andre EU-medlemsstater til at søge i de danske registre over dna-profiler, fingeraftryk og køre-tøjer også skal finde anvendelse i forholdet mellem Danmark og vedkommende stat uden for DenEuropæiske Union.Det er med den foreslåede ordning forudsat, at justitsministeren orienterer Folketingets Retsud-valg, inden Danmark indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for Den Europæiske Union.Denne orientering vil ske ved, at Justitsministeriet sender udkast til aftalen til udvalget, som heref-ter vil have mulighed for inden aftalens indgåelse at vende tilbage over for justitsministeren, hvisudvalget finder anledning til det.Spørgsmål 3:Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder, jf. L 152 – bilag3.
6
Svar:1. Institut for Menneskerettigheder finder, at der er retssikkerhedsmæssige betænkeligheder for-bundet med, at andre landes myndigheder kan hente oplysninger direkte i danske registre. Herud-over bør en udvidelse af kredsen af lande, som kan søge i danske databaser, efter instituttets opfat-telse ikke foretages, før man har gjort sig erfaringer med Prüm-samarbejdet. Instituttet bemærker iøvrigt, at der bør opstilles udtrykkelige krav til databeskyttelseslovgivningen i USA, inden der givesonline-adgang til danske databaser.Instituttet anfører videre, at det bør fastlægges, efter hvilke kriterier der kan søges i danske data-baser, og at der bør opstilles kontrolmekanismer, således at der kun foretages søgning i overens-stemmelse med de fastlagte kriterier. Instituttet påpeger derudover, at der efter instituttets opfattelsekan være risiko for »forkerte« hits.Institut for Menneskerettigheder finder det endvidere betænkeligt, at Justitsministeriet bemyndi-ges til at indgå bilaterale aftaler om søgning i databaser.2. Justitsministeriet bemærker, at den foreslåede model, hvorefter justitsministeren bemyndiges tilat indgå bilaterale aftaler om adgang til at søge i henholdsvis det danske dna-, fingeraftryks- og/ellerkøretøjsregister, svarer til den gældende ordning på andre områder. Som eksempel kan nævnes § 9 ilov om international fuldbyrdelse af straf, hvorefter justitsministeren er bemyndiget til at indgå bila-terale aftaler om overførelse af domfældte.Justitsministeriet vil i forbindelse med indgåelsen af bilaterale aftaler efter den model, som lov-forslaget lægger op til, i givet fald være meget opmærksom på hensynet til databeskyttelse.Som anført i lovforslagets bemærkninger forventes ordningen i givet fald i første omgang anvendti forhold til USA i forbindelse med en aftale mellem Danmark og USA om styrket samarbejde omforebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. Aftaleudkastets artikel11-17 indeholder en lang række bestemmelser om databeskyttelse, der bl.a. fastsætter de nærmerebetingelser for udveksling, opbevaring og sletning mv. af oplysninger, og regler vedrørende denregistreredes rettigheder. Det følger således af udkastets artikel 15, at parterne skal sikre, at dertræffes de nødvendige tekniske og organisationsmæssige foranstaltninger til beskyttelse af person-oplysninger mod hændelig eller uretmæssig ødelæggelse, hændeligt tab eller uberettiget videregi-velse, ændring, adgang eller enhver uretmæssig form for behandling. Parterne skal navnlig træfferimelige foranstaltninger til at sikre, at kun personer, der er berettiget dertil, kan få adgang til deomhandlede oplysninger.Justitsministeriet bemærker endvidere, at de aftaler, der vil være mulighed for at indgå efter denforeslåede ordning, som anført i bemærkningerne til lovforslaget ikke vil give direkte adgang til debagvedliggende personidentificerbare oplysninger om dna-profilen eller fingeraftrykket, idet deralene vil være tale om en »hit/no-hit«-adgang til registrene. Den søgende stat må i tilfælde af et»hit« fremsætte anmodning til den anden part via de sædvanlige procedurer om gensidig retshjælp.Det indebærer, at myndighederne i den anmodede stat vil foretage en konkret vurdering af den en-kelte sag, herunder for Danmarks vedkommende om der efter dansk ret er grundlag for at videregi-ve de bagvedliggende personidentificerbare oplysninger. Denne vurdering vil bl.a. ske efter dna-lovens regler om videregivelse af oplysninger fra dna-registeret, hvorefter videregivelse kan ske tiludenlandske domstole samt politi- og anklagemyndigheder til brug for offentlige straffesager, så-fremt det i det enkelte tilfælde findes ubetænkeligt, jf. dna-lovens § 5, stk. 1, nr. 3. Aftalerne vilsåledes ikke udvide de nuværende muligheder for at videregive bagvedliggende personidentificer-bare oplysninger om dna-profiler og fingeraftryk til udenlandske myndigheder.For så vidt angår spørgsmålet om, efter hvilke kriterier der kan søges i danske databaser, bemær-ker Justitsministeriet, at det fremgår af udkastet til aftale mellem Danmark og USA, at der vil blive
7
udarbejdet en udtømmende liste over de lovovertrædelser, som er omfattet af aftalens anvendelses-område. Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget.For så vidt angår risikoen for fejlagtige »hits« bemærkes det, at de nærmere detaljer for den tekni-ske gennemførelse af adgangen til at søge i hinandens dna- og fingeraftryksregistre – som anførtunder pkt. 3.2 i lovforslagets bemærkninger – vil blive fastsat i en aftale. Aftalen vil bl.a. fastsættekvalitetsmæssige krav til resultaterne af de foretagne søgninger, herunder mindstekrav til de såkald-te »hits«.Spørgsmål 4:Kan ministeren pege på modeller for at træffe beslutning om udveksling af DNA-profiler og fin-geraftryk, hvor der ikke er behov for en ministerbemyndigelse?Svar:Justitsministeriet overvejede i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget, om hjemmelsgrund-laget for adgangen til søgning i de danske registre skulle udformes således, at der i dna-loven, rets-plejeloven og lov om registrering af køretøjer blev indsat bestemmelser, der nærmere opregner destater, som har adgang til at foretage søgning i de respektive registre.En sådan løsning ville imidlertid bl.a. indebære den væsentlige ulempe, at det løbende ville værenødvendigt med lovændringer i takt med, at de danske retshåndhævende myndigheder indgår i ettættere samarbejde med stater uden for Den Europæiske Union, herunder med henblik på at giveden enkelte stat adgang til at foretage søgning i de omhandlede registre.Det bemærkes endvidere, at den foreslåede model svarer til den gældende ordning på andre områ-der. Som eksempel kan nævnes § 9 i lov om international fuldbyrdelse af straf, hvorefter justitsmi-nisteren er bemyndiget til at indgå bilaterale aftaler om overførelse af domfældte.Det er med den foreslåede ordning forudsat, at justitsministeren orienterer Folketingets Retsud-valg, inden Danmark indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for Den Europæiske Union.Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende lovforslaget.Der kan herudover peges på, at de danske retshåndhævende myndigheder allerede i dag udvekslerdna-profiler og fingeraftryk med lande uden for Den Europæiske Union, herunder USA, efter dealmindelige regler om gensidig retshjælp mv. Som det fremgår af den samtidige besvarelse afspørgsmål nr. 3 vedrørende lovforslaget, vil myndighederne i den anmodede stat foretage en kon-kret vurdering af den enkelte sag, herunder for Danmarks vedkommende om der efter dansk ret ergrundlag for at videregive de bagvedliggende personidentificerbare oplysninger. Denne vurderingvil bl.a. ske efter dna-lovens regler om videregivelse af oplysninger fra dna-registeret, hvoreftervideregivelse kan ske til udenlandske domstole samt politi- og anklagemyndigheder til brug for of-fentlige straffesager, såfremt det i det enkelte tilfælde findes ubetænkeligt, jf. dna-lovens § 5, stk. 1,nr. 3. Aftalerne vil således ikke udvide de nuværende muligheder for at videregive bagvedliggendepersonidentificerbare oplysninger om dna-profiler og fingeraftryk til udenlandske myndigheder.Spørgsmål 5:Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 2 vil ministeren i forbindelse medoversendelse af et udkast til udvalget sikre en 4 ugers frist for udvalgets behandling heraf, før denendelige aftale indgås.
8
Svar:Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 29. april 2010 af spørgsmål nr. 2 vedrørendelovforslaget, er der med den foreslåede ordning forudsat, at justitsministeren orienterer FolketingetsRetsudvalg, inden Danmark indgår en sådan gensidig aftale med et land uden for Den EuropæiskeUnion.Denne orientering vil ske ved, at Justitsministeriet sender udkast til aftalen til udvalget, som heref-ter vil have mulighed for inden aftalens indgåelse at vende tilbage over for justitsministeren, hvisudvalget finder anledning til det.Justitsministeriet vil sikre, at Retsudvalget får den fornødne tid til at behandle aftaleudkastet. Detkan næppe på forhånd udelukkes, at der rent undtagelsesvis vil kunne opstå tilfælde, hvor f.eks.politifaglige hensyn indebærer, at det er nødvendigt at indgå en aftale, der er omfattet af den fore-slåede ordning, særdeles hurtigt. Bortset fra sådanne helt særlige tilfælde vil Justitsministeriet sørgefor, at udvalget modtager aftaleudkastet senest 4 uger inden aftalens indgåelse.