Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 151 Bilag 1
Offentligt
809308_0001.png
809308_0002.png
809308_0003.png
809308_0004.png
809308_0005.png
LIGESTILLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGDecember 2009
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel-sesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov omarbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om kompensation tilhandicappede i erhverv m.v.(Aktiv indsats til unge, lovfæstelse afvoksenlærlingeordningen, forenkling af opgørelse af tidsperioder m.v.)
J.nr. 2009/0020951
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
ArbejdsmarkedsstyrelsenLovforslaget træder i kraft 1. maj 2010Kaj Riis35 28 83 47[email protected]
Baggrund for lovenLovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige gennemførelse på Beskæf-tigelsesministeriets område af aftalen af 5. november 2009 indgået mellemRegeringen (Venstre og Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folke-parti og Radikale Venstre om ”Flere unge i uddannelse og job”.Lovforslagets formålSå mange unge som muligt skal i gang med uddannelse og i job. Langt defleste unge klarer sig godt, men der skal gøres en ekstra indsats for ledigeunge uden uddannelse og unge, som ikke selv formår at komme i gang meduddannelse eller at komme i job. Med aftalen tages der hånd om de unge,der har svært ved at komme i gang med en uddannelse, falder fra en uddan-nelse, mister deres job eller har svært ved at finde praktikplads eller job.Lovforslaget indeholder følgende elementer:
En aktiv indsats for de unge mellem 15 og 18 år.Bedre datagrundlag for indsatsen for de unge mellem 15 og 18 år.Strakstilbud til unge under 20 år.Læse-skrivetest til unge under 30 år.Forbedring af muligheden for at deltage i jobrotation.Forbedrede muligheder for mentor til unge under 30 år.
Lovforslaget indeholder tillige forslag, som ligger uden for aftalen. Det dre-jer sig om følgende:
Lovfæstelse af voksenlærlingeordningen.
Forenkling af opgørelse af sammenlagt ledighed for dagpengemodtagere efterlov om en aktiv beskæftigelsesindsats – de såkaldte tælleregler.Mulighed for personlig assistance til forsikrede ledige og fleksjobvisiterede iselvvalgt uddannelse.

Lovforslagets elementer af ligestillingsmæssig relevans:

Aktiv indsats til unge mellem 15 og 18 årEfter gældende regler omfatter den aktive beskæftigelsesindsats som hoved-regel personer, der er berettiget til offentlige forsørgelsesydelser i form afarbejdsløshedsdagpenge, kontant- eller starthjælp, sygedagpenge m.m. Fordide unge under 18 år normalt ikke kan få disse ydelser, kan de ikke få udan-nelses- og beskæftigelsesrettede tilbud i jobcenteret.I størrelsesordenen 10.000 unge mellem 15 og 18 år er hverken i uddannelseeller job. Det er vigtigt, at denne gruppe af unge får en aktiv indsats, så deikke ender på kontanthjælp, når de fylder 18 år.En del af disse unge har brug for at komme ud i det virkelige liv og lære,hvad det vil sige at være på en rigtig arbejdsplads for derigennem at bliveklar til at tage en uddannelse og få en varig tilknytning til arbejdsmarkedet.Det foreslås, at der som noget nyt indføres en mulighed for at give uddan-nelses- og beskæftigelsesrettede tilbud til unge mellem 15 og 18 år, som ik-ke er i uddannelse, og som efter kommunens vurdering har behov for en ud-dannelses- eller beskæftigelsesrettet indsats.Den nye målgruppe er kønsneutral. De15-17-årige unge, der ikke eri uddannelse eller job, fordeler sig med 52,4 pct. mænd og 47, 6 pct. kvin-der. Forslag findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Strakstilbud til ungeEfter gældende regler skal dagpengemodtagere og kontant- og starthjælps-modtagere under 30 år have deres første tilbud efter senest 3 måneders le-dighed.Det foreslås at fremrykke tidspunktet for ret og pligt til tilbud for de ungeunder 20 år til senest efter 4 ugers ledighed. Tilbuddet skal som i dag haveen sammenhængende varighed på mindst 6 måneder.Forslaget er kønsneutralt: 46,9 pct. af strakstilbuddene efter forslaget skalgives til kvinder og 53,1 pct. til mænd.
Læse- og skrivetest til unge under 30 årEfter gældende regler har beskæftigelsesministeren hjemmel til at fastsættenærmere regler om det individuelle kontaktforløb. Det foreslås, at det ihjemmelsbestemmelsen præciseres, at ministeren kan fastsætte regler om, at2
personer i forbindelse med det individuelle kontaktforløb skal deltage i be-stemte beskæftigelses- og/eller uddannelsesfremmende aktiviteter.Hjemlen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at dagpengemodtagereog kontant- og starthjælpsmodtagere under 30 år, som ikke har en ung-domsuddannelse, skal læse- og skrivetestes, hvis jobcenteret vurderer, at dehar behov for det.Forslaget er kønsneutralt. Fordeling af personer, der skal læse- og skrive-testes er for dagpengemodtagere 49,1 pct. kvinder og 50,9 pct. mænd, forkontanthjælpsmodtagere er den 57,4 pct. kvinder og 42,6 pct. mænd. I alt(begge ydelsestyper) vil 55,8 pct. være kvinder og 44, 2 pct. mænd. Forsla-get findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.Forbedring af muligheden for at deltage i jobrotationEfter gældende regler skal en dagpengemodtager, kontant- eller start-hjælpsmodtager eller integrationsydelsesmodtager, der ansættes som vikar iforbindelse med en jobrotationsordning, have været ledig i en periode påmindst 6 måneder.Det foreslås, at kravet til vikarens forudgående ledighed nedsættes fra 6 til 3måneder.Dermed er muligheden for, at flere ledige kan deltage i jobrotationsordnin-ger som vikarer forbedret, så også ledige med kortere ledighed bag sig kandeltage.Forslaget kønsneutralt. På grund af det forholdsvis beskedne antal personer,der er omfattet af forslaget, har det ikke være muligt at lave en signifikantfordeling på mænd og kvinder, men forslaget findes ikke at have ligestil-lingsmæssige konsekvenser.Forbedrede muligheder for mentorstøtte til uddannelse for unge under 30 årEfter gældende regler er der allerede en række muligheder for mentorstøtte,der skal støtte unge i uddannelse eller på en arbejdsplads. Der kan såledesgives mentorstøtte til, at unge kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, an-sættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse.Efter gældende regler kan der ikke gives mentorstøtte til ordinær uddannelsepå almindelige vilkår. Det foreslås at gøre mentorordningen mere fleksibelved at udvide adgangen til at anvende mentorstøtte således, at det bliver mu-ligt også at give mentorstøtte til unge under 30 år, hvis de er omfattet af enindsats i jobcenteret og begynder ordinær uddannelse på almindelige vilkår.Forslaget er kønsneutralt. Da der ikke tidligere er givet mentorstøtte til ordi-nære uddannelser, forligger der ikke en fordeling på mænd og kvinder, menforslaget findes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.3
Lovfæstelse af voksenlærlingeordningenForslaget vedrørende voksenlærlinge udmønter i lovform aftalen af decem-ber 2008 om tilskud til arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftaler medvoksne, som er indgået mellem regeringen (Venstre og Konservative), Soci-aldemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.Efter aftalen blev tilskudsordningen gjort lovbundet, således at arbejdsgi-verne får ret til tilskud, når uddannelsen er inden for områder, hvor der erbehov for arbejdskraft, og en række andre betingelser også er opfyldt.Samtidig blev tilskudsordningen målrettet, således at arbejdsgiveres ret tiltilskud bliver betinget af, at den person, der indgås uddannelsesaftale med,ikke i forvejen har en erhvervsuddannelse eller derover. Dette gælder dogikke for personer, der har en forældet uddannelse, eller for personer, der harværet ledige i mindst 6 eller 9 måneder afhængig af personens alder.Forslaget følger fordelingen af voksenlærlinge på mænd og kvinder på er-hvervsuddannelsesområdet, og da der er tale om lovfæstelse af gældenderegler, er forslaget kønsneutralt. 32,2 pct. af de berørte er kvinder, mens67,8 pct. er mænd. Endvidere er 29,5 pct. af fuldtidspersonerne i ordningenkvinder, mens 70,5 pct. er mænd. Forslag findes ikke at have ligestillings-mæssige konsekvenser.Mulighed for personlig assistance til forsikrede ledige og fleksjobvisiteredemed handicap i selvvalgt uddannelse.Ifølge lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. kan jobcenteretunder visse omstændigheder yde støtte til personlig assistance til handicap-pede under efter- og videreuddannelse.Støtten kan ifølge de gældende regler blandt andet gives til ledige i selvvalgtuddannelse med godtgørelse efter lov om godtgørelse ved deltagelse i er-hvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU) eller med støtte efter lov omstatens voksenuddannelsesstøtte (SVU).Ved lov nr. 478 af 12. juni 2009, der trådte i kraft 1. august 2009, blev reg-lerne om 6 ugers selvvalgt uddannelse til forsikrede ledige flyttet fra Under-visningsministeriets lovgivning til beskæftigelseslovgivningen. Dermed erforsikrede ledige, der har ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse, omfattet afkapitel 8 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ikke længere af VEU-eller SVU-reglerne.Det foreslås, at disse personer får samme mulighed for personlig assistanceefter kompensationsloven, som de havde, da de var omfattet af reglerne omselvvalgt uddannelse efter VEU- og SVU-lovgivningen.
4
Ledige fleksjobvisiterede, der modtager ledighedsydelse, indtil de kommer ifleksjob, har ligesom forsikrede ledige mulighed for at deltage i 6 ugersselvvalgt uddannelse. For at sikre en fortsat sammenhæng mellem selvvalgtuddannelse til forsikrede ledige og ledighedsydelsesmodtagere foreslås det,at ledige fleksjobvisiterede også får mulighed for personlig assistance efterlov om kompensation til handicappede i erhverv.Forslaget er kønsneutralt. 52 personer fik bevilget tilskud til personlig assi-stance i forbindelse med efter- og videreuddannelse i 2008. Heraf var24 mænd (46 pct.) og 28 kvinder (54 %).Det bemærkes, at der kun foreligger oplysninger om personer, der har fåetbevilget personlig assistance af et statsligt jobcenter. Der foreligger såledesingen oplysninger om brugen af ordningerne i pilotjobcentrene.(i 14 ud af98 kommuner).Samlet vurderingDet vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anled-ning til yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
5