Skatteudvalget 2009-10
L 149 Bilag 20
Offentligt
838332_0001.png
838332_0002.png
838332_0003.png
838332_0004.png
838332_0005.png
838332_0006.png
838332_0007.png
838332_0008.png
838332_0009.png
838332_0010.png
Til lovforslag nr.L 149
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. april 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om registreringaf køretøjer og registreringsafgiftsloven(Digital kommunikation, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter, reglerfor medlemmer af Skatterådet og Landsskatteretten samt fradrag for særlige integrerede barnesæderi taxier)[af skatteministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. marts 2010 og var til 1. behandling den 23. marts 2010. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 27. august 2009, jf. SAU alm. del – bilag 381, folketingsåret 2008-09, og den 27. november2009, jf. SAU alm. del – bilag 69, dette udkast til udvalget. Den 28. september 2009, jf. SAU alm.del – bilag 420, folketingsåret 2008-09, og den 4. marts 2010 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dahl Engineering,Thy Erhvervsråd ogÆldre Sagen.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har Dahl Engineering og Thy Erhvervsråd mundtligt over for udvalget redegjort for de-res holdning til lovforslaget.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 15 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 ibetænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Et mindretal i udvalget (S og SF) har noteret sig, at skatteministeren i forbindelse med udsendelseaf bekendtgørelser om fastsættelse af krav om digital kommunikation i høring vil sørge for, at ud-valget orienteres. Herved gives der mulighed for bl.a. at stille spørgsmål til sådanne udkast til be-kendtgørelser og kalde skatteministeren i samråd herom.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til titlen1)I undertitlen udgår »i taxier«.[Lovens undertitel ændres som konsekvens af, at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestoleforeslås ændret til ikke isoleret at gælde taxier]Til § 12)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 14, stk. 1, nr. 2og3,ændres »eller et vurderingsankenævn« til: »et vurderingsankenævneller et motorankenævn«.«[Præcisering af kompetencefordeling]Til § 33)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 6,affattes1. pkt.således:»For nye personbiler, der inden afgiftsberigtigelse er synet og godkendt med integrerede sæder,der erstatter bilens sædvanlige sæder, og som kan benyttes af såvel børn som voksne, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 6.000 kr. pr. integreret sæde.«[Ændringsforslaget udvider det oprindelige lovforslag således, at afgiftslempelsen for særlige inte-grerede barnestole gælder alle personbiler, herunder også privates busser]
3
4)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 6,ændres i2. pkt.:»44-05« til: »44-04«.[Ændringsforslaget retter henvisningen til ECE 44-regulativet om godkendelse af autostole. ECE44-04 er den nyeste standard]5)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 8, stk. 6,affattes3. pkt.således:»Sæder, for hvilke den afgiftspligtige værdi er nedsat efter 1. pkt., kan ikke med virkning for af-giften anvendes ved afgiftsberigtigelse af andre personbiler.«[Ændringsforslaget er en konsekvens af, at afgiftslempelsen for særlige integrerede barnestole fore-slås at gælde alle personbiler]Til § 46)Istk. 6ændres »juli 2010« til: »den 1. juli 2010« og »stk. 2« til: »§ 3, nr. 1«.[Redaktionel ændring]
BemærkningerTil nr. 1Titlen ændres som konsekvens af ændringsforslag nr. 3, hvorefter afgiftslempelsen for særlige in-tegrerede barnestole udvides til alle personbiler.Til nr. 2Skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, indeholder regler om kompetencefordeling inden for Skat-teministeriets område. Skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 2, fastslår kompetencefordelingenmellem told- og skatteforvaltningen og de øvrige told- og skattemyndigheder, og skatteforvaltnings-lovens § 14, stk. 1, nr. 3, fastslår kompetencefordelingen mellem på den ene side ankenævnene ogpå den anden side Skatterådet og Landsskatteretten.Det foreslås præciseret, at motorankenævnenes kompetence er afgrænset på samme måde somskatte- og vurderingsankenævnenes kompetence.Forslaget er alene en præcisering og indebærer således ingen ændring i forhold til gældende ret.Forslaget har ikke provenumæssige konsekvenser.Til nr. 3 og 5Ad nr. 3Bestemmelsen om afgiftslempelse for særlige integrerede barnestole i taxier foreslås udvidet til al-le personbiler.Ad nr. 5.Værnet mod, at de samme særlige barnestole anvendes ved afgiftsberigtigelse af flere nye biler,omformuleres som konsekvens af nr. 3.Ændringsforslagene har som udgangspunkt ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
4
Såfremt bilfabrikkerne i fremtiden i stort omfang vil markedsføre almindelige personbiler medsærlige integrerede barnestole, der er godkendt både til gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) oggruppe III (22-36 kg), på samme måde som det i dag sker med integrerede barnestole, der dækkerbørn i gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), kan ændringsforslaget indebære et væsentligtprovenutab.Viser det sig, at meromkostningerne for de særlige integrerede barnestole på et senere tidspunktfalder i et sådant omfang, at afgiftslempelsen medfører et væsentligt provenutab, vil regeringenfremsætte forslag til begrænsning af afgiftslempelsen.Til nr. 4Den internationale standard for godkendelse af autostole, som bruges i EU-landene, hedder medsin fulde betegnelse ECE R 44. Ændringsforslaget retter henvisningen til ECE 44-regulativet omgodkendelse af autostole. ECE 44-04 er den nyeste standard. Der findes ikke en 44-05-standard.Til nr. 6Ændringen er af redaktionel karakter.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Rasmus Jarlov (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 149Bilagsnr.123456789101112131415161718Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenHenvendelse af 16/3-10 fra Ældre SagenRettelse af tekst i de administrative bemærkninger, fra skatteministe-renMeddelelse om høringssvar og høringsskemaUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 16/3-2010 fra ÆldreSagenMeddelelse om orientering om forskudsopgørelsen, fra skatteministe-renHenvendelse af 29/3-10 fra Dahl Engineering1. udkast til betænkningHenvendelse af 12/4-10 fra Thy ErhvervsrådMeddelelse om oplæg anvendt ved Skatteministeriets konference omretssikkerhed og digitaliseringÆndringsforslag til 2. behandlingSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/9 -2010 fraClaus Dahl, Dahl Engineering2. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/4- 2010 fra ThyErhvervsrådSupplerende ændringsforslag, fra skatteministeren3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 149TitelSpm., om det vil blive sikret, at den indberetning, arbejdsgivere m.v.mindst en gang om måneden skal gennemføre med detaljerede løn-oplysninger om den enkelte ansatte, også vil blive sendt til den ansat-te, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan Folketinget sikres indflydelse på, at ministerenikke udnytter den bemyndigelse, der med lovforslaget gives til atgennemføre krav om digital kommunikation, til at pålægge ikke it-parate virksomheder og personer digital kommunikationspligt, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der ikke kan gennemføres en mere sikker konstatering af,om en meddelelse rent faktisk er nået frem, da det næppe kan beteg-nes som særlig betryggende for den potentielle/formodede modtagerat lægge afsenderens afsendelsesregistrering til grund, til skattemini-
2
3
6
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
steren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt over vederlaget pr. 1. januar 2010 (i kroner ogøre) for medlemmerne af Landsskatteretten, Skatterådet og de forskel-lige ankenævn, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en oversigt fra Finanstilsynet, der for bankerne under et vi-ser, hvor stor en andel af bankernes kunder der gennem de sidste 10 århar anvendt elektronisk kommunikation (netbank og lign.), til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange selvangivelser der i 2002-2009 ersendt ud, hvor mange der er ændret i alt, og hvor mange der er ændretvia telefon, via internet og via blanketter, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvad provenutabet vil være, hvis der indføres en tilsvarendenedsættelse af registreringsafgiften for personbiler som for taxier (fri-tagelse af registreringsafgift for integrerede barnestole), til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, så person-biler, busser m.v. i lighed med taxier fritages for registreringsafgiftfor integrerede barnestole, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, så ministe-rens kompetence til at fastsætte regler om obligatorisk digital kom-munikation til og fra told- og skatteforvaltningen for virksomheder ogborgere først udøves efter konsultation med Folketingets Skatteud-valg, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der vil være nogle negative konsekvenser ved atudvide afgiftsfritagelsen for integrerede barnesæder til alle afgiftsbe-lagte køretøjer, og om ministeren vil stille ændringsforslag, hvis deringen problemer er med at udvide afgiftsfritagelsen, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil garantere, at man ikke vil indføre tvungendigital kommunikation mellem SKAT og borgere, der ønsker atkommunikere på papir, f.eks. fordi de ikke er i stand til at kommuni-kere via computer og internet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at det fremover fortsat vil være muligt at få års-opgørelse og forskudsopgørelse tilsendt på papir, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om en orientering om tidsperspektivet m.v. for implementeringaf digitaliseringen af køretøjsregistreringen, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan det sikres, at de borgere, der ikkekan betjene sig digitalt, får ligeså kvalificeret sagsbehandling afSKAT som borgere, der kan betjene sig af digitale løsninger i kom-munikationen med SKAT, til skatteministeren, og ministerens svarherpå
7
15
Spm. om at redegøre nærmere for, hvordan det er sikret, at de foreslå-ede regler om tilbagebetaling af skatter og afgifter ikke kan bruges tilskattetænkning, f.eks. ved overvæltning på andre omsætningsled, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå
8

Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S og SF.Spm. 2:Hvordan sikres Folketinget indflydelse på, at ministeren ikke udnytter den bemyndigelse, der medlovforslaget gives til at gennemføre krav om digital kommunikation, til at pålægge ikke it-paratevirksomheder og personer digital kommunikationspligt?Svar:Forpligtelsen til at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommuni-kation vil blive brugt med forsigtighed, og det vil blive sikret, at ingen bliver forhindret i at opnå demuligheder eller indfri de pligter, der ligger i skattelovgivningen.Bemyndigelsen vil blive udnyttet gradvist i takt med borgere og virksomheders it-parathed. Der-udover er der en forpligtelse til at yde vejledning og give information om de digitale ordninger. Det-te vil i øvrigt medvirke til at fremme it-paratheden.Det er den til enhver tid værende skatteministers ansvar at sikre, at de tilsagn, der er givet herom,overholdes, når bemyndigelsen udnyttes.I forbindelse med udstedelse af bekendtgørelser sker der høring af relevante interesseorganisatio-ner, hvor Skatteudvalget også kan blive bekendt med bekendtgørelserne.Jeg vil sørge for, at udvalget på dette område orienteres, når der sendes bekendtgørelser i høring.Jeg mener på den baggrund, at det er fuldt tilstrækkeligt til at sikre, at bemyndigelsen udnyttes ioverensstemmelse med de givne tilsagn.Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 9 om teknisk bistand til et ændringsforslag og svar påspørgsmål 12, hvoraf det fremgår, at skatteministeren allerede efter den gældende bemyndigelse iskatteforvaltningslovens § 35 kan fastsætte regler om digital kommunikation ved henvendelser fraSKAT.Spm. 3:Det foreslås i lovforslaget, at hvis modtagelsestidspunktet ikke kan fastlægges som følge afit-problemer, it-nedbrud eller forsinkelser i nettet, skal meddelelsen anses for at være kommet frempå det tidspunkt, hvor den blev afsendt. Det gælder både for afsendelser fra SKAT og for afsendelsefra virksomheder og borgere. Kan der ikke gennemføres en mere sikker konstatering af, om enmeddelelse rent faktisk er nået frem, da det næppe kan betegnes som særligt betryggende for denpotentielle/formodede modtager at lægge afsenderens afsendelsesregistrering til grund?Svar:Det klare udgangspunkt for, hvornår en meddelelse er kommet frem, er det tidspunkt, hvor med-delelsen kan gøres tilgængelig for SKAT, den skattepligtige eller indberetningspligtige. Tidspunktetsvarer til det tidspunkt, der er lagt til grund ved digital kommunikation i retsplejen, jf. retsplejelo-vens § 148a, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 447 af 9. juni 2004. Beskrivelsen i bemærkningernetil retsplejeloven om fastlæggelse af modtagelsestidspunktet som følge af problemer med rettens it-systemer eller andre lignende problemer vedrører alene henvendelser til retten. På tilsvarende mådevedrører beskrivelsen i bemærkningerne til L 149 alene fastlæggelse af modtagelsestidspunktet i
9
tilfælde af it-problemer med SKATs systemer, henvendelser til SKAT. Det skal naturligvis ikkekunne komme en skatteyder eller indberetningspligtig til skade, hvis der er problemer med SKATsit-systemer.Digitale henvendelser fra SKAT vil som hovedregel blive sendt på den måde, at SKAT lægger enmeddelelse eller afgørelse i Skattemappen og samtidig adviserer den skattepligtige eller indberet-ningspligtige via e-mail eller sms om, at der er en meddelelse, afgørelse el.lign. i Skattemappen. Dettidspunkt, der vil være afgørende for, hvornår meddelelsen er kommet frem, er tidspunktet for skat-teyderens eller den indberetningspligtiges modtagelse af adviseringen. Tidspunktet for SKATs af-sendelse af e-mail eller sms og modtagelsen af heraf vil således normalt være næsten sammenfal-dende. I tilfælde af, at Skattemappen ikke er tilgængelig, vil der efter de konkrete omstændighederkunne fastlægges et senere modtagelsestidspunkt.Spm. 12:Vil ministeren endvidere i forlængelse heraf bekræfte, at det fremover fortsat vil være muligt at fåårsopgørelse og forskudsopgørelse tilsendt på papir?Svar:Både forskudsopgørelsen og årsopgørelsen bliver lagt i skatteyderens skattemappe.Forskudsopgørelsen sendes desuden på papir til de borgere, der enten bestiller den på papir inden1. september ved at indsende en slip, som sendes ud på foregående års forskudsopgørelse eller vedat bestille forskudsopgørelsen pr. telefon, hvilket også er muligt efter 1. september. Denne ordningblev indført ved lov nr. 405 af 8. maj 2006.Årsopgørelsen sendes på papir til alle, dog kan skatteyderen vælge kun at modtage årsopgørelsen iskattemappen.Når bemyndigelsen til at fastsætte regler om obligatorisk digital kommunikation i forhold til bor-gere udmøntes, er det hensigten at vælge en model svarende til den, der gælder for forskudsopgørel-sen. Borgere vil altså fortsat have mulighed for papirbaseret kommunikation, men dette vil kræve etaktivt tilvalg.Efter den gældende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 35, stk. 1, er skatteministeren be-myndiget til på sit sagsområde at fastsætte regler om digital kommunikation ved henvendelser fraden offentlige forvaltning (SKAT). Bestemmelsen blev indsat i den dagældende skattestyrelseslov §38 B ved lov nr. 267 af 12. april 2003. Det var forudsat, at bestemmelsen skulle udnyttes på denmåde, at borgeren skulle have ret til at fravælge digital kommunikation, og at det skulle ske ved atborgeren skal tilvælge muligheden for at modtage digitale henvendelser fra skatteforvaltningen.Med den ændrede affattelse af skatteforvaltningslovens § 35 er det hensigten, når bemyndigelsenudnyttes, at vende denne valgmulighed, så borgeren skal fravælge at modtage henvendelser digitalt.Spm. 15:Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at de borgere, der ikke kan betjene sig digitalt, fårligeså kvalificeret sagsbehandling af SKAT som borgere, der kan betjene sig af digitale løsninger ikommunikationen med SKAT?Svar:Forslaget til en ny affattelse af skatteforvaltningslovens § 35 indeholder en bemyndigelse til atfastsætte regler om, at visse grupper af personer helt eller delvist skal være undtaget fra krav omobligatorisk digital kommunikation. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at sikre, at ingen ikke it-parate borgere forhindres i at opnå de rettigheder eller indfri de pligter, der ligger i skattelovgivnin-
10
gen. Disse borgere vil fortsat kunne kommunikere med SKAT ad de kanaler, vi i dag kalder traditi-onelle: brev, telefon og personligt fremmøde i et skattecenter.