Lad mig starte med at takke ordførerne for en meget positiv indstilling til store dele af det lovforslag, som præsenteres her i dag, som jo har en lang række elementer i sig.
Hele spørgsmålet om digitaliseringen er selvfølgelig en vigtig sag, ikke mindst at fremme den digitale kommunikation mellem virksomhederne og det offentlige, og det er jo det, som der med det her lovforslag nu tages et skridt til, nemlig at lave en fuld digitalisering mellem virksomhederne og det offentlige i 2012, således at overgangen bliver så smidig som overhovedet muligt for begge parter.
Der er blevet sagt mange ting om digitalisering.
Jeg synes, det er vigtigt at slå fast, at en digitalisering giver store gevinster for vores samfund, både for virksomhederne og for det offentlige.
Den sparer tid og penge, og den giver for det meste også en langt større brugertilfredshed.
Den skaber en mere smidig sagsbehandling, og det, som jo også er en konsekvens, er, at den som oftest giver meget mindre administrativt besvær.
På den måde medvirker den til, at virksomhedernes byrder bliver reduceret, og det betyder så, at vi får et effektivt og konkurrencedygtigt erhvervsliv.
Det er så også helt afgørende, at de virksomheder, som endnu ikke er vant til at bruge computere og it-teknologi i hverdagen, ikke bliver tabt på gulvet, når de digitale løsninger tager over.
Derfor er det også regeringens målsætning at øge digitaliseringen uden at forhindre virksomhederne i at opnå de muligheder inden for de forpligtelser, der ligger i dansk lovgivning.
Hvis vi ser på tallene i dag, kan vi se, at det er sådan, at ca.
95 pct.
af virksomhederne allerede helt eller delvis indberetter digitalt til det offentlige, enten via dem selv eller via en advokat, revisor eller lignende.
Så er der ca.
2 pct.
af virksomhederne, som vurderes at få problemer med at kunne efterleve regeringens 2012-målsætning.
Her må vi selvfølgelig se på målrettede informationskampagner for at lette overgangen for de virksomheder, som stadig væk ikke er langt fremme.
Det er også vigtigt for mig at slå fast, at der, når man taler om bemyndigelsen i forhold til de danske borgere, skal udvises forsigtighed og også tages afsæt i, at vi ikke skal være i den situation, at der er grupper, der bliver hægtet af.
Derfor indeholder forslaget også en bemyndigelse til at fastsætte regler om, at visse grupper og personer kan undtages fra kravet om digital kommunikation.
Men lad mig allerede i dag, fordi der har været en lang række indlæg fra forskellige politiske partier, sige, at jeg synes, det giver god mening at diskutere det her videre under udvalgsbehandlingen, også for at tage hensyn til nogle af de spørgsmål, der er blevet rejst, og for netop så også at kunne give et mere uddybende svar.
Så har der jo også været en diskussion om køretøjsregistreringen, som SKAT overtog fra politiet i 2008.
Her er vi jo i den situation, at vi nu er i gang med en digitalisering, og jeg skal også beklage, at det har taget tid.
Så er der i det her lovforslag også et forslag om forenklet tilbagebetaling, og her får vi fulgt op på det beslutningsforslag fra 2005, som blev vedtaget.
Jeg er så også glad for tilslutningen til, at medlemmerne af Landsskatteretten og Skatterådet skal have samme vilkår som medlemmerne af ankenævnet.
Lad mig så også til sidst i forhold til hele spørgsmålet om barnesæder og personbiler, som jo har været rejst, også i forhold til spørgsmålet om afgiftsfritagelse for taxaer, sige, at jeg er helt med på at undersøge det i løbet af udvalgsbehandlingen.
Det er en tilkendegivelse til stort set alle de partier, der været på talerstolen for at rejse det spørgsmål, og det synes jeg selvfølgelig vi skal se på under den videre udvalgsbehandling.
Lad mig så med hensyn til det, som har fyldt meget i debatten her, nemlig digitalisering, slutte af med at sige, at alle jo sådan set er tilhængere af digitalisering, lige indtil man skal i gang og få systemerne til at virke.
Jeg er meget opmærksom på, at de digitaliseringsprojekter, der kører, selvfølgelig både skal overholde den tidsplan, der er lagt, og den økonomiske ramme, der er lagt.
Men jeg er også meget opmærksom på, at man ikke skal forcere en digitalisering, før man har de nødvendige redskaber, og det siger jeg ikke mindst til hr.
Klaus Hækkerup, som jo problematiserer det her, og jeg er helt opmærksom på, at man skal udvise varsomhed.
Alle er jo sådan set interesserede i at høste fordelene, og når man har lavet en digitalisering, der virker, hører vi jo ikke mere om det.
Jeg synes jo, hr.
Niels Helveg Petersen i forbindelse med selvangivelsen på meget, meget glimrende vis forklarede, hvordan det har udviklet sig til at blive en enorm succes, men det er selvfølgelig også vigtigt at sige, at der er børnesygdomme i nogle af de forskellige it-projekter, som staten har haft ansvaret for, og som også private virksomheder har haft ansvaret for, og at vi selvfølgelig skal lære af det.