Skatteudvalget 2009-10
L 149 Bilag 9
Offentligt
Til Folketingets skatteudvalgSom allerede meddelt telefonisk, ønsker jeg hermed at anmode Folketingets skatteudvalg om, atmodtage en deputation bestående af undertegnede samt Erhvervschef Flemming Toftdahl Olesen fraThy Erhvervsråd, ved første mulige lejlighed.Anledningen er, at skatteudvalget pt. behandler skatteministerens lovforslag nr. L149 - omafgiftsfritagelse for særlige integrerede barnesæder i taxier.---------------------------------------------------------------Kære medlemmer af skatteudvalgetI 2006 blev der i Danmark indført skærpede regler for fastspænding af børn i biler. Reglerne kræver,at børn skal være spændt fast i en godkendte barnestole, der passer til børnenes størrelse.Overtrædelse straffes med bøde og et klip i kørekortet.Erhvervskøretøjer er undtaget fra denne lovgivning, da det hidtil ikke har været praktisk muligt atkøre rundt med forskellige barnestole, der passer til de forskellige børnestørrelser. Det er fortidskrævende, at skulle flytte rundt og montere barnestolene, hver gang der er behov for det.Desuden giver det store pladsproblemer at opbevare barnestolene, når de ikke er i brug.Resultatet er, at børnene enten ikke spændes fast eller fastspændes med en sikkerhedssele, der ikkeyder en effektiv beskyttelse, når de er ude at køre i eksempelvis taxier og institutionsbusser.Et barn, der er fastspændt med en sikkerhedssele konstrueret til en voksen, risikerer at blive slyngetud af selen med deraf følgende meget alvorlige kvæstelser, eller pådrage sig fatale indre kvæstelserhvis selen, i stedet for at presse på knoglestrukturen glider op og presser på barnets bløddele, dvs.mave og brystregion.Dahl Engineering har udviklet et hybridsæde - Dahl Hybrid Seat™, der kan benyttes af børn og afvoksne. Vi har patenteret sædet, der bygger på en ultrakompakt konstruktion, som har gjort detmuligt at indbygge en barnestol, der er godkendt til børn fra 9 måneder i et sæde konstrueret til envoksen. Sædet har høstet stor anerkendelse, og i 2007 fik vi en opfinderpris sponsoreret af Ministerietfor Videnskab, Teknologi og Udvikling.Med et sæde med integreret barnestol monteret i eksempelvis en minibus, kan man i løbet af dagentilbyde sikker og fleksibel transport til skoler, børnehaver, plejehjem og institutioner m.m. i vilkårligrækkefølge uden at skulle bruge tid på at køre hjem for at hente og aflevere barnestole - og for atmontere og afmontere dem.Desværre betyder den nuværende lov om registreringsafgift, at sædet stort set er usælgeligt. I de treår vi har markedsført sædet, har vi solgt mindre end 30 sæder i Danmark.Skatteministerens lovforslag om at fritage taxier monteret med sæder med integrerede barnestole forat betale registreringsafgift af sædets værdi, er vi naturligvis meget glade for, men.Problemet er bare, at taxier og andre erhvervskøretøjer, ifølge lovgivningen er undtaget for, atanvende godkendte barnestole. Lovforslaget vil med andre ord kun afgiftsfritage køretøjer, hvor deter frivilligt om man vil anskaffe eller anvende godkendte barnestole i det hele taget.
Derimod vil der med det foreslåede fortsat skulle betales registreringsafgift, hvis det integreredesikkerhedsudstyr til børn monteres i køretøjer, hvor brug af godkendte barnestole kræves,eksempelvis private personbiler, autocampere og institutionsbusser f.eks. en børnehavebus.Hvorfor kun fritage taxier for at betale registreringsafgift af sikkerhedsudstyret?.Det er vores opfattelse, at der er endog meget gode argumenter for at lade afgiftsfritagelsen gældegenerelt for sæder med integrerede barnestole, i alle typer af køretøjer.Ønsker at integrerede barnestole ikke stilles dårligere end almindelige løse barnestole.
Vi beder om, at sæder med integrerede barnestole ikke stilles dårligere end almindelige løsebarnestole, der ikke belastes med registreringsafgift - uanset hvilke køretøjer de monteres i.Hvorfor skal hybridsædet stilles dårligere blot fordi det fastmonteres i bilen?Integrerede barnestole løser faktisk flere væsentlige sikkerhedsproblematikker, i forhold tilanvendelse af traditionelle ”løse” barnestole. Bl.a.:1. Selv om det i dag kræves, at godkendte barnestole anvendes i kommunale institutionsbusser, blivermange børn transporteret uden at være forsvarligt og lovligt spændt fast.I en kommune greb nogle forældre ind - og nu er de 14 busser, der ellers kørte børnene til skole - kørti garage, indtil der findes en løsning på at lovliggøre dem. I mellemtiden kører taxibusser, som ikkeskal leve op til de samme sikkerhedskrav, børnene.Jeg er sikker på, at flere lignende tilfælde ville kunne findes rundt omkring i landet, hvis man satte sigfor at undersøge det.2. Det vil efter min mening betyde en generel forbedring af sikkerheden for børn, hvis sæder medintegrerede barnestole også monteres i de typer af køretøjer, hvor anvendelse af barnestole i forvejenkræves, herunder private personbiler. En undersøgelse fra den Europæiske sikkerhedsorganisation -EuroNCAP, viser, at 60 procent af barnestolene i biler ikke bliver brugt efter hensigten - enten pågrund af fejlmontering, at barnestolen ikke passer til barnets størrelse, eller anden utilsigtetanvendelse. (Se link til EuroNcap).Et fastmonteret sæde kan ikke fejlmonteres, og da vores hybridsæde eksempelvis er godkendt til atfastspænde alle børn, fra en alder på 9 måneder og op til en alder hvor de ikke længere skal anvendebarnestol, er man jo ikke fristet til at anvende at en barnestol, der ikke passer til barnets størrelse.I begge tilfælde forsvinder den sikkerhed for børnene, som man ønsker at opnå. Men med enbarnestol integreret i sædet er sikkerheden altid lige ved hånden - og klar til at spænde barnet hurtigtog sikkert.3. Risikoen for at man laver fejl eller går på kompromis med sikkerheden i pressede situationer, bliverbragt ned på et minimum, når man blot skal spænde barnet fast i selen og ikke også bekymre sig om,at barnestolen kan være fejlmonteret - eller glemt derhjemme.4. Hvor skal man gøre af de løse barnestole, når de ikke er i brug?.5. Det forholdsmæssigt store tidsforbrug, med at montere og afmontere en barnestol.6. Da løse barnestole fylder mere end integrerede barnestole, er det umuligt at få plads til 3barnestole på bagsædet af rigtig mange personbiler. Resultatet er at et´ barn enten ikke spændes fast
i en godkendt barnestol eller, at det placeres foran på passagersædet, som er mindre sikkert forbarnet pga. af airbags. Derfor fraråder bl.a. bilproducenter og Rådet for Sikker Trafik, at børn med enhøjde under 140 cm placeres på forsædet.Hos Dahl Engineering i Thisted har vi løsningen parat - et hybridsæde, der er fastmonteret i bilen ogsom lynhurtigt kan ændres fra barnesæde til et voksensæde. Vi vil meget gerne have lov til atdemonstrere hybridsædet og dets sikkerhedsmæssige fordele for skatteudvalget.Sædet kunne faktisk gøre det overflødigt at undtage erhvervskøretøjer i bestemmelserne om, at børnskal spændes fast i godkendte barnestole.Men på grund af registreringsafgiften har det vist sig umuligt, at få vores sæder koblet sammen medde danske køretøjer.Ud over de sikkerhedsrelaterede aspekter, er der også erhvervs– og beskæftigelsesmæssigeperspektiver i at udvide afgiftsfritagelsen for integrerede barnestole til at omfatte alle de typer afkøretøjer, der med de nuværende regler belastes med registreringsafgift af sædets værdi.Erhvervschef Flemming Toftdahl Olesen fra Thy Erhvervsråd, vil efter påske komme ind på det emne ien separat henvendelse.Jeg håber, at ovenstående oplysninger giver anledning til at overveje en ændring af lovforslaget omafgiftsfritagelse, kan udvides til at omfatte alle køretøjer, så sæder med integrerede barnestole ikkestilles dårligere end løse barnestole.Yderligere info.
På nedenstående links til testvideoer ser man hvad det drejer sig om. Både hvis barnet er spændt fastmed en alm. 3 p sele og hvis det ikke er spændt fast, som det jo desværre er tilfældet i mangekøretøjer.Link til video hvor et barn ikke er spændt fast.http://www.dahlengineering.dk/dk/testing-videoer/tests-vedr-dahl-hybrid-seat-barnestol/et-barn-som-er-ikke-spandt-fast
Link til video hvor et barn er fastspændt med en almindelig 3p. sele til en voksen - SideLink til video hvor et barn er spændt med en almindelig sele til en voksen - FrontLink til crash test af Dahl Hybrid Seat™ i en minibus
http://www.dahlengineering.dk/dk/testing-videoer/tests-vedr-dahl-hybrid-seat-barnestol/barn-ikke-spandt-fast
http://www.dahlengineering.dk/dk/testing-videoer/tests-vedr-dahl-hybrid-seat-barnestol/almindelige-3-punkt-sikkerhedssele
http://www.dahlengineering.dk/dk/testing-videoer/tests-vedr-dahl-hybrid-seat-barnestol/dahl-hybridssade-i-en-minibus
Link til EuroNcap – Om 60 procent af alle barnestole…….
http://www.euroncap.com/Content-Web-Article/8d10ec8d-9ab2-4b0f-9cd9-8e8bee3fbfa9/full-focus-on-families-with-four-star-child-result.aspx
Løvevej 3, 7700 Thisted, DenmarkTlf. 96180077 – Fax 96180078Web:www.dahlengineering.dk