Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 142 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
februar 2010
Lovforslag om ændring af Lov om Forebyggelsesfon-den (Nye muligheder for støtte m.v.)Ligestillingsovervejelser
J.nr. 20090088656
Forligskredsen bag velfærdsaftalen har i november 2009 indgået aftale om forde-lingen af Forebyggelsesfondens midler for 2010, hvori også indgår en fornyelse afForebyggelsesfonden fra 2011. Følgende elementer i aftalen forudsætter en æn-dring af lov om Forebyggelsesfonden:1)Fondens formål1udvides med et nyt hovedformål (4), hvorefter der kan ydesstøtte til projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning i jobgrupper,hvor der er tendens til stigende psykisk belastning med risiko for nedslidning,men som ikke allerede kan få støtte inden for fondens nuværende formål.2)Det præciseres, at støtte efter det gældende hovedformål 3 om sundhedsfrem-meaktiviteter fra 2011 primært ydes til projekter, der både styrker virksomhe-ders indsats for et bedre arbejdsmiljø og styrker bevidstheden om risiko for-bundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet.3)Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal iværksætte og afholdeudgifter til særlige aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernesmuligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som har til formål at forebyggeog forhindre fysisk og psykisk nedslidning. Dermed kan der i overensstemmel-se med aftalen afsættes fondsmidler til- at videreføre Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser i nedslidningstruedebrancher i 2011-2014, og- at Arbejdstilsynet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø(NFA) i perioden 2010-2014 kan udvikle og videreudvikle forebyggelses-pakker, som betyder, at virksomhederne kan søge om støtte til projekter,hvor indholdet på forhånd er fastlagt.Lovforslagets formål
Hensigten med forslaget er:At åbne mulighed for at yde støtte til projekter, der forebygger stress og psykisknedslidning, der ikke kan få støtte efter det gældende formål om støtte til virk-somheder i særligt nedslidningstruede brancher.At sikre, at støtte til sundhedsfremmeaktiviteter fremover primært ydes til pro-jekter, der både styrker virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljø
1
Fonden kan i dag yde støtte til følgende formål:Hovedformål 1:Projekter, der forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange og bidrager til at fast-holde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet afsygemeldte m.v.Hovedformål 2:Projekter til bedre genoptræning og rehabilitering af syge og handicappedeHovedformål 3:Projekter, der styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedmeog fysisk inaktivitet.
og styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme ogfysisk inaktivitet.At sikre, at Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser inden for de særligt ned-slidningstruede brancher videreføres.At sikre, at der udvikles forebyggelsespakker, som gør det nemmere for virk-somhederne at søge støtte fra Forebyggelsesfonden.Målgruppen for lovforslaget
Støtte til projekter, der forebygger stress og psykisk nedslidning
Målgruppen for det nye hovedformål 4 er jobgrupper, som ikke er omfattet af ho-vedformål 1, men hvor der er tendens til stigende psykisk belastning med risiko fornedslidning. Projekterne skal vedrøre ansatte inden for jobgrupper, der er udpegetsom nedslidningstruede på baggrund af oplysninger om overhyppighed af depres-sionssymptomer, psykisk velbefindende og udviklingen i psykiske belastninger.Blandt erhvervsaktive angiver 10 pct. af mændene og 12 pct. af kvinderne, at de of-te er stressede2. Det vil sige, at der ikke er nævneværdig forskel på mænd og kvin-der med hensyn til, hvor mange der er blevet ramt af stress.Der er ikke tilsvarende tal for, hvor mange mænd og kvinder, der er ramt af psy-kisk nedslidning.Blandt de jobgrupper, som forventes at kunne nyde godt af støtten til det nye for-mål om forebyggelse af stress og psykisk nedslidning, er sygeplejersker, lærere,socialrådgivere og medie- og reklameansatte.Da der ikke er tale om brancher, men om jobgrupper, foreligger der ikke data, derbelyser kønsfordelingen inden for de enkelte jobgrupper. Grupperne er såledesidentificeret ud fra ikke-kønsopdelte data.På baggrund af de fremkomne jobgrupper er det således ikke muligt at konkludere,hvor mange kvinder og mænd, der kan få gavn af de nye støttemuligheder efter detnye hovedformål 4. Samlet set er der dog formentlig inden for de fire ovennævntejobgrupper en overvægt af kvinder.Hertil er det nødvendigt at være opmærksom på, at projekterne i virksomhedernekan rette sig bredt mod alle ansatte, men de kan også være specifikt møntet på enlille gruppe af ansatte. Det er således muligt, at et projekt i en virksomhed, der ermålrettet mod en jobgruppe, hvor der generelt set er en overvægt af kvinder, rentfaktisk vedrører flere mænd og omvendt.Støtte til sundhedsfremmeprojekter
Støtte til de aktiviteter, der vedrører sundhedsfremme, og som fremover primærtskal ydes til projekter, der både styrker virksomheders indsats for et bedre ar-bejdsmiljø og styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol,fedme og fysisk inaktivitet kan komme både mænd og kvinder til gavn.
2
Sundhedsstyrelsen. Stress i Danmark – Hvad ved vi? Sundhedsstyrelsen, 2007.
2
Ansøgningsberettigede for det nuværende hovedformål 3 vedrørende sundheds-fremmeaktiviteter er uændret – dvs. virksomheder, organisationer og foreninger.Det er ikke muligt at sige noget om, hvordan støtten til projekter, der både styrkerbevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitetog virksomheders indsats for et bedre arbejdsmiljø, vil fordele sig på mænd ogkvinder.Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser
Målgruppen for Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsatser er som hidtil ansatte i sær-ligt nedslidningstruede brancher.Det er endnu ikke afklaret, hvilke nedslidningstruede brancher Arbejdstilsynet vilføre tilsyn med fra 2011. Derfor er det ikke muligt at sige noget om, hvordan til-synsindsatsen vil fordele sig på brancher og på antallet af kvinder og mænd i dissebrancher.Udvikling af forebyggelsespakker
Målgruppen for de foreslåede forebyggelsespakker er virksomheder, som kan søgeom støtte efter hovedformål 1, 3 og 4. Det konkrete arbejde med at udvikle fore-byggelsespakker er ikke påbegyndt. Det er hensigten, at udviklingen af forebyggel-sespakker skal komme både kvinder og mænd til gode.Samlet vurdering
Loven om Forebyggelsesfonden er generelt kønsneutral, og det samme gældernærværende lovforslag.Der er ingen af de nye forslag, som medfører, at fordelingen af fondens midlerfremover primært vil komme enten kvinder eller mænd til gode.Det skønnes på denne baggrund, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre enegentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3