Retsudvalget 2009-10
L 147
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. april 2010Færdsels- og våben-kontoretInge Birgitte Møberg2010-156-0237IBM40710
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lovom ændring af våbenloven og krigsmaterielloven (Mærkning af skydevå-ben m.v.) (L 147), som Retsudvalget har stillet til justitsministeren den22. april 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen(DF).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af våbenloven
og krigsmaterielloven (Mærkning af skydevåben m.v.) (L 147):
”Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål 1bedes ministeren oplyse, om legetøj og splatterpistoler somkan udføre affyring af plastkugler uden drivmiddel er omfat-tet af reglerne eller ej.”Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det omhandlerlegetøj og splatterpistoler, der kan affyre plastkugler uden brug af kulsyresom drivmiddel, idet det bemærkes, at enhver affyring i sagens natur vilkræve en eller anden form for drivmiddel.Som anført i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørendelovforslaget er det efter de gældende bestemmelser i våbenlovens § 1,stk. 1, nr. 1, og § 2, stk. 1, 1. pkt., forbudt uden tilladelse fra justitsmini-steren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at indføre, tilvirke, er-hverve, besidde, bære eller anvende bl.a. skydevåben.Det følger imidlertid af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a, at luft- og fjeder-bøsser, bortset fra armbrøster og slangebøsser, og ammunition hertil, erundtaget fra lovens forbud og dermed ikke omfattet af kontrolordningen.Dette gælder dog ikke for personer under 18 år, for hvem det kræver til-ladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende luft- og fjederbøsser, jf.§ 2, stk. 1, 2. pkt.Lovforslaget ændrer ikke ved de eksisterende bestemmelser for luft- ogfjederbøsser, der således (bortset fra armbrøster og slangebøsser) svarertil bestemmelserne for kulsyredrevne hardball- og paintballvåben sombeskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr. 1.Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af bemærkningerne tillovforslagets § 1, nr. 9, at den mærkningsforpligtelse, der bl.a. foreslåsindført med lovforslaget, alene vil omfatte skydevåben mv., som er om-fattet af våbenlovens kontrolordning, jf. lovens § 1, stk. 1, nr. 1. Våben,der er undtaget fra kontrolordningen, jf. våbenlovens § 1, stk. 2 (luft- ogfjederbøsser, kulsyredrevne hardball- og paintballvåben, slagterapparatermv.), og lovens § 1, stk. 3, jf. våbenbekendtgørelsens § 1 (visse våbenfremstillet før 1870), er således ikke omfattet af mærkningskravet.2
2.
Våbenlovens kontrolordning omfatter heller ikke attrapvåben, dvs. yd-re efterligninger af våben (f.eks. legetøjspistoler), der ligner de originaletil forveksling, men i praksis ikke kan anvendes til ammunition. Der skalderfor ikke efter våbenlovgivningen indhentes våbentilladelse til attrap-våben.Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det gældende forbud udvidet til atomfatte ”genstande, som fremtræder som et skydevåben og som følge afkonstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil”, såle-des at også sådanne genstande fremover vil være underlagt våbenlovensalmindelige kontrolordning. Dette indebærer, at der fremover også kræ-ves tilladelse til disse genstande, selv om der ikke er tale om våben, somumiddelbart kan anvendes til at affyre ammunition.Forbuddet omfatter alene genstande, der opfylder begge de i bestemmel-sen angivne betingelser, dvs. genstande, der både fremstår som et skyde-våben og faktisk også kan ombygges hertil. Attrapvåben er således aleneomfattet af forbuddet og dermed den foreslåede mærkningsforpligtelse,hvis de på baggrund af genstandens konstruktion eller det anvendte mate-riale kan ombygges til et skydevåben.3.
Det følger af våbenlovens § 10, at overtrædelse af bl.a. våbenlovens §§1 og 2 straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpendeomstændigheder fængsel indtil 2 år. Denne strafferamme videreføresmed lovforslagets § 1, nr. 16.
3