Uddannelsesudvalget 2009-10
L 148 Bilag 1
Offentligt
805339_0001.png
805339_0002.png
805339_0003.png
805339_0004.png
805339_0005.png
805339_0006.png
805339_0007.png
805339_0008.png
805339_0009.png
805339_0010.png
Notat vedrørende høring over forslag til lov om godtgørelseog tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet vok-sen- og efteruddannelse samt ændringer i udkastet til lov-forslag i øvrigt
2. februar 2010ref.nåtj.nr. 2010-4611
I. GenereltForslag til lov om godtgørelse og tilskud til befordring blev den 21. decem-ber 2009 sendt i høring med svarfrist den 21. januar 2010 hos 41 myndig-heder, organisationer m.fl. Desuden har lovforslaget været offentliggjortpå Høringsportalen.17 myndigheder, organisationer m.fl. har afgivet høringssvar, og heraf har15 væsentlige bemærkninger til udkastet. Høringsoversigt med angivelseaf, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt som bilag.I det følgende vil de indkomne høringssvar blive behandlet efter enme.
II. Væsentlige bemærkninger i høringssvar til udkastet1) Samling af bestemmelser om godtgørelse og befordringstilskud i én lov2) Rammelov3) Digitalisering af VEU-administrationen4) Arbejdsgiveren indtræder i retten til godtgørelse5) Digitaliseringens omfang og konsekvenser6) Statsstøtteproblematik7) Godtgørelse og tilskud til befordring8) Tidsrammen / funktionalitet9) Digitaliseringsgevinsten10)Arbejdsløshedskassernes rolle i digitaliseringen11)Enkeltstående høringssvar
Ad 1. Samling af bestemmelser om godtgørelse og befordringstil-skud i én lovDanske Erhvervsskoler – Lederne (DE-L), DI – Organisationen forerhvervslivet og Bestyrelsesforeningen for social- og professions-højskoler (B-SOSU) /SOSU-lederforeningenfinder det positivt, at be-stemmelser om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i er-hvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter forslaget samles i én lov.
2/2
Ad 2. RammelovAnkestyrelsenogB-SOSU /SOSU-lederforeningenfinder det positivt,at den nye lov efter forslaget vil være en rammelov, således at de nærme-re regler om godtgørelse og tilskud til befordring fastsættes på bekendtgø-relsesniveau.
Ad 3. Digitalisering af VEU-administrationenASE (arbejdsløshedskasse for selvstændige og lønmodtagere),Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Foreningen af forstandere og di-rektører ved AMU-centrene, Funktionærernes og Tjenestemænde-nes Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), B-SOSU/SOSU-lederforeningenogRådet for Voksen- og Efteruddannelse(VEU-rådet)finder det positivt, at administrationen af voksen- og efter-uddannelse digitaliseres, da det vil medføre administrative lettelser.
Ad 4. Arbejdsgiveren indtræder i retten til godtgørelseDIfinder det positivt, at arbejdsgiverne efter forslaget indtræder i rettentil godtgørelse, når de udbetaler løn til deres medarbejdere under godtgø-relsesberettigende uddannelse. Det vil være en administrativ lettelse.Undervisningsministeriets bemærkninger:Der henvises i øvrigt til de bemærkninger fra LO, der er refereret i afsnittetvedrørende digitaliseringens omfang og konsekvenser nedenfor, samt Un-dervisningsministeriets bemærkninger hertil.
Ad 5. Digitaliseringens omfang og konsekvenserASEfinder det uhensigtsmæssigt, at det kun er arbejdsgivere og selv-stændige erhvervsdrivende, der skal ansøge digitalt, og at det også burdevære obligatorisk for arbejdstagere, idet uddannelsesstederne og a-kasserne ellers skal administrere efter flere regelsæt.LOfinder, at der er grund til at tro, at et krav om, at det er virksomheden,der skal ansøge om godtgørelse, når der udbetales sædvanlig løn underuddannelsen, vil kunne betyde, at der er medarbejdere, der ikke får mulig-hed for at komme på kursus, idet det på mange små virksomheder erpraksis, at medarbejderen selv klarer papirarbejdet ved ansøgning om del-tagelse og om godtgørelse.LOanbefaler, at de administrative regler udformes således, at arbejdsgive-re, der søger om optagelse på uddannelse og om godtgørelse og tilskud tilbefordring for en medarbejder, bliver forpligtet til at informere den pågæl-dende medarbejder herom.
Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centreneogVEU-rådetpåpeger, at en stor del af AMU’s målgruppe ikke har tilstrækkeligeit-færdigheder til at manøvrere i et stadigt mere it-baseret samfund. Rådetfinder det derfor nødvendigt, at den enkelte borger fortsat kan ansøge omgodtgørelse i papirform.DIfinder, at private udbydere og andre, der ikke anvender det studiead-ministrative system EASY-A, også burde være omfattet af digitaliseringen.Undervisningsministeriets bemærkninger:Digitaliseringen af VEU-administrationen er iværksat som led i udmøntnin-gen af ”Aftale om gennemførelse af politireformen og styrkelse af politiind-satsen. Det forventede effektiviseringsprovenu ved digitaliseringen skalindgå i finansieringen af aftalen om politireformen.Den foreslåede digitalisering skal ske på baggrund af analysen ”Digitalise-ring af VEU-administrationen, der blev foretaget af Deloitte Business Con-sulting A/S, og som forelå i endelig form i september 2008.Efter forslaget bemyndiges undervisningsministeren til at fastsætte nær-mere regler om ansøgning om godtgørelse og tilskud til befordring. Be-myndigelsen agtes anvendt således, at det bliver obligatorisk for arbejds-givere og selvstændige erhvervsdrivende at søge om godtgørelse og til-skud til befordring digitalt, når den pågældende udannelsesaktivitet fore-går på et uddannelsessted, der anvender det studieadministrative systemEASY-A.For at sænke risikoprofilen, er løsningskonceptet blevet baseret på Er-hvervsskolernes studieadministrative system, EASY-A, som anvendes afAMU-centre og erhvervsskoler, der afholder 90-95 pct. af aktiviteten påområdet. SOSU-skolerne forventes at overgå til EASY-A den 1. april 2010og vil herefter også være omfattet af digitaliseringen. Af hensyn til syste-mets driftssikkerhed bygger modellen således på allerede eksisterende da-ta og et system, der er i brug ude på skolerne. Professionshøjskoler, uni-versiteter og private udbydere anvender andre systemer, og vil derfor ikkeblive omfattet. En fuld digitalisering af VEU-administrationen vil være me-get kompleks og omkostningskrævende.Bemyndigelsen til ministeren, der rummer mulighed for at fastsætte reglerom, at alle eller visse arbejdstagere skal søge om godtgørelse og beford-ringstilskud digitalt, vil kun blive anvendt, hvis de digitale kundskaber hospersongruppen vurderes at være tilstrækkelige. En sådan ændring vil ind-gå i sædvanlige høringsprocedurer, herunder høring af VEU-rådet.Forslaget indebærer, at arbejdsgivere skal foretage ansøgning om godtgø-relse og tilskud til befordring, når de udbetaler sædvanlig løn til de pågæl-dende medarbejdere/deltagere. Efter den gældende ordning skal både ud-dannelsesinstitutioner, medarbejdere/deltagere og arbejdsgivere udfyldedele af ansøgningsskemaet og underskrive dette. Efter forslaget kan an-
3/3
søgningen udfyldes og underskrives af arbejdsgiveren alene, og det gøresdigitalt. Forenklingen foreslås for at opnå digitaliseringsgevinsten.Bemyndigelsen rummer dog samtidig mulighed for at fastsætte regler om,at arbejdsgivere og selvstændige erhvervsdrivende, der er forpligtet til atsøge digitalt, i helt særlige tilfælde kan undtages for pligten, f.eks. fordiden fornødne teknologi ikke er til rådighed for dem.Som påpeget af LO indebærer forslaget ikke, at arbejdsgivere er forpligtettil at informere deres medarbejdere, når der søges om godtgørelse og til-skud til befordring. Ministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der skabeshjemmel til at fastsætte bekendtgørelsesregler, hvorefter arbejdsgivereforpligtes til at informere deres medarbejdere i forbindelse med ansøgningom godtgørelse og tilskud til befordring. I overensstemmelse hermed ind-sættes en bemyndigelsesbestemmelse som § 12, stk. 3, i udkastet til lov-forslag.Høringssvarene giver i øvrigt ikke anledning til ændring af udkastet til lov-forslag.
4/4
Ad. 6. StatsstøtteproblematikDAogVEU-rådetfraråder, at denne fase af VEU-digitaliseringen iværk-sættes, hvis forholdet til EU’s statsstøtteregler ikke er fuldt afklaret i for-bindelse med, at godtgørelse udbetales til virksomhederne.Undervisningsministeriets bemærkninger:Ministeriets har forelagt spørgsmålet om eventuelle statsstøtteretligeaspekter for Konkurrencestyrelsen, som har tilkendegivet, at lovforslagetikke indebærer statsstøtte.
Ad 7. Godtgørelse og tilskud til befordringForeningen af forstandere og direktører ved AMU-centrenefinder, atdet kunne være hensigtsmæssigt, hvis beregning af VEU-godtgørelse ogbefordringstilskud blev yderligere specificeret og tydeliggjort i loven.B-SOSU /SOSU-lederforeningenopfordrer til, at der fastsættes reglerom tilskud til befordring, der omfatter udgifter forbundet med broafgifter,færgebilletter og lignende, der ikke dækkes af en kilometertakst.Danske Handicaporganisationer (DH)finder det i strid med sektoran-svaret, at den foreslåede lovgivning ikke indeholder bestemmelser om be-fordring for personer med handicap. DH opfordrer til, at der indarbejdesbestemmelser, hvorefter der kan bevilges befordring til personer med be-hov for individuelle kørselsordninger.DIanbefaler, at der gives mulighed for, at medarbejdere kan give generelfuldmagt til, at befordringstilskud kan udbetales til arbejdsgiveren.
5/5
Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af udkastet til lovforslag.Det fremgår af udkastet til lovforslag, at godtgørelse pr. uge højst kan ud-gøre et beløb, der svarer til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb foren uge, hvilket svarer til hidtil gældende bestemmelser. For så vidt angårbefordringstilskud bemyndiges undervisningsministeren efter forslaget tilat fastsætte nærmere regler herom, herunder om en bagatelgrænse.Efter gældende regler kan deltagere i arbejdsmarkedsuddannelse opnå til-skud til befordring, hvis deres daglige befordring mellem bopæl og uddan-nelsessted og retur er mere end 24 km. Der er tillige mulighed for at opnåtilskud til befordring mellem indkvarteringssted og uddannelsessted. Til-skud til befordring ydes efter en kilometertakst.Personer med handicap har mulighed for at søge om tilskud til befordringpå lige fod med ikke-handicappede personer.Lovforslaget har til formål at skabe de retlige rammer for digitaliseringenaf VEU-administrationen. Det er i øvrigt lagt til grund, at tilskuddenes stør-relse og omfanget af ordningerne ikke skal ændres.I modsætning til, hvad der gælder med hensyn til retten til godtgørelse,indtræder arbejdsgiveren ikke i retten til tilskud til befordring, når der ud-betales løn under uddannelsen. På den baggrund skal der foreligge enfuldmagt fra arbejdstageren, hvis retten skal overdrages til arbejdsgiveren,jf. lovforslagets bemærkninger. Styrelsen er indstillet på at undersøge mu-ligheden for en tilrettelæggelse af den digitale ansøgningsproces, såledesat befordringstilskuddet udbetales til arbejdsgiveren, hvis arbejdsgiverenafholder udgiften til befordring.
Ad 8. Tidsrammen / funktionalitetASEfinder det vigtigt, at bekendtgørelser og vejledninger m.v. offentliggø-res mindst 3 måneder før ikrafttrædelsesdatoen, da opgaven med imple-menteringen af digitaliseringen er omfangsrig og ressourcekrævende forarbejdsløshedskasserne.Forudsætningen for, atDIkan bakke op om, at det bliver obligatorisk forarbejdsgivere og selvstændige erhvervsdrivende at ansøge digitalt, er, atdet system, der stilles til rådighed, fungerer. DI anbefaler, at det i en peri-ode bliver muligt at anvende den nuværende procedure.Undervisningsministeriets bemærkninger:Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af udkastet til lovforslag.Undervisningsministeriet og Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte be-stræber sig altid på at offentliggøre regler og vejledninger m.v. i god tid
før ikrafttrædelsen af lovændringer og vil således også bestræbe sig på atimødekomme ASE’s ønske. Endvidere vil ministeriet og styrelsen bredt ori-entere offentligheden om digitaliseringen af VEU-administrationen.Det skal i denne forbindelse bemærkes, at erfaringer fra fasen i VEU-digitaliseringen vedrørende tilmelding til uddannelser m.v., vil blive fulgtnøje og indgå i overvejelser vedrørende idriftsættelse af denne fase afVEU-digitaliseringen.I forbindelse med digitaliseringsprojektet er der nedsat en referencegrup-pe, som både arbejdsløshedskasserne og DI er repræsenteret i. Endviderevil VEU-rådet løbende blive orienteret om fremdriften i projektet.
6/6
Ad. 9. DigitaliseringsgevinstenFTFer bekymret over den økonomiske side af lovforslaget. FTF anfører, atder kort tid efter, at der er sket en nødvendig genopretning af AMU-taksterne gældende fra 2008-2010, sker en reduktion af taksterne løbendefra 2010 forårsaget af den forventede digitaliseringsgevinst. Efter FTF’s op-fattelse bør der først ske en reduktion af taksterne, når den beregnede ef-fektiviseringsgevinst kan ses, og dermed senere end foreslået.B-SOSU /SOSU-lederforeningenpåpeger, at det følger af forslaget til §11, at uddannelsesstederne skal informere om digital ansøgning og ydevejledning og bistand i forbindelse hermed. Det anføres, at det vil kræve etvist administrativt beredskab, der kan være vanskeligt at opretholde, dade forventede gevinster ved digitaliseringen af VEU-administrationen ind-hentes i taxametrene allerede før det har vist sig, om det faktisk kan reali-seres i praksis.Undervisningsministeriets bemærkninger:Som det fremgår af de økonomiske bemærkningerne til lovforslaget, vur-deres det, at ca. 140 årsværk vil være frigjort på uddannelsesstederne, nårmodellen for digitalisering af VEU-administrationen, herunder tilmelding tilarbejdsmarkedsuddannelser, er fuldt indfaset i 2012.Projektet bygger som nævnt på en omfattende analyse foretaget af Deloit-te Business Consulting: ”Digitalisering af VEU-administrationen”, 22. sep-tember 2008. Digitaliseringsgevinsten fremgår af denne analyse Takstre-duktionerne vil blive indfaset løbende fra 2010 og i takt med løsningsmo-dellens implementering. Endelig bemærkes det, at provenuberegningen ta-ger højde for, at der fortsat ligger en vejlednings- og informationsopgavehos skolerne.Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af udkastet til lovforslag.
Ad. 10. Arbejdsløshedskassernes rolle i digitaliseringen
ASEfinder, at det havde været ønskeligt, om der er i lovforslagets be-mærkninger havde været et afsnit om a-kassernes rolle i digitaliseringenog konsekvenserne af digitaliseringen for a-kasserne.Undervisningsministeriets bemærkninger:Beskrivelsen af arbejdsløshedskassernes rolle i forbindelse med VEU-administrationen indgår i forskellige afsnit i bemærkningerne til lovforsla-get. Der er ikke fundet grundlag for et særskilt afsnit om arbejdsløsheds-kassernes rolle.Det skal bemærkes, at repræsentanter for arbejdsløshedskasserne, somtidligere nævnt, er repræsenteret i referencegruppen vedrørende digitalise-ringsprojektet. Desuden har repræsentanter for arbejdsløshedskasserne iforbindelse med udviklingen af VEU-portalen og www. EfterUddannelse.dkdeltaget i test m.v.Høringssvarene giver ikke anledning til ændring af udkastet til lovforslag.
7/7
Ad. 11. Enkeltstående høringssvarDatatilsynetanfører i sit høringssvar, at Datatilsynet forudsætter, at digi-taliseringen sker i overensstemmelse med gældende regler og standarder,samt at Datatilsynet inddrages i fornødent omfang.Datatilsynet anfører med henvisning til den foreslåede § 18, stk. 4 følgen-de: ”Det fremgår af den foreslåede § 18, stk. 4, at bestemmelserne i § 35 ilov om behandling af personoplysninger ikke finder anvendelse.Det fremgår af de specielle bemærkninger, at efter forslaget til § 18, stk.4, vil § 35 i lov om behandling af personoplysninger ikke finde anvendelse,hvilket vil betyde, at registrerede personer ikke kan gøre indsigelse mod,at oplysninger om de pågældende gøres til genstand for behandling i rela-tion til godtgørelse og tilskud til befordring.Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at databeskyttelsesdirektivet i ar-tikel 14, litra a, åbner mulighed for fravigelse af reglen i persondatalovens§ 35 i national lovgivning.Efter Datatilsynets opfattelse må det herefter bero på en politisk vurdering,om denne bestemmelse skal fraviges.”.Undervisningsministeriets bemærkninger:Ministeriet kan bekræfte, at gældende regler og standarder vil blive iagtta-get, samt at Datatilsynet inddrages i fornødent omfang.Rigsrevisionenanfører i sit høringssvar, at Rigsrevisionen forudsætter, atStyrelsen for Statens Uddannelsesstøtte etablerer de fornødne kontroller tilsikring af, at der kun kan udbetales godtgørelse til personer, der er beret-tiget hertil, og at der kan aflægges et rigtigt regnskab for ordningen.Undervisningsministeriets bemærkninger:Ministeriet kan bekræfte, at der etableres de fornødne kontroller.
8/8
Ankestyrelsenanfører i sit høringssvar, at Ankestyrelsen har noteret sig,at der i klagereglerne i forslaget til § 20, stk. 3, som noget nyt er indsat en6 måneders frist for, hvornår Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg kan sebort fra klagefristens overskridelse. Ankestyrelsen bemærker endvidere, aten sådan frist ikke findes på de andre områder under Ankestyrelsens Be-skæftigelsesudvalg.Undervisningsministeriets bemærkninger:En sådan frist findes med hensyn til klager vedrørende statens uddannel-sesstøtte (SU) og statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), og styrelsenfinder det hensigtsmæssigt med en tilsvarende frist med hensyn til klagervedrørende godtgørelse og tilskud til befordring.ATPgør i sit høringssvar opmærksom på behov for konsekvensændringer iforslaget til § 13 om indbetaling af ATP-bidrag, idet der i udkastet er hen-visninger til lovgivning, der er ophævet.Undervisningsministeriets bemærkninger:Udkastet til § 13 i lovforslaget ændres i overensstemmelse med ATP’s be-mærkninger.
III. Ændringer i udkastet til lovforslaget i øvrigtUd over ændringer, der er udarbejdet på baggrund af høringssvarene, erder foretaget følgende ændringer i udkastet til lovforslag:Ændring af § 11:§ 11, der indeholder bestemmelser om ansøgning om godtgørelse og til-skud til befordringer, er ændret til en ren bemyndigelsesbestemmelse. Ef-ter høringsudkastet var der dels tale om materielle bestemmelser om pligttil digital ansøgning og kommunikation, dels en bemyndigelser til ministe-ren til at bestemme, at den ikke-digitale ansøgningsprocedure i visse til-fælde fortsat kunne anvendes.Der er alene tale om en rent teknisk ændring, der er foretaget på bag-grund af udtalelser fra Justitsministeriet, dels vedrørende dette lovforslag,dels vedrørende lovforslag nr. L 76, 2009-10 om ændring af lov om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om åben uddannelse (erhvervsrettetvoksenuddannelse) m.v. (Digital tilmelding og framelding ved erhvervsret-tet voksen- og efteruddannelse (nu lov nr. 1525 af 27. december 2009).Der er desuden foretaget konsekvensændringer i bemærkningerne til be-stemmelsen.Ændring af bemærkningerne til § 12, stk. 1:I bemærkninger til § 12, stk. 1, er det præciseret, at arbejdsløshedskas-serne og styrelsen – i overensstemmelse med den gældende ordning - ikkeforetager en vurdering i de enkelte tilfælde af, om arbejdsgiveren har ud-
betalt sædvanlig løn til deltageren under uddannelsen. En eventuel tvistmellem en arbejdsgiver og arbejdstager om, hvorvidt der er udbetalt sæd-vanlig løn, må afgøres i det fagretslige system.Ændring af § 15:I § 15 er der indsat en bemyndigelse til undervisningsministeren til at fast-sætte regler om udsendelse af afgørelser og meddelelser uden personligunderskrift. Bemyndigelsen er indsat som et nyt stk. 3.Ændringen er en nødvendig følge af digitaliseringen af VEU-administrationen. Tilføjelsen er foretaget på baggrund af udtalelse fra Fol-ketingets Ombudsmand i anden anledning.Desuden er der indsat bemærkninger til det nye stykke.Nye paragraffer:I §§ 24-27 er der medtaget konsekvensændringer i anden lovgivning somfølge af, at titlen på godtgørelsesloven ændres fra lov om godtgørelse veddeltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse til lov om godtgø-relse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og ef-teruddannelse. § 24 bliver herefter § 28.Desuden er der indsat bemærkninger til de ny paragraffer og paralleltekst.Ændringer i de almindelige bemærkninger til lovforslaget:Der er foretaget konsekvensændringer i de almindelige bemærkninger tillovforslaget som følge af ovennævnte ændringer. Endvidere er der foreta-get redaktionelle ændringer.Lovteknisk gennemgang:Forslaget er p.t. til lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet. Gennem-gangen kan medføre yderligere ændringer.
9/9
Bilag 1: Oversigt over modtagne høringssvar

Myndigheder, organisationer m.v.

A-kassernes SamvirkeAnkestyrelsens BeskæftigelsesudvalgASEATPBestyrelsesforeningen for professionshøjskolerBestyrelsesforeningen for social- og sundhedsskolerDanmarks EvalueringsinstitutDansk ArbejdsgiverforeningDansk El-forbundDansk ErhvervDansk MetalDanske Erhvervsskoler - bestyrelserneDanske Erhvervsskoler - lederneDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDatatilsynetDet Centrale Handicap RådDI- Organisationen for erhvervslivetFagligt Fælles Forbund – 3FFOA – Fag og ArbejdeForbundet Træ-Industri-Byg i DanmarkForeningen af direktører og forstandere ved AMU-centreneFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)Handelsskolernes LærerforeningHK/DanmarkKL (Kommunernes Landsforening)KonkurrencestyrelsenLandsorganisationen i Danmark (LO)Ledernes HovedorganisationNærings- og NydelsesmiddelforbundetProfessionshøjskolernes RektorkollegiumRigsrevisionenRådet for de Grundlæggende ErhvervsrettedeUddannelser (REU)Rådet for erhvervsakademiuddannelser og professionsba-cheloruddannelserRådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet)Rådet for større IT-sikkerhedSammenslutningen af Landbrugets ArbejdsgiverforeningerSOSU-lederforeningenTEKNIQUddannelsesforbundetJNNJNNFælles svar med B-SOSUJJJNJJNNJJNNNJNNNJJNNNJNNNNJNJJJNFælles svar med SO-SU-lederforeningen

Svar

N

Bemærkninger

10/10