Trafikudvalget 2009-10
L 136 Bilag 1
Offentligt
809606_0001.png
809606_0002.png
809606_0003.png
809606_0004.png
809606_0005.png
Udkast
NOTAT
DatoDok.idJ. nr.
5. marts 20102010 - 220
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om udbygning af Fynske Motorvej mellemOdense Vest og Middelfart (L 136)
Udkast til forslag til lov om udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vestog Middelfart har været i høring fra 26. januar til 9. februar 2010. Lovforslagethar endvidere været offentliggjort på høringsportalen påwww.borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 2. december 2009 mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, og Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.”.Efter aftalen fremsættes der anlægslov for udbygning af hele strækningen mel-lem Odense Vest og Middelfart i foråret 2010. Der afsættes i første omgangmidler til udbygning af den ca. 10 km lange strækning mellem Middelfart ogNørre Aaby. Forligspartierne er enige om at drøfte finansieringen af udbygnin-gen den resterende strækning i 2013.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Odense Kommune, As-sens Kommune, Middelfart Kommune, Region Syddanmark, Danmarks Natur-fredningsforening, Dansk Erhverv, DI og Forenede Danske Motorejere (FDM).
1. Høringssvar med bemærkninger./.
Transportministeriet har modtaget 4 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.
Assens KommuneAssens Kommune anfører, at der ifølge de statslige vandplaner skal frilæggesen række rørlagte vandløb langs motorvejen, og at de vandløb, der berøres afmotorvejsudvidelsen, bør frilægges i forbindelse med udvidelsen. Kommunenanfører videre, at rørlagte vandløb under motorvejen bør udformes således, at
der er fuld faunapassage gennem rørene. Assens Kommune ønsker at samar-bejde med Vejdirektoratet om planlægningen af genåbningen af de rørlagtestrækninger. Kommunen påpeger endvidere, at forhold omkring afvandingssy-stem skal ses i lyset af, at kommunen er klimakommune.Assens Kommune ser positivt på lovforslagets indhold af beskyttende foran-staltninger for plante- og dyreliv. Kommunen forventer, at der ved særlige loka-liteter (lokalitet 106 og 107 i VVM-redegørelsen) etableres det nødvendige antalerstatningsvandhuller til sikring af springfrø samt erstatningsnatur til ynglelo-kalitet for rørhøg (omfattet af Fuglebeskyttelsesdirektivets bilag I), og at dersikres mindst mulig forstyrrelse af disse i yngleperioden. Kommunen forventerdesuden, at nedlæggelse af hegn og diger kompenseres, hvilket ikke fremgår afudkastet til lovforslag.Med hensyn til veje og trafik henviser Assens Kommune til deres høringssvar afseptember 2008 til VVM-redegørelsen, hvori kommunen udtrykker forvent-ning om, at belastningen af det øvrige vejnet, især af rute 161 mellem Odense ogLillebælt, vil stige kraftigt under udbygningsperioden for motorvejen mellemOdense Vest og Middelfart. Ifølge Assens Kommune vil det føre til en fordob-ling af trafikken på rute 161 med en større uheldsrisiko til følge, hvorfor kom-munen finder, at der bør gives økonomisk kompensation for de øgede udgifter iforbindelse med uheldsbekæmpelse og slitage, og at disse bør indgå i anlægs-budgettet.Assens Kommune mener generelt, at der bør ydes økonomisk kompensation,når det kommunale vejnet igennem flere år skal belastes med en trafikmængde,der overstiger den normale stigning i trafikken, og at dette bør tages op til drøf-telse.Kommunen er endvidere, jf. tidligere høringssvar samt brev til Vejdirektoratet,bekymret for trafikafviklingen i tilslutningsanlæg 55, hvor afstanden mellemden nordlige rundkørsel og krydset landevej 501/Bogensevej er for kort, og øn-sker en nærmere analyse af problemstillingen med henblik på eventuelle tiltag.Kommunen har noteret sig Vejdirektoratets tidligere svar på dette, hvori direk-toratet har meddelt, at behovet for tiltag i det omtalte kryds vurderes i forbin-delse med detailprojekteringen.Assens Kommune anfører, jf. tidligere høringssvar, at der bør vælges det opti-male trafikledelsessystem (variant C og D).Desuden gør kommunen opmærksom på, at de svage trafikanter bør tænkesind i de løsningsmodeller, der skal udfærdiges.
Side 2/2
2
BemærkningerSom Vejdirektoratet i december 2008 svarede Assens Kommune i forbindelsemed høringen af VVM-redegørelsen, deltager Vejdirektoratet gerne i en even-tuel planlægning af genåbning af Baghaveafløbet og Brønserudafløbet i forbin-delse med motorvejsudbygningen, såfremt det kan ske uden udgifter for Vejdi-rektoratet. Møllebækken, der i dag er rørlagt, er i hovedforslaget forudsat gen-åbnet syd for motorvejen. Det endelige tracé fastlægges i forbindelse med de-tailprojekteringen.Det er i anlægsloven forudsat, at den økologiske funktionalitet ved lokalitet 106opretholdes ved etablering af erstatningsvandhuller.Med hensyn til indgreb i området på lokalitet 107, beskyttet af Naturbeskyttel-seslovens § 3, som er et eksisterende regnvandsbassin i tilknytning til motorve-jen, kan oplyses, at regnvandsbassinet ikke indgår i den fremtidige afvanding afmotorvejen. En oprensning af bassinet er derfor ikke påkrævet, hvorfor denvæsentligste påvirkning af lokaliteten undgås. For så vidt angår rørhøgene, hardisse allerede vænnet sig til motorvejens nærhed, og det er derfor vurderet, atden arealmæssige udvidelse ikke vil medføre en væsentlig påvirkning af lokali-teten. Forstyrrelser i yngletiden (1. april - 1. august) i forbindelse med anlægs-arbejdet vil blive søgt undgået. Planlægningen af anlægsarbejdet vil blive drøf-tet med By- og Landskabsstyrelsen.Med hensyn til kompensation for nedlæggelse af diger og hegn har Vejdirekto-ratet fremført overfor Assens Kommune i forbindelse med høringen af VVM-redegørelsen, at digerne vurderes at have en lille biologisk værdi som ledelinjer,da digerne allerede er gennemskåret af motorvejen. I forbindelse med etable-ring af faunapassager forventes anlagt hegn og ledelinjer af væsentligt størrelængde end længden af de sten- og jorddiger, der påvirkes af udbygningen. Iforbindelse med detailprojekteringen vil der ske en mere præcis kortlægning afsten- og jorddiger.Med hensyn til øget belastning på rute 161 i anlægsperioden henvises til Vejdi-rektoratets svar til Assens Kommune i forbindelse med høringen af VVM-redegørelsen. Der ydes ikke økonomisk kompensation i forbindelse med om-lægning af trafikken i anlægsfasen. Trafikafviklingen i anlægsperioden vurderesnøje i forbindelse med detailprojekteringen. Vejdirektoratet forventer at opret-holde 2 x 2 spor på motorvejen i anlægsperioden og vil bl.a. i samarbejde medkommuner, politi og redningsberedskabet foretage en detaljeret planlægning afanlægsperioden, hvor også trafiksikkerheden vurderes nøje.For så vidt angår ændring af krydset ved Bogensevej/Gl. Hovedvej af hensyn tiltrafikafviklingen i anlægsperioden oplyser Vejdirektoratet, at behovet herfor vilblive vurderet og i givet fald foretaget som en del af udbygningsprojektet og i
Side 3/3
3
tæt dialog med Assens Kommune, såfremt Vejdirektoratet vurderer, at der er etbehov herfor.
Side 4/4
Middelfart KommuneMiddelfart Kommune udtrykker stor tilfredshed med lovforslaget.Kommunen anfører, at man havde foretrukket en beslutning om finansiering afhele projektet nu, men at man er indstillet på etapeløsningen. Kommunen serfrem til, at der foreligger en tidsplan for projektet med hensyn til reservation ogekspropriation af de nødvendige arealer. Kommunen finder, at en bindendeudmelding herom vil skabe god opbakning omkring projektet.BemærkningerI lovforslaget er det for 1. etape mellem Middelfart og Nørre Aaby forudsat, atdetailprojektering og udbud foregår i perioden 2010-2013, at besigtigelse ogekspropriation foregår i perioden 2010-2013, at anlæg foregår i perioden 2012-2015, og at etapen åbnes i 2015.I forbindelse med detailprojekteringen vil Vejdirektoratet fastlægge en nærme-re tidsplan for bl.a. besigtigelse og ekspropriation. Middelfart Kommune og an-dre interessenter vil blive orienteret herom.
Dansk ErhvervDansk Erhverv har i sit høringssvar fremført, at organisationen støtter lovfors-laget, idet en udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense V. og Middelfartforventes at få positiv økonomisk effekt for erhvervslivet.BemærkningerHøringssvaret fra Dansk Erhverv giver ikke anledning til bemærkninger.
DIDI støtter en udbygning af Fynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart,bl.a. fordi den er samfundsmæssigt rentabel.DI ønsker at få belyst omfanget af ekstra anlægsomkostninger samt ekstra tra-fikgener ved at gennemføre udbygningen etapevis. Endvidere påpeger DI, atudbygningsprojektets OPP-egnethed mindskes ved en etapeopdeling, da OPP-
4
modellens potentiale ligger i muligheden for at samtænke anlæg og efterføl-gende drift, hvilket reduceres ved en etapeopdeling.BemærkningerDe økonomiske konsekvenser ved en etapevis udbygning med større tidsmæs-sig forskydning end 1 år mellem etaperne er ikke undersøgt fuldt ud, men derskønnes at være merudgifter på ca. 10-20 mio. kr. for hele projektet, afhængigtaf udførelsestakten, svarende til i størrelsesordnen 5 mio. kr. for hver af de treetaper. Meromkostningerne skyldes bl.a., at en større tidsmæssig forskydningmellem etaperne kan medføre let forhøjede entreprenørudgifter, øgede mobili-seringsudgifter, udgifter til mellemdeponering m.v.Udbygning af alene 1. etape frem for hele strækningen mellem Odense Vest ogMiddelfart vil formentlig ikke medføre øgede trafikgener i væsentligt omfang.Dette skyldes dels etablering af det foreslåede nye tilslutningsanlæg nr. 58a vedMiddelfart øst, som vil forbedre trafikafviklingen til og fra Middelfart, dels attrafikken og dermed fremkommelighedsproblemerne er størst på den vestligstedel af udbygningsstrækningen.Af aftalen af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” fremgår, at parterne vilundersøge mulighederne for anvendelse af OPP på baggrund af erfaringernemed motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg. Vejdirektoratet vil derfor fremad-rettet i sine VVM-undersøgelser medtage en vurdering af mulighederne for an-vendelse af OPP.Vejdirektoratet vil endvidere i forbindelse med gennemførelsen af udbygning afFynske Motorvej mellem Odense Vest og Middelfart vurdere, hvilken udbuds-strategi der vil være mest hensigtsmæssig. I vurderingen vil bl.a. indgå erfarin-ger fra andre projekter, projektets karakter og omfang samt markedssituatio-nen.
Side 5/5
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringDer er i lovforslaget alene foretaget nogle mindre redaktionelle ændringer, her-under som følge af bemærkninger fra By- og Landskabsstyrelsen og Justitsmi-nisteriets lovafdeling.
5