Retsudvalget 2009-10
L 147 Bilag 1
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. februar 2010Færdsels- og våben-kontoret2009-5000-0178KGA40540
Kommenteret høringsoversigt vedrørende forslag til lov om ændring
af våbenloven og krigsmaterielloven (Mærkning af skydevåben m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndighe-der og organisationer mv.:Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Rederiforening, Dan-ske Advokater, Dansk Bøssemager- og Våbenhandlerforening, DanskeRegioner, Dansk Erhverv, Dansk Land- og Strandjagt, Danske Våben-handleres Brancheforening, DI, Dansk Retspolitisk Forening, DanskSkytte Union, Dansk Transport og Logistik, Dansk Skibsmæglerfor-ening, Danske Speditører, Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger,Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommer-fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sam-menslutning, Fagligt Fælles Forbud, Foreningen af Offentlige Anklagere,HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettighe-der, KL, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Mærsk Air, Politidirek-tørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigs-advokaten, Rigspolitiet, Rederiforeningen af 1895, samtlige byretter,Scandinavian Airlines, Statens Luftfartsvæsen, Vaabenhistorisk Selskabsamt Østre og Vestre Landsret.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Bøssemager- og Våben-handlerforening, Dansk Land- og Strandjagt, DI, Datatilsynet, Det Kri-minalpræventive Råd, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammen-slutning, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneske-rettigheder, KL, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
samtlige byretter, Vaabenhistorisk Selskab, samt Østre og Vestre Lands-ret.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført i kursiv.2. Høringssvarene
Dansk Land- og Strandjagt, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive
Råd, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettighe-
der, KL, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, samtlige byret-
ter
ogØstre
ogVestre Landsret
har ingen bemærkninger til lovudka-stet.2.1. Forslaget til våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2 (Udvidelse af den pro-
duktmæssige afgrænsning af våbenkontrollen)
Dansk Bøssemager- og Våbenhandlerforening
spørger, om forslagetindebærer, at der kræves en speciel tilladelse til indførsel af f.eks. aftage-lige magasiner for brugeren.Som det fremgår af punkt 2.4.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, er forslaget til ændring af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 2, udtryk foren præcisering af våbenlovens kontrolordning, så det kommer til atfremgå udtrykkeligt af lovteksten, at alle dele, der er specielt beregnet tilskydevåben, og som er væsentlige for våbnets anvendelse, er omfattet afkravet om våbentilladelse. Forslaget indebærer ingen nye krav i forholdtil indførselstilladelse til aftagelige magasiner. Det følger således allere-de af § 1, stk. 1, nr. 1, i den gældende våbenlov, at der kræves tilladelsetil at indføre aftagelige magasiner.Rigspolitiet
bemærker, at det kan overvejes også at tilføje ”rammer” tilskydevåben, som et eksempel på en vital våbendel, der kræver tilladelseefter våbenloven.Lovforslaget er ændret i overensstemmelse hermed.DI
bemærker, at det kan være hensigtsmæssigt via eksempler – eventuelti en vejledning – at beskrive, hvilke genstande der må anses for omfattet2
af det foreslåede krav om tilladelse til ”genstande,som fremtræder somet skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materia-le kan ombygges hertil.”Justitsministeriet vil i lyset af DI’s bemærkninger overveje behovet fornærmere vejledning på området.2.2. Forslaget til våbenlovens § 3 a (Indførelse af krav til mærkning
af skydevåben og ammunition)
Rigspolitiet
bemærker i relation til det foreslåede krav til placering af detunikke mærke på skydevåben mv. – der efter høringsudkastet er rettetmod et skydevåbens låsemekanisme, løb, tromle og kammer – at detnæppe vil være praktisk muligt at placere et mærke i kammeret på etskydevåben, at begrebet ”tromle” alene anvendes i relation til revolvere,og at et skydevåbens løb ved riflede skydevåben betegnes som en pibe.I lyset af Rigspolitiets bemærkninger er lovforslagets krav til placering afmærket ændret til skydevåbnets låsemekanisme og våbnets løb/pibe.Rigspolitiet
bemærker videre, at der med afsæt i mærkningskravet skalregistreres nye oplysninger om skydevåben mv. i Politiets Våbenregister,hvilket vil kræve visse systemmæssige ændringer af våbenregisteret.Som det fremgår af punkt 10 i lovforslagets almindelige bemærkninger,vil udgifterne til ændringer af våbenregisteret blive afholdt inden for ek-sisterende rammer.Dansk Bøssemager- og Våbenhandlerforening
bemærker, at det vilvære umuligt at få våbenproducenter til at foretage unik mærkning afskydevåben, hvis reglerne om mærkning ikke gælder for de lande, derproducerer våben til det danske marked. Det vil endvidere være umuligtfor jagtbutikker at mærke magasiner med et unikt mærke.Som det fremgår af punkt 3.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger,tilsigter forslaget til våbenlovens § 3 a at gennemføre kravene til mærk-ning af skydevåben mv. i FN’s protokol af 31. maj 2001 om bekæmpelseaf ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponen-3
ter samt ammunition hertil (”FN’s våbenprotokol”) og kravene i våben-direktivet. De øvrige kontraherende stater vil således være forpligtede tilat gennemføre tilsvarende regler om unik mærkning af skydevåben mv.Mærkningen af skydevåben mv. skal efter forslaget til våbenlovens § 3 a,stk. 1, ske i forbindelse med fremstillingen af våbnet. Forpligtelsen på-hviler således – i overensstemmelse med FN’s våbenprotokols artikel 8,stk. 1, litra a) – producenten og ikke den enkelte forhandler. En forhand-ler vil alene skulle mærke et skydevåben, hvis vedkommende importerervåbnet fra et ikke EU-land, jf. forslaget til § 3 a, stk. 2. Mærket skal pla-ceres på våbnets låsemekanisme og på våbnets løb/pibe. Der er såledesikke krav om mærkning af magasinet.Vaabenhistorisk Selskab
foreslår, at skydevåben, der er undtaget fravåbenlovens krav om våbentilladelse, jf. lovens § 1, stk. 1, ikke skalmærkes efter den forslåede bestemmelse til våbenlovens § 3 a. Det fore-slås samtidig, at også skydevåben, der er omfattet af en samlertilladelse,skal undtages fra mærkningskravet.Som det fremgår af forslaget til våbenlovens § 3 a, stk. 1, og bemærknin-gerne til bestemmelsen, omfatter kravet til mærkning alene skydevåbenog genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Der er så-ledes ikke krav om mærkning af genstande, der er undtaget våbenlovenskontrolordning, som f.eks. forlade- og bagladevåben, der er fremstilletfør 1870, jf. lovens § 1, stk. 3, jf. § 1 i våbenbekendtgørelsen. Skydevå-ben, der er fremstillet på et senere tidspunkt, vil være undtaget kontrol-ordningen, hvis de deaktiveres i overensstemmelse med regler fastsat imedfør af forslaget til våbenlovens § 1, stk. 4.Det bemærkes i øvrigt, at mærkningsforpligtelsen er knyttet til tidspunk-tet for våbnets fremstilling (eller import fra et ikke EU-land). Kravet tilmærkning gælder således alene skydevåben mv., der fremstilles (ellerimporteres) efter lovens ikrafttræden.Dansk Bøssemager- og Våbenhandlerforening
bemærker, at ammuni-tion i almindelighed mærkes med type, kaliber, fabrikantens navn og etsåkaldt lotnummer. Producenten sender dog ikke en separat liste overdisse identifikationsnumre.
4
Som det fremgår af forslaget til våbenlovens § 3 a, stk. 4, skal ammuniti-on mærkes med type, kaliber, fabrikantens navn og sendingens identifika-tionsnummer. Der stilles ikke krav om, at de enkelte identifikationsnumreskal fremgå af en separat liste.2.3. Forslaget til våbenlovens § 1, stk. 4 (Bemyndigelse til undtagelse
af deaktiverede skydevåben)
Vaabenhistorisk Selskab
foreslår, at der ved affattelsen af bemyndigel-sesbestemmelsen om deaktivering af skydevåben inddrages hensyn tilden fremtidige historiske værdi af våbnene.Som det fremgår af punkt 2.4.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, er formålet med bemyndigelsesbestemmelsen til undtagelse af deak-tiverede skydevåben fra våbenlovens kontrolordning bl.a. at gøre det mu-ligt at stille forskellige krav til forskellige typer skydevåben. Justitsmini-steriet vil ved udmøntningen af bemyndigelsen overveje, om den histori-ske værdi af bestemte skydevåben bør give anledning til særlige reglereller retningslinjer for historiske våben.
2.4. Forslaget til våbenlovens § 7 a, stk. 2 (Udvidelse af forbuddet
mod internationale våbenoverførsler)
Danmarks Rederiforening
bemærker om internationale våbenoverførs-ler inden for skibsfarten, at en udvidelse af forbuddet i våbenlovens § 7 a,stk. 2, således at der stilles krav om transittilladelse ved overførsel af vå-ben mv. fra ét land til et andet, kan give anledning til problemer for dencontaineriserede skibsfart. Det vurderes således ikke realistisk, at der ipraksis vil kunne indhentes tilladelse i alle tilfælde, hvor en containertransiterer gennem flere havneterminaler i forbindelse med transport påforskellige skibe, da containerens rute typisk først bliver fastlagt, umid-delbart før transporten udføres. Rederiforeningen foreslår på den bag-grund, at containeriseret gods undtages fra kravet om transittilladelse.Som det fremgår af punkt 4.4.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-ger, er den foreslåede ændring af våbenlovens § 7 a, stk. 2, en gennemfø-relse af forbuddet i FN’s våbenprotokol og våbendirektivet mod ulovlighandel, herunder transit.5
Der indføres ved bestemmelsen ikke et selvstændigt krav til transittilla-delse ved passage gennem andre lande. Bestemmelsen fastslår alene, atder skal indhentes tilladelse til transit, i det omfang der efter lovgivnin-gen i de lande, der passeres i transit, gælder et krav herom. Som det iøvrigt fremgår af bemærkningerne til § 7 a, stk. 2, gælder forbuddet moduautoriseret våbenoverførsel ikke skibe i passage på langs ad søterritori-et eller gennem stræder.Danmarks Rederiforening
noterer sig, at den foreslåede bestemmelseom kriminalisering af overførsler af umærkede våben også omfatter over-førsler mv. i stater, der ikke har tiltrådt våbenprotokollen, og derfor kræ-ver, at et globalt virkende rederi skal have kendskab til mange landes for-skellige mærkningsregler, hvilket i praksis vurderes vanskeligt.Som det fremgår af lovforslagets punkt 4.4.1. overvejede Justitsministeri-et i forbindelse med gennemførelsen af våbenprotokollens forbud moduautoriseret våbentransport (lov nr. 353 af 19. maj 2004) om kriminali-seringen skulle gælde alle lande frem for kun at gælde transport mellemde lande, der har tiltrådt våbenprotokollen. Justitsministeriet vurderede iden forbindelse, at sidstnævnte løsning ville medføre usikkerhed om ord-ningens geografiske anvendelsesområde, og der i øvrigt ikke syntes atvære rimelig grund til at sondre mellem de lande, der har tiltrådt proto-kollen, og de, der ikke har.Justitsministeriet har som anført i lovforslagets punkt 4.4.1. vurderet, atde hensyn, som indebar, at man i 2004-loven ikke har sondret mellemlande, der har tiltrådt protokollen, og andre lande, med tilsvarende vægtgør sig gældende i forhold til den foreslåede udvidelse af forbuddet i lo-vens § 7 a, stk. 2, mod internationale overførsler af umærkede våben.I lyset af rederiforeningens bemærkninger er lovforslaget imidlertid æn-dret således, at forbuddet mod overførsel mv. af umærkede våben mv.ikke gælder, hvis der alene er tale om en midlertidig overførsel, herundertransit. Ændringen indebærer, at en dansk våbentransportørs overtræ-delse af eventuelle mærkningsregler i andre lande, der passeres i transitundervejs i transporten, ikke vil være strafbar efter den danske våbenlov.Transportører af våben mv. vil således ikke efter dansk ret være forplig-tet til at skulle orientere sig om eventuelle regler om mærkning i lande,der passeres i transit, undervejs i transporten.6
I tilknytning hertil er det ligeledes præciseret i den foreslåede bestem-melse i § 3 a, stk. 2, at mærkningskravet her i landet ikke skal gælde formidlertidig indførsel, herunder transit.
2.5. Forslaget til våbenlovens § 10, stk. 1 (Subjektive krav til straf)
Danmarks Rederiforening
bemærker i forbindelse med internationalevåbenoverførsler inden for skibsfarten, at en transportør ved transport afcontainere med våben mv., som udgangspunkt vil modtage containerenlukket og forseglet, hvorfor det ikke vil være fysisk muligt at kontrollere,om eventuelle våben er mærket. Transportøren må derfor som udgangs-punkt antages at være i god tro om mærkning, hvis de kompetente myn-digheder i afsender- og modtagerlandet har meddelt de fornødne tilladel-ser til indførsel og udførsel.Justitsministeriet bemærker, at kun groft uagtsomme overtrædelser af detforeslåede forbud mod ulovlig international våbenoverførsel (forslaget tilvåbenlovens § 7a, stk. 2) vil kunne straffes, jf. forslaget til våbenlovens §10, stk. 1, 2. pkt.Lovforslaget indebærer således ingen ændring i de subjektive krav tilovertrædelse af våbenlovens § 7 a, stk. 2, som blev indført med bestem-melsen ved lov nr. 353 af 19. maj 2004 (Transport af våben m.v. mellemtredjelande). Justitsministeriet lagde i den forbindelse vægt på de særligeforhold, som gør sig gældende inden for skibsfarten, hvor transportøren ivisse tilfælde, f.eks. ved containerfragt, kun har begrænsede oplysningerom lastens nærmere indhold, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, s.5812.
2.6. I øvrigt
Advokatrådet
har ikke indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget,men er kommet med enkelte bemærkninger af lovteknisk karakter.
7
3. Lovforslaget
Justitsministeriet har foretaget enkelte ændringer i det fremsatte lovfors-lag i forhold til det lovudkast, som har været sendt i høring. Det fremsattelovforslag adskiller sig udover rene redaktionelle ændringer fra hørings-udkastet på følgende punkter:I forslaget til våbenlovens § 3 a, stk. 1, (lovforslagets § 1, nr. 9) erkravet til placering af det unikke mærke på skydevåben ændret fraskydevåbnets låsemekanisme, løb, tromle og kammer til skyde-våbnets låsemekanisme og våbnets løb/pibe.
I forslaget til våbenlovens § 3 a, stk. 2, (lovforslagets § 1, nr. 9) ertilføjet et 3. pkt., hvorefter mærkningskravene i forbindelse medimport her i landet ikke skal gælde for midlertidig indførsel, her-under transit.
I forslaget til våbenlovens § 7 a, stk. 2, (lovforslagets § 1, nr. 14)er tilføjet et 2. pkt., hvorefter forbuddet mod overførsel mv. afumærkede våben mv. ikke gælder, hvis der alene er tale om enmidlertidig overførsel, herunder transit.
Herudover er der foretaget visse præciseringer i lovforslagets bemærk-ninger.
8