Trafikudvalget 2009-10
L 135
Offentligt
825641_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. april 20102010-218
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 2vedrørende L 135 – Forslag til lov om udbygning af Helsingørmotorvejen mel-lem Øverødvej og Isterød, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålene er stilletefter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål 2:

”På baggrund af høringssvaret fra Movia bedes ministeren oplyse, om nødspo-ret forstærkes ved udbygningen, så busserne kan benytte det i myldertidsperio-derne. Hvis ikke, ønskes det oplyst, hvad udgiften ved en sådan udbygning vilvære.”

Svar:

Formålet med udbygning af motorvejen fra 4 til 6 spor er at øge kapaciteten ogdermed rejsehastigheden for bilerne på motorvejen. Som en konsekvens af det-te vil også busserne få forbedret deres fremkommelighed, og de vil ikke opnåstørre rejsehastighed ved at køre i nødsporene.Der er derfor ikke i lovforslaget forudsat, at busserne skal køre i nødsporene.Det kan samtidigt oplyses, at der ikke er nødspor på den eksisterende tilstø-dende strækning nord for afslutningen af 1. etape.Nødsporene anlægges af trafiksikkerhedsmæssige grunde og dimensioneres så-ledes, at de kan anvendes som kørespor i kortvarige perioder i forbindelse medvedligeholdelse af motorvejen. Nødsporene er med andre ord ikke dimensione-ret for fuld trafik og heller ikke for bustrafik.Vejdirektoratet har tidligere i samarbejde med Movia gennemført en undersø-gelse af mulighederne for på en del af Helsingørmotorvejen at ombygge og ind-rette nødsporene til kørsel med busser. Det drejer sig om den ca. 3,5 km langestrækning mellem tilslutningsanlæg 10, Hørsholm Kongevej og tilslutningsan-læg 12, Øverødvej i sydgående retning. Anlægsoverslaget for dette projekt blev iprisniveau 2009 skønnet til ca. 50 mio. kr. (inkl. 30 pct. korrektionstillæg).Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt