Skatteudvalget 2009-10
L 149 Bilag 1
Offentligt
J.nr. 2009-711-0026Dato: 4. marts 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslaget om ændring afregistreringsafgiftsloven i L 149 - Forslag til lov om æn-dring af skatteforvaltningsloven, lov om registrering af kø-retøjer og registreringsafgiftsloven (Digital kommunikati-on, køretøjsregistrering, forenklet tilbagebetaling af skatterog afgifter, regler for medlemmer af Skatterådet og Lands-skatteretten samt fradrag for særlige integrerede barnesæderi taxier).
Troels Lund Poulsen/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende lovforslaget omfradragfor særlige integrerede barnesæder i taxier.Organisationer
BilbranchenBemærkninger i høringssvar
Bilbranchen er positivt indstil-let til forslaget. Organisationentvivler dog på, om det er mu-ligt at opfylde det foreslåedekrav om, at sædet skal væregodkendt til børn i både grup-pe I (9-18 kg), II (15 – 25 kg)og III (22 – 36 kg).Kommentar til bemærkninger
Indledningsvist kan det oplyses, at deri dag fremstilles sæder godkendt tilbørn i både gruppe I (9-18 kg), II (15– 25 kg) og III (22 – 36 kg). Det erisær muligheden for, at sæderne ogsåkan dække børn i gruppe I, der er for-bundet med omkostninger i en størrel-sesorden, der giver mening i forholdtil at indføre fradrag.Lovforslaget er rettet til således, at be-grebet ”særlige fast monterede sæder”er ændret til ”særlige integrerede sæ-der”. Derved opnås fleksibilitet i for-hold til kørsel med kørestolsbrugeresamtidigt med, at afgiftslempelsen og-så kan få virkning for biler, hvor sæ-derne ikke kan afmonteres.For at undgå mulighed for at få lem-pelse af afgiften ved afgiftsberigtigel-se af flere taxier med de samme sæderer der indsat en betingelse om, at dekonkrete taxier, der er afgiftsberigtigetmed nedsat afgiftspligtig værdi, grun-det særlige integrerede barnestole, skalvære afgiftsberigtiget som almindeligepersonbiler eller frikørt, før sædernekan anvendes ved afgiftsberigtigelseaf en anden ny taxi. Dette er ikke tilhinder for, at de særlige integreredebarnestole benyttes i en anden brugttaxi. Dette er dog uden betydning forafgiften.
Claus Dahl, Dahl Engi-neering, Thisted
Claus Dahl finder det vigtigt,at sæderne kan afmonteresf.eks. hvis taxien skal køremed kørestolsbrugere. Hanmener ikke, at der er behov foret krav om at sæderne skal væ-re fast monterede, da det kankontrolleres om de samme sæ-der anvendes ved afgiftsberig-tigelse af flere taxier.
Danmarks Automobil-forhandler Forening
Danmarks Automobilforhand-ler Forening har ikke bemærk-ninger.Udkastet til lovforslag giverikke Danske Advokater anled-ning til at afgive høringssvar.Danske Erhverv har ingen be-mærkninger.Udkastet til lovforslag giverikke Dansk Industri anledningtil bemærkninger.Dansk Taxi Råd hæfter sigved, at der i udkastet til lov-Det beror på en fejl, at begrebet ”ef-termonteret” optræder i bemærknin-Side 2
Danske Advokater
Danske Erhverv
Dansk Industri
Dansk Taxi Råd
forslag foreslås afgiftslempel-se for ”eftermonterede” sæder.Rådet foreslår dette ændret til”monteret”
gerne til udkastet. Det er netop detforhold, at bilen får monteret sæderne,før der beregnes afgift, der skaber be-hovet for at gennemføre fradraget, jf.også bemærkningerne til høringssvaretfra Claus Dahl.
De Danske Bilimportø-rer
De Danske Bilimportører be-klager at organisationen ikkehar haft tid til at indhente denødvendige oplysninger frabilfabrikanterne.Dernæst mener organisationenikke det er muligt af få biler,der fra fabrikken er udstyretmed sæde, der både er god-kendt til gruppe I (børn på 9-18 kg) og til voksne. De Dan-ske Bilimportører foreslår der-for, at kravet om gruppe I ud-går.Endelig hæfter De Danske Bil-importører sig ved, at afgifts-lempelse kun gælder ”efter-monterede” sæder.Registrerede Revisorer har in-gen bemærkninger til udkastet.
Når det gælder kravet om, at sæderneskal være godkendt til børn i bådegruppe I (9-18 kg), II (15 – 25 kg) ogIII (22 – 36 kg), henvises til kommen-taren til høringssvaret fra Bilbranchen.Der henvises i øvrigt til kommentarentil Dansk Taxi Råd.
Registrerede revisorerFRR
Side 3