Trafikudvalget 2009-10
L 135 Bilag 12
Offentligt
839820_0001.png
839820_0002.png
839820_0003.png
839820_0004.png
839820_0005.png
839820_0006.png
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. april 2010
2. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Øverødvejog Isterød[af transportministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1. behandling den 15. marts 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministerensendte den 28. januar 2010 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 196. Den 5. marts 2010sendte transportministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Grundejerlauget Holte AvlsgårdMovia ogRudersdal Kommune.Transportministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Rudersdal Kommune og Holte Avlsgård Grundejerforening mundtligt over for ud-valget redegjort for deres holdning til lovforslaget:SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, [som denne harbesvaret.] 1 af udvalgets spørgsmål på L 133 og ministerens svar herpå er optrykt som bilag i be-tænkningen.
2
2. Tilkendegivelse fra transportministerenAf bemærkningerne til lovforslaget om udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Øverødvej ogIsterød fremgår, at det er hensigten at bevare de eksisterende tilslutningsanlæg på strækningen, menombygge disse i forskelligt omfang, som følge af vejudvidelsen.Rudersdal Kommune har i forbindelse med høringen af lovforslaget og ved fremmøde i Trafikud-valget den 8. april 2010 fremsat ønske om, at tilslutningsanlæg 11, Gøngehusvej nedlægges, og attilslutningsanlæg 12, Elleslettegårdsvej udbygges til et fuldt tilslutningsanlæg.Forligskredsen bag aftalen om ”Bedre Veje mv.” af 2. december 2009, hvori udbygningen af Hel-singørmotorvejen indgår, har drøftet sagen, og er enige om, at projektet for så vidt angår tilslut-ningsanlæg 11 og 12 bør udformes som foreslået af Rudersdal Kommune.Der er i forligskredsen enighed om, at udforme tilslutningsanlæg 12 ved Elleslettegårdsvej som ettrompetanlæg. Dette vil medføre en merudgift på ca. 20 mio. kr. (samlet anlægsoverslag, prisniveau2010, indeks 180,8).Merudgiften finansieres ved de besparelser, der er opnået ved de eksterne kvalitetssikringer af 1.etape af Køge Bugt Motorvejen samt 1. etape af Helsingørmotorvejen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEt<>tal(EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Bilkøerne omkring København forsvinder ikke, selv om regionens motorveje udbygges. Det løseringen problemer, og skaber blot nye køer andre steder i systemet. Dererikke plads til flere biler ide indre bydele, så i realiteten flyttes der blot rundt på køerne. Idealet er ikke Los Angeles, hvorman når/hvis der var bilkøer, har udvidet vejene. Los Angeles er den by i USA, der har de værstetrængselsproblemer. Er det det, man vil?Københavns Kommune, der lider under den voldsomme trafik fra indfaldsvejene, ønsker at stoppeudvidelser af indfaldsvejene. Det sker ud fra en erkendelse af, at det vil få uheldige konsekvenser,og vil modarbejde bestræbelserne på at styrke brugen af kollektiv trafik. Regeringen og forligsparti-erne er ligeglade.Der mangler konsekvens mellem målsætninger og midler, men dette afholder dog ikke Folketin-gets flertal fra at begive sig ud i endnu en serie lappeløsninger for at fjerne lokale flaskehalse i vej-systemet, hvis langsigtede effekt ingen kender. Hverken når det gælder aflæggereffekter i andredele af vejsystemet, og/eller hvordan den fortsatte udbygning af vejnettet vil påvirke pendling, bo-sættelsesmønsteret samt lokalisering af arbejdspladser. Ønsket om nye motorveje vil gøre det svæ-rere for Danmark at opfylde målet om at beskære CO2-udslippet. Er der forskere, der påpeger detteindlysende forhold, da får de at vide, at de bærer skyklapper, thi de har ikke forstået, at borgerligtrafikpolitik består i at opstille flotte reduktionsmål – og så gøre det modsatte.I Trafikaftalen af 29. januar 2009 fremføres det, at »parterne er enige om, at CO2-udledningen fratransport skal reduceres, og at en række af overordnede indsatsområder vil bidrage til at opnå dettemål på sigt, herunder den markante styrkelse af jernbanetrafikken, grønne kørselsafgifter og nyebæredygtige teknologier.« Til det er at sige, at udvidelsen af Helsingørmotorvejen vil forøge ud-slippet af de klimaskadelige stoffer. På denne strækning drejer de sig om 2.800 tons CO2pr. år. Detforøgede udslip bevidner atter, at den bekymring for klodens tilstand, som kom til udtryk op til kli-matopmødet i december ikke står til troende.Det er ironisk, at lovforslaget fremsættes samtidig med, at forholdene på Kystbanen er så kaoti-ske, som tilfældet er. Så længe dette varer ved, vil stedse flere pendlere vandre fra tog til bil, og sker
3
der ikke snart den forbedring, der blev stillet i udsigt med udbuddet, er der ingen tvivl om, at de tonye vejbaner på Helsingørmotorvejen nok skal blive brugt.En landsdækkende trafikmodel har været efterlyst længe, men den har vi ikke set skyggen af. Istedet overdænger transportministeren Folketinget med forslag til nye veje og/eller udvidelser afeksisterende motorveje. Enhedslisten kan ikke støtte lovforslaget. I stedet har EL fremsat Beslut-ningsforslag nr. B 147 om udbygning af den kollektive trafik i området langs Helsingørmotorvejen.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V)Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF)Henriette Kjær (KF)nfmd.Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S)Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Pia Olsen Dyhr (SF)Jesper Petersen (SF) Erika Lorentsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 135Bilagsnr.1234567891011Spm.nr.1TitelHøringsnotat og høringssvar, fra transportministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetKopi af TRU alm. del - svar på spm. 96, fra transportministerenKopi af TRU alm. del - svar på spm. 484, fra transportministerenKopi af TRU alm. del - svar på spm. 41, fra transportministerenHenvendelse af 17/3-10 fra Rudersdal KommuneMateriale fra Rudersdal Kommune udleveret ved deres foretræde den8/4-10Udkast til betænkningMateriale udleveret af Grundejerlauget Holte Avlsgård ved deres fo-retræde i Trafikudvalget den 22. april 2010Henvendelse af 26/4-10 fra MoviaNotat vedrørende lovforslagetOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135TitelSpm. om, hvad udgiften vil være, hvis tilslutningsanlægget ved Gøn-gehusvej nedlægges og tilslutningsanlægget ved Elleslettegårdsvejudbygges med nordlige ramper, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om nødsporet forstærkes ved udbygningen, så busserne kanbenytte det i myldertidsperioderne, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorledes man vil sikre en formindskelse af støjen ved Vej-dammen/Gl Holte og Ubberød, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om behovet for nødtelefoner langs motorvejen, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor store de årlige drifts- og vedligeholdelsesomkostnin-ger er for de nødtelefoner, der er etableret langs de danske motorveje,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om faldet i lastbil- og personbiltrafikken har betydning for lov-forslaget om udvidelse af motorvejen, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvad underføring af en skolesti under den nordlige rampetil Hørsholm Kongevej vil koste mv., til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til materiale fra en deputation fra Grundejerlau-get Holte Avlsgård, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange af nødtelefonerne langs motorvejene i Dan-
2
3
45
6
7
89
5
10
mark, der er blevet benyttet i 2009, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 26/4-10 fra Movia, til trans-portministeren, og ministerens svar herpå
6

Bilag 2

1 af udvalgets spørgsmål på L 133 til transportministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1 (L 133) og transportministerens svar herpå er optryk efter ønske fra EL.Spørgsmål nr. 1 (L 133):Ministeren bedes gøre rede for, hvordan det konstaterede fald i lastbiltrafikken, jf. artikler frawww.transportnyhederne.dk fra den 16. marts 2010, vil påvirke trafikken på motorvejsnettet, ogisær på de motorveje, der – jf. lovforslag L 133, L 135 og L 136 nu skal udvides fra fire til seks vej-baner.Svar:Jeg mener ikke, at der er grundlag for at ændre på de langsigtede beregninger af den samlede tra-fik, som er foretaget som en del af beslutningsgrundlaget for projekterne. Og jeg mener under alleomstændigheder, at der er behov for, at vi får udbedret de konkrete strækninger på motorvejsnettet,som allerede i dag udgør flaskehalse for såvel lastbiltrafikken som den øvrige trafik.